نسیم گیلان

آخرين مطالب

راه اندازی سوییفت بین ایران و روسیه موثر است؟ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
راه اندازی سوییفت بین ایران و روسیه موثر است؟
٠
٠
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ظرفیت‌های اقتصادی روسیه محدود است؛ به ویژه در ارتباط با ایران. نمی‌توان از روسیه به ویژه در حوزه‌های مالی انتظار زیادی داشت. آنچه که به نظر می‌آید این است که طرفین باید شرایط را طوری فراهم کنند که دست کم، همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در نتیجه این فشار‌ها و تحریم‌ها آسیب جدی نبیند.
سوئیفت روسی- ایرانی راه اندازی می‌شود. بعد از بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال گذشته دسترسی بانک‌های ایرانی به سامانه ارتباطی بین بانکی جهانی سوئیفت قطع شده بود. روسیه و ایران قصد دارند با راه اندازی سیستمی مشابه بین دو کشور تبادلات مالی خود را تسهیل کنند. با توجه به ظرفیت اقتصادی روسیه و تلاش‌های متعدد ایران برای دسترسی به کانال‌های جهانی تبادل مالی، به نظر نمی‌رسد مکانیسم مورد نظر روسیه کمک زیادی به اقتصاد ایران کند.
یوری یوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه اعلام کرد ایران و روسیه در حال برنامه‌ریزی بر سر استفاده از سیستم پیام رسان مالی روسی مشابه سوئیفت و سیستم ایرانی "سپام" هستند. به گفته او هدف راه اندازی این سیستم جایگزین کردن سیستم سوئیفت و محافظت از روابط دوجانبه خود در برابر تحریم‌های دیگر کشور‌ها است.
آبان سال گذشته بود که سیستم پیام‌رسان سوئیفت تحت فشار‌های آمریکا دسترسی بانک‌های ایرانی را قطع کرد. دسترسی ایران به این سامانه بعد از تحریم‌های هسته‌ای در سال 1390 قطع و بعد از برجام مجددا برقرار شده بود.
هدف سوئیفت، تسریع تراکنش‌های مالی در سطح جهان است و از آن به عنوان "شریان مالی جهانی" نام برده می‌شود و حدود 10 هزار بانک در سراسر جهان به این سامانه دسترسی دارند.
پس از خروج آمریکا از برجام، بازگرداندن تحریم‌ها و نهایتا قطع دسترسی ایران به سوئیفت در آبان 97، اروپا و ایران سعی کردند راهی دیگر برای تسهیل تبادلات مالی انجام دهند که هیچ کدام تاکنون موفق نبوده است.
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در مقاله پربحثی از ضرورت ایجاد سوئیفت اروپایی برای کمک به تبادلات مالی ایران خبر داد. این طرح هیچ گاه عملی نشد. اقدام بعدی ایران و اروپا توافق بر سر راه اندازی یک ساز و کار مالی بود. اینستکس که ظرفیت بسیار محدودتری از سوئیفت اروپایی داشت هم عملا نتوانسته خواسته‌های اقتصادی ایران را تامین کند.
حالا به نظر می‌رسد ایران به دنبال گسترش روابط مالی با کشور‌هایی است که رابطه بهتری با آن‌ها دارد. برخی از این کشورها به نوعی رقیب آمریکا محسوب می‌شوند. ماه گذشته وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: «ما در حال مذاکره در مورد ایجاد توافقنامه‌های مالی با ترکیه، روسیه، چین، آذربایجان، هند و سایر کشور‌ها هستیم. با برخی از آنها، توافق نامه حاصل شده و با برخی دیگر نیز توافقنامه بصورت تقریبی حاصل شده است.»
سامانه تبادل مالی روسیه و ایران چه تاثیری بر شرایط اقتصادی کشور خواهد داشت؟
روز جمعه یوشاکوف در مورد مکانیسم جدید مالی بین ایران و روسیه گفت: «به منظور مراقبت از تجارت دوجانبه و روابط اقتصادی، در حال ارزیابی اقدامات لازم نظیر استفاده از ارز‌های ملی و اتصال سیستم پیام‌رسان مالی روسیه و ایران به یکدیگر هستیم.» در حال حاضر بین 25 تا 30 درصد تجارت بین ایران و روسیه بر اساس پول‌های ملی دو کشور انجام می‌شود.
اما برقراری این سامانه تا چه حد می‌تواند مشکلات اقتصادی موجود در کشور را برطرف کند؟ بر اساس آمار گمرک روسیه، در هفت ماهه نخست سال جاری، ایران و روسیه با یکدیگر 1.33 میلیارد دلار مراوده تجاری داشته اند. سهم صادرات ایران به روسیه 333 میلیون دلار بوده است؛ یعنی حدود 2 درصد خط اعتباری که در طرح فرانسه برای مذاکرات با ایران مطرح شده است.
دکتر محمود شوری، کارشناس مسائل روسیه، استاد دانشگاه و پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است هرچند ظرفیت‌های اقتصادی روسیه برای تامین منافع ایران محدود است، اما اینگونه اقدامات آغاز تلاش‌ها برای مقابله با انحصار آمریکاست.
این کارشناس مسائل روسیه در مورد توانایی روسیه برای رفع مشکلات اقتصادی ایران به فرارو گفت: به هر حال ظرفیت‌های اقتصادی روسیه محدود است؛ به ویژه در ارتباط با ایران. نمی‌توان از روسیه به ویژه در حوزه‌های مالی انتظار زیادی داشت. آنچه که به نظر می‌آید این است که طرفین باید شرایط را طوری فراهم کنند که دست کم، همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در نتیجه این فشار‌ها و تحریم‌ها آسیب جدی نبیند و امکانی را فراهم کنند که بتوانند مبادلات اقتصادی خود را همچنان داشته باشند.
راه اندازی سوئیفت بین ایران و روسیه موثر است؟
این استاد دانشگاه در مورد سازوکار مکانیسم مطرح شده بین ایران و روسیه گفت: مکانیسم بیشتر مکانیسمی است که تمرکزش بیشتر بر تدوام و گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه است، نه اینکه بتواند حوزه‌های گسترده تری را در بر بگیرد. به نظر می‌رسد حتی در همین موضوع محدود هم موانعی وجود دارد، ولی اگر ایران و روسیه بتوانند توافقی داشته باشند می‌تواند تبادلات اقتصادی ما را با جهان بیرونی تداوم بخشد.
این کارشناس مسائل روسیه در مورد هدف روسیه از برقرای این مکانیسم سازوکار مالی گفت: برای روسیه حائز اهمیت است که بتواند برجام را حفظ کند و نگذارد فشار‌های اقتصادی که آمریکایی‌ها به ایران وارد می‌کنند باعث شود موضوع برجام «کان لن یکن» شود.
شوری افزود: از طرف دیگر روسیه به دنبال این است که اجازه ندهد ایران، تحت فشار‌هایی که آمریکایی‌ها وارد می‌کنند دچار مشکلات جدی شود و به فروپاشی اقتصادی منجر شود. به همین دلیل برای روسیه خیلی مهم است که ایران بتواند از این دوران سخت عبور کند و فشار‌های اقتصادی را بتواند تا حدی که اقتصاد ایران دچار مشکل اساسی نشود احیا کند.
این استاد دانشگاه در مورد تاثیر رقابت شرق با آمریکا و مقابله با هژمونی دلار بر تبادل مالی ایران و روسیه گفت: بحث جایگزینی ارز‌های ملی با دلار در روابط ایران و روسیه، روسیه و چین و حتی کشور‌های مجموعه بریکس، مدت هاست مطرح بوده و شاید اقداماتی هم صورت گرفته باشد. اما امکان موفقت آمیز بودن چنین امری دست کم در در حال حاضر خیلی محدود است.
شوری گفت: ایران و روسیه در برخی زمینه‌ها می‌توانند دلار را از مبادلات دو جانبه خود حذف کنند، ولی واقعیت این است که تا زمانی که ما بتوانیم دلار را از مبادلات مالی حذف کنیم خیلی راه مانده است. به هر حال این‌ها تلاش‌های اولیه‌ای است که در حال انجام است و حتما در آینده ابزار‌های جدی تری برای این مساله ایجاد می‌شود.
او افزود: معتقدم خود این فشار‌های آمریکا عملا به بنیان دلار ضربه می‌زند و باعث می‌شود کشور‌های دیگر به دنبال گریزگاه یا راه حلی برای خروج از بن بست‌های موجود باشند. چون خود روسیه هم با تحریم‌ها و با این مشکلات تبادل مالی مواجه است. به هرحال این مساله خود روس‌ها هم هست که بتوانند گریزگاهی پیدا کنند تا این ابزار فشار را از آمریکا سلب کنند. چون عملا دلار الان برای آمریکا مثل یک چماق عمل می‌کند و آمریکایی‌ها در تبادلات سیاسی خود از آن سوء استفاده می‌کنند.
این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: به نظرم این مساله هم مساله روسیه است و هم چین و کشور‌های دیگری که سعی می‌کنند سیاست خارجی مستقل را دنبال بکنند. اگرچه این زمینه‌ها فعلا محدود است، اما در آینده حتما شرایط بیشتری فراهم می‌شود که ارز‌های ملی جایگزین در مبادلات کشور‌ها جایگزین شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/120136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی فومن

تظاهرات حمایت از مردم غزه و پاسخ به اسرائیل در گیلان برگزار می‌شود

72 هزار گیلانی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن

برگزاری اولین حراج خرده فروشی سال 1403 در گیلان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات «وعده صادق»

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

شعر خوانی دختر شیرین زبان

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 09:30

نمایش اقتدار و تجدید بیعت ارتش با انقلاب اسلامی در استان گیلان

معرفی واحد تولیدکننده آلاینده محیط‌زیست به دستگاه قضا در گیلان

صدور بیش از 300 کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی

نشای مکانیزه برنج در آستارا

کشف محموله 9 میلیارد تومانی نوشیدنی قاچاق در رشت

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل