نسیم گیلان

آخرين مطالب

رییس قوه قضاییه: مدعی حقوق عامه هستیم مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
رییس قوه قضاییه: مدعی حقوق عامه هستیم
٠
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
ابراهیم رییسی، اصلی‌ترین رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بود اما منتخب اصولگرایان نتوانست در این رقابت پیروز شود و اصلاح‌طلبان بار دیگر موفق شدند روحانی را بر صندلی ریاست‌جمهوری بنشانند اما این پایان ماجرا برای حضور ابراهیم رییسی در یکی از سه قوه نبود. او که پیش از این به عنوان تولیت آستان قدس مشغول به کار بود، شانزدهم اسفند ماه 97 با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان ریاست جدید قوه قضاییه منصوب شد؛ انتصابی که رییسی درباره آن گفت «در مورد آمدن به دستگاه قضایی، با توجه به اینکه به آستان مقدس رضوی علیه‌السلام دل بسته‌ بودم، دوست داشتم که ماموریتم در آستان قدس ادامه پیدا کند، لکن وقتی با تصمیم و دستور حضرت آقا مواجه شدم، بر خود لازم دیدم که به امر ولایت عمل کنم. یعنی آنجایی که نه خواست خودم هست، بلکه تشخیص ولی امر است و تشخیص ایشان برای من حجت است.»
بر خلاف انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، موضع‌گیری اصلاح‌طلبان هم در مورد انتصاب رییسی به این سمت متفاوت بود. بسیاری از کسانی که رییسی را گزینه خوبی برای ریاست‌جمهوری نمی‌دانستند، از او به عنوان گزینه‌ای مطلوب برای ریاست قوه قضاییه نام بردند. آنها معتقد بودند که رییسی سوابق بسیار زیادی در قوه قضاییه دارد و به اصطلاح با پیچ و خم‌های این دستگاه بسیار آشنا است و همین می‌تواند امیدوارکننده باشد و تغییراتی مثبت در دستگاه قضا ایجاد کند. سید ابراهیم رییسی هم از همان روزی که بر صندلی ریاست قوه قضاییه تکیه زد، تلاش کرد تا روند سابق این قوه را تغییر دهد. او از همان ابتدای کارش، بارها به مساله پرونده‌های ورودی به این دستگاه صحبت کرده و گفته بود که «چرا آنقدر پرونده در دادگستری‌ها قرار دارد؟ در فرهنگ اسلامی ما ریش‌سفیدی و کدخدامنشی رواج دارد و بسیاری از امور می‌تواند توسط اطرافیان حل شود. چرا باید همه موارد خود را با قضا حل کنیم؟» رییسی در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR که به مناسبت هفته قوه قضاییه انجام شده هم، اولین برنامه‌ در قوه قضاییه را مساله کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی با فعال کردن پیشگیری از وقوع جرم اعلام کرد و گفت: «ما باید با کمک دستگاه‌های اداری کشور تلاش کنیم که ورودی پرونده به دستگاه قضایی کاهش یابد. لازمه‌‌ آن هم بررسی اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با برخورد با جرایم است. صیانت و پیشگیری مقدم بر برخورد است. در حال حاضر برای این موضوع سازوکارهایی هم تعریف کرده‌ایم که با پیگیری‌ها ان‌شاءالله این اتفاق بیفتد.»
او دومین برنامه دستگاه قضا را مساله‌ اطاله دادرسی دانست و ادامه داد: «از مسائل مورد گله‌ مردم از دستگاه قضا، مقوله‌ طولانی شدن رسیدگی‌ها است. ما اطاله‌ دادرسی را امر ناپسندی می‌دانیم و معتقدیم چه آن عللی که مربوط به درون سازمان قضایی کشور است و چه آن عللی که مربوط به بیرون از دستگاه قضا است، باید پیگیری و اصلاح شود.»
رییسی، دستگاه قضا را مدعی حقوق عامه دانست و گفت: «موضوع سوم که مهم هم هست، مساله‌ حقوق عامه است. حقوق عمومی باید دقیقا رعایت شود. ما مدعی حقوق عامه هستیم. دستگاه‌های اداری کشور و دستگاه‌های مسوول و همگان باید خودشان را موظف بدانند که حقوق عمومی را پاس بدارند. ما مصمم هستیم که حقوق عمومی در کشور ضایع نشود؛ البته حقوق خصوصی هم همین‌طور است و حق افراد هم نباید ضایع شود اما حقوق عامه بسیار مهم است و باید نسبت به آن تاکید داشت.»
او همچنین درباره برنامه قوه قضاییه برای احقاق حقوق عامه توضیح داد: «یک سری سازوکارها و ساختارهایی را که قانون اساسی تعریف کرده است؛ مثل سازمان بازرسی کل کشور که بخش نظارت را بر عهده‌ دارد یا دیوان عدالت اداری که هر تصمیمی در دستگاه‌های اداری کشور بر خلاف قانون و قانون اساسی و سیاست‌های قطعی کشور گرفته شود، باید آنها را ملغی کند. این ضمانت‌ها را قانونگذار برای ما گذاشته و ما با همین ابزاری که امروز دستگاه قضایی در اختیار دارد، می‌توانیم رویکرد دستگاه قضا را در جهت حفظ حقوق عامه تغییر دهیم. دادستان‌های ما در استان‌ها از مسوولانی هستند که نسبت به حفظ حقوق عامه وظیفه دارند.»
رییسی ادامه داد: «دادستان در برخی موارد نیاز به شکایت شاکی ندارد و خودش مدعی‌العموم است. در بعضی موارد هم نسبت به حقوق فردی باید منتظر شکایت شاکی خصوصی باشد اما نسبت به حقوق عمومی و حقوق اجتماعی منتظر شکایت شاکی خصوصی نخواهد شد. دادستان خودش مدعی حقوق عامه است و نباید اجازه بدهد که حقوق عمومی ضایع شود.»
او یکی دیگر از نکات مهم و مورد تاکید دستگاه قضا را مبارزه با فساد اعلام کرد و ادامه داد: «چه فساد درون‌قوه‌ای و چه فساد برون‌قوه‌ای این از موارد اولویت‌دار ماست. ما بر این قضیه تاکید داریم که حتما مبارزه با فساد به ‌عنوان یک موضوع بسیار مهم در دستور کار قوه قضاییه قرار گیرد. البته قبلا هم کارهایی شده اما کافی نبوده. در این راه هم باید همه‌ دستگاه‌ها مساعدت و همکاری داشته باشند.
رییس دستگاه قضا اولویت برخورد را با تخلفات قضات و کارکنان دستگاه قضا دانست و ادامه داد: «به تعبیر رهبر انقلاب با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را پاک کرد. باید اول دستمال را تمیز کرد تا بتوان آلودگی‌ها را پاک کرد. برای مبارزه با آلودگی‌ها، سلامت دستگاه قضایی بسیار مهم و ضروری است و برنامه‌ ما مبارزه با هرگونه روابط ناسالم است. هر رابطه‌ ناسالمی برای دستگاه قضایی مضر است. کارمند یا قاضی هم برای ما تفاوتی نمی‌کند. ما سازمان‌های صیانتی، مراقبتی و نظارتی را در دستگاه قضا فعال کرده‌ایم تا با همه قدرت در مقابل فساد بایستند و با موارد فساد برخورد کنند.»
سیدابراهیم رییسی روز گذشته به مناسبت هفته قوه قضاییه دیداری هم با سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی داشت. او در این دیدار با اشاره به ساختار ستاد حقوق بشر در ایران گفت: «در آینده نزدیک در جلسه شورای عالی ستاد حقوق بشر که به زودی برگزار می‌شود راه‌اندازی نهاد ملی حقوق بشر پیگیری خواهد شد.»
رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش گفت: «رعایت حقوق بشر اسناد و مبنای هر تصمیم و اقدام در جمهوری اسلامی ایران است و عدالت مبنای تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌ها در جمهوری اسلامی ایران در ساحت فردی و ملی است.»
به گفته او، هر حرکت و سیاستی در جمهوری اسلامی ایران با شاقول عدالت سنجیده می‌شود.
رییس دستگاه قضا تاکید کرد: «امروز متهمان حقوق بشر مدعیان آن هستند به‌طوری که کشورهایی در عرصه داخلی و بین‌المللی از متهمان حقوق بشر به معنای واقعی کلمه به شمار می‌روند.»
رییسی با بیان اینکه اعمال فشار با ابزار حقوق بشری به کشورهایی که متفاوت زندگی می‌کنند نادرست است، ادامه داد: «یکی از معیارهای اصلی حقوق بشر احترام به اخذ تفاوت در کنار اصلی جهانشمول است.»

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/100619/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور

تامین نفت سفید 11 هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

قابل توجه فعالان اقتصادی