نسیم گیلان

آخرين مطالب

ارتقای گردشگری کوهستان با بهره مندی از تخصص کوهنوردان/ کوهنوردان یارگیر مدیریت بحران گفتگو

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رئیس هیات کوهنوردی استان گیلان با اشاره به اینکه از ظرفیت غنی کوهنوردان می توان در مدیریت حوادث و بحران ها بهره مند شد، گفت: همچنین می توان ار کوهنوردان متخصص در جهت بهره مندی تخصصی از گردشگری کوهستان استفاده کرد.
  کوه ها یادآور همه آن چیزهایی است که به بشر درس استقامت، بلند پروازی و حقیر شمردن مشکلات را می دهد. کوه که بروی و از آن بالا به شهر و آدم هایش نگاه کنی، تازه در می یابی که چقدر بزرگی و تا چه اندازه آنچه را که بزرگ می پنداشتی و عظیم تصورش می کردی، ریز است و قابل صرفنظر و اینگونه است که کوهنوردی می شود هنر مبارزه با سستی ها، کاستی ها و کاهلی های درون.
آنطور که پیداست روز کاملا مشخص و رسمی کشوری برای روز کوهنورد در ایران وجود ندارد اما 29 مهر یا بعبارتی آخرین جمعه مهرماه بعنوان روز کوهنورد نامیده شده که همزمانی با هفته تربیت بدنی و ورزش نیز دارد.
مصطفی قامتی، رئیس هیات کوهنوردی استان گیلان  به مناسبت روز کوهنورد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که رشته تخصصی کوهنوردی آنطور که باید شناخته نمی شود اینست که این رشته با گردش در دل کوه اشتباه گرفته می شود.
وی افزود: رشته کوهنوردی از گل گشت های خانوادگی، تا کوهنوردی سادفه، سنگین، هیمالیانوردی و غیره را شامل می شود و شاخه های همچون غارنوردی، سنگ نوردی نیز در این رشته وجود دارد.
قامتی با اشاره به اینکه تا چندسال گذشته دوچرخه سواری کوهستان نیز جزء فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی بود و در حال حاضر زیرنظر فدراسیون دوچرخه سواری است، تصریح کرد: خوشبختانه درصدد هستیم تا با انعقاد تفاهم نامه با هیات دوچرخه سواری گیلان شاهد فعالیت تخصصی دوچرخه سواری کوهستان زیر نظر این هیات و بهره مندی از اطلاعات تخصصی کوهنوردان و آشنایی با مناطق کوهستانی باشیم.
رئیس هیات کوهنوردی استان گیلان با اشاره به گستردگی رشته کوهنوردی و فعالیت آن در بخش صعودهای ورزشی، گفت: این رشته که در قالب سنگ نوردی داخل سالن می باشد از رشته های مدال آور و قهرمانی است که زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی انجام می شود.
وی با بیان اینکه در این رشته پارمیدا شعبانی نژاد از گیلان عضو تیم ملی رده نوجوانان است، ادامه داد: شعبانی نژاد آذر ماه امسال به مسابقات آسیایی سنگ نوردی داخل سالن در رده سنی نوجوانان اعزام می شود.
قامتی با بیان اینکه فاطمه شفیقی نیز از گیلان در رشته هیمالیانوردی عضو تیم ملی امید کشور است،افزود: ایران میزبان اجلاس جهانی فدراسیون کوهنوردی جهان است که این اجلاس در شیراز در حال برگزاری است.
رئیس هیات کوهنوردی استان گیلان با اشاره به اینکه کوهنوردی رشته ای است که در طبیعت انجام می شود و بسیاری از فعالان این رشته تحت پوشش بیمه ای قرار نمی گیرند، ادامه داد: در حال حاضر طبق آمار دو هزار نفر تحت پوشش بیمه برای این رشته قرار دارند در حالیکه ده هزار نفر ورزشکار کوهنورد داریم که در 100 گروه ثابت فعال کوهنوردی در سراسر استان به طبیعت می روند و در این رشته فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه اعتبار مجوز گروه های فعال کوهنوردی به اتمام رسیده است، گفت: این گروه ها باید طبق ابلاغ فدراسیون به باشگاه تبدیل شوند که در حال حاضر هفت باشگاه کوهنوردی فعال در استان گیلان داریم که دو باشگاه آن در شهرستان رشت است.
رئیس هیات کوهنوردی استان گیلان با بیان اینکه اجرای عملیاتی این ابلاغ در استان با مشکلاتی مواجه است، تاکید کرد: تبدیل شدن به باشگاه ملزم به اختصاص فضای دفتری برای باشگاه هاست درحالیکه این رشته در دل طبیعت انجام می شود و فضای دفتری عموما برای انجام ثبت نام است لذا امیدواریم اهتمامی از سوی مسئولین صورت گیرد تا امکان اختصاص یک مکان مشترک برای چند باشگاه کوهنوردی فراهم شود.
قامتی با بیان اینکه رشته صعودهای ورزشی نیاز به فضای سرپوشیده دارد، یادآور شد: متاسفانه سالن تخصصی سنگ نوردی در استان گیلان نداریم و تنها دیواره 8شت متری که در اختیار بخش خصوصی و ملزم به پرداخت هزینه است کفاف نیاز استان را نمی دهد.
وی با بیان اینکه دیواره استاندارد برای رشته صعودهای ورزشی دیواره با ارتفاع پانزده و نیم متر است،گفت: تعداد بیمه شدگان ما در بخش سنگ نوردی بیشتر از ورزشکاران در بخش کوهنوردی است لذا وجود سالن تخصصی سنگ نوردی در استان موجب افزایش سرانه بیمه شدگان ورزشی استان می شود.
قامتی با بیان اینکه کوهنوردی تنها برداشتن یک کوله و زدن بر دل طبیعت نیست، تاکید کرد: کوهنوردی یک رشته تخصصی است که کسب مهارت در آن مستلزم گذراندن 14 آیتم آموزشی است، کوهنوردان می توانند بازوی اجرایی قوی در حوادث بحرانی باشند، تخصص حضور در دل طبیعت و شرایط سخت و آشنایی با مباحث فنی موجب می شود تا بتوانند در مواقع بحران یاری رسان امدادگران باشند.
وی از انعقاد تفاهم نامه با هلال احمر استان در جهت استفاده از ظرفیت کوهنوردان برای کمک در مواقع بحران خبر داد و گفت: با توجه به پیشینه کوهنوردان در کمک رسانی در برف سال 83، زلزله بم و زلزله رودبار امیدواریم مدیریت بحران استان نیز از پتانسیل غنی کوهنوردان استفاده درست کند.
رئیس هیات کوهنوردی استان گیلان با اشاره به اینکه گیلان یک استان کوهستانی است، یادآور شد: 60 درصد استان گیلان را کوهها فراگرفته است که بصورت طبیعی از آن بهره برداری می شود که بسیاری از آن با آگاهی نیست لذا این پتانسیل وجود دارد که بتوانیم از ظرفیت طبیعی استان در جهت بهره مندی از گردشگری کوهستان بصورت تخصصی بهره مند شویم که بی شک کاهش حوادث احتمالی را به دنبال دارد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/11057/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد