نسیم گیلان

آخرين مطالب

روایت "سازندگی" از بازداشت طبری مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
روایت "سازندگی" از بازداشت طبری
٧٩٣
٠
سازندگی / متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بحث بر سر بازداشت اکبر طبری در این چند روز در حالی داغ شده که یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می‌گوید کمسیون حقوقی و قضایی مجلس هم از این موضوع بی‌اطلاع است. محمدعلی پورمختار، همان کسی که دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی سخنان او را در راستای تخریب چهره‌ی ایشان خوانده بود.
مریم لطفی| پریروز حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی‌ و قضایی مجلس خبر داد که معاون اجرایی حوزه ریاستِ رئیس پیشین قوه قضائیه بازداشت شده؛ او خبر اولیه را به ایرنا داده بود: «چند روز پیش آقای طبری بازداشت شده است.» اما درباره جزییات آن به خبرگزاری آنا گفت: «قوه قضائیه در دوره جدید، برخورد با هر نوع فسادی را در دستور کار خود قرار داده است و برای دستگاه قضا فرقی نمی‌کند که فساد از سوی چه فرد و مقامی صورت گرفته است و ما نیز در کمیسیون قضائی مجلس از این رویکرد قوه قضائیه که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار دارد و خواست مردم است حمایت همه‌جانبه‌ای داریم».
البته نوروزی در مورد چند و چون و علت این بازداشت چیزی نگفت. گرچه مدتی است که اسم اکبر طبری بر سر زبان‌ها افتاده و چند وقتی است که حرف و حدیث‌های مربوط به او در قوه‌ی قضائیه جدی شده. ماجرا از وقتی شروع شد که علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس اسم طبری را پیش کشید و او را «عنصر فاسدی در قوه قضاییه» خواند. او ادعایی هم مطرح کرد؛ «طبری دو رئیس قوه را بیچاره کرده است.»
افشاگری زاکانی
ماجرا حدود چهار ماه بعد از اینکه ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست قوه‌ی قضائیه قرار گرفت شروع شد؛ 4 خرداد 98، علیرضا زاکانی، نماینده‌ی سابق مردم تهران طی گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از اقدامات رئیسی گفت؛ حرف‌هایی که البته بدون حاشیه نبود و سر و صدای زیادی به پا کرد؛ «یکی از کارویژه‌های ایشان این بود که برخی افراد را که در قوه قضائیه دچار فساد بودند برکنار کرد». البته در این گفت‌وگو، زاکانی از کسی اسم نبرد؛ «معتقدم این برکناری کفایت نمی‌کند و اگر کسی در دوره مسئولیت دچار فساد شده باید محاکمه‌اش کنند و اتفاقا محاکمه کردن فردی که فساد آشکاری دارد و توسط آقای رئیسی کنار گذاشته شده کمک می‌کند که جهت آینده در قوه قضائیه تثبیت شود. البته همه کسانی که کنار گذاشته شده‌اند مقصودم نیست بلکه فرد یا عنصر خاصی است که کنار گذاشته شده است. کسی که دو رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه قضائیه و زد و بند شده را باید کنار گذاشت، این اقدام مناسب است ولی اینکه رها کنند و محاکمه نکنند خیلی غلط است و محاکمه چنین عنصری که همه از او و اشکالاتش اطلاع دارند برای سلامت قوه قضائیه بسیار مفید و حیاتی است».
ماجرا گذشت تا اینکه 28 خرداد 98، علیرضا زاکانی و مصطفی تاجزاده در جلسه‌ای با عنوان «وقایع 88 و مفاسد اقتصادی» با یکدیگر مناظره کردند. در این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد اما یکی از این مسائل به افشاگری زاکانی اشاره داشت. تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به زاکانی گفت: «آنقدر فساد افزایش پیدا کرده که آقای زاکانی هم می‌ترسد اسم فاسد را بیاورد و فقط می‌گوید یک نفر هست که دو رئیس قوه قضائیه از دستش عاجز شده‌اند و عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود». این ‌حرف‌ها واکنش زاکانی را به همراه داشت؛ او در پاسخ از اکبر طبری نام ‌‌برد.
