نسیم گیلان

آخرين مطالب

عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان
١٤
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در پی انتشار اخبار جسته و گریخته از توافق احتمالی طالبان و آمریکا که هشتمین دور این مذاکرات در قطر در جریان است، برخی رسانه‌های پاکستان به نقل از منابع خود اقدام به انتشار برخی بندهای احتمالی توافقات کردند؛ بندهایی که نشان‌دهنده عقب‌نشینی آمریکا در برابر طالبان است.
آن‌گونه که «ملاخیرالله خیرخواه» از مقامات ارشد طالبان روز گذشته اعلام کرد بعد از عید سعید قربان، توافق صلح میان این گروه و آمریکا امضا خواهد شد؛ توافقی که عقب‌نشینی آمریکا در برابر طالبان را نشان می‌دهد و آمریکایی‌ها در برهه زمانی دوساله خاک افغانستان را پس از 19 سال اشغالگری ترک خواهند کرد.
به گزارش طلوع، ملا خیرالله خیرخواه، تاکید کرد؛ آمریکا و مذاکره‌کنندگان طالبان احتمالاً توافق صلحی که مدت‌هاست انتظار آن می‌رود را پس از عید قربان امضا خواهند کرد.
این عضو طالبان در پیامی ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد، گفت: مذاکرات میان آمریکا و این گروه شبه‌نظامی پس از عید که سه‌شنبه آتی به پایان می‌رسد، ادامه خواهد یافت. او گفت توافق صلح میان آمریکا و طالبان در حضور نمایندگان سازمان ملل، سازمان کشورهای اسلامی و منطقه‌ای پس از بازگشت زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا به دوحه پس از عید (14 اوت) به امضا خواهد رسید. همچنین گفت‌وگوها روی مسائل دیگر از جمله مذاکرات بین افغان‌ها پس از امضای این توافق صلح انجام می‌شود.
بر این اساس، پاره‌ای از توافقات طالبان و آمریکا شامل مواردی همچون به تعویق افتادن انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، خارج شدن نیروهای آمریکایی در دو مرحله از افغانستان در برهه‌ای دوساله، برگزاری نشست بین‌الافغانی در نروژ، آزاد شدن ده‌هزار زندانی طالبان از زندان و امضاشدن توافقنامه میان طالبان و خلیل‌زاد در روز سوم عید(قربان) از جمله بندهای اولیه این توافق‌نامه است که از سوی رسانه‌های پاکستانی دیروز، شنبه منتشر شد.
به گفته خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان این مذاکرات متوقف نشده است و در سطح تیم‌های دو طرف در دست بررسی است. وزارت خارجه آمریکا گفته است، خلیل‌زاد برای آوردن تمام طرفین به پای میز مذاکره تلاش می‌کند. مورگان اورتاگس، سخنگوی این وزارتخانه گفت: اما همزمان به همین دلیل است که خلیل‌زاد و برخی از بهترین افراد در تلاش برای آوردن تمام طرف‌ها به پای میز مذاکره هستند. زمان زیادی صرف تمرکز بر مذاکرات با طالبان کردیم اما همچنین به‌صورت برابر و فوق‌العاده روی گفت‌وگوی بین افغان متمرکز بودیم.
سفر «ترامپ» به افغانستان در صورت نتایج مثبت مذاکرات صلح
این گمانه‌زنی رسانه‌های پاکستان از توافق چندبندی طالبان و آمریکا در حالی عنوان می‌شود که طرفین پس از هفت دور مذاکره همچنان بر خروج نیروهای بیگانه از افغانستان تأکید دارند و آمریکا همچنان بر ادامه مذاکرات و در دست‌گرفتن زمان اصرار می‌ورزد؛ مذاکراتی که گویا دونالد ترامپ این بار درصدد است تا همانند دیگر مذاکرات بین‌المللی خود جنبه تبلیغاتی و نمایشی آن را مدنظر قرار می‌دهد و بهره‌برداری‌هایی از آن داشته باشد. از این رو به‌دنبال این است تا به هر صورتی که شده تفاهم‌نامه‌ای با طالبان به امضا برساند ولو توافقنامه‌ای احتمالی که بتواند از آن به نفع اهداف سیاسی خود بهره‌برداری کند. به این دلیل است که گفته می‌شود دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا برای امضای این توافقنامه به‌زودی به افغانستان سفر خواهد کرد؛ سفری که به گفته روزنامه‌ «دان» پاکستان، اگر گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان درباره روند صلح افغانستان نتیجه دهد، ترامپ به کابل سفر خواهد کرد. این روزنامه گزارش داده که دونالد ترامپ قبلاً در ماه سپتامبر وارد کابل شده و توافق آمریکا و طالبان درباره روند صلح افغانستان همزمان با آن نهایی خواهد شد.
به همین دلیل یک هیأت بلندپایه آمریکایی به ریاست «آلیس ولز» معاون وزارت خارجه آمریکا، اخیراً به اسلام‌آباد سفر کرده است. ولز در این سفر بر عملی شدن تعهداتی که عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در سفرش به واشنگتن به دونالد ترامپ ، رییس‌جمهوری آمریکا داد، تاکید کرد.
عمران‌خان در سفرش به واشنگتن و در دیدار با ترامپ گفت که وی رهبر طالبان را متقاعد خواهد کرد تا وارد گفت‌وگو با حکومت افغانستان شود. گفتنی است که تاکنون مقام‌های آمریکایی و نمایندگان طالبان تاکنون هفت‌بار درباره روند صلح افغانستان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. دور هشتم این گفت‌وگوها از چند روز قبل در دوحه قطر آغاز شده و همچنان در جریان است.
طالبان: اختلافات بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حل شده است
مقامات آمریکایی و نمایندگان طالبان پیش از آغاز دور هشتم مذاکرات ابراز امیدواری کرده‌اند که در این دور به توافق نهایی دست یابند؛ توافقی که اخبار و گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی نشان‌دهنده این است که اختلافات بر سر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حل شده است.
«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز شنبه در یک پیام توییتری اعلام کرد که اگر توافقنامه میان دو طرف نهایی شود، «همه نیروهای خارجی در چارچوب زمانی تعیین‌شده افغانستان را ترک می‌کنند.»
گروه طالبان که اعتماد و اعتقادی به آمریکایی‌ها ندارد و این موضوع را در گفتمان‌های مختلف خود نشان داده است، در واکنش به مذاکرات جدید که در جریان است، اعلام کرد: تا زمانی‌که بر سر تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان توافق نشود، روی مسائل دیگر نیز توافق نخواهد شد. بااین‌حال، خلیل‌زاد گفته است توافق صلح زمانی امکان‌پذیر است که روی همه موارد یادشده یک‌جا توافق شود. گفته می‌شود افغانستان، پاکستان، قطر، بلژیک و آلمان از طرف‌های این مذاکرات هستند که خلیل‌زاد درباره روند صلح با آن‌ها رایزنی می‌کند. ناگفته نماند طالبان همچنین اعلام کرد انتظار دارد چین و روسیه ضامن‌های توافق صلح آن‌ها با آمریکا باشند و ایفای نقش کنند.
آمریکا در طول 19 سال گذشته قادر به شکست طالبان نبوده و در حال حاضر در حال مذاکره با این گروه برای خروج آبرومندانه از این کشور است. طالبان بارها اعلام کرده است فقط زمانی حاضر به پذیرش توافق صلح خواهد بود که زمانبندی برای خروج نیروهای خارجی توسط آمریکا پذیرفته شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/110350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان