نسیم گیلان

آخرين مطالب

چرخش عربستان سعودی و امارات در ارتباط با ایران مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
چرخش عربستان سعودی و امارات در ارتباط با ایران
٢٠٦
٠
همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مجموعه نشانه‌ها و قرائن و شواهد حاکی از این است که عربستان به همراه امارات، سیاست جدیدی را حداقل از نظر گفتاری و اعلامی، یعنی بیان مطالب در ارتباط با ایران در پیش گرفته‌اند؛ هرچند از نظر عملیاتی هم بعضا قرائن و شواهدی وجود دارد که این تغییر سیاست حادث و ایجاد شده است. از نظر بیان مطالب، نماینده عربستان در سازمان ملل 2بار اعلام کرده که عربستان علاقه‌مند به حل مشکلات بین 2کشور است. البته شرط و شروطی هم مطرح کرده که بیشتر آبرو‌داری است! همچنین مسئولان اماراتی هم عملا سلسله اقداماتی انجام داده‌اند که بیانگر اتخاذ سیاست و رویکردی جدید نسبت به ایران است، لذا به‌نظر می‌رسد از نظر عملیاتی، اماراتی‌ها کمی جدی‌ترند، چراکه با فرستادن یکی دو هیأت از مسئولان خود به ایران، ازجمله یکی از مقامات امنیتی این کشور، همچنین یکی از معاونان وزیر خارجه امارات در 2سفر جداگانه چندی پیش به ایران آمده و تصمیماتی در زمینه روابط دوجانبه و نیز مسائل منطقه‌ای اتخاذ شده است. البته این موضوع علاوه بر ملاقاتی بود که هفته گذشته بین 2هیأت مرزبانی ایران و امارات که امری نسبتا روتین است صورت گرفت.
بنابراین مجموعه‌ای از قرائن - مخصوصا آنچه در مطبوعات غربی دیده می‌شود- نشان از آن دارد که این دو کشور وارد فاز جدید و ترجیحا سیاسی با ایران شده‌اند. ولی فکر می‌کنم بهتر است کمی دقت نظر داشته باشیم که هنوز چیزی شکل نگرفته و اینگونه مطالب باعث ایجاد انتظار غیرواقعی در افکار عمومی مردم کشورمان که طبیعتا به‌دنبال ایجاد ثبات و امنیت در خلیج‌فارس هستند، نشود زیرا اگرچه تأثیر این ثبات و امنیت در زندگی مردم امری است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، اما نباید به‌گونه‌ای برخورد کنیم و چیزی را تبلیغ کنیم که گویی سعودی‌ها یا اماراتی‌ها کوتاه آمده‌اند یا تغییری استراتژیک در رویکردشان نسبت به ایران ایجاد شده است! البته علاوه بر نشانه‌هایی که برشمرده شد، مجموعه‌ای از اتفاقات، حوادث و تحولات منطقه‌ای سبب شده که این دو کشور این رویکرد را اتخاذ کنند و چنین تحلیل‌هایی بر سر زبان بیفتد و چنین دیدگاه‌هایی به‌وجود بیاید که این دو کشور گویا این سیاست نزدیکی به ایران را اتخاذ کرده‌اند.
در 3-2‌ ماه گذشته اقداماتی همچون ساقط‌شدن پهپاد، منفعل‌شدن ترامپ در قبال ایران در این قضیه و هشداری که ایران به امارات در این زمینه داد و نیز مقوله نفتکش‌ها و اقدامات دیگری ازجمله کاهش تعهدات برجامی ایران یا تحرکات سیاسی که به آن اشاره کردم، باعث شد که سعودی‌ها و اماراتی‌ها تا حدودی نسبت به سیاست‌های آمریکا، درخصوص پشتیبانی ترامپ از آنها در رویارویی با ایران، دچار تشکیک شوند؛ یعنی بعد از این اتفاقات آنها دریافتند و تقریبا به این نتیجه رسیدند که برای حل مشکلاتشان با ایران، بهتر است که روند را به سمت تشدید تنش‌ها نکشانده و امید چندانی نداشته باشند که کشورهای دیگری ازجمله آمریکا و ترامپ درصورت تشدید اوضاع امنیتی، از آنها در مقابل ایران حمایت کنند. که البته باید این را به فال نیک بگیریم! زیرا اماراتی‌ها و مخصوصا دوبی، به‌دلیل سرمایه‌گذاری خارجی، در زمینه ناامنی و افزایش تنش و درگیری خیلی آسیب‌پذیرند. در این زمینه دوبی بیش از سایرین آسیب پذیر است که تمامی این تلاش‌های چنددهه اخیرش از بین برود. لذا به‌نظر می‌رسد دومرتبه پرونده رابطه بین ایران و امارات از شیخ محمد بن زاید به شیخ محمد بن راشد -حاکم دوبی- منتقل شده است!
ولی هر تحلیلگری به مقتضای وزنی که به این تحولات و وقایع و حوادث می‌دهد، می‌تواند تحلیل متفاوتی ارائه دهد. برخی به مقولات نظامی ازجمله ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط سیستم پدافندی ایران، وزن بیشتری می‌دهند و برخی ممکن است به کاهش تعهدات وزن بیشتری بدهند.
به عقیده من، هرگونه وزنی که می‌خواهیم بدهیم نباید نتیجه‌اش منجر به راهی شود که ما برآورد اضافی داشته باشیم. درحقیقت ما باید شرایط را به‌گونه‌ای واقعی تحلیل کنیم که از این تحلیل یک راهکار درست و واقعی بیرون بیاید، نه اینکه با این اضافه برآورد به سمتی برویم که شرایط را در طرف مقابل برای حصول تفاهم سخت کند.
از سوی دیگر بخش دیگری که می‌تواند در تغییر رویکرد سیاسی این دو کشور مؤثر باشد و باید به آن توجه کرد، مسائل یمن است. درحقیقت طولانی‌شدن جنایت انسانی، مخصوصا توسط عربستان و امارات، به نوعی فشار افکار عمومی را بر این دو کشور افزایش داده. طبیعی است که برای برون‌رفت از این شرایط چه در مجامع بین‌المللی، چه افکار عمومی و چه متون غربی یا عربی، یکی از اهرم‌ها یا شرایطی است که در کنار موارد قبلی‌ای که برشمردم، مثل پهپاد، نفتکش و کاهش تعهدات برجامی، می‌تواند نقش پررنگی در وزن دهی داشته باشد.
در کنار 4 عامل اشاره شده، عنصر تعیین‌کننده دیگری در سیاست خارجی عربستان شکل گرفته است و آن بزک کردن چهره عربستان برای اجلاس سال آینده جی 20 است؛ یعنی از آنجا که در اجلاس اوزاکا تصمیم بر این شد که در سال2020 این اجلاس در عربستان برگزار شود، بنابراین سعودی‌ها باید به سمت استراتژی «تنش صفر» حرکت کنند. این موضوع باعث می‌شود که سعودی‌ها نسبت به بعضی از خواست‌های منطقه‌ای خود، مخصوصا در تعامل با ایران تنازل کنند و شرایطی ایجاد کنند که آرام‌آرام از این وضعیت که بر روابط 2 کشور یا شرایط منطقه‌ای حاکم است خارج شوند تا آنها بتوانند میزبانی آن اجلاس را که خیلی برایشان با اهمیت است برعهده بگیرند. طبیعی است اگر شرایط منطقه‌ای، مخصوصا روابط خشن بین ایران و عربستان تداوم پیدا کند از نظر ذهنی و حتی عینی شرایط مطلوبی برای اجلاس 2020 حاکم نخواهد بود و چه بسا سعودی‌ها نتوانند چنین اجلاسی را میزبانی کنند. بنابراین 4عامل برشمرده شده و این بستری که برای سیاست خارجی عربستان تدوین شده، در کنار سایر مسائلی که سعودی‌ها با آن مواجه هستند اعم از مشکلات داخلی عربستان، بحث یمن که تأثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی خاص خودش را دارد، مسائل بودجه‌ای، تخصیص منابع و هزینه سنگین یمن و غیره، همه شرایطی را فراهم کرده است تا سعودی‌ها به سمتی تمایل پیدا کنند که مسائل و مشکلاتشان با ایران را کاهش دهند یا به سمت حل آن پیش بروند. طبیعی است که در این راستا برنامه امارات هم به نوعی جدا شدن از سعودی‌ها یا فاصله گرفتن از عربستان در استراتژی با یمن و تعاملشان با ایران است که باعث شده سعودی‌ها احساس تنهایی کنند، به‌طوری که هفته گذشته شاهد حملات مطبوعات سعودی علیه امارات در این زمینه بودیم. بنابراین مجموعه این شرایط، تحولات را به سمتی می‌برد که 2کشور سعی کنند مسائل‌شان را با ایران حل کنند. البته بازهم تأکید می‌کنم که ما نباید اضافه برآورد داشته باشیم بلکه باید تحلیل واقعی از شرایط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را مورد توجه قرار دهیم. قرار نیست این دو کشور در قدم اول تغییراتی استراتژیک در رابطه‌شان با ایران بدهند و نباید از نقش تخریبی آمریکا و رژیم صهیونیستی هم در این زمینه غافل بود. به‌هرحال در سطح داخلی و ملی، امارات و سعودی‌ها با مشکلاتی در زمینه توازن قوا مواجه هستند.
مشکلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باعث شده که به‌دلیل جاه‌طلبی، امیال و طمع‌های آنها، ایجاد اجماع در نیروهای فرامنطقه‌ای، اعم از آمریکایی، اروپایی و از جمله انگلیس و حتی روسیه و چین برای حضور در منطقه در دوران جدید در حال شکل‌گیری است. اگرچه انگلیسی‌ها دارای مشکلات عدیده‌ای مخصوصا در زمینه برگزیت و سیاست خارجی‌شان هستند ولی به‌نظر می‌رسد که آنها نیز علاقه جدیدی برای حضور مجدد در منطقه دارند که امارات هم نقش‌آفرینی 4-3 سال اخیر را به نیابت از آنها طی این مدت داشته است. بنابراین همه این وزن‌دهی به این عناصر و معادلات و تحولات می‌تواند سناریوسازی جدیدی از تحولات منطقه‌ای و نقش ما در آن داشته باشد. ما باید با هوشیاری و انتخاب روش محاسبه درست و دوری از اضافه برآورد، این شرایط را به نفع منافع ملی و مصالح کشورمان رقم بزنیم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/110570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

برخورد والدین با کارهای نصف و نیمه ی فرزندان چگونه باید باشد ؟

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا

داستانک/ گره های زندگی

روش آسان تکثیر پتوس

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

آزمون کنکور سراسری فردا در گیلان

ثبت تصویر 4 راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مشاهده 4 راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

آشیانه‌سازی بیش از 1000 قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود

بیش از یک هزار و 200 تن بذر اصلاح شده برنج در گیلان توزیع شد

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه

داوطلبان زن کنکور سراسری، 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

بهره برداری از 10 پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

داوطلبان زن کنکور سراسری 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

باشگاه شطرنج نخبگان گیلان قهرمان لیگ بانوان شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

داستانک/ پری خوشحال

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

قطعی گاز منطقه‌ای در رشت

پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران

بهره برداری از 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا شب عید 1404

اختصاص 50 میلیارد تومان به پسماند گیلان

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات