نسیم گیلان

آخرين مطالب

بازداشت‌های گسترده؛ در ایران خودرو و سایپا چه خبر است؟ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
بازداشت‌های گسترده؛ در ایران خودرو و سایپا چه خبر است؟
k ٢٦
٢٣
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بازداشت‌های گسترده به خاطر فساد در خودروسازی‌های کشور ادامه دارد. امروز مجلس شورای اسلامی تأیید کرد که دو نماینده در ارتباط با پرونده گروه خودروسازی سایپا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. پیش‌تر نیز چند نفر در ارتباط با فساد در ایران خودرو بازداشت شدند.
یک عضو هیات رئیسه مجلس که نامش ذکر نشده است، اعلام کرده که "دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز گذشته در ارتباط با پرونده مربوط به سایپا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند."
به گفته او "قرار وثیقه 10 میلیارد تومانی برای این دو نماینده تعیین شده که آن‌ها زمان لازم و توانایی تامین این میزان وثیقه را نداشتند؛ لذا قاضی حکم به انتقال آن‌ها به زندان اوین تا زمان تامین وثیقه را داد."
این عضو هیات رئیسه مجلس در پایان یادآور شد: "چندی پیش نیز یکی از این دو نفر در ارتباط با همین پرونده برای ساعاتی بازداشت شده بود که در نهایت با قرار التزام آزاد شد؛ با توجه به اینکه قرار التزام صادره قبلی معتبر بوده روشن نیست برچه مبنایی تبدیل به وثیقه ده میلیارد تومانی شده است."
اسامی این دو نماینده اعلام نشده، اما روز گذشته در شبکه اجتماعی گفته شده بود که این دو نماینده محمد عزیزی، نماینده ابهر و فریدون احمدی، نماینده زنجان هستند.
رانت پیدا و پنهان خودروسازان
بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر بازداشت 2 نفر از نمایندگان به اتهام اخلال در بازار خودرو گفت که موضوع بازداشت این دو نفر حدود یکی دو ماه پیش نیز مطرح بوده است.
محمد عزیزی نایب رییس فراکسیون امامزادگان، عضو کمیسیون صنایع و رییس کمیته پتروشیمی این کمیسیون در مجلس است. او در کارنامه خود قائم مقامی صدا و سیمای کرمانشاه و گلستان، معاون شهرداری منطقه15، قائم مقام شهرداری منطقه 16 تهران، فرماندار شهرستان ابهر، شهردار زنجان، را هم بر عهده داشته است.
فریدون احمدی نیز نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود. هر دوی این نمایندگان از لیست اصولگرایان وارد مجلس دهم شده بودند.
در همین رابطه امروز حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: "تا این لحظه مدارک لازم و اسناد مرتبط با بازداشت 2 نماینده مجلس توسط قوه قضاییه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نرسیده است."
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه اوایل مردادماه امسال گفت: «پرونده شرکت سایپا 25 متهم دارد که 6 نفر از جمله برخی مدیران شرکت سایپا بازداشت شده‌اند.»
در همین حال مدیرعامل خودروسازی سایپا نیز ممنوع الخروج شده است. سخنگوی دولت در رابطه با ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا نیز گفت: "موضوعی که برای مدیرعامل سایپا به وجود آمد به دلیل شکایت مشتریان از وی بود."
بازداشت‌ها در ایران خودرو
در ایران خودرو نیز اوضاع بهتر نیست. عصر روز دوشنبه هنوز چند ساعاتی از انتشار خبر برکناری هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو نگذشته بود که تعدادی از مدیران دو شرکت خودروسازی "ایران خودرو" از جمله یکه زارع بازداشت شدند.
غلامحسین اسماعیلی در گفتگو با بخش خبری شبکه یک صدا و سیما درباره بازداشت مدیرعامل سابق ایران خودرو گفت: "مدیر عامل سابق ایران خودرو بر اساس گزارش‌هایی که ضابطین به مرجع قضایی داده بودند تحت تعقیب قرار گرفت و اقدامات اولیه دیشب انجام شد و تحت نظر بوده و دو نفر دیگر از این مجموعه هم بازداشت هستند؛ ولی به لحاظ اینکه شب عید بود تحقیقات ناقص است."
اسماعیلی افزود: «ریاست قوه قضاییه دستوری را به سازمان بازرسی کل کشور درباره نقش و جایگاه نظارتی که این سازمان دارد، دادند، برای اینکه در حوزه مسائل خودروسازان و اجحافی که در حق مردم و تاخیر و تعویض‌هایی که شده و خودرو‌های ناقص و افزایش قیمت و... وارد شوند و سازمان بازرسی هم به جد ورود کرده است.»
او افزود: "ان‌شاءالله بعد از ارایه گزارش سازمان بازرسی اگر لازم شد برای پرونده در کنار همین پرونده‌هایی که برای خودروسازان تشکیل شده رسیدگی می‌شود؛ والا به صورت مستقل حتما از ناحیه مرجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد."
پیشتر علی ربیعی سخنگوی دولت درباره علت برکناری یکه زارع علت برکناری هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو، را "افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو" اعلام کرده بود.
حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برکناری مدیرعامل ایران خوودرو اعلام کرد: «مشکلات و جست و خیز‌های مختلف بخصوص در یکسال اخیر در صنعت خودروسازی، باعث برکناری هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو شد.»
این نماینده مجلس ادامه داد: «متاسفانه در 8 ماه اخیر شرکت ایران خودرو مشکلات فراوانی از جمله بی‌نظمی‌در تحویل خودو به مشتریان در موعد مقرر و عدم کاهش نسبت به مصوبات که این دست مشکلات باعث برکناری یکه زارع از مدیر عاملی شرکت ایران خودرو گردید.»

واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به بازداشت ها
توضیحات مقامات مسئول نشان می‌دهد که بازداشت‌های اخیر ناشی از اعتراض‌ها و شکایت‌های مردمی درباره افزایش قیمت خودرو و تحویل دیر هنگام خودرو‌ها دارد.
در هفته‌های گذشته دعوتنامه تسویه حساب با قیمت‌های بالاتر به دست خریداران رسیده بود، اما این شرکت افزایش قیمت را تکذیب کرد و آن را "مشکل نرم افزاری در سیستم فروش" عنوان کرد.
رقم‌های اعلامی در دعوتنامه‌ها با واکنش تند خریداران محصولات روبرو شد.
ایران‌خودرو بعدا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این شرکت هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در روز‌های اخیر اعلام نکرده است: "با توجه به مکانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، بعلت به وجود آمدن ایراد نرم‌افزاری، تعداد اندکی از دعوت‌نامه‌های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شرکت صادر شده که این تعداد دعوت‌نامه نیز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد."
اما چند روز پیش غلامحسین اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه پرده از فساد مهمتری برداشت. او گفت: «یکی از خودروسازان که پرونده‌اش در حال رسیدگی است 600 نمایندگی در سطح کشور دارد، اما با زد و بند 15 نمایندگی خاص را انتخاب می‌کند و تولیداتش را به آنان می‌دهد تا با افزایش تقاضا این خودرو‌ها را با قیمت بسیار به مردم بفروشند.»
با خروج آمریکا از برجام در سال گذشته تعداد زیادی از خودروسازان خارجی از ایران رفتند.
افزایش نرخ ارز به کاهش تولید خودرو، گرانی و همچنین ضرر انباشته خودروسازان ایرانی منجر شد و خریداران با بدقولی در تحویل خودرو‌های ثبت نامی مدت‌دار و جایگزینی آن‌ها با طرح تحویل فوری روبرو شدند.
بهرام پارسایی، سخنگوی اصل نود مجلس شورای اسلامی حدود دو ماه پیش گفته بود "ایران خودرو پیش از سال 1398 زیان انباشته‌اش را بالغ بر 8000 میلیارد تومان به ما اعلام کرد که قطعاً الان این رقم بیشتر است. "
سایپا هم مانند ایران خودرو با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند؛ فقط 1000 میلیارد تومان به شرکت‌های بیمه بدهکار است و خودداری از پرداخت آن باعث شده شرکت‌های بیمه هم برای خودروهای سایپا بیمه‌نامه "غیرنقدی" صادر نکنند؛ این اختلاف حدود دو سال است که ادامه دارد.
گزارش عملکرد سه‌ماهانه سایپا نشان می‌دهد که زیان انباشته سایپا در بهار امسال (1398) به بیش از 6/7 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به بهار سال گذشته بیش از 500 درصد افزایش داشته است.
تحولات اخیر در دو خودروسازی کشور تاثیر محسوسی در بازار خودرو نداشته است و بازار ثبات خود را حفظ کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/112788/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان