نسیم گیلان

آخرين مطالب

بهره‌برداری سیاسی نتانیاهو از یک نشست مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
بهره‌برداری سیاسی نتانیاهو از یک نشست
١٤٠
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی| با بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه برخی مشخص نیست بیشتر به دنبال کاهش تنش در منطقه هستند یا اینکه قصد دارند آتش آن را گسترش دهند و در این تنش یارکشی کنند. در این بین سیاست‌های اسراییل و ایالات متحده تا حد زیادی روشن و مشخص است. بعید به نظر می‌رسد که آنها به دنبال کاهش تنش در منطقه باشند اما تلاش می‌کنند تا نمایشی را ارایه و نشان دهند به دنبال کاهش تنش در منطقه هستند. روز گذشته مشاوران امنیت ملی روسیه، امریکا و رژیم اسراییل در سرزمین‌های اشغالی گرد هم جمع شدند تا در خصوص افزایش تنش‌ها در منطقه به بحث و تبادل نظر بپردازند. اما به نظر می‌رسد اسراییل و امریکا هر دو قصد داشتند در این نشست تنها یک موضوع را به عنوان عامل بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه نشان دهند و آن ایران بود. اما در این نشست مشاور امنیت ملی روسیه گفت که سرزنش ایران برای همه مشکلات خاورمیانه سیاست بسیار بدی است. نیکولای پاتریشف مشاور امنیت ملی روسیه این سخنان را در کنار همتای امریکایی و اسراییلی خود و همچنین شخص بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسراییل بیان کرد.
جان بولتون در حالی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است که پس از سرنگونی پهپاد ایالات متحده توسط نیروهای ایرانی تنش‌ها میان تهران-واشنگتن بالا گرفت و امریکایی‌ها مدعی بودند تصمیم حمله به ایران را داشتند و از آن صرف‌‌نظر کردند. حالا نیز علاوه بر بولتون مایک پمپئو نیز همزمان به امارات متحده عربی و عربستان سعودی سفر کرده است. دستور کار پمپئو نیز مانند بولتون شامل فضا‌سازی علیه ایران می‌شود.
بولتون در توییتر خود نوشت که من با نیکولای پاتریشف همتای روسی خود در اورشلیم (بیت‌المقدس) ملاقات کردم. ما در مورد مباحث مهمی همچون اوکراین، کنترل اسلحه، ونزوئلا و سایر موضوعات صحبت کردیم. همچنین یک دیدار تاریخی سه‌جانبه با مشاور امنیت ملی اسراییل میر بن شبات در خصوص امنیت منطقه خاورمیانه برگزار کردیم.
با این وجود این نشست سه‌جانبه با ریاست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل شروع به کار کرد و او نیز در صحبت‌های هرچند کوتاه خود برای شروع نشست سعی کرد تا ایران را موضوع بحث این نشست قرار دهد.
جان بولتون نیز پس از نشست سه‌جانبه در جمع خبرنگاران گفت که تهران نباید تصمیم امریکا مبنی بر توقف حمله نظامی علیه ایران را نشانه ضعف ببیند. بولتون مدعی شد که ایران باید تلاش خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف کند و اکنون همه گزینه‌ها روی میز است. در حالی که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ای هسته‌ای خود تاکید کرده و در ذیل برجام به آن نیز پایبند بوده باز هم جان بولتون نمی‌خواهد باور کند که ایران نیازی به سلاح اتمی ندارد و حرفی که پیش‌تر ثابت شده را باز هم تکرار می‌کند و می‌گوید که ایران باید تلاش خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف کند. او از ایران خواسته تا این گام استراتژیک را بردارد اما هنوز این کار انجام نشده است.
بولتون پیش از جلسه نیز بیان کرده بود که رییس‌جمهور ایالات متحده برای مذاکره واقعی جهت بازنگری کامل در برنامه هسته‌ای ایران در راستای جلوگیری از رسیدن ایران به بمب هسته‌ای آماده است. او همچنین مدعی است که برای مذاکره ایران باید سیستم‌های موشکی خود را نیز برچیند و حمایت از گروه‌های تروریستی که بولتون مدنظر دارد را متوقف کند. در مورد سخنان بولتون در این نشست باید چنین توضیح داد که ایران هیچ‌گاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و ساختار موشکی جمهوری اسلامی نیز همواره بازدارنده بوده و تهدیدی برای هیچ‌کس نیست مگر اینکه کسی قصد تعرض به ایران را داشته باشد. همچنین معیار تروریسم برای ایران گروه‌هایی هستند که در لیست سازمان ملل متحد قرار دارد و نه لیستی که امریکا هر زمان که می‌خواهد از آن استفاده ابزاری می‌کند. از طرفی دیگر وقتی که با لیستی پر از پیش‌شرط مواجه هستیم، مذاکرات بدون پیش‌شرط به چه معنی خواهد بود. بولتون همچنین تاکید کرد که وزیر خارجه مایک پمپئو و برایان هوک فرستاده امریکا در امور ایران نیز در منطقه حضور دارند تا با اعراب در خصوص ایران مذاکره کنند.
بولتون همچنین عنوان کرد همان‌گونه که ما می‌گوییم دیپلمات‌های ما در سراسر خاورمیانه به دنبال صلح هستند. اما مشخص نیست این چه صلحی است که به صورت دایمی بوی جنگ از آن به مشام می‌رسد. از طرفی دیگر جان بولتون در این نشست به نحوی در خصوص نقض برجام از سوی ایران سخن می‌گفت بدون اینکه اشاره‌ای به اولین ناقض برجام داشته باشد که از این توافق بین‌المللی خارج شد. امریکا اولین ناقض برجام است و از توافقی خارج شد که خود ضامن حفظ صلح و ثبات در منطقه بود.
بولتون همچنین در سخنان خود گفت که این جلسه سه‌جانبه در زمان بسیار مهمی برگزار می‌شود و سپس بولتون شروع به تعریف از رهبری و هدایت نتانیاهو کرد. او که اکنون جایگاهش در اسراییل سست‌تر از همیشه به نظر می‌رسد این نشست را به نحوی تبدیل به فضای تبلیغاتی برای خود کرد و جان بولتون نیز کار خود را در حمایت از نتانیاهو به خوبی انجام داد.
اما در طرف مقابل نیکولای پاتریشف مشاور امنیت ملی روسیه نگاهی متفاوت به موضوع ایران داشت. او هرچند عنوان کرد که امنیت اسراییل برای روسیه مهم است اما گفت این حق را برای سوریه قائل است که درهای خود را به روی ایران باز کند. او همچنین گفت که روسیه نیز اطلاعات نظامی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در فضای ایران قرار داشته که هفته پیش توسط ایران سرنگون شد.
ایالات متحده مدعی شده است این هواپیما در فضای بین‌المللی قرار داشته است. پاتریشف همچنین گفت: شواهدی که از سوی ایالات متحده مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان ارایه داد با کیفیت بسیار پایین و غیرحرفه‌ای است.
اما با یک نگاه کلی به این نشست سه‌جانبه می‌توان دریافت که خروجی آن با توجه به اختلافات میان روسیه و امریکا نمی‌تواند خروجی قابل توجهی باشد، اما به نظر می‌رسد نتانیاهو با این نشست قصد یک نمایش پیش از انتخابات سراسری داشته باشد، چرا که موقعیت او بسیار متزلزل‌تر از گذشته شده است. اما در این نشست می‌توانست نمایشی را ارایه دهد و بگوید که او با هردو کشور روابط نزدیکی دارد و توانسته در اوج اختلافات روسیه و امریکا را در کنار هم قرار دهد. هرچند در این میان ایران مورد هدف هجوم لفظی مقام‌های امریکایی و اسراییلی قرار گرفت اما می‌توان گفت که بهره‌برداری این نشست بیش از آنکه جنبه بین‌المللی داشته باشد جنبه داخلی برای شخص نتانیاهو جهت بهره‌برداری سیاسی داشت.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/100870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد