نسیم گیلان

آخرين مطالب

سهل و ممتنع حجاب مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
سهل و ممتنع حجاب
٠
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
«تنها راه مقابله با بدحجابی برخورد انتظامی نیست و باید کار فرهنگی صورت بگیرد». این را عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور می‌گوید. حرفی که بارها از سوی جامعه‌شناسان، کارشناسان و برخی مسوولان کشور مطرح شده است. آنها معتقدند که «با یک مساله اجتماعی مانند بدحجابی نمی‌توان برخورد فیزیکی یا قضایی کرد بلکه باید مطالعات اجتماعی روی آن انجام شود.» اگر چه حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور هم پیش از این با این مسوولان موافق بود و درست یک سال پیش می‌گفت «به خدا قسم در موضوعات فرهنگی و حجاب برخورد قضایی جواب نخواهد داد. راه‌های مسالمت آمیز و آرام را باید در پیش گرفت» اما حالا به عنوان دادستان کل کشور می‌گوید که «در برخورد با کشف حجاب کوتاه نخواهیم آمد». در کنار دادستان کل کشور احمد خاتمی نیز معتقد است «در برخورد با بی‌حجابی به پیامک و احضار نباید اکتفا شود؛ در جاهایی که هنجارشکنان حضور می‌یابند به خصوص در خیابان‌هایی که متخلفان جولان می‌دهند، باید قدرت نظام را در آنجا مشاهده کنند.» اما در آن سوی ماجرا سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل دادگستری فکر می‌کند «برخورد بد با موضوعاتی همچون بدحجابی باعث می‌شود ابزاری به دست مخالفین بدهیم؛ لذا باید این موضوع را دستگاه قضایی که وظیفه‌اش پیشگیری از وقوع جرم است و مرکز پژوهش‌ها و تحقیقات دارد، دنبال کند. برخورد قضایی و فیزیکی با مساله اجتماعی جواب نمی‌دهد.» در کنار او نمایندگان مجلس از جمله طیبه سیاوشی به مساله «گزارش دادن بی‌حجابی از سوی مردم به وسیله پیامک» اعتراض دارند و معتقدند که «این کار جدیدی است که فکر می‌کنند فی البداهه بدون آنکه آسیب‌شناسی و بررسی انجام شود، بدون کار کارشناسی و دیدن عواقب آن اجرا شده و متاسفانه مردم را در مقابل قانون قرار می‌دهد.»
طیبه سیاوشی با بیان اینکه «این موضوع ابعاد فسادآمیز دارد» به خبرآنلاین توضیح داده است: «به دلیل اینکه کسی می‌خواهد از دیگری انتقام‌گیری کند، گزارش غلطی می‌دهد. معتقد هستم که در جامعه ما دو نوع رویکرد از طرف زنان نسبت به حجاب وجود دارد. یکی زنانی که اعتقاد و باور به حجاب دارند. اما عده دیگری هم هستند که حجاب را بر اساس قانون رعایت می‌کنند. این را تبدیل نکنیم که همه باید به لحاظ شرعی رعایت کنند، چون امکانش وجود ندارد. شما این تقابل را ایجاد می‌کنید. کسانی که حداقلی را به شهادت خیلی از آقایانی که در مجلس هستند و صحبت می‌کنند، براساس قانون رعایت می‌کنند، وادار می‌کنیم که مقابله کنند، متاسفانه و بدبختانه.»
با این حال اکثر آقایان علما از وضعیت حجاب راضی نیستند و آن را حاصل بی‌توجهی مسوولان و دستگاه‌ها می‌دانند. آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید در این باره می‌گوید: «متاسفانه مساله حجاب نادیده گرفته‌ شده است. برخی مسوولان این مساله را جدی نگرفتند و نتیجه‌اش این شده که عده‌ای هنجارشکن به‌صورت علنی رفتارهای غیراخلاقی در جامعه دارند.» این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم از اجرای طرح‌های قانون توسط ناجا برای سالم‌سازی محیط جامعه و برخورد با هنجارشکنان حمایت قاطع می‌کند و می‌گوید که اداره کشور زحمت دارد و مساله مهمی است و برای حفظ کشور مساله برخورد با ناهنجاری‌ها کار اولویت‌داری است.»
در حالی که آیت‌الله سبحانی نیروی انتظامی را در خط مقدم برخورد با مخلان نظم و امنیت می‌داند رحمانی فضلی، وزیر کشور می‌گوید که «مسائل فرهنگی، حجاب و عفاف دارای کمیته ویژه‌ای است که دبیری آن کمیته به عهده وزیر کشور قرار داده شده است.» وزیر کشور البته در عین اینکه معتقد است: «تنها راه مقابله با بدحجابی برخورد انتظامی نیست و باید کار فرهنگی صورت بگیرد.» و می‌گوید که: «در این زمینه کوتاه نمی‌آییم.»
بحثی که وزیر کشور درباره انجام کار فرهنگی در حوزه حجاب مطرح می‌کند، پیش از این ‌بارها توسط کارشناسان و جامعه‌شناسان به انحای مختلف گفته شده است. محمود صادقی، نماینده مجلس راه‌حل مساله بدحجابی را «اجبار» نمی‌داند.
او با اشاره به فرهنگ‌سازی در این حوزه می‌گوید که «باید از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی، مشارکت و تعامل و بحث متقاعدسازی افکار کارها را پیش برد البته در جای خود قانون باید باشد و آنجایی که به حوزه و نظم عمومی برمی‌گردد حتما برخوردهای سلبی، قانونی و پلیسی در جای خودش باشد، اما عمده آن به مباحث فکری، ارزشی و نگرشی برمی‌گردد.»
پروانه سلحشوری، نماینده مجلس هم با محمود صادقی هم عقیده است: «در زمان شاه حجاب اجباری نبود اما مردم خودشان با اختیار خودشان می‌پوشیدند، الان که قانون اجباری وجود دارد راه‌های برون رفت از آن هم وجود دارد.» او گفته است: «حجاب در ایران مقوله‌ای سیاسی است. قوانین ما به ‌شدت تبعیض‌آمیز است.» تبعیضی که پروانه سلحشوری از آن حرف می‌زند، همان نکته‌ای است که روز گذشته سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه آن را به شکل دیگری مطرح کرده و انواع بی‌عدالتی‌ها، تضییع حقوق و هر آنچه یک خانم را در مضیقه قرار می‌دهد، مصداق خشونت علیه زنان دانسته است.
البته لاله افتخاری، نماینده ادوار مجلس با سلحشوری مخالف است و می‌گوید: «قانون حجاب قابل تغییر نیست؛ قانون عفاف و حجاب به درستی اجرا نمی‌شود. نیروی انتظامی زد و خوردی با بدحجابان ندارد. مصوبه شورای عالی انقلاب درباره حجاب لازم‌الاجراست و مجلس نمی‌تواند کاری کند.»
البته این روزها تعداد زیادی از صاحب‌نظران با محمود صادقی هم نظرند و به نوعی حرف او را تکرار می‌کنند که: «حاکمیت با مردم مهربان‌تر باشد؛ یعنی باید از وجه رحمانی دین استفاده کرد که در قرآن هم آمده: «فبِما رحْمهٍ مِن‌الله لِنْت لهُمْ و لوْ کنْت فظًّا غلِیظ الْقلْبِ لانْفضُّوا مِنْ حوْلِک»؛ «در پرتو رحمت و لطف پروردگار، تو با مردم مهربان شدی در حالی که اگر خشن و تندخو و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می‏‌شدند.» یعنی چنانچه بخواهیم خشن باشیم همه از پیرامون ما می‌روند به همین دلیل دین خدا را نمی‌توان با تحمیل در جامعه پیاده و نهادینه کنیم.»
شاید هم بتوان گاهی همان ‌طور که احمد خاتمی می‌گوید، تصور کرد که: «که هر کس بدحجاب یا بی‌حجاب بود، دشمن نظام نیست بلکه توجه و آگاهی ندارند.» و همان‌ طور که محسن غرویان، استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیش از این گفته: «این رفتارها را ما در امر به معروف نداریم و پیغمبر و اهل بیت چنین رفتارهایی را در سیره‌شان نداشته‌اند که بخواهند با ضرب و کتک مردم را به سمت معروف بکشانند یا از منکر برانند. اینها اثرات مخربی داشته و به هر حال باید روش‌ها عوض شود.» این تغییر روش همان چیزی است که حجت‌الاسلام ناصر نقویان، استاد دانشگاه درباره آن می‌گوید: ««فرهنگ» با «سرهنگ» نمی‌شود. کار فرهنگی با کار سرهنگی متفاوت است. تربیت اجبار و الزام‌آور نیست. کسی نمی‌تواند یک بذر را رشد بدهد، بلکه باید زمینه‌های رشد را مهیا کرد تا بذر خودش مسیر خود را پیدا کند و رشد کند. به همین دلیل ما باید در رفتارهای خود یک آسیب‌شناسی جدی انجام بدهیم.»

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/100380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی فومن

تظاهرات حمایت از مردم غزه و پاسخ به اسرائیل در گیلان برگزار می‌شود

72 هزار گیلانی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است