نسیم گیلان

آخرين مطالب

حذف گزینه موشکی از بسته پیشنهادی فرانسه مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
حذف گزینه موشکی از بسته پیشنهادی فرانسه
k ١٤
٦
ایران / متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مکرون: موضوع هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین محورهای نشست گروه 7 است
مریم سالاری| گفت‌وگوهای فشرده حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور ایران و فرانسه در هفته‌های اخیر در حالی به تبادل بسته‌های پیشنهادی با هدف حفظ برجام انجامیده است که امکان وقوع نقطه عطف جدیدی در مذاکرات دو کشور پیرامون این موضوع و در ابعادی جدی‌تر مطرح شده است. عقب‌نشینی فرانسه از خواسته خود مبنی بر مذاکره پیرامون فعالیت‌های موشکی ایران، جدیدترین تحولی است که در روند مذاکرات جاری تهران و پاریس روی داده است. چه این موضوع جزو سه‌ پیش‌شرط مقام‌های پاریسی در بسته پیشنهادی به تهران در ازای ارائه کمک‌های اقتصادی بود که طبق اطلاعات به دست آمده در نتیجه دیپلماسی مبتکرانه تهران از روی میز گفت‌وگوها کنار رفته است.
در حالی که مقامات فرانسوی در ماه‌های اخیر به نحو بارزی از مواضع بحث برانگیز خود علیه ایران دست برداشته‌اند، نتیجه این تغییر موضع در هفته‌های اخیر به تلاش آنها برای رهبری گفت‌وگوهای برجامی با ایران بازتاب یافت که برای تحقق بخشیدن به منافع اقتصادی و متقاعد کردن آن جهت ماندن در برجام ضروری می‌نمود.
با در نظر گرفتن چنین ضرورتی بود که مکرون از چند هفته پیش دست به کار شد و کانال دیپلماسی ویژه‌ای را با همتای ایرانی خود همراه با طراحی یک بسته پیشنهادی به ایران فعال کرد. او که پیش‌تر به ناکافی بودن اقدامات اروپا در حالی که بر مهیا شدن شرایط برای تأمین خواسته‌های اقتصادی ایران، از سرگیری مذاکرات برجامی در سطوح وزرای خارجه و امکان بخشیدن به بازگشت امریکا به برجام تأکید داشت، اخیراً کوشیده شانس خود را برای حفظ این توافق از طریق کانال مذاکرات دوجانبه با تهران و کنار زدن دونالد ترامپ از مذاکرات پیرامون برجام امتحان کند.
بعد از ناکام ماندن پیشنهاد «فریز در برابر فریز» که معلق کردن شماری از تحریم‌های امریکا و پیشروی این کشور در تصویب تحریم‌های بیشتر را در مقابل توقف اقدامات تلافی جویانه تهران مورد توجه قرار داده بود، فرانسوی‌ها بلافاصله بسته دیگری را آماده کردند که این بار طرح یک موضوع مورد مناقشه جدی در آن می‌رفت روند کل مذاکرات تهران و پاریس را تحت الشعاع قرار دهد. درخواست برای مذاکره با ایران درباره فعالیت‌های موشکی‌اش در کنار گفت‌وگو پیرامون بندی از توافق هسته‌ای موسوم به «غروب برجام» و رایزنی پیرامون موضوعات مورد مناقشه در منطقه خواسته‌ای بود که بی تردید می‌توانست در همان آغاز ترمز این مذاکرات دوجانبه را بکشد. این همان طرحی بود که روحانی دهم مردادماه در واکنش به آن این چنین گفت: «این پیشنهادات را متوازن نمی‌دانیم و در نتیجه آن را نپذیرفتیم.» با این حال رئیس جمهوری ایران این نکته را نیز مورد اشاره قرار داد که «ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل قبول دست پیدا کنیم و امکان دارد که به این نتیجه نرسیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم، مرحله بعدی کاهش تعهدات را انجام خواهیم داد.»
فراتر از آنچه مذاکرات مقام‌های تهران و پاریس را بعد از این پیشنهاد در کانون توجه قرار داده و به آن اهمیتی فراتر از مذاکره صرف داده، بسته ابتکاری تهران است. بسته‌ای اجرایی که با در نظر گرفتن ضرورت تبیین بیشتر جزئیات و روش‌ها ارائه شده است و بخش مورد اعتنای آن مخالفت صریح با مذاکره درباره برنامه موشکی ایران است. بنابر شنیده‌ها، مقام‌های ایرانی در خلال گفت‌وگوهای پیدا و پنهان با فرانسوی‌ها در چند هفته اخیر طرح هر موضوعی غیر از برجام و سازوکار مالی تسهیل مراودات تجاری با تهران را مقدمه انکارناپذیر شکست مذاکرات دوجانبه تهران و پاریس اعلام کردند و بسته پیشنهادی خود را متناسب با خواسته‌های جمهوری اسلامی و بر پایه امکان اجرایی شدن آن گزینه‌ها از سوی طرف مقابل روی میز فرانسوی‌ها گذاشتند. تهران به پاریس گفته است که هرگونه کمک مالی از سوی این کشور باید بدون هیچ پیش‌شرط و درخواست جانبی باشد تا اعتماد از دست رفته ایران به اروپا بازسازی شود.
بنابر اطلاعاتی که منابع آگاه در اختیار «ایران» قرار دادند، در گفت‌وگوهای اخیر مقام‌های ایرانی و فرانسوی که با ملاقات خصوصی ظریف و مکرون پشت درهای بسته پیشرفت بیشتری یافته، پاریس از شروط اولیه خود یعنی درخواست برای مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی ایران عقب‌نشینی کرده است و تمام توجه مسئولان تصمیم‌گیر سیاست خارجی فرانسوی بر یافتن راهکار مالی جهت محقق کردن منافع اقتصادی تهران متمرکز شده است. ناگفته پیداست بسته پیشنهادی ایران که بی تردید با رد گزینه‌های پیشنهادی پاریس همراه بوده است، به پایه‌ای برای تداوم نتیجه‌بخش مذاکراتی سازنده تبدیل شده است. این گفته ظریف ساعتی بعد از دیدار مکرون در پاریس که «پیشنهادهای رئیس جمهوری فرانسه، پیشنهادهای خوبی برای نجات توافق هسته‌ای است»، نشان داد دیپلماسی مبتکرانه تهران چه اندازه در حساس‌ترین پیچ اجرای برجام به کار آمده است.
کوشش برجامی مکرون در نشست «هفت»
فارغ از مذاکرات جاری تهران و پاریس، مکرون قرار نیست از تلاش‌های میانجیگرانه برای کاستن از تنش دیپلماتیک ایران و امریکا نیز دست بردارد. چهل و پنجمین اجلاس سران هفت کشور پیشرفته صنعتی جهان موسوم به گروه «هفت» که از روز گذشته به میزبانی فرانسه در تفرجگاه ساحلی بیاریتز فرانسه و با شرکت ترامپ آغاز شده است، فرصتی را در اختیار رئیس جمهوری فرانسه قرار داده تا از پیشنهادات دیگر خود برای کمک به مناقشه ایران و امریکا در خلال دیدار با ترامپ رونمایی کند. مکرون گفته است: «بدون شک موضوع هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین محور بحث‌های ما در نشست گروه 7 خواهد بود.» چنانکه یک مقام اروپایی اعلام کرده است، فرانسه در خلال نشست گروه «هفت» به دنبال مجاب کردن ترامپ به صدور معافیت‌های تحریمی برای برخی از خریداران نفت ایران برای مدت زمان محدود، در ازای برگزاری مذاکرات است.
پاریس در حالی امیدوارانه به موازات پیگیری مذاکرات با تهران به انجام گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش با امریکا هم امیدوار است که توئیت چندی پیش رئیس جمهوری این کشور مبنی بر اینکه «هیچ‌کس نمی‌تواند به نمایندگی از امریکا با ایران حرف بزند» پیامی واضح به مکرون بود که امریکا موافق فراهم کردن مقدمات مذاکره با تهران جز از طریق فشار و تحریم نیست.
این درست همان گزاره‌ای است که رئیس جمهور فرانسه بر عکس آن می‌اندیشد و بعد از گذر فراز و فرودهای بسیاری که در مناسبات ایران و فرانسه رخ داده، گفته است: «معتقد نیستم که فشار صرف روی ایران موجب تسلیم ایرانی‌ها شود.»
چه محدودیت‌های احتمالی واشنگتن برای تحریم مؤسسه مالی «اینستکس» نیز این دلیل کافی را به مکرون داده است که او نجات برجام را نه به سبک و سیاق ترامپ که از طریق اعتمادسازی با تهران جستجو می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/114112/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود

قطعی برق برخی مناطق شهری و روستایی در 7 شهرستان گیلان

با برنامه ریزی دنبال کار جدیدی در دانشگاه خواهم بود

امام جمعه رشت: به زودی شاهد ‌اضمحلال اسرائیل خواهیم بود