نسیم گیلان

آخرين مطالب

در کارگاه آموزشی مطرح شد:

لزوم تغییر نگرش جامعه نسبت به کودکان کار/حمایت مسئولان ضروری است اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- کارگاه آموزشی رفتار با کودکان خیابانی و کار در رشت برگزار و مسئولان در این کارگاه خواستار تغییر نگرش جامعه نسبت به کودکان کار و توجه مسئولان دستگاه های اجرایی و نهادهای حمایتی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر ، صبح شنبه کارگاه آموزشی رفتار با کودکان خیابانی، کار، بدسرپرست و بی سرپرست به همت اداره کل کتابخانه های عمومی کیلان برای نخستین بار در کشور در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان برگزار شد.

لزوم تغییر نگرش جامعه نسبت به کودکان کار
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه در حوزه فعالیت‌های اجتماعی در راستای شاخص‌های قانون حقوق شهروندی است، اظهار کرد: این کارگاه های آموزشی با هدف آشنایی با پدیده کودکان کار و خیابانی و چگونگی برخورد با آنها برگزار شده است.
پریسا کرمی با بیان اینکه با توجه به این رسالت نهاد کتابخانه ها آگاهی بخشی مناسب به مخاطبین در موضوعات مختلف است، افزود: تمامی تلاش این مجموعه جلوگیری از بروز آفت‌ها و معضلات موجود در جامعه است و با برنامه ریزی مدونی که برای مخاطبین کتابخانه‌ها صورت گرفته در این مسیر حرکت می کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها با شناسایی نیازهای مخاطبین خود تلاش می کند از نقاط قوت و ضعف این نهاد آگاه شوند، گفت: با برنامه‌ریزی در راستای ارتقای دانش مخاطبین تلاش می کنیم.
کرمی با بیان اینکه این کارگاه‌ آموزشی با همکاری موسسه خیریه حامی شایسته گیلان و در راستای امضای تفاهمنامه همکاری مشترک برگزار شده است، تصریح کرد: این کارگاه آموزشی به ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی به این قشر و کمک به منظور ارتقای سطح دانش و مهارت‌های کودکان کار توجه ویژه شده است.
وی ادامه داد: تغییر نگرش افراد جامعه نسبت به این کودکان و ایجاد محیط مناسب فکری برای آنها و خانواده‌هایشان یکی از رسالت‌های فرهنگی است که مجموعه کتابخانه‌های می تواند گام مثبت در این زمینه بردارد.

تحقق اهداف اجتماعی در زمینه کودکان کار نیازمند حمایت مسئولان
در ادامه این نشست مدیرعامل موسسه خیریه حامی شایسته گیلان ضمن قدردانی از نگاه فرهنگی و دغدغه مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این زمینه، گفت: در دو دهه فعالیت مستمر در حوزه کودکان کار و خیابانی و همکاری با دستگاه‌های مختلف اجرایی و نهادهای خدمات رسان، هیچ مجموعه‌ای همانند این نهاد با تمام ظرفیت در حوزه کودکان کار فعالیت کند.
حسین احمددوست پیگیری‌های مجموعه کتابخانه‌های عمومی در این باره را نشان دهنده عزم جدی مسئولان این مجموعه برای رفع مشکلات فرهنگی کودکان کار و خیابانی عنوان کرد، ادامه داد: در این کارگاه آموزشی یک روزه تلاش می شود نوع نگاه جامعه به این کودکان را تغییر و حمایت‌های لازم اجتماعی برای آن را جلب کنیم.
وی تحقق اهداف اجتماعی در زمینه کودکان کار را نیازمند حمایت دولت، شهرداری‌ها و نهادهای دخیل در حوزه کودکان و نوجوانان عنوان کرد و تصریح کرد: کودکان کار یکی از پدیده‌های اجتماعی عصر جدید است که با گسترش زندگی شهرنشینی ایجاد شد و رابطه تنگاتنگی با سطح فرهنگی و معیشت خانواده‌ها دارد کودکان کار یکی از پدیده‌های اجتماعی عصر جدید است که با گسترش زندگی شهرنشینی ایجاد شد و رابطه تنگاتنگی با سطح فرهنگی و معیشت خانواده‌ها دارد.
احمددوست با انتقاد از برخی مسئولان ذیربط به دلیل عدم توجه کافی به مقوله کودکان کار، گفت: نحوی برخورد برخی از نهادهای اجرایی و دستگاه‌ها با این کودکان موجب ترس و واهمه کودک از آنها می شود و معضلات جدی دیگری بوجود می آورد.
وی راه اندازی طرح های غیرکارشناسی، استفاده از عبارت‌های ناصحیح در برخورد با این کودکان و نیز استفاده از افراد بی تجربه در حوزه کودکان را از مهمترین این چالش ها عنوان کرد و افزود: بکار بردن تعابیر نامناسب تنها سبب وخیم شدن شرایط می ود.
وجود باورهای اشتباه در جامعه نسبت به کودکان کار
احمددوست در ادامه همچنین با اشاره به قوانین موجود در کشور درباره فعالیت‌های اقتصادی کودکان، اظهار کرد: قانون کار ایران حداقل سن کار برای کودکان را 15 سال در نظر گرفته و بکارگیری افراد کمتر از 15 سال در فعالیت های اقتصادی را ممنوع دانسته است.
وی از بین رفتن کودکی، نارسایی آموزشی، مشکلات سلامت، خشونت در محیط کار، تبعیض جنسیتی، استثمار اقتصادی، بازماندگی از تحصیل، در دسترس نبودن خدمات و حمایت های تامین اجتماعی و محیط کار ناسالم را از مهمترین تأثیرات کار کودکان بر زندگی آنها عنوان کرد.
احمددوست با بیان اینکه باورهای اشتباه در جامعه نسبت به کودکان کار مهمترین عامل سوق دادن این کودکان به سمت بزهکاری های اجتماعی است، تصریح کرد: بکار بردن تعابیری چون دزد، مجرم، بزهکار و عضویت این کودکان در باندهای مخوف ریشه در عدم شناخت افراد جامعه از این قشر دارد که تنها برای تامین نیازهای شدید مالی خود در شهرها حضور دارند.
مدیرعامل موسسه خیریه حامی شایسته گیلان با تأکید بر لزوم ایجاد ساز و کار مناسب حمایتی از این قشر آسیب پذیر و در معرض خطر، افزود: تمرکز دقیق نهادهای اجتماعی بر کودکان کار در خیابان و راه اندازی رسمی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده و نیز افزایش آگاهی های اجتماعی شهروندان در زمینه مواجهه با کودکان کار می تواند آسیب های اجتماعی به ایشان را به حداقل برساند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/109692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد