نسیم گیلان

آخرين مطالب

نیویورک تایمز: به جنگ یمن خاتمه دهید مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
نیویورک تایمز: به جنگ یمن خاتمه دهید
٠
٠
ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
"درگیری در یمن غیرقابل تحمل و برای منطقه خطرناک و به طرز چشمگیری وحشتناک است. کاهش نیروها توسط امارت، بزرگترین نیروی زمینی خارجی حامی این نبرد نظامی به رهبری عربستان که یک نبرد داخلی را به یک فاجعه بشری تبدیل کرده، باید برای هرکس دیگری که در آن دخیل شده، درس عبرتی باشد."
روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله امروز (سه شنبه) خود نوشته است: " به نظر می‌رسد با توجه به نفرت گسترده جهانی از جنگ یمن که باعث شده تا سازمان ملل آن را بزرگترین بحران بشری جهان بداند، با اذعان ضمنی امارات به اینکه این مشارکت باعث کشته شدن مردم و هدر رفتن منابع و اعتبار این کشور شده تا حدودی عقلانیت و درایت در این مساله بوجود آمده است.
امارات متحده عربی رسماً خروجش را از جنگ یمن اعلام نکرده، مشخصا به دلیل ترس از خشم عربستان، اما دیپلمات‌ها می‌گویند، امارات که خودش دستکم 5000 نیرو به یمن و برای آموزش و رهبری ترکیبی از نیروهای حامی دولت و شبه نظامیان اعزام کرده، مدتهاست که به دنبال خروج از یمن است؛ آنها می گویند، امارات استقرار نظامی‌اش، هلیکوپترهای تهاجمی و تسلیحات سنگین در اطراف بندر "حدیده" در دریای احمر را که سال گذشته میدان اصلی نبرد بود، به شدت کاهش داده است. آتش بس متزلزل با میانجی‌گری سازمان ملل در حدیده که در دسامبر گذشته میلادی اجرایی شد، دلیل و توجیهی برای این خروج به دست امارات داد.
مذاکرات توافق نامه استکهلم یک چارچوب بالقوه را برای مذاکرات صلح ارائه می‌دهد البته اگر سایر شرکت‌کنندگان – مهمترین آنها عربستان، به عنوان رهبری ائتلاف جنگ یمن - از اقدام امارات تبعیت کنند.
درگیری در یمن ملغمه‌ای از بسیاری از چالش‌ها، قدیمی، جدید، محلی و منطقه‌ای است. ریشه آن به بهار عربی بر می‌گردد زمانی که رئیس‌جمهور برکنار شد و حوثی‌ها در شمال یمن قیام کردند. اما این قیام با مداخله ائتلافی از عربستان و برخی کشورهای عربی و شبه نظامیان محلی با و با کمک فعالانه آمریکا روبرو شد.
حوثی‌ها ثابت کردند که ائتلاف تحت رهبری عربستان به این راحتی‌ها نمی‌تواند آنها را شکست دهد. بمباران های مکرر عربستان، یمن را به یک کشور غیرقابل سکونت با مرگ ده‌ها غیرنظامی و کمبود شدید مواد غذایی و دارویی بدل کرده است.
در آمریکا، فشارها بر دولت این کشور برای توقف کمک‌های مرتبط با سوخت رسانی، اطلاعاتی و فروش سلاح به عربستان شدت گرفته است. این فشارها پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، ترکیه در سال گذشته میلادی و نارضایتی مداوم از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که نیروی محرک در مداخله نبرد یمن است، قوت بیشتری گرفت. یک قعطنامه دو حزبی که در کنگره و در ماه آوریل سال جاری میلادی از دولت آمریکا می خواهد تا دخالت واشنگتن را در نبرد یمن متوقف کند، با وتوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور روبرو شد اما مجلس نمایندگان آمریکا حالا در تلاشی جدید به دنبال متوقف کردن انتقال مهمات به عربستان هستند.
افزایش تنفر در آمریکا از این جنگ انگیزه‌ای زیاد برای امارات به وجود آورد تا خودش را از مداخله یمن تحت رهبری عربستان دور کند.
تنها راه‌حل این جنگ، یک توافق صلح با مذاکره میان یمنی‌ها درباره تشریک قدرت و منابع است؛ عربستان باید به دنبال توافق با حوثی‌ها به منظور پایان دادن به حملات برون مرزی پهپادی و موشکی باشد.
این توافق با میانجی‌گری سازمان ملل در دسامبر گذشته میلادی به منظور جلوگیری از یک درگیری مخرب و زیانبار بر سر حدیده با وجود آنکه با ایده‌آل فاصله داشت، اما پلتفورمی هم برای امنیت حدیده و هم برای آغاز یک آتش بس و توافق صلح قابل مذاکره بود، شکل گرفت. خروج نیروهای امارات از این بندر باید گامی بزرگ به سمت تشویق یمنی‌ها برای تمرکز بر این باشد که چگونه می‌توانند این جنگ خانمان برانداز را پایان دهند.
خروج این نیروها را می‌توان انگیزه‌ای برای دولت ترامپ برای حضور در راه‌حل این جنگ دانست نه کسی که خودش یک پای جنگ است و حتی نشان دادن راه به سعودی‌ها و دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی در یمن و حوثی‌ها برای تبعیت از آن.
چاره همین است. این روزها نمایندگانی از حوثی‌ها و دولت یمن تحت نظارت سازمان ملل در یک کشتی در آب‌های بین‌المللی و برای ادامه گفتگوها درباره حدیده با یکدیگر دیدار کردند. با توجه به واقع گرایی که امارات ایجاد کرده، این نشست می‌تواند به سرعت به گفتگوهایی گسترده درباره صلح یمن تبدیل شود؛ صلحی که این کشور به شدت به آن نیاز دارد.»
*ایراندخت آذرشکیب

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/104533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق