نسیم گیلان

آخرين مطالب

سخنگوی شورای نگهبان: گرفتار قوانین ناکارآمد و حداقلی در انتخابات هستیم مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
سخنگوی شورای نگهبان: گرفتار قوانین ناکارآمد و حداقلی در انتخابات هستیم
٢٠
٠
فرهیختگان / متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مصاحبه فرهیختگان با دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان را می خوانید.
از تشکیل شورای نگهبان در سال 59 تا به امروز، آیا این شورا دچار تغییر و تحول اساسی شده است یا ضرورتی به تغییر و تحول ساختاری با توجه به گذر زمان و تغییرات زمانی احساس می‌شود؟
بالاخره شورای نگهبان هم مانند سایر نهادها، از نظر اعضا به صورت دوره‌ای مطابق قانون تغییر و تحول پیدا کرده است. شورای نگهبان وظایف قانونی دارد. وظایف قانون اساسی بر عهده آن نهاده است. طبیعتا در همه ادوار تلاش بر این بوده است که وظایف قانونی به خوبی انجام شود. از این رو وظیفه دیگری بر عهده شورای نگهبان نیست. تلاش اعضای شورای نگهبان در ادواری که من حضور داشته‌ام و ادوار گذشته که سوابق را بررسی کرده‌ایم، اجرای مرقانون و انجام وظایف قانونی خود بوده است.
مواردی بوده است که شورای نگهبان با نقص قانونی مواجه شده باشد یا برای ادامه مسیر و پیشبرد امور با بن‌بست قانون مواجه باشید؟
بله، خیلی‌جاها. به‌عنوان مثال در حوزه انتخابات بارها عرض کرده‌ام که قوانین، قوانین کارآمدی نیست. این قوانین به‌نوعی باید اصلاح شود و در حوزه انتخابات با این مشکل زیاد مواجهیم. در بحث انطباق قوانین به دلیل اینکه مباحث قانون عادی خاصی وجود ندارد و با تطبیق شورای نگهبان انجام می‌شود، آنجا کمتر مشکل داریم. اگرچه آنجا هم فرصت‌های 20روزه‌ای- که درخصوص انطباق قوانین با مواضع شرع مقدس و قانون اساسی- به شورا داده می‌شود، به جهت اینکه این زمان فرصت کمی است، گاهی اوقات نمی‌توانیم اظهارنظر کارشناسی با رعایت همه موازین داشته باشیم. گاهی اوقات واقعا در مضیقه زمانی قرار می‌گیریم. اگر قرار باشد اصلاحی در روند شورای نگهبان صورت بگیرد- به نظر من یکی همین فرصت دو تا 10 روز- باید بیشتر اصلاح شود و شورای نگهبان فرصت بیشتری برای بررسی داشته باشد. در حوزه انتخابات هم که ما گرفتار قوانین ناکارآمد و حداقلی هستیم.
پرمناقشه‌ترین وظیفه شورای نگهبان در بحث انتخابات است. با توجه به نقص قانون که اشاره داشتید به نظرتان چه نقایصی باعث بسته بودن دست شورای نگهبان می‌شود و به قول شما ناکارآمدی قوانین در چه مصادیقی بروز و ظهور دارد؟
به‌عنوان مثال زمان‌های بررسی صلاحیت نامزدها فرصت کمی است؛ 50 تا 70 روزه. توجه کنید که دوره گذشته 12 هزار ثبت‌نام کردند و شورای نگهبان طی فرصت حدود دو ماه مکلف به اعلام شد. طبیعتا با این وصف امکان بررسی دقیق وجود ندارد. در حوزه تبلیغات تکلیف روشن نیست که شورای نگهبان دقیقا چه وظایفی را نسبت به تبلیغات خلاف و تبلیغات زودهنگام دارد. در حوزه منابع مالی نامزدها نیز مشکلات عدیده‌ای را داریم. مشخص نیست که نامزدها برای تامین هزینه‌ انتخاباتی از کجا دریافتی دارند، و نهایتا چگونه و چقدر این پول‌ها هزینه می‌شود؟ این موارد در قانون به‌طور دقیق نیامده است.
به همین دلایل شما تاکید دارید شورای نگهبان نمی‌تواند کارآمدی تایید صلاحیت‌شدگان را تضمین کند؟ به عبارتی اگر این نقایص رفع شود درخصوص کارآمدی هم مشکلات مرتفع خواهد شد؟
آن یک بحث دیگری است. اخیرا انتظاری را مطرح می‌کنند که مثلا نمایندگان مجلس یا روسای‌جمهوری، ممکن است شایسته و کارآمد نباشند، عرض می‌کنیم که قانون احراز شایستگی را به شورای نگهبان نداده است. در نظام‌های دیگر این وظیفه را احزاب انجام می‌دهند. احزاب هستند که افراد را از نظر شایستگی و... معرفی می‌کنند. ما در ایران چنین نظامی نداریم. البته گروه‌ها و جناح‌ها به صورت غیررسـمی حمایت می‌کنند و در این زمینه نقش دارند. به هرحال جــناح‌ها و گروه‌هـــــا ســعی مـــی‌کــــنند بهــتریــن فردشــان را مــعرفی کنند و به هــمین جهت جناح‌ها نقش دارند و شورای نگهبان چنین نقش و امکانی ا ندارد.
شاخص شورای نگهبان برای تایید یا رد صلاحیت‌ها مشخص است؟
بله، در قانون اساسی در مواد 28، 29، 30 شرایط و موانعی را برای کاندیداها ذکر کرده است. عمده اینها را در سه بخش مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی یا ضدیت با حاکمیت دسته‌بندی می‌کنیم. این موارد در بندهای متعدد عنوان شده است. البته بعضی‌ از آن کیفی و بعضی کمی است و هر کدام از اینها را باید در کنار هم ببینیم. لیکن معتقدیم که امور کیفی باید به کمی تبدیل شود و شرایط روشن‌تر باشد، ولی به‌طور کلی بر اساس قانون این شاخص‌ها را در سه بخش مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و مفاسد ضدیت با حاکمیت می‌توان دسته‌بندی کرد.
این روزها بحث‌هایی پیرامون دیدارهای اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان مطرح است. دیدار و گفت‌وگوهای رهامی با شما از طرف جناح بوده است؟ درخصوص جزئیات این دیدار بگویید.
ما همیشه اعلام کرده‌ایم با همه دوستان، از هر جناح و گروهی برای نشست و برخاست و گفت‌وگو و صحبت هیچ‌منعی نداریم. در همه ادوار هم این‌گونه بوده است، ولی هیچ‌وقت انتظاری هم نباید داشته باشند که این دیدارها را به‌عنوان اهرم فشار، لابی و این‌گونه مسائل تلقی کنند. ما حرف حق را می‌شنویم، البته اگر حرف مستندی باشد. بارها اشاره کرده‌ام که گوش‌مان هم در این زمینه شنوا است و فرقی هم نمی‌کند که چه کسی بیان‌کننده باشد؛ اصلاح‌‌طلب یا اصولگرا باشد، برای ما هیچ‌تفاوتی ندارد و فرقی نمی‌کند که به کدام جناح و گروه وابسته باشد. تلاش ما این است که حقی از هیچ‌کسی ضایع نشود، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب.
آقای رهامی از طرف جناح آمده‌اند یا فردی؟
به هر حال خودشان صحبت کرده‌اند. نظرات ایشان را از خودشان سوال کنید. من وارد بحث‌های سیاسی نمی‌شوم. ما شرایط قانونی را با همه افراد، فارغ از گروه، جناح، سیاست و احزاب‌شان انطباق می‌دهیم. بر اساس قانون اگر کسی شرایطش با این معیارهای قانونی منطبق باشد که راه ورودش به نهادهای انتخابی کشور باز است. اگر شرایطش منطبق قانون نباشد هم که طبیعتا راه بسته است.
یکی از اقدامات مثبت شورای نگهبان، انتشار مشروح مذاکرات است که از چند سال پیش نیز عرف بوده است. در حال حاضر شبهاتی پیرامون حذف مذاکرات مربوط به سال 88 از روی پورتال شورای نگهبان مطرح شده است؟
نه، مشروح مذاکرات نبوده است. گزارشی بوده که آن هم به خاطر به‌روزرسانی سایت شورای نگهبان داده شده است. درواقع سایت جدیدی راه‌اندازی شد. در بحث فنی همه می‌دانند که بعد از مدتی این مطالب تا بیاید جایگزین شود زمان می‌برد. روابط‌عمومی هم در این خصوص توضیح داده است. به نظر من آنقدر این ادعا خنده‌دار است که ارزش پاسخگویی ندارد و نباید به آن پرداخت.
نظرتان درخصوص اینکه از شما خواسته شده در شبهات 88 شهادت دهید، چیست؟
اینکه هر کسی در خیابان داد بزند شورای نگهبان شما بیا شهادت بده که نمی‌شود نظم و انضباط و احقاق حق! مدعی باید برود در محاکم و بتواند ادعایشان را ثابت کند. به این حرف‌هایی که در کوچه‌وبازار زده می‌شود و هر روز هر کسی یک ادعای جدید خنده‌آوری دارد، اصلا نباید توجه کرد. ما پاسخ خود را همان سال 88 دادیم. مطالبی که دادند بررسی شد و نتایجش نیز همان‌زمان اعلام شد. درواقع هیچ‌مستندی که ادعایشان را ثابت کند ارائه نکردند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/104503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

آغاز بازرسی‌ها از دستگاه‌های اجرایی گیلان

رقابت های کورس سوارکاری بهاره گیلان در انزلی

سپاه نهادی مردمی و برخاسته از اراده ملت انقلابی است

دستگیری 18 سارق و مال‌خر احشام در گیلان

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی + عکس

سوداگر مرگ با بیش از 4 کیلو تریاک در رشت دستگیر شد

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی

امحای بیش از یک هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در شهرستان رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

خارج کردن تومور شکمی از کودکی 10 ساله در رشت

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران