نسیم گیلان

آخرين مطالب

معاون عمرانی استانداری گیلان:

هر نوع نگاه دولتی به زراعت چوب محکوم به شکست است اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - معاون عمرانی استانداری گیلان، با بیان اینکه نمی توانیم در عرصه های متعلق به مردم برای زراعت چوب تعیین تکلیف کنیم، افزود: هر نوع نگاه دولتی نسبت به مقوله زراعت چوب محکوم به شکست است.
به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، علی اوسط اکبری مقدم در اولین نشست ستاد زراعت چوب استان گیلان، با اشاره به شناسایی کلیه عرصه های مستعد زراعت چوب گیلان طی خردادماه امسال، اظهار کرد: اقتصاد روستایی ما یک اقتصاد با ثبات نیست و لذا متاثر از بازار شاهد تغییر کشت هستیم.
وی با بیان اینکه نمی توانیم در عرصه های متعلق به مردم برای زراعت چوب تعیین تکلیف کنیم، افزود: هر نوع نگاه دولتی نسبت به مقوله زراعت چوب محکوم به شکست است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به سابقه این استان در زمینه ابریشم، یادآور شد: عرصه های ما در گیلان محدود است و باید در بخش زراعت چوب در کوتاه مدت بهره برداری داشته باشیم. زراعت درختچه ها و برخی از گونه های جنگلی مانند کاج تدا توجیه اقتصادی ندارد.
اکبری مقدم کاشت کاخ تدا در هزاران هکتار از اراضی استان توسط شرکت شفارود را غیر سودمند دانست و ادامه داد: 30 درصد این درختان ریشه کن شده و غیر قابل استفاده هستند.
وی با بیان اینکه چوب مورد نیاز صنایع سلولزی مانند چوکا باید توسط خودشان تامین شود، گفت: در عرصه هایی که در اختیار افراد قرار می گیرد، باید گونه های سریع الرشد و دارای ایستایی و مقاومت زراعت شود.
آرش فرزام صفت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در ادامه، با اشاره به اجرایی شدن طرح تنفس در جنگل های شمال کشور از سال 96، عنوان کرد: طی سال های اخیر با افزایش صنایع سلولزی و کارخانجات ام.دی.اف و اچ.دی.اف و پالت سازی به ویژه در گیلان مواجه هستیم که نیاز به چوب دارند.
وی نیاز صنایع چوبی گیلان در سال را حدود پنج میلیون مترمکعب دانست و افزود: با توجه به توقف بهره برداری از جنگل ها، این نیاز باید از طریق واردات تامین شود که نوسانات قیمت ارز در این زمینه مشکلاتی را ایجاد کرده است.
معاون اقتصادی استانداری گیلان افزایش قاچاق چوب را یکی از خطرات عدم تامین نیاز چوبی صنایع دانست و خاطرنشان کرد: براساس بند ف ماده 38 قانون برنامه ششم، زراعت چوب به عنوان یکی از سیاست های اصلی در دستور کار سازمان جنگل ها قرار دارد.
فرزام صفت با اشاره به وجود 300 هزار هکتار زراعت چوب در کشور، اظهار کرد: حدود 80 هزار هکتار تا پایان برنامه ششم باید به این مساحت اضافه شود.
وی سهم گیلان در زراعت چوب را طی برنامه پنج ساله 6 هزار و 600 هزار هکتار دانست و یادآور شد: زراعت چوب از طریق واگذاری اراضی ملی به بخش خصوصی صورت می گیرد. البته مالکیت این اراضی به بخش خصوصی واگذار نخواهد شد.
سید جلال سیدمحمدی، فرماندار شهرستان صومعه سرا نیز، این شهرستان را قطب صنوبرکاری کشور دانست و اظهار کرد: سال به سال صنوبرکاری در صومعه سرا کم رنگ می شود و با تهدید تبدیل اراضی صنوبرکاری به کشاورزی مواجه هستیم.
وی با اشاره به تولید 75 هزار مترمکعب چوب صنوبر در صومعه سرا، افزود: در حال حاضر 6 هزار هکتار از اراضی باغی و خانه باغ در سطح شهرستان مستعد زراعت چوب هستند و با پرداخت تسهیلات مناسب در این بخش فعال می شوند، اما متاسفانه تسهیلات پرداختی بسیار ناچیز است.
فرماندار شهرستان صومعه سرا با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی جهت کشت مجدد و صنایع تبدیلی، خاطرنشان کرد: استان گیلان آمادگی لازم را جهت رونق زراعت چوب دارد لذا باید با کمک واحدهای تحقیقاتی کشاورزی و منابع طبیعی از ارقام اصلاح شده و زودبازده استفاده کنیم تا زراعت چوب در گیلان را متحول کند.
سیدمحمدی گرایش کشاورزان به زراعت چوب را نیازمند تهیه بسته های تشویقی دانست و گفت: در شهرستان های تالش و صومعه سرا اراضی کشت شده سوزنی برگ وجود دارد که این گونه ها در زمان باد گرم و یا آتش سوزی مانند کبریت عمل می کنند و تهدید محسوب می شوند لذا باید برای تبدیل این اراضی به سایر کشت های چوب برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به وجود 520 هکتار اراضی توتستان شرکت ابریشم صومعه سرا، یادآور شد: این اراضی این قابلیت را دارند که آماده کشت صنوبر شوند.
فرماندار صومعه سرا همچنین خواستار برگزاری جشنواره ملی صنوبر در صومعه سرا شد و اضافه کرد: برگزاری جشنواره استانی و ملی صنوبر می تواند موجب توسعه زراعت چوب شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/118780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان