پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

درياي خزر قطب دوم اقتصادي کشور مقالات

درياي خزر قطب دوم اقتصادي کشور

  بزرگنمايي:

صنايع دريانوردي و کشتيراني به عنوان صنعتي عظيم نقشي مهم در اقتصاد جهاني دارد و فعاليت هاي دريانوردي منبع مهم درآمد بسياري از کشورهاي در حال توسعه است.

جمهوري اسلامي ايران که بين کشورهاي حاشيه خزر و آب هاي آزاد جهان قرار دارد و ارزان ترين راه ترانزيتي بين کشورهاي آسيايي ميانه و درياهاي آزاد جهان است.

مديرعامل کشتيراني درياي خزر در اين باره مي گويد: صنايع دريانوردي و کشتيراني نقش مهمي در اقتصاد جهاني و توسعه اقتصادي دارند.

اکبر غنجي افزود: بعد از فروپاشي شوروي سابق کشتيراني جمهوري اسلامي ايران بلافاصله تفکر ورود به حمل و نقل دريايي در درياي خزر را در دستور کار خود قرار داد.

وي همچنين اظهارداشت: شاکله کشتيراني درياي خزر با ورود نخستين کشتي وارداتي از کانال ولگا به خزر شکل گرفت.

مديرعامل کشتيراني درياي خزر گفت: اين شرکت بعد از 22 سال فراز و نشيب هم اکنون 30 درصد از بازار حمل و نقل در منطقه خزر را  علي رغم وجود تحريم ها در دست خود دارد و همچنين نقش بسيار زيادي در نزديک شدن تجار به بازارهاي صادراتي و دسترسي صنايع به مواد اوليه را در دست گرفته است.

وي افزود: خوشبختانه فعاليت شرکت کشتيراني درياي خزر امروز از رشد بسيار خوبي برخوردار است و ارتباط بين مصرف کنندگان و صادر کنندگان هر روز در حال تسهيل شدن است.

فعاليت شرکت کشتيراني درياي خزر امروز از رشد بسيار خوبي برخوردار است

غنجي در ادامه اظهارداشت: با بهره گيري از ابزارهاي مدرن مي توان تغييرات گسترده اي در حوزه دريا و دريانوردي ايجاد کرد.

وي اذعان داشت: خوشبختانه امروز شرکت کشتيراني درياي خزر، شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران و نظام جمهوري اسلامي ايران در ليست سفيد  آ . ام . او قرار گرفته است.

مدير عامل کشتيراني درياي خزر گفت:  شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در تمامي کنوانسيون هاي جهاني به ويژه کنوانسيون (soLas)ا از برنامه هاي خوبي برخوردار است. وي افزود: كنوانسيون بين‌المللي ايمني در دريا (soLas) شامل قوانين مربوط به تجهيزات لازم براي حفظ جان افراد در كشتي و دريا است.

غنجي همچنين با بيان اينکه ورود به دريانوردي ايمن نياز به زير ساخت هاي صنعتي دارد، اظهارداشت: شناورهاي کشتيراني درياي خزر به سيستم هاي ناوبري مدرن، ماهواره هاي هواشناسي، سيستم هاي ماهواره اي و تلفن مجهز هستند.

 وي تصريح کرد: شرکت کشتيراني درياي خزر در استفاده از تکنولوژي و رعايت کنوانسيون ها و پروتکل هاي که جمهوري اسلامي به آن ملحق شده ؛ پيشرو است.

مدير عامل کشتيراني درياي خزر گفت:  اين شرکت در درياي خزر نخستين شرکتي که مجري و رعايت کننده اصولي قوانين   است.

وي افزود: براي دستيابي به يک استاندارد بين المللي واحد در کشور و همينطور مشارکت در روند جهاني شدن بايد تلاش مضاعف کرد.

غنجي بيان داشت: مبحث جهاني شدن را بايد از قدرت در منطقه اي شدن آغاز کرد.

وي تصريح کرد: براي دستيابي به بازارهاي جهاني از طريق درياي خزر لازمه اش اينکه در رژيم حقوقي درياي خزر قوي تر از قبل حاضر شد.

حضور جهاني بدون حضور قدرتمند منطقه اي امکانپذير نيست

مدير عامل کشتيراني درياي خزر گفت:  اين مهم نيازمند اينکه هم مديران کشوري و هم مديران استاني در اين زمينه تلاش مضاعفي داشته باشند.

وي افزود: حضور جهاني بدون حضور قدرتمند منطقه اي امکانپذير نيست.

غنجي بيان داشت: اين مهم با يک همدلي جامع بين تمام ارگان ها به ويژه ارگان هاي که در بحث دريا فعاليت دارند، ايجاد خواهد شد.

وي تصريح کرد: درياي خزر به عنوان قطب دوم اقتصادي کشور بعد از خليج هميشه فارس بايد مورد توجه جدي مسئولان باشد.

مدير عامل کشتيراني درياي خزر گفت:  به راحتي مي توان از درياي خزر به آب هاي آزاد، درياي سياه و مديترانه دسترسي پيدا کرد و همچنين اقتصادهاي نوظهوري که در منطقه هستند مي توانند از توان کشتيراني درياي خزر بهره مند شوند بنابراين نبايد اين فضا را از دست داد.

وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش که در حال حاضر کشتيراني درياي خزر  به آب هاي آزاد دسترسي دارد، افزود: هم اکنون قوانيني که در کشور روسيه  وجود دارد اجازه خروج کشتي ها را بطور مستقيم با پرچم کشورهاي ديگر را نمي دهد و نياز به يک بروکراسي اداري چند ماهه دارد.

عنجي با تاکيد بر اينکه حمل و نقل دريايي از ارزان ترين شيوه هاي حمل و نقل محسوب مي شود، بيان داشت: شرکت کشتيراني درياي خزر  هم اکنون با 22 فروند کشتي با ظرفيت 93 هزار و 500 تن قابليت حمل بار تحت مالکيت و پرچم جمهوري اسلامي ايران در پهنه درياي خزر در حال تردد است.

وي تصريح کرد: شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران داراي جوان ترين ناوگان با 18 سال سن در درياي خزر است در حاليکه کشتي هاي کشورهاي همسايه اغلب بالاي 30 سال سن دارند.

مدير عامل کشتيراني درياي خزر گفت:  در حال حاضر شرکت کشتراني درياي خزر متولي کارخانه کشتي سازي نيست.

بدنه کارشناسي شرکت کشتيراني درياي خزر  از يک بدنه مهندسي قوي برخوردار است

وي افزود: اين شرکت به دليل داشتن توانمندي بسيار بالايي در بخش مهندسي علاقمند به بحث ساخت و تعمير انواع کشتي است.

غنجي تاکيد کرد: بدنه کارشناسي شرکت کشتيراني درياي خزر  از يک بدنه مهندسي قوي برخوردار است.

وي همچنين به مهمترين خدمات شرکت کشتيراني درياي خزر اشاره کرد و گفت: پارسال دو ميليون تن حمل بار از سوي اين شرکت انجام شد که يک ميليون تن به واردات و 900 هزار تن به صادرات اختصاص يافت.

مدير عامل کشتيراني درياي خزر گفت:  با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد و فرهنگ، خدمات اين شرکت در بخش صادرات بر مبناي کمک به صادرات گذاشته شده است.

وي افزود: رويکرد شرکت کشتيراني درياي خزر به توسعه متعادل و پايدار  در تمامي بنادر کشور به ويژه منطقه شمال است.

غنجي در پاسخ به اين پرسش که آيا شرکت کشتيراني درياي خزر براي جابجايي مسافر برنامه اي دارد، اظهارداشت: مبحث مسافر به دليل داشتن استانداردهاي بالا و شرايط خاص آب و هواي درياي خزر  اين شرکت به تنهايي نمي تواند در زمينه مسافربري تصميم گيري کند و نياز به اظهار نظر سازمان بنادر و دريانوردي و غيره است.

