نسیم گیلان

آخرين مطالب

دوراهی پمپئو مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
دوراهی پمپئو
٠
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سایت آمریکایی پولیتیکو از دوراهی جدید مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پرده برداشته است: ماندن در دولت ترامپ یا رفتن به مجلس سنای آمریکا. آن‌طور که این رسانه آمریکایی گزارش داده، مایک پمپئو بهترین گزینه جمهوری‌خواهان برای به‌دست‌آوردن یک کرسی لازم برای حفظ اکثریت مجلس سنا از سوی این حزب است. درعین‌حال او یکی از چهره‌های پایدار امنیت ملی دولت ترامپ است که مدام در آستانه فروپاشی است و همین موضوع وزیر خارجه آمریکا و حزب او را بر سر دوراهی قرار داده است.
پمپئو در ماه فوریه گفت که نامزدی در انتخابات 2020 مجلس سنا را رد کرده، ولی چندین نفر از افراد نزدیک به او گفته‌اند که این موضوع هنوز قطعی نشده و او بی‌سرو‌صدا در حال بالاوپایین‌کردن گام بعدی در حرفه سیاسی‌اش است.
در ماه‌های آینده، این نماینده سابق کنگره آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد همچنان یکی از معتمدترین مشاوران دونالد ترامپ باقی بماند یا به‌عنوان سناتور ایالت کانزاس وارد مجلس سنا شود و زمینه را برای ریاست‌جمهوری خود آماده کند. یکی از کسانی که تمام تلاش خود را به کار بسته تا پمپئو گزینه دوم را انتخاب کند، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا از حزب جمهوری‌خواه است. این سناتور باسابقه جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی که مرتبا با ترامپ در ارتباط است، در مصاحبه‌ای گفته: «او (پمپئو) اولین گزینه من است. شک دارم که رئیس‌جمهوری با این موضوع موافق باشد، ولی اولین انتخاب من برای کرسی ایالت کانزاس در سنا اوست».
آن‌طور که پولیتیکو گزارش داده، برای پمپئو نامزدی در انتخابات مجلس سنا می‌تواند مقدمه‌ای برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 باشد. دست‌کم، موقعیتی در سنا داشتن به او کمک می‌کند که فارغ از سرنوشت ترامپ در سال 2020، خود را به لحاظ سیاسی مطرح نگه دارد. بااین‌حال، برخی سناتورها در محافل خصوصی گفته‌اند که برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، وجاهت سمت وزیر خارجه خیلی بیشتر از سناتوری کم‌تجربه است.
ظاهرا خود پمپئو به طور خصوصی قصدش را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرده است. او و دوستش سناتور تام کاتن بهار امسال در یک میهمانی شام کنفرانس سالانه مؤسسه امریکن اینترپرایز شرکت کرده بود. به گفته یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم، وقتی از پمپئو پرسیدند که آیا به نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری فکر می‌کند، او پاسخ مثبت داد.
گرچه سخنگوی پمپئو از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرده، ولی سناتورها و افراد مرتبط به موضوع تأکید کرده‌اند که پمپئو در مسئولیت‌های فعلی‌اش هدر رفته و به این موضوع فکر خواهد کرد که آیا حضور در مجلس سنا اقدام مناسبی برای او یا حزب جمهوری‌خواه است یا نه.
پت رابرتس، سناتور کنونی ایالت کانزاس که برخی دوست دارند پمپئو جانشین او شود، می‌گوید: «پمپئو کاملا به شغل تمام‌وقت کنونی‌اش متعهد است. او می‌تواند مدتی صبر کند». علاقه مک‌‌کانل به پمپئو واضح و سرراست است. او بهترین گزینه برای حفظ کرسی جمهوری‌خواهان و جلوگیری از سناریویی کابوس‌گونه؛ یعنی شکست جمهوری‌خواهان در این ایالت و ازدست‌رفتن اکثریت مجلس است.
بحث شرکت پمپئو در انتخابات مجلس سنا زمستان گذشته و اندکی بعد از آن مطرح شد که رابرتس در ماه ژانویه بازنشستگی خود را اعلام کرد. مک‌کانل و متحدانش، پمپئو را تحت فشار قرار دادند که در انتخابات سنا شرکت کند، ولی پمپئو به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت که او برای نامزدی سنا ثبت‌نام نمی‌کند. او در ماه فوریه گفت: «من عاشق کانزاس هستم، ولی تا زمانی که دونالد ترامپ به من فرصت دهد وزیر خارجه باقی می‌مانم. من عاشق شغل کنونی‌ام هستم».
با وجود فشار برخی چهره‌ها برای هل‌دادن پمپئو به سمت سناتوری، لغوشدن نامزدی پاتریک شاناهان برای وزارت دفاع و بی‌ثباتی دیرینه در موقعیت‌های امنیت ملی، شغل پمپئو به‌عنوان وزیر خارجه ایالات ‌متحده را برای بسیاری از جمهوری‌خواهانی که نگران آشفتگی در دولت ترامپ هستند بسیار مهم‌تر از آن کرده که او را به سمت سناتوری سوق دهند.
پمپئو یکی از نجات‌یافتگان در کاخ سفید دونالد ترامپ است. او با حمایت هر دو حزب سمت ریاست سازمان سیا را برعهده داشت و سپس به وزارت خارجه آمد تا آشفتگی به‌جامانده از زمان رکس تیلرسون را رفع‌ورجوع کند. اگر پمپئو چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 کابینه دولت را ترک کند، بار دیگر ضربه‌ای به دولت وارد شده و یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها بی‌وزیر می‌ماند. بسیاری از دوستان و نزدیکان پمپئو نگران نامزدی او در انتخابات سنا و تنهاگذاشتن ترامپ در موقعیت حساس پیش از انتخابات هستند. یکی از همین افراد معتمد پمپئو، رفتن او از کابینه را «غیرمسئولانه» خوانده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/100874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها