نسیم گیلان

آخرين مطالب

تاکتیک تحقیر مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
تاکتیک تحقیر
k ٢.٦
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی| اگر نگاهی به روسای جمهور در امریکا بیندازیم شاید دونالد ترامپ را بتوان نمونه‌ای نادر از آنها دانست. بسیاری از روسای جمهور امریکا هنگامی که در این مسند قرار گرفتند هر چند تجربه کافی نداشتند اما توانستند رفتارها و شخصیت خود را تکامل دهند و حداقل می‌توانستند، رفتارهای نسنجیده را کنار بگذارند. اما به نظر می‌رسد، دونالد ترامپ نه تنها تکامل پیدا نمی‌کند بلکه رفتارهای او هر روز بدتر از گذشته می‌شود. دونالد ترامپ طی دو روز گذشته برخوردهایی داشته که عملا یکی از متحدان امریکا را رنجانده و به یک جامعه بزرگ در امریکا توهین کرده است. شاید برای یک رییس‌جمهور در امریکا یک رکورد باشد که بتواند در یک روز این دو کار را انجام دهد.
لغو سفر به دانمارک
در حالی که بسیاری منتظر سفر دونالد ترامپ به دانمارک بودند به ناگاه دونالد ترامپ سفر خود به این کشور را لغو کرد. این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که دونالد ترامپ برای خریدن گرینلند از دانمارک ابراز تمایل کرده بود که با خشم و عصبانیت مقام‌های دانمارکی مواجه شد و عنوان کردند که تمایلی برای این کار ندارند.
گفتنی است، سفر در حالی لغو شده که ملکه این کشور دعوتنامه رسمی برای دونالد ترامپ فرستاده بود تا از او و بانوی اول میزبانی کند. در حالی که همه ‌چیز برای میزبانی از ترامپ آماده بود، مدیر ارتباطات کاخ سلطنتی به یکی از رسانه‌های محلی گفت: خبرهایی که نسبت به لغو سفر آقای ترامپ مطرح می‌شود کاملا تعجب‌برانگیز است و این تنها چیزی است که ما می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم.
اما همه افراد تنها تعجب نکردند بلکه نخست‌وزیر پیشین دانمارک در توییتر خود نوشت: آیا این یک نوع شوخی است؟ این توهینی عمیق به مردم گرینلند و دانمارک است. اما واقعیت آن است که این اصلا یک شوخی نیست. دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت، دانمارک کشوری بسیار خاص و دارای افرادی باورنکردنی است. اما او افزود که به دلیل امتناع این کشور از فروش گرینلند، قصد دارد این سفر را متوقف کند. بحث خرید گرینلند که هفته گذشته مطرح شد بلافاصله توسط رهبران گرینلند و دانمارک به صراحت رد شد. آنها در موقعیتی قرار گرفتند که برایشان بسیار عجیب و غریب بود و مجبور شدند به صورت علنی اعلام کنند که گرینلند فروشی نیست. اما گفته می‌شود تنها دلیل لغو این سفر مباحث گرینلند نبوده است بلکه گفت می‌شود، بنا بوده مقام‌های دولتی با دونالد ترامپ بر سر مباحث آب شدن یخ‌های قطب شمال، تغییرات آب و هوایی و مسائل خاورمیانه صحبت کنند که اصلا مورد علاقه دونالد ترامپ نبوده است. برخی مقام‌های سابق دانمارک لغو این سفر را یک فرصت از دست رفته می‌دانند. کریستین جنسن، وزیر دارایی سابق دانمارک در توییتر خود نوشت این اتفاق یک هرج و مرج کامل است. این یک فرصت عالی برای تقویت گفت‌وگو میان متحدان بود که حالا تبدیل به یک بحران دیپلماتیک شده است. اما خبر لغو سفر دونالد ترامپ به دانمارک در حالی مطرح شد که تنها چند ساعت پیش از آن کارلا ساندز، سفیر ایالات متحده در دانمارک طی توییتی اعلام کرده بود که دانمارک آماده سفر دونالد ترامپ به این کشور است.روزنامه محافظه‌کار برلینکس در سرمقاله خود می‌نویسد: روابط امریکا و دانمارک هرگز به این سردی نبوده است. این اقدام امریکا عواقب گسترده‌ای در روابط خواهد داشت. در این مقاله همچنین اشاره شده که ترامپ با این اقدام خود روابط دانمارک و ایالات متحده را به سمت نقطه انجماد سوق می‌دهد. مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک نیز گفت که هیچ علاقه‌ای به بحث در مورد فروش گرینلند ندارد. گرینلند دانمارکی نیست. گرینلند متعلق به گرینلند است. او پیش از لغو سفر ترامپ به دانمارک در مصاحبه با یک روزنامه دانمارکی گفته بود که من به‌ شدت امیدوارم سخنان دونالد ترامپ جدی نباشد.
اوله اسپیرمن، استاد سابق حقوق بین‌الملل و مشاور حقوقی دولت گرینلند نیز به نیویورک تایمز گفت: دانمارک به لحاظ حقوقی حق حاکمیتی روی گرینلند دارد و حق دارد آن را بفروشد تا با آن تجارت کند. اما حقوق مورد توافق گرینلند در بحث قوانین بین‌المللی همچنین قانون اساسی دانمارک در این است که وضعیت گرینلند بدون پذیرش مردم گرینلند، قابل تغییر نیست. از همین رو اسپرمن می‌گوید هر گونه پیشنهادی از طرف دونالد ترامپ باید به دانمارک و گرینلند ارسال شود. او می‌افزاید، اگر مردم گرینلند بخواهند با ایالات متحده بر خلاف خواست دولت دانمارک ارتباط مستقیم برقرار کنند، ابتدا باید از دانمارک مستقل شوند سپس به ایالات متحده بپیوندند. در حال حاضر دولت گرینلند مسوولیت اکثر جنبه‌های داخلی خود به جز سیاست‌ خارجی و دفاعی را برعهده دارد. بسیاری از دانمارکی‌ها دیدار دونالد ترامپ از دانمارک را به رسمیت شناختن یک رابطه خاص میان دو کشور طی چند دهه روابط دوستانه تلقی می‌کردند. از همین رو بسیاری بر این عقیده بودند که امریکا باید در پاسخ به دعوت‌های دانمارک، اقدامی برای سفر رییس‌جمهور به این کشور انجام دهد. لازم به ذکر است که سربازان دانمارکی در ماموریت‌های تحت هدایت امریکا در عراق، سوریه و افغانستان شرکت می‌کنند و در این عملیات‌ها تاکنون 43 سرباز دانمارکی جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد برای کشوری با جمعیت
5 میلیون نفر نیز قابل توجه است. از همین رو بسیاری لغو این سفر را یک بی‌احترامی بزرگ از سمت نه تنها ترامپ بلکه ایالات متحده نسبت به کشور خود می‌دانند.
انتقاد پر هزینه
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه انتقادات تندی را علیه امریکایی- یهودی‌تبارهایی که به دموکرات‌ها رای می‌دهند انجام داد و گفت که این نشانه قدرنشناسی آنها از جمهوریخواهان است. ترامپ که در دفتر کار خود حضور داشت در جمع خبرنگاران با اشاره به دو نماینده زن مسلمان کنگره که از ورود به سرزمین‌های اشغالی منع شده بودند، گفت: به خاطر دو نفری که از اسراییل و یهودیان متنفر هستند، صحبت از قطع کمک به اسراییل مطرح می‌شود. من حتی نمی‌توانم باور کنم که چنین چیزی از سمت ما مطرح می‌شود. او اضافه کرد که حزب دموکرات به کجا رفته است که از این دو نفر در حالت دفاع کردن است. او ادامه داد هر یک از یهودیانی که به دموکرات‌ها رای می‌دهند، نشانه‌ای از عدم آگاهی آنها همچنین یک ناسپاسی است.
این سخنان ترامپ نه تنها موجب آن نشد که نمایندگان مسلمان کنگره زیر سوال بروند اما واقعیت آن است که سخنان او یک شکاف جدی را در میان یهودیان امریکایی ایجاد کرده چراکه این نوع رویکرد نشان‌دهنده همان سیاست با ما یا علیه ماست. جاناتان گرینبلات، مدیر نهاد غیردولتی ضد تخریب یهودیان در توییتی خطاب به دونالد ترامپ گفت: معلوم نیست که دونالد ترامپ کدام یهودیان را به ناسپاسی متهم می‌کند اما اتهامات اینچنینی مدت‌هاست که برای حمله به یهودیان در امریکا استفاده می‌شود. این نوع ادعاها جلوی روندهای دموکراتیک را می‌گیرد و باید استفاده جامعه یهودیان به عنوان یک ابزار سیاسی در امریکا گرفته شود. هالی سوییفر، مدیر اجرایی شورای دموکراتیک یهودیان امریکا نیز گفت: این اظهارنظرها نمونه دیگری از اقدامات دونالد ترامپ در راستای مسلح کردن جریان‌های ضد یهودی در امریکاست. اگر این سخنان مربوط به اسراییل است پس دونالد ترامپ باید انتظار وفاداری دو برابر داشته باشد که این خود به نوعی ضد یهودی است. اما اگر دونالد ترامپ روی سخنانش یهودیان بوده پس او نیاز به بررسی یک واقعیت دارد. ما در یک دموکراسی زندگی می‌کنیم و پشتیبانی یهودیان از حزب جمهوریخواه در 4 سال گذشته به نصف رسیده است. گفتنی است به طور سنتی اکثریت یهودیان امریکایی به حزب دموکرات رای می‌دهند و حامی این حزب هستند و دونالد ترامپ انتظار دارد که آنها از حمایت خود نسبت به دموکرات‌ها دست بردارند. اما نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که یهودیان امریکایی همچنان و با قاطعیت از دموکرات‌ها حمایت می‌کنند و مخالف ترامپ هستند.
به گزارش سی‌ان‌ان امریکایی‌های یهودی‌تبار در انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2018 به صورت میانگین 3 به 1 به دموکرات‌ها رای داده‌اند و امریکایی‌های یهودی اکثرا خود را دموکرات می‌دانند تا جمهوریخواه.پیش از این ترامپ به امریکایی‌های یهودی گفته بود که وفاداری مضاعفی به بنیامین نتانیاهو داشته باشند. البته نباید نادیده گرفت که ائتلاف یهودیان جمهوریخواه از گفته‌های دونالد ترامپ دفاع کرد اما واقعیت آن است که شاید این گروه حتی 30 درصد جامعه یهودیان در امریکا را نمایندگی نمی‌کند.
ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید /

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/112692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد