نسیم گیلان

آخرين مطالب

گمانه‌زنی تا واقعیت تنش‌زدایی میان تهران و ریاض مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
گمانه‌زنی تا واقعیت تنش‌زدایی میان تهران و ریاض
٦٤٠
٠
ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
همزمان با تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس و پس از برگزاری دو نشست مکه توسط عربستان سعودی با محوریت ایران، اکنون برخی از منابع رسانه‌ای که اغلب عرب زبان هم هستند، از تلاش عربستان برای تنش‌زدایی با ایران خبر می‌دهند. در بحبوحه این تحولات و قبل از آنکه مقامات امارات طی جلسه‌ای در ابوظبی بر لزوم تغییر در سیاست خارجی تاکید و هیئتی از گارد ساحلی خود را پس از 6 سال برای انجام مذاکرات روانه ایران کنند، یک شبکه تلویزیونی لبنانی با انتشار خبری، اعلام کرد که اکنون عراق و مصر توسط کانال‌های دیپلماتیک خود تلاش‌هایی را به منظور ایجاد گفت‌و‌گو میان ایران و عربستان صورت داده‌اند. در همان زمان کارشناسان معتقد بودند که در‌مورد تلاش عراق به منظور میانجی‌گری بین تهران و ریاض مسائلی وجود دارد که بغداد از آنها منتفع شده و به همین دلیل، برنامه عراقی‌ها برای میانجی‌گیری و تنش‌زدایی معقول و منطقی به نظر می‌رسد، اما در‌مورد مصر با توجه به نوع روابطش با ایران و نزدیکی‌هایی که میان قاهره و ریاض وجود دارد، به نظر نمی‌رسد که چنین گمانه‌زنی‌هایی از چارچوبی منطقی برخوردار باشد.
پس از این ماجرا و در حالی که گفته می‌شد، سعودی‌ها از چرخش احتمالی امارات به سمت ایران ابراز نارضایتی کرده و حتی شبکه‌های اجتماعی عربستان به شدت نسبت به امارات موضع‌گیری کرده‌‌اند، سایت عربی 21 از تعهد ابوظبی به تهران در‌خصوص جنوب یمن خبر داد و سفیر عربستان در آمریکا نیز در مواضعی کاملاً متغایر با محمد بن سلمان از لزوم گفت‌و‌گو و تنش‌زدایی با ایران یاد کرد. حالا در تازه‌ترین گزارش‌ها از این دست، روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم به نقل از چند منبع از قصد عربستان برای آغاز مذاکرات جدی با ایران در‌خصوص امنیت دریانوردی خبر داده و اعلام کرده است که این مسئله می‌تواند راهگشای آغاز گفت‌و‌گوهای دو کشور در سایر موارد باشد. در ادامه این گزارش با اشاره به واگرایی میان امارات و عربستان در جنگ یمن آمده است که سعودی‌ها قصد توقف جنگ در این کشور را دارند و به همین دلیل از طریق کانال‌هایی این پیام را به تهران منتقل کرده‌اند که پایان جنگ باید به گونه‌ای رقم بخورد که عربستان شکست خورده به نظر نرسد و شرط ریاض برای آغاز گفت‌و‌گوها با تهران نیز با محوریت این موضوع خواهد بود. این روزنامه همچنین از این کانال‌های سری انتقال پیام خبری دقیقی منتشر نکرده اما در ادامه بهترین شخص برای میانجی‌گری و شروع فرآیند تنش‌زدایی میان تهران و ریاض را ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه عنوان کرده است.
موضوع امارات با عربستان متفاوت است
آنچه مشخص است، در طول سال‌های گذشته و به خصوص پس از تشدید تنش‌ها میان تهران و ریاض که درنهایت حدود 4 سال قبل منجر به قطع روابط دیپلماتیک میان دو کشور شد، ایران و عربستان حداقل در زمین سوریه و یمن جدالی نیابتی داشته و سعودی‌ها در طول سال‌های اخیر، تحرکات خود را به منظور افزایش فشارها بر روی ایران از طریق ایالات متحده و حتی ائتلاف‌سازی‌های منطقه‌ای گسترش داده‌اند. با وجود این ایران بارها توسط وزیر خارجه خود محمدجواد ظریف و برخی دیگر از مقامات برای گفت‌و‌گو و مذاکره با سعودی‌ها اعلام آمادگی‌ کرده است. اخیراً حدود دو ماه قبل ظریف در سفر خود به عراق پیشنهاد امضای یک پیمان عدم تعرض را با کلیه کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح کرده و پیش از آن نیز از لزوم تشکیل یک مجمع گفت‌و‌گوی منطقه‌ای سخن گفته بود. امری که با توجه به شرایط منطقه و نیز نحوه مواجهه میان تهران و واشنگتن، عربستان و متحدانش نسبت به آن بی‌اعتنایی کرده‌اند. حال با توجه به تحولات کنونی و هنگامی که واگرایی‌ها به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری تشدید شده باشد، علت گردش عربستان به سمت ایران چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟
برای پاسخ به این سوال لازم است که ساختار و چارچوب مفهومی سیاست خارجی دو کشور و نحوه حضور آنها در معادلات جهانی را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی پارادایم سیاست خارجی دو کشور فاصله معناداری را با یکدیگر دارند؛ این امر به خصوص پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، با میدان دادن آمریکا به متحدان خود در مناطق مختلف دنیا موجبات واگرایی بیشتر میان ایران و عربستان را فراهم کرد. به عقیده برخی از کارشناسان اختلافات ایدئوژیک و ژئوپلتیک و حتی ترکیبی از این دو عامل و نیز نظام ادراکی نخبگان دو کشور نسبت به یکدیگر موجبات تعمیق واگرایی میان تهران و ریاض را فراهم کرده و در این میان تداوم الگوی تعارض در سوریه، بحرین و یمن باعث بروز تنش و حتی بحران در روابط دو کشور شده است.
در همین راستا، عربستان طی سال‌های گذشته تلاش‌های مشخص و علنی را در جهت تشدید فشارها علیه ایران صورت داده است. به عنوان مثال در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 به ناگهان سعود الفیصل وزیر خارجه وقت عربستان با یک هواپیمای اختصاصی به وین رفت و پس از ملاقات وی با جان کری وزیر خارجه آمریکا، اعلام توافق چند روز به تعویق افتاد. برخی از منابع مطلع در‌خصوص علت این دیدار توضیح دادند که سعود الفیصل به جان کری التماس کرده بود که حداقل توافق هسته‌ای را یک سال و نیم به تاخیر بیندازند تا از این رهگذر ظرفیت‌های استراتژیک ایران تحلیل رفته و تمام شود.
از سوی دیگر نحوه تعاملات خارجی دو کشور علاوه بر تعارضات منطقه‌ای سبب شده تا عربستان اکنون به عنوان یکی از محورهای مهم آمریکا برای تشدید فشارها علیه ایران در نظر گرفته شود. به همین دلیل چرخش امارات به سمت ایران را نمی‌توان دلیلی بر چرخش عربستان دانست. هر چند دو کشور در یمن به اختلاف خورده، امارات بخش قابل توجهی از نیروهای خود را از آنجا خارج کرده و حتی دو روز قبل شبه نظامیان طرفدار دو کشور به صورت گسترده‌ای با یکدیگر درگیر شده‌اند، اما پیشبرد جنگ در یمن به عهده عربستان است و نیروهای اماراتی با وجود تعداد زیادشان بیشتر در موارد فنی فعال هستند.
همچنین امارات بر پایه سیاست خارجی خود که بسیار عمل‌گرایانه‌تر از عربستان است و از ساختار سنتی سیاسی در عربستان تبعیت نمی‌کند به عنوان مصرف کننده امنیت، ناچار است که در شرایط کنونی برای در امان ماندن از تحولات ناخواسته به سمت ایران گرایش پیدا کند.
عربستان در دو صورت با ایران مذاکره خواهد کرد
اما سعودی‌ها به عنوان شریک استراتژیک آمریکا در منطقه بعید به نظر می‌رسد که بدون توافق با ایالات متحده قصد تنش‌زدایی جدی و اساسی با ایران داشته باشند. البته به گفته ناظران در مواردی مانند مسئله امنیت دریایی و نیز اضطرار امنیتی سعودی‌ها و همچنین جنگ یمن ممکن است که قصد بر تعامل و توافق وجود داشته باشد، اما در‌صورت تداوم وضعیت فعلی دورنمای تغییر سیاست خارجی تهاجمی عربستان نسبت به ایران مثبت به نظر نمی‌رسد.
در همین راستا به گفته کارشناسان در دو صورت ممکن است که عربستان سعودی در شرایط کنونی مبادرت به تغییر ساختاری سیاست خود در قبال ایران کند. نخست اینکه وضعیت داخلی این کشور پس از قدرت گرفتن محمد بن سلمان ثباتی نسبی به خود بگیرد و تمامی هرم قدرت از تشتت موجود رهایی پیدا کند. صورت دوم این است که سعودی‌ها پی به یک تغییر نظم و درافتادن روندی جدید با محوریت ایران در منطقه برده باشند و به موازات این امر سعی کنند که از متحد خود یعنی امارات برای تغییر راهبردها و نیز تنش‌زدایی در منطقه عقب نمانند. از سوی دیگر لازم به ذکر است که صرف گفت‌‌و‌گوها هر چند می‌تواند به میزان زیادی از تشدید تنش‌ها جلوگیری کرده و پنجره دیپلماسی را پس از چند سال باز نگه دارد، اما اگر در این میان توافق و راهکارهای عملی از سوی دو کشور به خصوص عربستان به منظور تنش‌زدایی وجود نداشته باشد، با توجه به تحولات سریع و دامنه‌دار منطقه، امکان دور شدن بیش از پیش هر دو کشور از یکدیگر کاملاً متحمل است. امری که در‌مورد بحران سوریه باعث شد تا عدم همکاری و جناح‌بندی کشورهای عربی علیه ایران و سوریه سبب باز شدن پای قدرت‌های فرامنطقه‌ای به زمین سوریه شود و ابتکار‌عمل را به میزان بسیار زیادی از بازیگران منطقه‌ای از جمله ایران و عربستان بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/110329/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد