نسیم گیلان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ 4 ماه فرصت به E3 مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
سرمقاله شرق/ 4 ماه فرصت به E3
٧
٠
شرق / « 4 ماه فرصت به E3 » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم غلامرضا نظربلند است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
یکشنبه گذشته معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه به تهران آمد و مهم‌ترین دیدار کاری خود را با معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان انجام داد. به موجب آنچه اطلاع‌رسانی عمومی شده، دیپلمات میهمان در این دیدار از طرف ایرانی خواسته به برجام پایبند باشد و اضافه کرده که کشور متبوعش مصمم است کانال مالی اینستکس را هرچه سریع‌تر عملیاتی کند. میزبان ایرانی در پاسخ ضمن آنکه از تعلل و کوتاهی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات خود در توافق برجام گله کرده است، گفته «دلیلی برای ادامه تعهد ایران باقی نمی‌ماند و تصمیم به کاهش تعهدات ایران در برجام، تصمیمی ملی و بازگشت‌ناپذیر است و جمهوری اسلامی ایران تا تأمین خواسته‌های خود به این روند ادامه خواهد داد». صرف‌نظر از برخی اظهارات مقام ایرانی در این ملاقات از‌جمله ناظر به ایجاد رابطه علت و معلولی بین مواضع انگلیس در قبال ایران و ناکامی آن کشور در قضیه خروج از اتحادیه اروپایی (برگزیت) که به نظر نگارنده غیر‌دیپلماتیک است؛ تا‌آنجا‌که مربوط به تعلل و کوتاهی انگلیس، فرانسه و آلمان به‌عنوان سه کشور اروپایی امضاکننده برجام است، حق به جانب ایشان است. طرف اروپایی در قضیه برجام تاکنون خوش‌نشینی پیشه کرده است. از برکات امنیتی آن بهره برده و هیچ مابازای اقتصادی‌ای را که آن هم وظیفه قراردادی (برجام) آن است، به طرف متعهد به آن قرارداد (ایران) نپرداخته است و در یک کلام، در جاده‌ای یک‌طرفه ماشین خود را به پیش رانده است. نگارنده در چند ماه گذشته همراه با مرور سیر تحولات و پایش روند پیشرفت (یا بهتر بگوییم، نبود پیشرفت) امور مربوط به کانال ویژه مالی (spv) تعهدی اروپایی‌ها، در بیش از 10 یادداشت (روزنامه «شرق») به کارشناسی موضوع پرداخته و در نهایت قصور E3 در نافرجام‌ماندن برجام را نتیجه گرفته است. در «عرض حال» امروز، از زاویه‌ای دیگر به موضوع پرداخته می‌شود و با وجود مراتب پیش‌گفته، مناسب است به دلایل زیر ایران فرصتی کوتاه ولی برای آخرین بار، به اروپا بدهد و بعد از پایان مهلت مقرر، بسته به بازخوردها اقدامات بعدی را معمول دارد.
1. تلاش آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران، اقدامات تقابلی کشورمان را طلب می‌کند. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین نمونه این اقدامات، مقابله با ائتلاف‌سازی علیه ایران از طریق اروپایی‌ها است. ناگفته نماند که بریتانیا در میان سه کشور E3 نقشی کلیدی دارد؛ به‌طوری‌که بعضی ناظران سیاسی حتی ادعا می‌کنند که اگر آمریکا همراهی آن کشور را به‌ویژه درباره مسائل خاورمیانه و منطقه خلیج فارس با خود داشته باشد، قادر است ائتلاف لازم علیه کشور هدف را تشکیل دهد و اگر از این همراهی محروم بماند، هر ائتلافی را هم که به وجود آورد، دیرپا نخواهد بود و ناکام خواهد ماند.
2. از‌آنجا‌که به نظر نگارنده راه‌اندازی اینستکس از سوی E3 از‌جمله موکول به تعیین وضعیت ایران درباره کارگروه ویژه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف است و از‌آنجا‌که این کارگروه در آخرین روز نشست دوره‌ای خود (21 ژوئن 2019) تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران (ناظر به قرار‌ندادن ایران در لیست سیاه آن) را تا چهار ماه دیگر تمدید کرد؛ بنابراین این فرصت چهار‌ماهه که به نظر می‌رسد آخرین باشد، می‌تواند به نوبه خود انگیزه اروپایی‌ها را برای راه‌اندازی اینستکس تقویت و آن را عملیاتی کند.
3. اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه اگر اینستکس راه‌اندازی نشود، روسیه کانال مالی و فروش نفت ایران را تأمین می‌کند، ممکن است نه به دلیل حسن نیت؛ بلکه به منظور درست‌کردن بدیلی برای اینستکس و بی‌انگیزه‌کردن ما در پیگیری مطالبات برجامی خود از اروپایی‌ها بوده باشد که این می‌تواند پایان تعاملات و همکاری‌های بالقوه تهران و E3 در قالب برجام را رقم بزند.
4. ایران از زمان خروج آمریکا از برجام که 14 ماه از آن گذشته است، حوصله زیادی به خرج داده و در راستای مانایی برجام در انتظار اقدام عملی قاره سبز نشسته است.
دادن فرصت چند‌هفته‌ای دیگر و البته آخرین فرصت، به این کرانه‌نشین آتلانتیکی جای خیلی دوری نمی‌رود. این نهایت نجابت و حسن‌نیتی است که یک کشور، آن هم در شرایطی حاد و حساس، می‌تواند در حق نداشته شریک قراردادی بد‌قول و بی‌عمل خود به خرج بدهد. اروپا در این فرصت یا کانال تجاری و مالی (اینستکس) با ایران را راه می‌اندازد یا نه. اگر راه انداخت که چه بهتر؛ وگر‌نه توپ در وسط زمین اروپا است و این اروپا است که باید صورت‌حساب بدهی‌های انباشت‌شده خود را تسویه و پرداخت کند.
خلاصه کلام اینکه چه دولت فخیمه بریتانیای کبیر را کفتار یا روباه پیر استعمار بدانیم و چه قائل به چنین خوانشی نباشیم، چه مواضع اغلب ضد‌ایرانی و مقلدانه آنها دلمان را به درد آورده باشد و چه نه، چه یورکی‌ها را اسب تروای نیویورکی‌ها بدانیم و چه ندانیم و هرچه دیگر، سیاست‌ورزی حکم می‌کند که ما در غایت عزتمندی، برخوردی به‌غایت خردورزانه و مصلحت‌اندیشانه با اروپا به طور کلی و انگلیس به طور خاص داشته باشیم. اینستکس باید راه‌اندازی شود؛ حتی اگر آمریکایی‌ها آن را یا همتای ایرانی آن را تحریم کنند که در‌این‌صورت می‌توانیم الگوی رفتاری‌مان درباره برجام را با قطعیت و قاطعیت بیشتر و مقبول‌تری به پیش ببریم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/100568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است