نسیم گیلان

آخرين مطالب

دوربین‌ها برای شکارِ کدام «سلبریتی» روشن می‌شود؟ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
دوربین‌ها برای شکارِ کدام «سلبریتی» روشن می‌شود؟
١٩
٠
عصر ایران / متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مهرداد خدیر| انتشار ویدیویی از یک بازیگر ایرانی در خارج از کشور سوژۀ تازۀ فضای مجازی شده است. این یادداشت 10 نکته را دربارۀ این قضیه یادآور می‌شود:
1. آیا همۀ بازیگران زن در عالم واقع و در میهمانی‌ها هم حجاب دارند یا به اقتضای ایفای نقش در فیلم‌ها یا در اجرای قوانین ایران روسری به سر می‌کنند؟ اگر شِق اول درست باشد ستاره اسکندری یا نگار جواهریان یا بازیگران دیگر کشف حجاب کرده‌اند اما اگر شق دوم درست باشد مانند زنان دیگری هستند که در ایران روسری دارند تا جریمه نشوند و در خارج از ایران ندارند چون جریمه نمی شوند. بنا بر این «کشف»‌ی اتفاق نیفتاده اما برای بینندگانی که عادت کرده‌اند خانم های بازیگر را درون خانه‌ها هم با پوشش مشاهده کنند اسباب شگفتی است.
2. فردی که فیلم را مخفیانه گرفته ستارۀ اسکندری را به حکومت منتسب می‌کند و انگیزۀ ضد نظام دارد. مشخص نیست برداشت او به خاطر ایفای نقش زنان چادری است یا برخی گفت و گوهای تلویزیونی در ستایش فیلم‌های ارزشی. اما تصور برخی خارج نشینان دربارۀ هر که درسیمای جمهوری اسلامی ایران ظاهر می شود جالب و تأمل برانگیز است.
یکی از دوستان سال ها پیش خاطره‌ای از برهم زدن نشست حمید‌رضا صدر در یکی از کشورهای اسکاندیناوی تعریف می کرد و این که ایرانی پناهنده‌ای قصد برهم زدن مراسم را داشته و دکتر صدر را وابسته به جمهوری اسلامی معرفی می کند و دو دلیل می‌آورد: یکی ظاهر ایشان و دیگری حضور در برنامه های تلویزیونی! احتمالا با همان منطق خانم اسکندری هم نماینده حاکمیت است!
3. برخی معتقدند جدای جنبه‌های اعتقادی زمانی می‌توان انتظار رعایت مانند ایران را داشت که شخص با بودجۀ صدا وسیما رفته یا در آیینی رسمی شرکت کرده باشد. ولی وقتی مثل هر شهروند دیگری رفته و نمایندۀ جایی هم نبوده این حساسیت ها موجه نیست.
4. ضرب‌المثلی در زبان عربی می‌گوید: من له الغُنم، فعیله الغُرم. یعنی وقتی از «غنیمت»ی برخورداری، «غرامت» آن را هم باید بپردازی. غنیمت، همان دستمزدهایی است که می گیرند و «غرامت» همین تصویرهایی که پنهانی ضبط و منتشر می شود.
5. منتقدان این نکته را هم در نظر داشته باشند که ادامۀ این روند به زیان تلویزیون هم هست. یک روز عادل فردوسی پور، روز دیگر رامبد جوان و نگار جواهریان و حالا ستارۀ اسکندری و فردا هم دیگری. پس این گونه نیست که برخی تصور می کنند تنها بازیگران و مجریان‌اند که آسیب می بینند. (مثال فردوسی‌پور را از حیث از دست دادن سرمایه‌های رسانه آوردم).
6. میل به افشاگری و کنج کاوی و سرک کشیدن به زندگی های دیگران از دیرباز در جامعه ما وجود داشته و حالا به یاری فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ضریب فراوان گرفته است.
براین اساس شاید بتوان گفت هر که اندک شهرتی دارد در معرض و در مقابل دید دیگران است. همچنان که با هر که صحبت می کنیم احتمال ضبط شدن صدایمان را هم باید در نظر بگیریم و انگار دیگر هیچ حریمی خصوصی نیست.
7. با هر نگاهی که به قضیه بنگریم ماجرای ستاره اسکندری با آزاده نامداری متفاوت است. خانم نامداری پند و اندرزهم می داد وبه این خاطر شماتت شد. اما درباره ستاره اسکندری نهایت این است که در برخی مصاحبه های تلویزیونی با پیاز داغی بیشتراز واقعیت، اظهار نظر می کرد و گرنه در باقی موارد فقط نقش بازی می کرد. نقشی که در فیلمنامه تعریف شده و کارگردان می خواهد. همان گونه که از مشاهدۀ بازیگری که در نقش مرده بازی کرده تعجب نمی کنیم از دیدن پوشش متفاوت بازیگری که در سریال نلویزیونی به گونه ای دیگر پوشش دارد نیز نباید شگفت زده شویم.
8. آیا می توان قانونی وضع کرد که بازیگران و چهره های مشهور خارج از ایران نیز موظف به رعایت حجاب باشند یا به باورها و سبک زندگی خود آنان مربوط است؟ بعید است که بتوان چنین ضوابطی تعیین کرد اما صدا وسیما می تواند افراد را وارد فهرست سیاه کند و تهیه کنندگان را از کار با این دسته از بازیگران منع کند. این کارها شدنی است اما در این صورت ممکن است افراد بخواهند برای رفع اتهام از خود دیگران را مثال بیاورند و بازیگرعلیه بازیگر موضع بگیرد.
9. لاله و ستاره اسکندری برادرزاده‌های مرحوم اسکندری مجری و تهیه کننده درگذشتۀ صدا و سیمایند که در دهۀ 60 برنامۀ «شما و سیما» را اجرا می‌کرد.
پدرشان نیز فرهنگی بود.سال ها پیش وقتی به صورت اتفاقی ستاره خانم را در بانک دیدم و یادآور شدم پدرتان در دوران کودکی شما دبیر زیست شناسی ما در دبیرستان البرز بود بلافاصله با پدرتماس گرفت و دانستم او نیز در تمام این 20 سال بازنشستگی خوانندۀ مطالب من بوده و هر دو چنان با شعف برخورد کردند که خاطره شیرین آن را فراموش نمی‌کنم و افسوس که دیدار با پدر را به وقتی دیگر موکول کردم و خیلی زود، دیر شد...
غرض، خاطره‌گویی نیست. این است که دربارۀ آدم‌ها به صرف یک تصویر یا یک رفتار داوری نکنیم. هم لاله و هم ستارۀ اسکندری هنرمند و ایران‌دوست‌اند و کارهای لاله بر روی برخی از دیواره‌های بزرگراه‌ها و خیابان‌ها چشم‌نوازند و ستارۀ اسکندری نیز در سفرهای خارجی موضع منفی نداشته است.
10. همان‌گونه که مشاهدۀ فلان شخصیت سیاسی یا مشهور اما غیر سیاسی با شلوارک در ساحلی بیرون ایران مورد توجه «پاپاراتزی» هاست خانم بازیگر بدون روسری یا با حجاب متفاوت هم سوژه است و ممکن است انگیزۀ غالب همین باشد و از این منظر بازیگران مشهور همواره سوژه اند...

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/100089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد