نسیم گیلان

آخرين مطالب

استعفا و بازداشت یک مدیر جنجالی مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
استعفا و بازداشت یک مدیر جنجالی
k ١٣
٢١
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رئیس سازمان خصوصی‌سازی پس از استعفا از سوی دستگاه قضائی بازداشت شد. این خبر را فارس منتشر کرده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیش‌تر خبر استعفای او رسانه‌ای شده بود. استعفای میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی که به دلیل عمر مدیریتش در این پست در دو دوره و همین‌طور خصوصی‌سازی‌های جنجالی که انجام داده بود به «آقای حاشیه» معروف بود، دیروز از سوی وزیر اقتصاد پذیرفته شد. این دومین بار است که او استعفا می‌دهد. اولین‌بار به‌واسطه تغییر وزیر اقتصاد در دولت دوم حسن روحانی، استعفایش مورد پذیرش قرار نگرفت، اما این‌بار استعفای او که دو هفته‌ پیش به وزیر اقتصاد ارائه شده بود، پس از یک مرخصی حدودا دو هفته‌ای بالاخره مورد پذیرش قرار گرفت. این خبر را جعفر سبحانی، مشاور پوری‌حسینی، در گفت‌وگو با «شرق» مطرح می‌کند. او با تأیید این استعفا گفته است فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حکمی، داود خانی، عضو هیئت عامل و معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست سازمان خصوصی‌سازی منصوب کرده است.
‌ پوری‌حسینی چطور به سازمان خصوصی‌سازی آمد؟
میرعلی اشرف عبدالله‌ پوری‌حسینی‎، متولد تبریز است و در دوره‌های سوم و ششم به نمایندگی از آذربایجان شرقی در مجلس حضور داشت. او همچنین اولین رئیس سازمان خصوصی‌سازی بود که در سال 1383 -1384 روی کار آمد. با این حال، با تغییر دولت، او از این پست برکنار شد. پوری‌حسینی در سال 92، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در آذربایجان شرقی بود. او در چهارم مهر 1392 از سوی علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به جای محمدرحیم احمدوند رئیس سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر اقتصاد، شد و دوران ریاست او در این سازمان تا همین دیروز هم با وجود تغییر وزیر اقتصاد و امور دارایی، ادامه داشت.
‌ خصوصی‌سازی‌های جنجال‌آفرین
حضور این نماینده سابق مجلس در این پست، همواره با سیل انتقادات همراه بود. از زمان روی کارآمدن او انتقادات فراوانی درباره واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی شکل گرفته ‌است. واگذاری بنگاه‌هایی مانند آلومینیوم المهدی هرمزگان، ماشین‌سازی تبریز، پالایشگاه کرمانشاه، شرکت کشت‎ و ‎صنعت کارون خوزستان، شرکت کشت ‎و‎ صنعت مغان، نیشکر هفت‌تپه شوش و موارد دیگر از جمله اقدامات رئیس سازمان خصوصی‌سازی بوده که با حاشیه‌های بسیار زیادی همراه بوده ‌است. از سویی انتصابات فامیلی و وابسته به برخی از نمایندگان مجلس نیز بارها از سوی کارشناسان و مردم که در تجمع‌های مرتبط با سهام عدالت حضور داشتند، مورد نقد جدی قرار گرفته بود. چندی پیش جمعی از نمایندگان مجلس هم در تذکری شدید به حسن روحانی و معاون اولش، آنها را مورد نقد قرار داده و خواستار برکناری پوری‎حسینی از ریاست سازمان خصوصی‌سازی شده بودند. او بارها گفته بود به دلیل واگذاری‌هایی که انجام داده است، بارها به دادگاه رفته و اذیت شده است. راهکار این مقام مسئول سابق در مقابل این حواشی‌ها آن بود که مسئولیت تصویب قیمت پایه را بر عهده اعضای هیئت واگذاری می‌گذاشت و خود را مجری صرف قانون معرفی می‌کرد.
پیشتر کار به جایی رسیده بود که خبر ممنوع‎الخروجی او در تاریخ 30 دی 97 در رسانه‌ها منتشر شد و احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، در این‌باره گفت: عدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از این با ارسال نامه‌هایی به دادستان کل کشور و دادستان تهران خواستار صدور حکم ممنوع‌الخروجی پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، شده بودند که بازپرس هم برای این پرونده حکم را صادر کرد. البته این خبر از سوی سازمان خصوصی‌سازی تکذیب شد.
با این حال، خبرهای مثبتی هم در عملکرد او می‌توان یافت. مقابله او با عدم تعهد شرکت اعتماد مبین، خریدار خصولتی و وابسته شرکت مخابرات ایران، رویکرد خوبی بود که بسیار جنجالی شد و در نهایت به این منجر شد که بخشی از درآمد دولت از محل واگذاری این شرکت پرطمطراق به دولت بازگردد، هرچند بعد با توافقاتی که بین رئیس‌جمهور و سپاه انجام گرفت، سروصدای این پرونده هم خوابید.
‌ واگذاری المهدی و هرمزال
واگذاری المهدی و هرمزال که از زبان احمد توکلی به‌عنوان ثمن بخس از آن یاد شده بود و همچنین عدم اهلیت خریدار، یکی از واگذاری‌های جنجالی بود که در دوران تصدی این مقام مسئول انجام شد. ماجرا تا جایی بالا گرفت که پس از اینکه خریدار قبلی شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال نتوانست به برخی از تعهدات خود عمل کند، سازمان خصوصی‌سازی این شرکت را به گروه مپنا واگذار کرد.
‌ واگذاری ماشین‌سازی تبریز
واگذاری ماشین‌سازی تبریز به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور نیز جنجال‌های زیادی آفرید. برخی مقابله نماینده مجلس با واگذاری را عاملی برای این تنش عنوان کرده بودند...
اما بعدها برای خاموش‌شدن این تنش، ضرغامی، نماینده تام‌الاختیار سازمان خصوصی‌سازی، اعلام کرد: خریدار قبلی به دلیل موضوعاتی که خارج از مجموعه ماشین‌سازی بود، با مشکلاتی مواجه شد. ماشین‌سازی تبریز بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و با مصوبه‌های دولت به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده بود و پس از آن سازمان صندوق خصوصی و به وکالت از صندوق کارکنان بازنشستگی فولاد در چند مرحله مزایده به بخش خصوصی واگذار شد. به گفته احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس، رقم واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز که جزء صنایع منحصر به فرد کشور و خاورمیانه است، به صرفه و صلاح کشور نبوده و سبب تضییع اموال عمومی شده است.
‌ واگذاری پالایشگاه کرمانشاه
خصوصی‌سازی پالایشگاه کرمانشاه هم به یکی از پرحاشیه‌ترین پرونده‌های واگذاری به بخش خصوصی تبدیل شده بود. پالایشگاه سال 1395 به بخش خصوصی واگذار شد، اما شیوه قیمت‌گذاری و ماجرای فروش قسطی آن پای این واگذاری را به مجلس باز کرد و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری موضوع واگذاری شدند. حسینی‎کیا، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: «پالایشگاه کرمانشاه به جای دیون بانکی به مبلغ هزارو 800 میلیارد تومان به تعدادی از بانک‌های طلبکار واگذار می‌شود و جای تعجب است که هیچ بانکی در این زمینه اظهار نظر و اعتراض نکرده که ارزش این ملک نسبت به دیون چگونه است؟ پالایشگاه سه سال دست بانک‌ها بوده و در این مدت سوددهی هم داشته است، فقط دولت سند را به نام آنها نزده است. دولت با مصوبه‌ای دیگر، مصوبه قبلی خود را باطل می‌کند و پالایشگاه را پس می‌گیرد. قیمت پالایشگاه کرمانشاه بیش از این است و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اعلام کرده در این ماجرا 70درصد ظلم به بیت‌المال شده است، بنابراین کمیته تحقیق و تفحص مسئول پیگیری آن شده است».
‌ واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان
پوری‌حسینی که 10 خرداد 83 به‌عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی منصوب و دی ماه 84 از این سمت برکنار شده بود، حدود یک ماه بعد «مجتمع صنعتی گوشت اردبیل» را به خودش واگذار می‌کند؛ حتی تاریخ آگهی تأسیس و ثبت شرکت خریدار در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، بعد از تاریخ سند واگذاری این مجتمع به اوست. به بیان دیگر، این‌قدر عجله داشتند که در این واگذاری که قبل از اینکه آگهی تأسیس بیاید، معامله را منعقد کردند که حق امضای او تمام نشود. این ماجرا به‌شدت مورد نقد قرار گرفت.
‌ واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه
در ماجرای خصوصی‌سازی کشت‌وصنعت هفت‌تپه نیز کسی فراموش نکرده که دو خریدار اصلی چگونه با دریافت ارز دولتی برای کالای اساسی به‌‌منظور توسعه همان صنعت، ارز را از کشور خارج کردند. اعتراض‌های گسترده در‌پی این واگذاری و تلاش کارگران آن برای مانایی این کشت‌وصنعت و بازپس‌داده‌شدن آن به دولت نیز امری نیست که بر کسی پوشیده باشد.
‌ واگذاری ایران‌ایر‌تور
این ماجرای اخیر نیز از نسبت فامیلی خریدار ایران‌ایرتور با رئیس سازمان خصوصی‌سازی شروع شد. گفته شد که هواپیمایی ایران‌ایرتور در سال 1389 در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی به شرکت تعاونی هسایار (وابسته به یکی از نهادهای نظامی) واگذار شده بود، اما این شرکت نتوانست از پس تعهدات خود بربیاید و در نتیجه سازمان خصوصی‌سازی ایرتور را از هسایار پس گرفت و بار دیگر در سال 94 آن را به فردی به نام مجید شکاری‌بیرق به ارزش 34 میلیارد تومان واگذار کرد. یک مقام مسئول سابق در این شرکت هواپیمایی به مهر گفت: پدر خریدار ایرتور، شوهرخاله رئیس سازمان خصوصی‌سازی است. این مقام مسئول سابق در ایران‌ایرتور درباره ارزش فعلی دارایی‌های این شرکت هواپیمایی گفت: درحال‌حاضر برند این ایرلاین به‌تنهایی بیش از 500 میلیارد تومان ارزش دارد. ساختمان این شرکت در خیابان احمدآباد مشهد 45 میلیارد تومان، ساختمان واقع در خیابان کلاهدوز مشهد 10 میلیارد تومان و ساختمان این شرکت در دفتر مرکزی تهران نیز تا 250 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. به این دارایی‌های غیرمنقول، هواپیماها را هم باید اضافه کرد.
‌ واگذاری ایرتریک
در خبر دیگری که رسانه‌ای شده، دیوان محاسبات کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر اقتصاد، به موضوع واگذاری شرکت ایریتک ورود کرد. دیوان محاسبات کشور در مکاتبه‌ای به واگذاری شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) اشاره کرده است که سازمان خصوصی‌سازی در قراردادی 34.41درصد از سهام شرکت مذکور را که از نوع سهام ممتاز بوده، به شرکت دیگری واگذار کرده است که فاقد سابقه بوده و فقط 12 روز پیش از برگزاری مزایده (16/1/96) و با سرمایه دو میلیون و صد هزار تومان (معادل 21 میلیون ریال) تأسیس شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/111722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه