نسیم گیلان

آخرين مطالب

نمایش حقانیت ایران مقابل چشم جهانیان مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
نمایش حقانیت ایران مقابل چشم جهانیان
٠
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نشست غیرعلنی شورای امنیت در حالی دوشنبه‌شب به درخواست آمریکا برای بررسی حادثه سرنگونی پهپاد آمریکایی برگزار شد که برخلاف مقررات منشور سازمان، از حضور ایران در این جلسه ممانعت و نماینده کشورمان در سازمان مجبور شد اسناد متقن از تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران را درمقابل رسانه‌ها به‌نمایش بگذارد.
چند روز پیش، یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی ایران هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد؛ ازاین‌رو، آمریکا با هدف بررسی ابعاد سرنگونی پهپاد ارتش این کشور، تشکیل جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد. آمریکا مدعی بود می‌خواهد در این نشست، اطلاعات جدیدی درباره تحقیقات مرتبط با حمله نفتکش‌ها ارائه دهد؛ موضوعی که البته با استقبال کشورهای عضو مواجه نشد.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، پیش از حضور در این نشست به خبرنگاران گفت: خیلی دوست دارم شواهد ادعایی آمریکا را ببینم. وی درباره احتمال مذاکره هم گفت: چه مذاکره‌ای می‌تواند وجود داشته باشد وقتی چاقویی زیر گلوی دیگری قرار داده‌اید و هر آن تحریم جدیدی اعمال می‌کنید.
سفیر بلژیک در سازمان ملل متحد نیز افزود: ما از همه می‌خواهیم خویشتنداری کنند و تنش را کاهش دهند. امیدواریم با هم گفت‌وگو و این مشکل را حل کنند. فرانسوا دلاتره، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد، هم به خبرنگاران گفت: پس از نشست، بیانیه خود را قرائت خواهیم کرد؛ اما ازنظر پاریس، فشار حداکثری فقط زمانی مؤثر است که حداکثر دیپلماسی هم وجود داشته باشد. این‌ها اظهاراتی بود که نشان می‌داد آمریکایی‌ها این‌بار هم با دستانی خالی صحن شورای امنیت را ترک خواهند کرد.
ادعای دروغین آمریکا درباره ایران آنجا مشخص می‌شود که این کشور درخواست ایران برای حضور در این نشست را رد می‌کند. آقای مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، ضمن اعتراض به تأیید‌نشدن درخواست ایران برای حضور در این نشست، اسناد و مدارک تجاوز به حریم هوایی ایران را برای رسانه‌ها به‌نمایش گذاشت. تخت‌روانچی گفت: امروز، آمریکا شورای امنیت را به‌طوریکجانبه توجیه کرد؛ درحالی‌که ما اطلاعات انکارناپذیری درباره این حادثه برای شورای امنیت فراهم کردیم که هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد زمان هدف قرارگرفتن، پهپاد آمریکا برفراز آب‌های سرزمینی ایران در حال پرواز بوده و ایران نقشی در حمله به نفتکش‌ها نداشته است.
او اقدام ایران در ساقط‌کردن پهپاد آمریکا مطابق قوانین بین‌المللی را تشریح و اعلام کرد: آمریکا در موارد دیگری هم حریم هوایی ایران را نقض کرد که ایران همواره ازطریق کشور حافظ منافع آمریکا اعتراض خود را اعلام کرده است. وی به نمونه دیگری از نقض حریم ایران در یک ماه گذشته به‌وسیله پهپاد آمریکایی اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته، پهپادی آمریکایی در 26می (5خرداد) وارد حریم ایران شد. ایران اعتراض‌های خود را به چنین اقدام‌هایی ازطریق سفارت سوئیس در تهران، حافظ منافع آمریکا، اعلام کرده است. این‌ها تنها نمونه‌هایی از اقدام‌های ماجراجویانه آمریکا در نقض حریم و مرز ایران به‌شمار می‌آید. تخت‌روانچی بر این موضوع تأکید کرد ایران خواستار جنگ نیست. وی دراین‌باره گفت: اقدام‌های ایران نشان می‌دهد در‌حالی‌که حق ذاتی دفاع از تمامیت ارضی و استفاده از تمام توانایی‌های موردنیاز برای تصمیم‌گیری قاطع در اجرای آن را دارد، نه خواستار جنگ است و نه می‌خواهد تنش در منطقه خلیج‌فارس افزایش پیدا کند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ضمن تأکید بر این موضوع که هنوز فضای گفت‌وگو میان ایران و آمریکا فراهم نشده، تصریح کرد برای کاهش تنش در خلیج‌فارس، آمریکا باید به ماجراجویی نظامی و جنگ اقتصادی علیه ایران خاتمه دهد. افزون‌براین، تخت‌روانچی ضمن اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه درباره امنیت خاورمیانه، از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست در‌این‌زمینه ایفای نقش کند.
با تمام این‌ها، ادله دولت آمریکا در دنیا با تردیدهای جدی مواجه شده و غیر از انگلیس، سایر کشورها از آن حمایت نکرده‌اند. همچنان‌که در جلسه شورای امنیت نیز این اتهام آمریکا رد شد و منصور العتیبی، رییس دوره‌ای شورای امنیت، این‌گونه جمع‌بندی جلسه شورا را اعلام کرد: «اعضای شورای امنیت تمامی طرف‌های مرتبط و تمامی کشورهای منطقه را به بیشترین خویشتنداری و اتخاذ اقداماتی برای کاهش تنش‌ها دعوت می‌کنند».
امروز آمریکا در رویارویی با جمهوری اسلامی تنهاست و با خروج این کشور از برجام درحالی‌که ایران کوچک‌ترین نقض عهدی نکرده بود، حقانیت جمهوری اسلامی را بر همگان آشکار کرد. آمریکا بعد از خروج از برجام نیز با حداکثر فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک به‌دنبال کشاندن ایران پای میز مذاکره است؛ مذاکره‌ای که البته دولتمردان ایرانی تأکید کرده‌اند در شرایط فشار هرگز رخ نخواهد داد؛ چراکه آن‌ها مذاکره همراه با فشار و در شرایط جنگ اقتصادی را تسلیم می‌دانند.
این روزها محور توییت‌های ترامپ گفت‌وگو، دوستی و مذاکره بدون پیش‌شرط است؛ اما چاشنی هر توییت او تحریم‌های جدید برای ایران است؛ تحریم‌هایی که به‌قول رسانه آمریکایی بلومبرگ، به آخر خط رسیده و دیگر چیزی از آن نمانده است. روز گذشته نیز ته‌مانده تحریم‌های آمریکایی علیه ایران اعلام شد؛ تحریم‌هایی که در ایران با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد و از آن به‌عنوان «تحریم‌های کودکانه و مضحکانه» نام بردند. آمریکا در حالی فرماندهان سپاه را به اسم تحریم کرده که پیش‌ازاین، سپاه پاسداران را در فهرست تحریم‌هایش قرار داده بود. بنابراین، تحریم‌های جدید ترامپ استیصال و سردرگمی این کشور در مواجهه با ایران را نشان می‌دهد که نمی‌تواند درقبال آن به‌درستی تصمیم بگیرد.
حال پیشنهاد گفت‌وگو با هدف تأمین امنیت منطقه که نماینده ایران در سازمان ملل مطرح کرده، اهمیت فراوانی دارد. ایران هرگونه پیشنهاد مذاکره و گفت‌وگوی دوجانبه با آمریکا را رد می‌کند؛ اما برای تأمین امنیت منطقه حاضر است با بازیگران منطقه‌ای در قالب شورای امنیت و رهبری دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگوهایی آغاز کند که این نشان‌دهنده حسن‌نیت ایران است. افزون‌براین، این گفت‌وگوهای منطقه‌ای عامل اصلی تنش در منطقه را نیز مشخص می‌کند. همچنان‌که روزنامه لبنانی «البناء» با اشاره به جنگ نفتکش‌ها در دریای عمان و جنگ گاز در اروپا، ترامپ را مسوول آن معرفی کرد و نوشت: «آمریکا با مشارکت عربستان، جنگ‌های نظامی، اقتصادی و تجاری در منطقه و دنیا را به‌راه انداخته است».
دلیل حملات آمریکا به نفتکش‌ها می‌تواند در جنگ تجاری فراگیری نهفته باشد که ترامپ علیه حدود 30 کشور دنیا و در رأس آن چین، روسیه و ایران به‌راه انداخته و کشورها یا شرکت‌های اروپایی را هم از اقدامات تحریمی خود مستثنا نمی‌کند. اقتصاد چین، هند و ژاپن به‌شدت به منابع نفتی کشورهای عربی و ایران وابسته است؛ زیرا اکثر صادرات نفتی اعراب و ایران به خارج ازطریق خطوط دریایی در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای عرب انجام می‌شود. درنهایت، توقف صادرات نفت از خلیج‌فارس به کاهش نرخ رشد چین و افزایش درخورتوجهی در هزینه‌های تولید و درنتیجه کاهش چشمگیری در قدرت رقابت تجاری کالاهای این کشورها منجر می‌شود و به‌اعتقاد مقام‌های ایالات متحده که صاحب این نظریه هستند، فرصت رقابت برای کالاهای این کشور در سطح بین‌المللی افزایش پیدا می‌کند. درواقع، آمریکا به‌دنبال تحمیل تحریم نفتی جهانی است تا با اختلال در خطوط کشتیرانی نفت خاورمیانه به اروپا و آسیا، نبض انرژی جهان را در دست بگیرد و تولیدات گاز و نفت خود را جایگزین کند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/100857/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»