نسیم گیلان

آخرين مطالب

صنعتی اشتغالزا که رونق تولید به دنبال دارد

نبود ارتباط میان طراحان وتولیدکنندگان لباس/طرح‌ها مشتری پسند نیست مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- مد و لباس؛ صنعتی که می‌تواند با رونق تولید داخلی زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان و درآمدزایی را فراهم کند این روزها با جولان طرح‌های خارج از عرف و بی‌کیفیت حال و روز خوشی ندارد.

خبرگزاری مهر ، گروه‌ استان‌ها- مریم اصغری: لباس؛ دغدغه این روزهای بانوان و گاها مردان ایرانی که به رغم بارها تکرار متاسفانه هنوز از سوی مسئولان برای این آشفته بازار تمهیداتی اندیشیده نشده است و ما هر روز شاهد نمایش طرح‌ها و مدل‌هایی عجیب و غریب و به دور از فرهنگ و عرف جامعه اسلامی ایران هستیم.
آشفته بازاری که هم طراح و تولیدکننده لباس و هم مصرف کننده از این وضعیت گلایه و هر کدام نیز دلایل خود را دارند. از سوی طراحان از عدم حمایت‌های مناسب مسئولان این حوزه گلایه می کنند و از سوی دیگر تولیدکننده از نبود طرح‌های قابل تولید و یا بعضا تکراری شکایت دارند و مهم‌تر از همه مشتری و مصرف کننده از هر دو طرف هم به دلیل عدم ارائه طرح‌های قابل استفاده و هم بی کیفیت بودن پوشاک تولید شده گلایه دارد اما نکته‌ای که در صحبت‌های هر سه گروه مشترک است ضرورت ایجاد تحول در حوزه پوشاک در دو بخش طراحی‌ و تولید و بهره‌گیری از تاریخچه غنی لباس اقوام و مناطق ایران است.
چیزی که هر چند این سال‌ها با راه اندازی کارگروه مد و لباس تلاش شده در این حوزه ایجاد شود اما باز هم مشکلات و کمبودهایی در سطح بازار مشاهده می شود که مصرف کننده را از خرید پشیمان، تولیدکننده را متضرر و طراح را از ادامه کار دلزده می کند چیزی که هر چند این سال‌ها با راه اندازی کارگروه مد و لباس تلاش شده در این حوزه ایجاد شود اما باز هم مشکلات و کمبودهایی در سطح بازار مشاهده می شود که مصرف کننده را از خرید پشیمان، تولیدکننده را متضرر و طراح را از ادامه کار دلزده می کند. البته هستند طراحان جوان و خوش ذوقی که با تلفیق لباس‌های بومی و محلی اقوام ایرانی با طرح‌های روز بازار پسند مدل‌های متعارف و مطابق با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی طراحی و تولید می کنند اما متاسفانه به دلیل گران بودن این طرح‌ها و پوشاک تولید شده، مصرف کننده توانایی خرید را نداشته و باز به سمت همان طرح‌های بی کیفیت و نامناسب موجود در بازار می رود.
در این میان اما وظیفه مسئولان و متولیان امر حمایت‌ بیشتر و تعیین ساز و کارهای مناسب برای حضور فعال‌تر طراحان و ایجاد زنجیره‌ای برای ارائه طرح‌های مناسب و تولید پوشاک با کیفیت‌تر است و از سوی دیگر نظارت‌ها نیز در حوزه قیمت‌گذاری نیز نباید فراموش شود تا طرح‌هایی ارائه شود که مردم توانای خرید را داشته باشند نه اینکه پوشاک تولید شده تنها جنبه ویترینی داشته و یا فقط برای یک قشر خاص تولید شود.

طراحان از طرح‌های سنتی برای طراح‌های پوشاک الهام بگیرند
عطیه مرادی یکی از بانوان رشتی درباره وضعیت پوشاک در بازار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متاسفانه امروز شاهد نوعی ولنگاری در حوزه پوشاک به ویژه پوشاک بانوان هستیم.
وی با بیان اینکه امروز خرید لباس بخصوص مانتو برای بانوان از هر زمان دیگری سخت‌تر شده است، افزود: مدل‌ها و طرح‌های موجود در بازار هیچ سنخیت و تناسبی با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ما ندارد و مورد پسند بانوان نیست.
مرادی با اشاره به اینکه حتی تولیدکنندگان پوشاک هم از مدل‌ها و طرح‌های عرضه شده در بازار گلایه دارند اما با توجه به وجود ضعف در طراحی پوشاک برای بانوان برای کسب درآمد مجبور به عرضه چنین پوشاک هستند، گفت: البته طرح‌ها زیبا و اسلامی نیز در سطح بازار به صورت اندک موجود است اما با توجه به نوع طراحی قیمت بسیار بالایی دارند که از توان خرید خانواده‌ها خارج است به همین دلیل مصرف کنندگان مجبور به خرید طرح‌های نامناسب و خارج از عرف جامعه هستند.
وی بر لزوم توجه مسئولان به این حوزه تأکید و تصریح کرد: عرضه چنین پوشاکی دور از شأن جامعه اسلامی است لذا طراحان باید با توجه به سابقه فرهنگی و تاریخی ایران و گیلان به ویژه در حوزه پوشاک با آن طرح‌های سنتی زیبا و متنوع اقدام به ارائه طرح‌های زیبا و متناسب با نوع فرهنگ ایرانی و اسلامی کنند.
تغییر ذائقه مردم با ارائه طرح‌های نامناسب در زمینه پوشاک
در این باره پای صحبت‌های یکی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک بانوان در رشت نشستیم که وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از طرحهایی که طراحان لباس طراحی و ارائه می کنند قابلیت دوخت و عرضه بصورت عمومی ندارد به خبرنگار مهر گفت: در وهله نخست باید این ضعف جبران شود.
حیدری با تأکید بر اینکه طراحان مد و لباس باید با نظر به گذشته و تاریخچه پوشاک در ایران براساس سلیقه مصرف کننده به طراحی پوشاک بپردازنند، افزود: متاسفانه امروز طرح‌های بازار پسند و مناسبی از سوی فعالان این عرصه به تولیدکنندگان عرضه نمی شود متاسفانه امروز طرح‌های بازار پسند و مناسبی از سوی فعالان این عرصه به تولیدکنندگان عرضه نمی شود لذا به همین دلیل شاهد وجود پوشاک بی کیفیت و متناقض با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در بازار هستیم.
وی با بیان اینکه نبود طرح‌های مشتری پسند، قابل دوخت و عرضه در بازار سبب شده که اکثر فروشندگان به سمت عرضه پوشاک نامناسب روی آورند، گفت: یکی از گلایه‌هایی که در این زمینه وجود دارد این است که اکثر طرح‌های ارائه شده از سوی طراحان حالت فانتزی داشته و قابل پوشیدن نبوده و در صورت دوخت و عرضه تنها یک عده محدودی از آن استفاده کرده و عامه جامعه چنین طرحی را نمی پسندند.
حیدری با اشاره به اینکه نیازمند یک تحول بزرگ در این صنعت هستیم، افزود: اگر صنعت طراحی لباس بتواند نیازهای تولیدکنندگان در زمینه طرح و مدل‌های جدید به ویژه عامه پسند را تأمین کند در آن صورت شاهد استقبال مردم از طرح‌های ایرانی اصیل و اسلامی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است، تأکید کرد: اما هنوز نیازمند گام‌های موثرتری برای جلب رضایت مشتریان به ویژه بانوان هستیم متاسفانه عرضه پوشاک نامناسب ذائقه مردم به ویژه جوانان در حوزه پوشاک را تغییر داده و باید با برنامه‌ریزی و حمایت مناسب از سوی مسئولان به سمتی حرکت کنیم که به جای استفاده از پوشاک بی‌کیفیت و طرح‌های بدون اصالت شاهد تولید و استفاده از پوشاک اصیل ایرانی باشیم.

طراحی مد و لباس در گیلان از جایگاه مناسبی برخوردار نیست
نادیا میرسنبل یکی از جوانان گیلانی علاقه‌مند به مد و طراحی که هشت سالیست که در این حوزه فعالیت و نخستین موسسه مد استان گیلان را نیز راه اندازی کرده است درباره وضعیت طراحی به خبرنگار مهر گفت: با توجه به نو پا بودن این صنعت در کشورمان خوشبختانه شاهد حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس از بخش‌های خصوصی، موسسات، خانه‌های مد و برپایی جشنواره‌ها و ایونت‌های تخصصی هستیم.
وی به شرایط و وضعیت استان گیلان در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: در استان گیلان خارج از تعارفات مرسوم باید بگویم ما حتی یک جایگاه مناسب و تعریف شده در حوزه مد و لباس نداریم در استان گیلان خارج از تعارفات مرسوم باید بگویم ما حتی یک جایگاه مناسب و تعریف شده در حوزه مد و لباس نداریم و نهایتا کل فعالیت استان به برگزاری یک نمایشگاه استانی که هر ساله برپا می شود ختم شده است.
میرسنبل در ادامه با بیان اینکه ایجاد تغییر سبک زندگی افراد در جامعه طبیعی است که از لباس‌های بومی و محلی به شکل اولیه استفاده نشود، گفت: این تغییر رودیکر در همه دنیا رخ داده است اما تلفیق طراحی سنتی و مدرن، استفاده از فرهنگ پوشش بومی یا المانهای پوشش بومی و قومی اتفاقی است که چند سال اخیر بیش از گذشته به آن پرداخته و از سوی طراحان نیز با استقبال مواجه شده است.
وی با اشاره به جایگاه طراحی در کشور تصریح کرد: ما طراحان خوبی در سطح کشور داریم و در سال‌های اخیر به واسطه تفاوت در نوع پوشش چه از لحاظ دینی و چه عرف جامعه این استقبال از طرح‌های ایرانی اسلامی را شاهد هستیم.
میرسنبل ادامه داد: با توجه به نوع طراحی و کیفیت بالای محصول ارائه شده به جرأت می تواند گفت اگر رقابتی در کار باشه حتی با همین کشورهای همسایه همانند ترکیه که در سال‌های اخیر در حوزه صادرات بسیار موفق عمل کرده‌اند طراحان ایرانی چیزی کم نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هم بسیاری از برندهای داخلی به دنبال صادرات طرح‌های خود هستند، گفت: متاسفانه بستر و زیرساخت لازم برای صادرات در حوزه مد و لباس فراهم نیست.

شناخت درست از فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف از سوی طراحان
استان گیلان و شهر رشت 23 شهریور ماه امسال میزبان اجلاس کارآفرینی ملی در صنعت مد و لباس با حضور چهره‌های ماندگار این حوزه با رویکرد رونق تولید است. معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر لزوم حمایت از این صنعت، اظهار کرد: باید با مدیریت خلاقانه در صنعت نوپای مد و لباس زمینه ایجاد تحولات خوب را فراهم کنیم.
سید امیر مصباح با اشاره به مشکلات موجود در این صنعت، بخشی از آن را به عدم برنامه‌ریزی و نبود سیاست‌های مناسب در این زمینه مربوط دانست و گفت: مناطق مختلف ایران به ویژه استان گیلان با توجه به آداب و رسوم و گذشته غنی فرهنگی می تواند به عنوان یک منبع الهام بخش در طرح‌ها از سوی طراحان و فعالان این حوزه استفاده شود مناطق مختلف ایران به ویژه استان گیلان با توجه به آداب و رسوم و گذشته غنی فرهنگی می‌تواند به عنوان یک منبع الهام‌بخش در طرح‌ها از سوی طراحان و فعالان این حوزه استفاده شود .
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در ادامه با تأکید بر اینکه طراحان مد و لباس باید شناخت درستی از فرهنگ، آداب و رسوم و نوع پوشش هر منطقه داشته باشند و براساس آن به ارائه طرح بپردازنند، بیان کرد: متاسفانه به رغم وجود ظرفیت‌های بسیار در این صنعت هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه مناسبی در زمینه طراحی پوشاک برسیم و گلایه مردم از وجود پوشاک و طرح‌ها نامناسب در بازار نشان از این عدم موفقیت دارد.
وی با بیان اینکه طراحان باید در طرح‌های خود به سلیقه، نوع فرهنگ و بازار پسند بودن طرح دقت لازم را داشته باشند، تصریح کرد: طراح و فعال صنعت مد و لباس باید بداند نیاز امروز بازار پوشاک کشور چیست و در این میان طرح‌های خود را مطابق عرف و فرهنگ جامعه ضمن در نظر گرفتن سلیقه نسل جوان طراحی و وارد بازار کند.
لزوم توجه به ارتقای کیفیت طرح‌ها و تولیدات صنعت مد و لباس
مصباح همچنین بر ارتقای کیفیت طرح‌ها و تولیدات صنعت مدل و لباس تأکید کرد و گفت: سازگاری طرح‌ها و مدل‌های ارائه شده با هر منطقه بیش از هر موضوعی باید مد نظر فعالان این عرصه قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش توسعه صنعت مد و لباس در رونق تولید و ایجاد اشتغال و نامگذاری سال 98 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید»، افزود: صنعت مد و لباس نسبت با سایر صنایع درآمدزا و اشتغالزا است که با توجه به مزیت‌های آن همانند ارزآوری بالا، زود بازده بودن، نیاز به سرمایه، امکانات و تاسیسات اندک و رقابت پذیری و ایجاد ارزش افزوده می تواند به عنوان یکی از حوزه‌های رونق تولید مورد توجه قرار گیرد.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه توسعه و رونق صنعت مد و لباس با توجه به بخش‌ها و گرایش‌های مختلف آن می تواند زمینه ساز رونق تولید داخلی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان شود توسعه و رونق صنعت مد و لباس با توجه به بخش‌ها و گرایش‌های مختلف آن می تواند زمینه ساز رونق تولید داخلی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان شود ، تأکید کرد: باید با پیش بینی ساز و کار مناسب همانند ایجاد فضای امن برای فعالان این صنعت به ویژه طراحان زمینه توسعه، رونق و رقابت با بازارهای منطقه و جهان را فراهم کرده و به استانداردهای مناسب از نظر کیفیت و برندسازی دست یابیم.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه وجود یک حرکت همه جانبه و حمایت واقعی از فعالان صنعت نساجی به ویژه طراحان و تولیدکنندگان پوشاک زمینه افزایش رقابت‌پذیری این صنعت را فراهم کرده و محصولات مورد پسند مصرف‌کنندگان تولید شود، ادامه داد: تولیدکنندگان پوشاک نیز باید به طراحان جوان و توانمند ایرانی به ویژه گیلانی اعتماد کرده و بستر لازم برای ارائه طرح‌های مناسب و سازگار با عرف و فرهنگ جامعه از سوی این فعالان را فراهم کرده تا جوانان با انگیزه بیشتر به فعالیت در این حوزه بپردازنند.

توجه متولیان حوزه مد و لباس به رونق تولید
مصباح با بیان اینکه برندسازی و جلوگیری از ورود پوشاک بی کیفیت یکی دیگر از اقداماتی است که متولیان امر می توانند برای توسعه صنعت مد و لباس و رونق تولید داخلی انجام دهند، افزود: از سوی دیگر طراحان، تولیدکنندگان پوشاک و تمامی فعالان این حوزه نیز باید به افزایش کیفیت و مشتری پسندی تولیدات خود توجه بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به ظرفیت استان گیلان در حوزه طراحی و تنوع پوشاک، گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده تا زمینه فعالیت و حضور بیشتر فعالان صنعت مد و لباس در استان گیلان فراهم شود که برگزاری چهار دوره جشنواره مد و لباس ایرانی و اسلامی(روجا) و همچنین برپایی نود و ششمین نمایشگاه ملی مد و لباس فجر با عنوان مد و لباس ایرانی - اسلامی در اسفند ماه سال گذشته بخشی از این اقدامات است.
معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه استقبال خوب جوانان علاقه‌مند به این صنعت دلیلی شد تا به دنبال برگزاری گردهمایی چهره‌های ماندگار در صنعت مد و لباس با عنوان اجلاس کارآفرینی ملی با رویکرد رونق تولید باشیم، اظهار کرد: این اجلاس شهریور ماه امسال به میزبانی شهر رشت برگزار می شود.
وی هدف از برگزاری این اجلاس را ترویج الگوهای ایرانی -اسلامی، هدایت بازار تولید و عرضه پوشاک داخلی عنوان کرد و ادامه داد: نقش صنعت مد و پوشاک در توسعه پایدار، مدیریت راهبردی اشتغال، شناخت راهکارهای موثر اشتغال برای تحقق اقتصاد مقاومتی، آموزش رفتارهای مطلوب برای ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان، کارآفرینی و عملکرد کارآفرین برای آموزش و ترویج، ارزیابی و کارشناسی، آشنایی با راهکارهای افزایش فروش و متقاعد سازی مشتری با هدف تعامل و آشنایی شرکت‌های فعال برندهای ملی کارخانه‌دار در حوزه مد و لباس با طراحان و مزون داران از جمله محورهای این اجلاس است.
مصباح تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک انجمن طراحان مد و لباس استان گیلان را نیز برای ساماندهی به فعالیت فعالان این عرصه راه اندازی کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/110623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تشریح آخرین وضعیت تردد کامیون های ترانزیتی از مرز آستارا

افزایش 67 درصدی شناسایی انشعاب غیرمجاز آب در گیلان

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

شاهین خزر رودسر در گیرودار مشکلات مالی

برگزاری 31 عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

گیتی آذرپی درگذشت

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجات مرد 38 ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

راه‌اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها در گیلان

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

ایثارگری‌های جبهه مقاومت ‌برای نسل جدید بازگو شود

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم

عبور از اروند اوج شکوه رزمنده‌های گیلان در عملیات والفجر 8

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت

اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان

نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

آدمی حسرت سرگردونه

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

بارش‌های رگباری باران در گیلان

راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد