نسیم گیلان

آخرين مطالب

سنجش فشار خون حدود 630 هزار نفر در گیلان انجام شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت – ایرنا – مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: تا پایان روز چهاردهم مرحله اجرایی کنترل فشار خون در این استان (31 خردادماه)، 629 هزار و 998 نفر سنجش فشار خون شدند.

طلعت کاویانی غروب شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این تعداد 8 / 83 درصد از جامعه هدف استان گیلان را در اجرای برنامه ملی بسیج کنترل فشار خون شامل می‌شود.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر، دو هزار و 86 مکان ارایه خدمت فعال در سطح استان گیلان برای سنجش فشار خون افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و زنان باردار در هر سنی فعال است.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان، دو هزار و 287 کاربر نیز در پایگاه‌های موقت، ثابت و سیار در سطح استان گیلان برای اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون با این دانشگاه همکاری دارند.
بعد از گذراندن مرحله اطلاع رسانی برنامه ملی کنترل فشار خون بالا از 27 اردیبهشت ماه گذشته تا 16 خرداد ماه، از 18 خرداد، مرحله اجرایی غربالگری فشار خون همزمان با سراسر کشور در استان گیلان آغاز شده و تا پانزدهم تیرماه جاری ادامه دارد.
افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و زنان باردار می‌توانند تحت پوشش برنامه ملی کنترل فشار خون (غربالگری فشارخون) قرار گیرند، این افراد با در دست داشتن کارت ملی تا پانزدهم تیرماه جاری همه روزه از ساعت هشت صبح تا هشت شب با مراجعه به تمامی مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت، ایستگاه‌های ثابت و سیار در سطح شهرستان‌های استان گیلان می‌توانند به صورت رایگان نسبت به سنجش فشار خون خود اقدام کنند.
پیش بینی می‌شود در اجرای برنامه بسیج ملی فشار خون در استان گیلان، حداقل 750 هزار نفر تحت غربالگری فشار خون قرار گیرند و 150 هزار مورد جدید فشار خون بالا، در استان شناسایی شود.‌
فشار خون یکی از علائم اصلی حیاتیست، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشارخون بالا می‌رود، فشار خون بالا به این دلیل که اکثراً هیچ علامتی ندارد، گاهی کشنده بی سر و صدا نامیده می‌شود. فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالاست، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر ازحد طبیعی است.
بیشتر افراد مبتلا به فشارخون بالا حتی زمانی که فشارسنج، میزان خطرناکی را نشان می‌دهد، هیچ نوع علائم و یا نشانه‌ای از این بیماری ندارند، اگر چه تعداد کمی از افراد مبتلا به فشارخون بالا دچار سردرد، سرگیجه و یا مقدار کمی خون دماغ می‌شوند، اما این علائم تا زمانی که فشارخون بالا به سطح پیشرفته و یا حتی تهدید کننده نرسد، ظاهر نمی‌شود.
چاقی، اضافه وزن، سیگارکشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک زیاد با چربی اشباع شده و عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس (به ویژه در طولانی مدت)، عوامل ژنتیکی (اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشارخون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشترست)، مصرف قرص‌های ضد حاملگی، استروییدها و بعضی از انواع داروهای مهارکننده اشتها و پشت میز نشینی از جمله دلایل ایجاد فشار خود بالاست.
بهبود سبک زندگی سالم، راهی برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها از جمله بیماری فشار خون است، بنابراین ورزش و فعالیت بدنی بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد، در هفته سه بار به مدت 30 تا 40 دقیقه بایستی ورزش و فعالیت بدنی داشته و ضربان قلب نیز تا 120 بالا رود، انجام فعالیت بدنی علاوه بر کاهش فشارخون موجب تقویت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، بهبود سوخت و ساز بدن، کنترل وزن و کاهش بیماری‌های مزمن می‌شود.
بهترین نوع فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به فشارخون بالا، فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، دویدن با سرعت کم، قایق رانی، طناب زدن، شنا، اسکی، دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه ثابت است، افراد مبتلا به فشار خون قبل از شروع پیاده روی، بهتر است حرکات کششی انجام دهند.
مصرف نمک زیاد موجب پرفشاری خون شده و در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، مصرف روزانه نمک در افراد زیر 50 سال، پنج گرم معادل دو هزار میلی گرم سدیم است، افراد بالای 50 سال، بیماران قلبی عروقی و کودکان باید روزانه کمتر از سه گرم (معادل هزار 200 میلی گرم سدیم) مصرف کنند.
فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند. در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین 100 تا 140 میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین 60 تا 90 میلی‌متر جیوه است. در صورتی که فشار خون به‌طور مزمن برابر یا بیش از 140 بر روی 90 میلی‌متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد.‌
7286/‏2007/‏

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/100076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»