نسیم گیلان

آخرين مطالب

سرمقاله سیاست روز/ مسئولان یک فاجعه جهانی مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
سرمقاله سیاست روز/ مسئولان یک فاجعه جهانی
٠
٠
سیاست روز / « مسئولان یک فاجعه جهانی » عنوان سرمقاله روزنامه سیاست روز به قلم قاسم غفوری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد که اقدامات چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر و تحمل هزینه های متعدد مادی و معنوی، مؤید اراده راسخ ما برای تحقق اهداف این روز برای دستیابی به جهانی عاری از مواد مخدر می باشد که از آن میان می توان به شهادت بیش از 3882 شهید و 12000 جانباز و صرف سالانه حدود 300 میلیون دلار برای اجرای پروژه های مقابله با عرضه و کاهش تقاضا اشاره کرد. اشاره ظریف به نقش و جایگاه ایران در مبارزه با مواد مخدر در حالی صورت می گیرد که آمارها نشان می‌دهد که افغانستان همچنان کانون اصلی تولید مواد مخدر است حال آنکه از سال 2001 تاکنون نیروهای آمریکایی و ناتو در این کشور حضور دارند اما این حضور نه تنها به مبارزه با مواد مخدر منجر نشده بلکه افزایش آن را در پی داشته است. بزرگ ترین پایگاههای نظامی آمریکا و ناتو در قندهار است. زمانی که آنها به افغانستان با شعارهای رنگارنگ از جمله نابودی مزارع کشت خشخاش آمدند کمتر از 200 تن تریاک در سال در این کشور برداشت می شد اما این رقم در سال 2017 به 9000 تن رسیده است. در همین حال جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری که بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر جهان را در کارنامه خود دارد، همواره از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای موثر در عرصه بین المللی مورد توجه و قدردانی قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به تنهایی نزدیک به 80 درصد مجموع کشفیات جهانی مواد مخدر را به خود اختصاص داده که این رقم در سال گذشته میلادی بالغ بر 800 تن است. نکته بسیار مهم آنکه اروپا مقصد اول ترانزیت مواد مخدر از افغانستان است و چنانکه سردار محمد مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در واکنش به عدم مداخله غرب در مبارزه با مواد مخدر، گفت: اروپا اگر اقدامی در حمایت و پشتیبانی از نیروها و کشورهایی که در خط مقدم مبارزه هستند، نداشته باشد، حتماً باید مواد مخدر را در کشورش به صورت گرمی جمع کند که کاری بسیار سخت و غیر ممکن است.
با توجه به آنچه ذکر شد چند یک اصل مهم مسلم می‌گردد و آن اینکه افغانستان تحت حضور نیروهای آمریکایی تولید کننده اول مواد مخدر است، ایران پیشگام مبارزه با مواد مخدر و اروپا محور اصلی ترانزیت مواد مخدر است. بخشی از هزینه‌ای که اروپا پای مواد مخدر می پردازد هزینه‌ای است که برگرفته از سکوتش در برابر رفتارهای بحران ساز آمریکا در افغانستان صورت می دهد و مقابله با آمریکا می‌تواند گامی برای امنیت اروپا از جمله در حوزه مبارزه با مواد مخدر باشد. جهان اذعان دارد که ایران محور مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و پدیده مهاجرت است و اگر ایران و اقدامات صادقانه آن نبود اکنون اروپا گرفتار مواد مخدر، تروریسم و سیل پناه‌جویان بود. اگر رخنه‌ای در این سد ایجاد شود چه فاجعه‌ای به بار می‌آید. بدون این فداکاری‌ها و هزینه‌ها این منطقه، شاهد ظهور و قدرت‌گیری خلافت وحشیانه داعش در پهنه‌ای بسیار پهناور بود. دستاورد این اهتمام، امنیت جان انسان‌ها فارغ از ملیت، قومیت و مذهب در سراسر جهان است. اروپا باید مسئولیت خود را در حمایت از ایران در این عرصه صورت داده و به اقدامات لفظی چون حمایت می کنیم ، تقدیر می کنیم ، همراهی می کنیم و امثالهم پایان داده و اقدام عملی در تقویت توان ایران در این عرصه صورت دهد و امکانات و ابزارهای پیشرفته در اختیار ایران قرار دهد.
تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و اروپا وضع شده و می توان از آن با عنوان تروریسم اقتصادی یاد کرد با هر عنوان و توجیهی که صورت گرفته باشد قطعا تاثیر منفی بر مبارزه ایران با مواد مخدر، تروریسم، و مسئله پناهندگان خواهد داشت که پیامدهای آن گریبان اروپا را خواهد گرفت. چنانکه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در دومین کنفرانس رؤسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه در سخنانی به غرب هشدار داد که هدف گرفتن ایران با تحریم‌ها و تضعیف و اخلال در اقتصاد ایران، پیامدهای فاجعه باری برای اروپا به همراه خواهد داشت و باعث جاری شدن سیل مواد مخدر، پناهندگان و گسترش عناصر تروریستی در این قاره خواهد شد.
در جمع بندی نهایی از آنچه ذکر شد می‌توان گفت که اروپا برای رسیدن به ثبات و امنیت از جمله در حوزه امنیت در برابر ترانزیت مواد مخدر، باید راه مسئولیت پذیری در پیش گیرد که پایان دادن به حضور نظامی ناتو آمریکا در افغانستان، مقابله جدی و عملی با آمریکا و انگلیس به عنوان محور تولید مواد مخدر در افغانستان، و از همه مهمتر اقدام عملی در حمایت از ایران به عنوان پیشگام مبارزه با مواد مخدر صورت دهد. لغو تحریم‌ها و مقابله با تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا گامی مقدماتی در تحقق این مهم است در غیر این صورت اگر اروپا بخواهد به سیاست نادرست تحریم ادامه دهد باید پاسخگوی عواقب تضعیف ایران در مبارزه با مواد مخدر باشد که جمع آوری گرمی مواد مخدر در خیابان‌های اروپا و بحران‌های شدید اجتماعی ناشی از رواج مصرف مواد مخدر در این کشورها حداقل پیامدهای این اشتباه محاسباتی و رفتار غیر منطقی خواهد بود.
در این میان اعمال تحریم ها و اقدامات قهری یکجانبه، مانع اجرای همکاری های بین المللی به ویژه در عرصه مبارزه با مواد مخدر شده و آمریکا و برخی کشورهای غربی

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/100562/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت