نسیم گیلان

آخرين مطالب

غروب پاتریوت‌های سعودی با رکوردشکنی شگفت‌انگیز 10 پهپاد مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
غروب پاتریوت‌های سعودی با رکوردشکنی شگفت‌انگیز 10 پهپاد
٠
٠
مشرق / ا گرچه آواکس ها و جنگنده های متجاوز، در ساعتهای متمادی اقدام به پرواز در مناطق مختلف عربستان و یمن می‌کنند اما نه هواپیماها موفق به شناسایی پهپادهای یمنی شدند و نه سامانه‌های پاتریوت.
بی اغراق باید 26 مرداد 1398 برابر با 17 آگوست 2019 میلادی را روزی بسیار مهم در تاریخ حمله به یمن و شاید در تاریخ جنگ های بشری ثبت کرد چراکه در این روز 10 فروند پهپاد یمنی موفق شدند با طی یک مسیر بسیار طولانی - چیزی در حدود 1200 کیلومتر - به پالایشگاه الشیبه در شرق عربستان در نزدیکی مرز با امارات حمله کنند. این مسئله از چندین نظر حائز اهمیت فوق العاده ای از منظر نظامی خواهد بود که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.

فاصله تقریبی از محل پرواز پهپادهای یمنی تا هدف
از جنگ های چریکی تا حملات عمقی بر علیه سعودی ها
بعد از گذشت نزدیک به 5 سال از آغاز حمله به یمن شاهد باز شدن فصلی جدید در این نبرد هستیم. آغاز مقاومت نیروهای یمنی در این جنگ یک سری از حملات چریکی سریع و برق آسا به بخشی از پست های مرزی سعودی ها در مرز دو کشور بود که البته تا به همین امروز نیز ادامه داشته و منبع تلفات گسترده بر ارتش عربستان بوده است. به مرور زمان راکت های توپخانه ای، موشک های بالستیک، موشک های کروز و پهپادها نیز وارد سازمان رزم مقاومت یمن شدند.
در بسیاری از موارد پهپادهای یمنی در فواصلی تقریبا نزدیک به خطوط خودی اقدام به انجام پروازهای شناسایی یا تهاجمی می کردند ولی در 26 مرداد 1398 یمنی ها یک حمله پهپادی بسیار عمقی را اجرا کرده و به پالایشگاه الشیبه را هدف قرار دادند. مشخصا این حمله که سعودی ها نیز به موفق بودن آن اعتراف کرده و البته سعی کردند با اعلام اینکه خسارت ها آنچنان زیاد نیست به نوعی پروی آن سرپوش بگذارند، سوالات بزرگی را درباره ادعاها و توانمندی های واقعی ارتش سعودی ایجاد می کند.
از پاتریوت تا اف 15 و آواکس؛ یکی ناتوان تر از دیگری
باید توجه داشت که دفاع هوایی عربستان سعودی یک شبکه به هم پیچیده از سامانه های زمین پایه مثل پاتریوت یا موشک هاوک و در کنار آن هواپیماهای رادار هوابرد E-3 با جنگنده هایی مثل اف 15 یا یوروفایتر یا تورنادو است. با شدت گرفتن حملات پهپادی یمنی ها در چند ماه اخیر به درون حریم سعودی ها، اولا مشخص شد که سامانه پاتریوت مرد این میدان نیست.
با توجه به عدم وجود سیستم های کارآمد دفاع هوایی ارتفاع پایین، سعودی ها گشت های هوایی عمدتا به وسیله جنگنده های اف 15 را به راه انداختند که گفته می شود در معدود مواردی هم موفق به سرنگون کردن پهپادهای یمنی شده اند اما در این مورد که یمنی ها اقدام به حمله با 10 فروند پهپاد کردند نه از موشک ها و نه از رهگیرهای سعودی خبری نبوده است.

محل قرارگیری پایگاه های هوایی عربستان سعودی
ارتش سعودی سه مدل از جنگنده های اف 15 را در اختیار دارد که مدل های سی، اس و اس ای را شامل می شود. گونه سی در حقیقت مدل پایه رهگیر و دفاع هوایی از جنگنده های اف 15 است، گونه اس برای عربستان سعودی بر اساس سری E به عنوان یک شکاری بمب افکن توسعه پیدا کرده و مدل SA نیز در حقیقت پیشرفته ترین مدل از جنگنده اف 15 است که در حال حاضر در جهان پرواز می کند و یک شکاری بمب افکن سنگین ضربتی و دور برد به حساب می آید.
برای کشف و شناسایی اهداف هوایی، این جنگنده ها در کنار رادار به غلاف های شناسایی فروسرخ نیز مجهز هستند. اگرچه این پرنده های پیشرفته در ساعتهای متمادی اقدام به پرواز در مناطق مختلف عربستان و یمن می کنند اما مشخص است که در این حمله رهگیرهای سعودی موفق به شناسایی پرنده های یمنی نشده و پهپادهای یمنی به سلامت به سمت هدف خود اعزام شده و یکی از بزرگترین عملیات های خود را ثبت کردند.

رادار هوابرد مدل E-3 نیروی هوایی عربستان
نیروی هوایی عربستان در ناوگان خود دارای 5 فروند هواپیمای رادار هوابرد مدل E-3 ساخت آمریکا و دو مدل ساخت سوئد از مدل Saab 2000 است. رادارهای نصب شده بر روی این دو مدل هواپیما می توانند تا فاصله حدود 400 الی 450 کیلومتر برد داشته باشند و به کشف اهداف هوایی بپردازند. با توجه به کوچک بودن ابعاد پهپادها می توان این رقم ها را کمتر در نظر گرفت اما در هر صورت به دلیل نبود دشمن هوایی در برابر سعودی ها، قاعدتا آواکس های عربستانی مشکلی برای نزدیک شدن و تجاوز به مناطق به یمن ندارند.
پاتریوت این بار هم ناکام شد
اگر نگاهی به نقشه مربوط به مناطق تحت کنترل مقاومت یمن داشته باشیم و آن را وضعیت چینش اعلامی سایت های دفاع هوایی عربستان سعودی مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که به تقریبا به صورت حتمی پهپاد های یمنی باید از منطقه تحت نظارت پاتریوت های یمنی عبور کرده باشند. ارتش سعودی از جمله دارندگان قدیمی موشک پاتریوت است که در حال حاضر دو مدل 2 و 3 این موشک در اختیار عربستان است.

منطقه قرمز در کنترل انصارالله یمن است

دایره های قرمز سامانه پاتریوت و دایره های نارنجی سامانه هاوک
موشک پاتریوت 2 عربستان عمدتا از سری GEM-T هستند. این مدل از نظر مشخصات پروازی و سرعت نسبت با سایر پاتریوت های 2 تغییر نکرده و بیشتر در بحث نرم افزارهای هدایتی و بحث حسگرهای بهتر و عملکرد ارتقاء یافته فیوزها دچار تغییر شده است. برد این موشک بین 90 الی 160 کیلومتر است و سرعت آن در حدود 4 ماخ است. ارتفاع درگیری عمده موشک های سری پاتریوت در حدود 24 کیلومتر است. به احتمال زیاد سعودی ها در نزدیکی مرز یمن پاتریوت های 2 را مستقر کردند.

پاتریوت 2 سری GEM-T
سعودی ها نزدیک به 600 تیر مدل پاتریوت 3 را در سالهای اخیر سفارش داده اند و تبدیل به یکی از کاربران بزرگ این موشک شده اند. سامانه پاتریوت 3 آخرین مدل از سامانه های دفاعی ساخته شرکت ریتهون است که وظیفه اصلی آن دفاع در برابر موشک های بالستیک به حساب می آید. برد این سامانه بر علیه موشک های بالستیک در حدود 20 کیلومتر و ارتفاع درگیری آن در حدود 24 کیلومتر است. سرعت موشک در این مدل حدودا 4 برابر سرعت صوت است و البته فاقد مواد منفجره در سرجنگی بوده و با انرژی حاصل از برخورد با هدف، آن را نابود می کند.
اگر بخواهیم فرض کنیم که یمنی ها موفق شدند به داخل خاک عربستان سعودی نفوذ کرده، 10 فروند پهپاد را به پرواز درآورده و مشخصا بدون شناسایی شدن ماموریت را انجام داده و بازگردند که مشخصا این بار نه فقط حیثیت دفاع هوایی و نیروی هوایی سعودی بلکه آبروی بخش امنیتی – اطلاعاتی و نیروی زمینی عربستان نیز کاملا خواهد رفت.
مسئله مهمی که در پایان این گزارش باید به آن اشاره کرد این است که این حمله، اولین پاسخ پهپادی یمنی ها ضد سعودی ها نبود لذا عربستانی ها به خوبی می دانستند که یمنی ها مدت هاست به توانایی حملات با سامانه های پرنده بدون سرنشین دست پیدا کرده و مسیر افزایش کیفیت و کمیت در این سامانه را نیز طی کردند و بر همین اساس مسئله غافلگیری ارتش سعودی و یا عدم اطلاع آنها، مشخصا در این ماجرا مطرح نیست.
با این اوصاف، شاید آنهایی که در روزهای ابتدایی تجاوز همه جانبه عربستان و امارات به یمن، تصوری از مقاومت فعال و امکان پاسخگویی چنین مقتدرانه به یکی از مجهزترین ارتش های جهان را نداشتند اما حالا اتفاقاتی رخ داده که کاملا ورق را بازگردانده و حالا متجاوزان، دست به دامان واسطه هایی برای پایان یافتن این افتضاح هستند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/112219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور