نسیم گیلان

آخرين مطالب

سیل ویرانگر نقدینگی در اقتصاد ایران تا کجا پیش خواهد رفت؟ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
سیل ویرانگر نقدینگی در اقتصاد ایران تا کجا پیش خواهد رفت؟
٢٦
٠
تابناک / متن پیش رو در تابناک منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رهبر انقلاب در یک سال گذشته و طی دو دیدار با اعضای هیأت دولت در مورد رقم و رشد نقدینگی هشدارهایی دادند و فرمودند: باید مجموعه ‌ای تمام‌ وقت، فعال و جهادی، مسئول کنترل و مدیریت آن شود. درست یک سال از اولین هشدار ایشان می گذرد و آخرین آمار منتشره نشان می دهد که رشد نقدینگی در اسفند 97، 23.1 درصد بوده که این رقم در مقایسه با اسفند 96 یک واحد درصد افزایش یافته است. پرسش این است که بانک مرکزی جهت کنترل رشد نقدینگی در یک سال گذشته چه اقداماتی را انجام داده است؟
رشد نقدینگی باعث شد تا رهبر انقلاب در دو دیداری که با اعضای هیأت دولت در یک سال اخیر داشت، در مورد این رشد، هشدارهایی بدهند؛ برای نمونه در دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب در 24 تیر ماه 1397 ایشان فرمودند: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق ‌العاده ‌ای است، هم رقمش خیلی بالاست، هم رشدش زیاد است، 1500 هزار میلیارد یک چیز افسانه ‌ای است. یا رهبر انقلاب در دیدار دوم خود با اعضای هیأت دولت در هفتم شهریور ماه 1397 با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه‌ی دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه ‌ای تمام‌ وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.
حالا حدود یک سال از اولین هشدارهای رهبر انقلاب پیرامون رشد نقدینگی گذشته و پرسش اول این است که بعد از این هشدارها، آیا میزان رشد نقدینگی کاهش یافت؟
بنا بر آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان اسفندماه سال گذشته به 1882.9 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی 23.1 درصدی را نشان می داد.
آمارها نشان می دهند که رشد نقدینگی در اسفند 96 حدود 22.1 درصد بوده است. بنابراین می توان گفت علیرغم هشدارهای رهبری در زمینه رشد نقدینگی باز هم این رشد در اسفند 97 یک درصد بیشتر از اسفند 96 بوده است. البته رشد نقدینگی در مقایسه با اسفند 95 و اسفند 94 به ترتیب 0.1 درصد و 6.9 درصد کمتر بوده است.
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز طی یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود در هشتم اردیبهشت ماه سال جاری در زمینه رشد نقدینگی در سال 1397 گفت: علیرغم نوسانات اقتصادی سال پیش، با اقدامات کنترلی، رشد نقدینگی در سال 97 معادل 23 درصد، یک واحد درصد بیشتر از سال 96 و 7 واحد درصد کمتر از سال 94 ثبت شد.

پرسش دوم این که با این روند فعلی رشد نقدینگی، پیش بینی می شود که رشد نقدینگی در سال های آینده چقدر باشد؟
محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی مصاحبه ای در 23 تیر ماه 1398 با بیان اینکه در چهار سال آینده نقدینگی در ایران از 40 سال گذشته نیز بیشتر می ‌شود، گفت: در حال حاضر نقدینگی موجود در جامعه یک هزار و هشتصد هزار میلیارد تومان است که در چهار سال آینده یک هزار و 800 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این رقم افزوده می ‌شود این در حالی است که 4 سال گذشته نقدینگی موجود در جامعه 900 هزار میلیارد تومان بود.
این پیش بینی نشان می دهد که نقدینگی در چهار سال آینده روند رو به رشدی خواهد داشت و به 3600 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که رقم بسیار بالایی است.
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از میزان نقدینگی در سال های آینده گفت: هم اکنون حجم نقدینگی ما بالغ بر 1800 هزار میلیارد تومان است که اگر با این وضعیت پیش برویم پیش بینی می شود، تا پایان امسال نسبت نقدینگی به تولید بیش از 130 درصد شود و این بسیار عدد هشدار دهنده ای است. شایان ذکر است که که هم اکنون نسبت نقدینگی به تولید حدود 110 درصد است و اگر خلق نقدینگی ادامه داشته باشد، میزان نقدینگی تا پایان امسال به بیش از 2400 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
پرسش سوم این است که بانک مرکزی تاکنون چه اقداماتی برای جلوگیری از رشد نقدینگی انجام داده است؟
وحید شقاقی شهری در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: یک زمانی دولت با کسری بودجه مواجه می شد و بانک مرکزی مجبور بود برای جبران این کسری بودجه دولت پول چاپ کند. این چاپ پول به رشد نقدینگی منجر می شد. بنابراین ریشه رشد نقدینگی یک زمانی استقراض از بانک مرکزی و عرضه پول پرقدرت از سوی بانک مرکزی بود.
شقاقی شهری افزود: ولی از حدود پانزده سال پیش، موضوع خلق نقدینگی از سوی بانک مرکزی حل شد، ولی نظام بانکی عامل رشد نقدینگی شد و بانک ها عامل خلق نقدینگی شدند.
دو عامل موجب شد تا خلق نقدینگی از سمت بانک مرکزی به سمت بانک ها برود. اولاً بانک ها با یک ناترازی بالا مواجه شدند، به این معنا که سمت بدهی ها با سمت دارایی ها همخوانی نداشت. بین 30 تا 40 درصد طرف دارایی بانک ها، موهومی و غیرواقعی شد. دلیل این موهومی و غیرواقعی بودن طرف دارایی ها این بود که بانک ها تسهیلاتی پرداخت کردند که بازگشتی نداشت و بابت این تسهیلات هم وثیقه کافی نگرفتند، ولی مدیریت بانک ها این عدم بازگشت تسهیلات را در مطالبات معوق وارد نکردند و دوباره به این افراد تسهیلات مجددی پرداختند تا عملکرد خود را نزد سهامداران و بانک مرکزی خوب جلوه دهند.
همین موضوع یکی از عوامل خلق نقدینگی از سوی بانک ها شد. ثانیاً بانک ها برای پوشش عملکرد ضعیف خود و پوشش دارایی های موهومی، سعی نمودند که سپرده گذاران جدیدی را از طریق پرداخت سود بالا جذب کنند. این جذب سپرده گذاران جدید عاملی شد تا یک رقابت ناسالمی برای افزایش نرخ سود بین بانک ها شکل بگیرد و مدام نرخ سود افزایش یابد. در این موضوع افزایش نرخ سود، بانک های بد پیش رو شدند و بانک های خوب هم دنبال بانک های بد رفتند. همین افزایش نرخ های سود نیز عامل دیگری برای خلق نقدینگی بود؛ بنابراین، به دلیل نظام بانکی غلط و مسأله ساز، ما دچار خلق نقدینگی از کانال بانک ها شدیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: پس راه کنترل نقدینگی، کنترل خلق نقدینگی از سوی نظام بانکی بود. در اولین گام بانک مرکزی تلاش کرد تا برخی مؤسسات و بانک های بد را در بانک سپه ادغام کند، ولی باید گفت با ادغام این بانک ها و مؤسسات در بانک سپه مسأله ناترازی این بانک ها حل نخواهد شد. برای حل ناترازی بانک ها و مؤسسات ادغام شده باید بانک مرکزی مبلغی حدود 100 هزار میلیارد تومان را به بانک سپه تزریق کند تا این بانک دست به خلق نقدینگی نزند.
شقاقی شهری افزود: گفته می شود برای حل ناترازی تمام بانک ها، به بیش از 800 هزار میلیارد تومان پول نیاز است ولی در حال حاضر حل ناترازی بانک هایی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند در اولویت می باشد. همچنین بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی تلاش نمود تا نرخ سود افزایش نیابد. اقدام دیگر بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی این بود که نرخ ذخیره قانونی را افزایش داد تا بتواند پول بیشتری از منابع بانک ها را در بانک مرکزی نگهداری کند و از این طریق جلوی خلق نقدینگی از سوی بانک ها را بگیرد.
به هر صورت همان گونه که دیده می شود از دیدگاه کارشناسان، بانک مرکزی اقداماتی را در جهت کنترل نقدینگی صورت داده است اما این اقدامات نیازمند گام های دیگری جهت کامل شدن و خاموش کردن موتور نقدینگی است. از جمله این اقدامات تکمیلی از دیدگاه شقاقی شهری، تزریق 100 هزار میلیارد تومان به بانک سپه جهت حل ناترازی بانک ها و مؤسسات ادغام شده در بانک سپه است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/104378/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان

تقدیر مردم رشت از سپاه پاسداران با اهدای گُل

جهان ذهنی بِرشت

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت اعلام شد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

گیلان، میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان

تعیین تکلیف اعزام به خدمت 2 برادر مشمول

سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد

پیام قدردانی مجمع نمایندگان گیلان از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری

کشف بیش از 30 شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

کشاورزان گیلانی برای دریافت سهمیه کود شیمایی خود اقدام کنند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

طبیعت زیبای ییلاقی ماسال در گیلان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انجام شخم اولیه 80 درصد از اراضی کشاورزی فومن

پرداخت بیش از 40 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در گیلان

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

فیلم/ بارش سیل‌آسا در رودبار جنوب

تصاویری از بارندگی سیل آسا در رودبار جنوب | ببینید

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان

(ویدئو) مه‌گرفتگی غلیظ کلانشهر رشت

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

افزایش تولید مسکن روستایی گیلان در اولویت قرار دارد