 وي در ادامه به مهمترين چالش هاي شرکت کشتيراني درياي خزر اشاره کرد و افزود: انجام بازرسي ها نامتوازن کشتي هاي ايراني در بنادر کشورهاي همسايه، عدم پهلو دهي کشتي ها ايراني ( تفاوت فاحش بين پرچم ها قائل مي شوند)، بحث انتقال ارز ، عدم تجهيزات برخي بنادر داخل کشور و غيره از عمده ترين اين چالش ها است.

لزوم توسعه متعادل و پايدار در تمامي بنادر کشور به ويژه منطقه شمال

مديرعامل شرکت کشتيراني درياي خزر اذعان داشت:  اين شرکت در تمامي مشکلات پروژه محور عمل کرده است.

 وي تصريح کرد: امسال با تعامل خوب و سازنده سازمان بنادر و دريانوردي گيلان و شرکت کشتيراني درياي خزر همگان شاهد افزايش 30 درصدي ورود و خروج کالا بوده اند و اين مهم براي اقتصاد استان بسيار مفيد است.

غنجي در پاسخ به اين پرسش که براي کاهش آسيب ها در بحث تجارت و حمل و نقل دريايي چه بايد کرد، گفت: اجماع مهمترين مسئله در اين زمينه است.

وي تاکيد کرد: با اجماع ارگان هاي که در مبحث حمل و نقل فعال هستند مي توان بسياري از اين مشکلات را رفع کرد.

مديرعامل شرکت کشتيراني درياي خزر با اعلام اينکه عملکرد هاي نامتقارن سبب ساز ايجاد مشکلات است، گفت:  در بحث دريانوردي و اقتصاد بايد يک متولي واحد ايجاد شود تا تمامي سازمان ها و شرکت ها در حول يک محور افکار و نظراتشان را انتقال دهند.

وي افزود: در حال حاضر ايران 130 هزار نفر دريانورد دارد که 11 هزار نفر دريانورد کلاسيک نامحدود هستند.

غنجي تصريح کرد: پتانسيل بسيار بالايي براي جذب جوانان در رشته دريانوردي در رسته هاي مختلف وجود دارد.

وي بيان داشت: در حال حاضر آموزش دريانوردي متولي خاصي در کشور ندارد هر سازماني به فراخور حالش اقدام به آموزش مي کند.

مديرعامل شرکت کشتيراني درياي خزر  با بيان اينکه رشته دريا نوردي در گيلان ايجاد شود، افزود: خوشبختانه بازار جذب اين رشته در کشور وجود دارد در طول سه سال گذشته 360 نفر در رسته هاي مختلف عرشه، موتور، مکانيک، برق،ملواني و اپراتورهاي عمومي کشتي ها در مقطع کارداني و کارشناسي جذب شدند.

وي همچنين با اشاره به اينکه آموزش پاشنه آشيل در بحث تمامي عرصه ها به ويژه دريانوردي است، اظهارداشت: با هدف داشتن شغل پايدار در عرصه دريانوردي مراکز دانشگاهي بايد در اين زمينه ورود قوي تر داشته باشند.

غنجي تاکيد کرد: با توسعه تحصيلات آکادميک و تحصيلات تکميلي ايران اسلامي مي تواند در سطح بين المللي حرفي براي گفتن داشته باشد.

وي يادآورشد:  دريانوردان يکي از بزرگترين وارد کنندگان ارز در کشورهاي پاکستان، هند، فليپين و غيره هستند بنابراين در ايران نيز مي توان با آموزش دريانورد ارزش افزوده بسيار زيادي براي کشور ايجاد کرد.

رشته دريا نوردي در مراکز دانشگاهي گيلان ايجاد شود

مديرکل بنادر و دريانوردي گيلان نيز در اين زمينه گفت: ترديدي نيست كه ترابري دريايي از ديدگاه اقتصادي و سهولت جابجايي نسبت به ساير گونه‌ها از قبيل استفاده از خطوط هوايي، راه‌آهن و جاده ها برتري مطلق دارد.

فرهاد منتصر کوهساري افزود: صنعت حمل و نقل از شاخصه هاي مهم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هر جامعه به شمار مي رود.

وي اظهارداشت:دريانوردي به عنوان مهمترين سيستم حمل و نقل از اهميت ويژه اي برخوردار است.

مديرکل بنادر و دريانوردي گيلان گفت: براي رسيدن به حمل و نقل دريايي مناسب بايد طيف گسترده اي از علوم و تكنولوژي ها مورد استفاده قرار گيرد.

وي ادامه داد: نه تنها در ايران بلکه در جهان 90 درصد جابجايي بار از سوي کشتي انجام مي گيرد که بيانگر اهميت حمل و نقل دريايي است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

انتخاب شهردار رشت و چند پرسش برای آینده جریان اصلاح طلبی استان

حیران گیلان همچنان زخم بر می دارد

چالشی به نام شورای شهر

یک جهان و این جهانخوار!

حسین (ع) رسانه‌ای که ماندگار می‌ماند!

چراغ برداریم!

مدیران شهر همدلی کنند، رشت در هزار توی مشکلات؟

رنج ماسوله ای ها برای جهانی شدن

دست هایی که فراتر از مرزها همدیگر را می فشارند

ورزش دوست باشیم یا ورزشکار؟

فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در آستارا - عیسی پاشاپور*

طغیان دوباره «مگس زیتون» در رودبار/خستگی یکسال زحمت در تن‌ها ماند

یک جنگ و یک تفنگ!

یادگاری از سلاطین کیایی در شرق گیلان/ مرمت پل خشتی تمیجان

تماشای باغ و باران از فراز قلعه های تاریخی گیلان

دفاع مقدس سند پرافتخار تأسی از آموزه‌های عاشوراست

سرمایه هایی که آتش می زنیم

بداخلاقی رسانه ای و توهین به استاندار با الفاظ تهدیدآمیز؟!

«حمایت از تولید داخلی» تنها در حد شعار/قدرت دلالان بیشتر است

گرد و غبار فراموشی بر روی سینماهای بی اکران رشت نشسته است

هزینه دانلود غیرمجاز را بدانیم

انتقاد از بدیهیات!

ایران مقصد گردشگران عراقی؛ تهدید یا فرصت!

وقتی به جای ارتقا با مشاوران خداحافظی می کنند!

جاده های شمال قافیه را باخته اند!

تلاش احمدی نژاد برای اعتبار از دست رفته!

دلنوشته ای برای سرافرازان آزاده وطن!

شورای گفتگوی استان محل تبادل و تعامل و رفع موانع کسب و کار گیلان

آشنایی باحیات وحش گیلان درموزه ماسوله/نگاه ویژه مسئولان ضروری است

اقتصاد تحکم نمی پذیرد

ناپدید شدن روستای تاریخی آسیو شوان!

اهل چه هستی؟ پیشرو بودن یا دنباله روی؟

ذخیره ارزی خوب، توان مالی بالا، اما ... !؟

چرا باید شصت و ششمین شهردار رشت بومی و جوان باشد

کتاب را جا بگذاریم - عیسی پاشاپور*

سخاوت دریا برای آستارا/حال سواحل خوب نیست

صدف های دریایی، چشم زخمی سواحل آستارا

سریال شهردار رشت قسمت 65

چراغ ها را بر باد بیاویزیم

​میدان «غریب کُشِ» قزوین به سمت تهران!

ملکه های قاچاق خارجی ، بلای جان نژاد زنبور ایرانی

آقازاده ها رو از فرنگ برگردونین!

قطع برق و رنج عمومی!

نگاهی به پدیده شاخ های اینستاگرامی، دلیل شهرت این افراد چیست

سازهایی خاموش در گیلان

تغییر کاربری ساختمان شورای شهر رشت/موزه دائمی مشروطه دائر می شود

مشکل قطعی برق است یا قطعی تدبیر؟!

همت کنید آقای رئیس جمهور

با میله گرد بزنید!

صلصال در انتظار تدبیر مسئولان/ تاریخی که می سوزد