طبری کیست؟
می‌گویند علی‌اکبر اتباعی طبری شاید یکی از بانفوذترین افراد قوه‌ی قضائیه در 20 سال اخیر باشد؛ و البته معتمد آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله آملی لاریجانی. او در طی سال‌های ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه‌ی قضائیه، به عنوان مدیرکل امور مالی و معاون اجرایی حوزه‌ی ریاست حضور داشت. آنطور که در خبرهای این چند روز منتشر شده، اکبر طبری در طی این سال‌ها بدون هیچ‌گونه تحصیلات حقوقی و قضایی، سمتی حساس در قوه‌ی قضائیه را به عهده داشت. او دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مهندسی است که در طی این سال‌ها توانسته نفوذ و جایگاهی ویژه در این قوه برای خود دست و پا کند. البته او علاوه‌بر حضور در عرصه‌ی سیاسی، دستی هم در آتش ورزش دارد؛ او عضو هیئت رئیسه‌ی فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی بوده است.
5 تیرماه 98، ایرنا در تحلیلی بر ادعاهای زاکانی نوشت که دو رئیس قوه قضائیه‌ای که طبری در زمان ریاست آنان در دستگاه قضا مشغول به‌کار بوده، احتمالا سید‌محمود هاشمی شاهرودی و صادق آملی‌لاریجانی بود‌ه‌اند. البته در دوره‌ی هاشمی شاهرودی حرف‌ و حدیث‌هایی در رابطه با برکناری طبری مطرح شد. مصداق آن هم گزارش خبرگزاری فارس است که در سال 86 منتشر شد؛ «اخبار تأییدشده حاکی است که طبری، مدیرکل امور مالی قوه قضائیه نیز به‌زودی تغییر می‌کند». گرچه بعد از این گزارش، خبری مبنی بر تایید این موضوع یا ادامه‌ی کار طبری در دوره‌ی ریاست هاشمی شاهرودی منتشر نشد.
بعد از اینکه صادق آملی لاریجانی ریاست قوه‌ی قضائیه را به عهده گرفت، اکبر طبری به‌عنوان مدیرکل امور مالی قوه قضائیه و معاون اجرایی حوزه ریاست مشغول به کار بود. اما چند روز بعد از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، طبری از معاونت اجرایی حوزه‌ی ریاست برکنار و یوسف باقری به عنوان سرپرست این معاونت معرفی شد. همان کسی که علیرضا زاکانی از او به عنوان «عنصری فاسد» نام برده بود. چند روز بعد هم خبر دیگری داغ شد. محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی-قضایی مجلس شورای اسلامی به ایرناپلاس گفت که او به همراه آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است.
رویکرد رئیسی در مقوله فساد
رویکرد رئیسی در مواجهه با فساد، ادعای زاکانی در رابطه با فساد اکبر طبری را تقویت می‌کند؛ اواخر اسفند 97، او در جلسه‌ای با حضور روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور گفت که در مبارزه با فساد خط قرمزی وجود ندارد؛ «امروز مسئله مبارزه با فساد، خواست جدی و عمومی مردم است و بخش‌های نظارتی قوه قضائیه موظفند ساز و کارهایی را در نظر بگیرند که سلامت دستگاه قضایی تضمین شود. در برخورد با فساد خط قرمزی وجود ندارد، تنها خط قرمز در این خصوص، بی‌استناد سخن گفتن و بی‌استناد عمل کردن است. من در دوره ریاست سازمان بازرسی کل کشور نیز تأکید داشتم که در پیگیری و نظارت بر عملکرد سازمان‌ها هیچ جا تابلو ورود ممنوع وجود ندارد؛ فقط نباید حرف یا عمل ما غیرمستند باشد، چرا که ما در جایگاه قضاوت قرار داریم و باید کاملاً مستند سخن بگوییم و عمل کنیم».
واکنش دفتر آملی‌لاریجانی و پاسخ زاکانی
بعد از گزارش ایرنا و پس از اینکه محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی-قضایی مجلس اعلام کرد که طبری به همراه آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته، دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جوابیه‌ای منتشر کرد و با انتقاد از زاکانی و پورمختار اعلام کرد که این دو فعال سیاسی در راستای تخریب آملی لاریجانی عمل کرده‌اند؛ «نحوه سخن برخی مدعیان اصول‌گرایی صد درصد برخلاف موازین شرعی و اصول ارزش‌های اخلاقی است. توهین به دو رئیس قوه قضاییه تحت عنوان "این شخص دو رئیس قوه قضائیه را بیچاره کرده است" چه توجیهی دارد؟ وانگهی این سخنان در واقع به طور غیرمستقیم دو رئیس قوه قضاییه را متهم می‌سازد». در این جوابیه همچنین از اکبر طبری دفاع شده و آمده است: «برخی از اتهامات مطرح در مورد معاون اجرایی حوزه ریاست قبلاً در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضائیه پیشین هم خود مستقلاً آنها را بررسی و خلاف بودن آنها برای وی محرز شده بود. مدعیان اگر مدعی وجود اتهاماتی دیگر هستند، چرا در طول 10 سال آنها را با رئیس قوه قضائیه در میان نگذاشته‌اند؟» گرچه علیرضا زاکانی این بیانیه را برنتابید و 9 تیرماه، در توئیتی از سخنان قبلی خود دفاع کرد و نوشت: «پیرامون آقای طبری و نقش مخرب آن در قوه قضائیه صحبت کردم که از دفتر آیت‌الله لاریجانی تکذیب شد و تأکید نمودند که ایشان برخی موارد را بررسی کرده و حکم به سلامت آقای طبری داده‌اند»، زاکانی «مشفقانه» به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته اشتباه می‌کند و «تا دیر نشده از او تبری جوید».
واکنش‌های مجازی
خبر بازداشت اکبر طبری در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت. تا جایی که محمود صادقی، نماینده مجلس در توئیتر خود نوشت: «با توجه به تایید خبر بازداشت معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه، جا دارد مسئولان درباره تصرفات مشارالیه در وجوه امانی مردم که توسط قوه سپرده‌گذاری شده شفاف‌سازی کنند». به جز مقامات مسئول، مردم هم در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند؛«رد پای اکبر طبری در شرکت‌های خودروسازی به‌خصوص ایران‌خودرو در دهه هشتاد وجود داره، از قوه قضائیه خواستاریم داستان خرید و فروش ماشین‌های کارشناسی توسط این فرد در دهه هشتاد رو بررسی کنه».
ما هم بی‌خبریم!
بحث بر سر بازداشت اکبر طبری در این چند روز در حالی داغ شده که یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می‌گوید کمسیون حقوقی و قضایی مجلس هم از این موضوع بی‌اطلاع است. محمدعلی پورمختار، همان کسی که دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی سخنان او را در راستای تخریب چهره‌ی ایشان خوانده بود، به سازندگی می‌گوید: «سخنان من برحسب اخباری بود که شنیده بودم. حالا اگر آقای آملی لاریجانی این موضوع را تکذیب می‌کنند، ما هم آن را تکذیب می‌کنیم. چیزی که از قول من ذکر شده بود، صرفا راجع به محل اشتغال جدید آقای طبری بود. اما در مورد جزئیات کار ایشان یا جرائمی که ممکن است در قوه‌ی قضائیه مرتکب شده باشند اظهار نظر نکردم که بخواهم دراین‌باره پاسخگو باشم؛ درنتیجه صحبت‌های من تخریبی نبود». او همچنین در مورد بازداشت طبری می‌گوید: «راجع به دستگیری ایشان فعلا اطلاعاتی منتشر نشده است. همینطور در رابطه با جرائم احتمالی‌شان. تنها خبر بازداشت ایشان منتشر شد و البته این خبر تکذیب هم نشد. واقعیت این است که ما اطلاعاتی در این‌باره نداریم، معلوم نیست که ایشان در بازداشت موقت هستند یا نتوانسته‌اند وثیقه‌ی لازم را تامین کنند. برای همین نمی‌شود اظهار نظر کرد، ما هم هرچه بگوییم تنها حدس و گمان است. این موضوع گرچه به عنوان یک خبر مهم به سرعت از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شد، اما تاکنون مبهم است. حتی اطلاعاتی زیادی در مورد خود ایشان و اقداماتی که در قوه‌ی قضائیه انجام داده‌اند وجود ندارد. ما هم منتظریم تا قوه‌ی قضائیه هرچه زودتر روشنگری کند».

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/104482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد