نسیم گیلان

آخرين مطالب

کودکان نیلوفری؛ از چین باستان تا ایران امروز مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
کودکان نیلوفری؛ از چین باستان تا ایران امروز
k ١.٦
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
سنت بستن پای دختران در چین هزار سال سابقه داشت و هنوز می‌توان پیرزنانی یافت که پاهای خود را به این رسم باخته و سال‌هاست که زمین‌گیر شده‌اند. پای دختربچه‌ها را چنان محکم می‌بستند که انگشتان دیگر حول محور شست می‌چرخیدند و به کف پا می‌چسبیدند. سپس کل این قسمت روی پاشنه تا می‌شد و شکافی عمیق به وجود می‌آورد.
اندازه ایده‌آل این پا که اصطلاحا «پای لوتوس» یا پای نیلوفری نامیده می‌شد، فقط 10 سانتی‌متر بود. این پا گرچه از دید دیگران در کفش‌های مخصوص زیبا به نظر می‌رسید، اما از نزدیک سُم‌مانند و هولناک بود. دختران لوتوس، علاوه بر تحمل درد وحشتناک، در تمام دوران کودکی و پس از آن تا پایان عمر از دویدن و راه رفتن محروم بودند و ناگزیر باید روی کجاوه حمل می‌شدند.
امروزه این معلولیت خودخواسته برای ما باورنکردنی است و به سختی می‌توانیم علل پیدایش و ماندگاری آن برای هزار سال را درک کنیم.
با این حال، میان وضعیت امروز کودکان ما و آن دختربچه‌های چینی شباهت‌های زیادی هست که احتمالا ناظران آینده را به تعجب وادار خواهد کرد و سوال‌های مشابهی را در ذهن آنها ایجاد خواهد کرد. ما امروزه با پدیده‌ای جدید و رو به گسترش مواجهیم که عبارت است از "کودکان دیجیتال آپارتمانی".
این کودکان تمام دوران کودکی‌شان را در اتاق‌های کوچک آپارتمان‌های بزرگ سپری می‌کنند و بخش عمده وقت‌شان به بازی‌های کامپیوتری، تماشای فیلم و کارتون و کار با ابزارهای دیجیتال، شامل انواع تبلت‌ها، پلت‌فورم‌های بازی، گوشی‌های هوشمند و مانند آنها می‌گذرد. سبک زندگی کودکان بی‌تحرک خانه‌نشین آنها را چاق، فاقد مهارت‌های حرکتی، بی‌حوصله، دچار تنش، سرکش، فاقد مهارت‌های لازم برای روابط اجتماعی و خودشیفته می‌سازد.
رسم بستن پای دختران در چین ابتدا میان طبقات بالا رواج یافت و سپس تمام طبقات اجتماعی از آن تقلید کردند. به عبارت دیگر، اگر کسی این کار را نمی‌کرد وحشی و عقب‌مانده به شمار می‌رفت. پای کوچک به نماد جایگاه اجتماعی تبدیل شد و پیامش این بود که ما چون پول‌داریم نیازی به پاهایمان برای کار کردن نداریم!
امروزه نیز فرستادن کودکان به مدرسه‌های غیرانتفاعی تمام‌اتوماتیک دیجیتالی که در آنها کودکان از یک حیاط کوچک برای بازی محروم‌اند به طرز عجیبی نشانه جایگاه اجتماعی شده است.
در این مدرسه‌ها که امسال قیمت‌شان در دوره ابتدایی حتی به 14 میلیون تومان در سال نیز رسید، به پدر و مادر قول می‌دهند که فرزندشان را به مدرسه تیزهوشان بفرستند تا فرایند دگردیسی و تغییر ماهیت طبیعی‌اش تکمیل شود و پدر و مادر خاطرجمع می‌شوند که هرچه توانسته‌اند برای فرزند دلبندشان انجام داده‌اند. یعنی پاهایش را محکم بسته‌اند.
در سال 1664 میلادی امپراتور چین بستن پای دختران را ممنوع کرد، اما جامعه چینی حاضر نشد از آن پیروی کند. از اواخر قرن هجدهم اصلاح‌طلبان چینی با این عمل ظالمانه مخالفت کردند. با این حال، تا اوایل قرن بیستم طول کشید تا چینی‌ها دست از این کار بردارند و اجازه دهند که پای دخترشان به طور طبیعی رشد کند.
امروزه ما شاهد مقاومتی مشابه در جامعه هستیم که حاضر نیست بپذیرد کودک موجودی زنده است و پیوندی ارگانیک با طبیعت دارد که گسستن آن به زور عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
امروزه کودکان از خانواده خود می‌آموزند که عناصر طبیعی جاندار و بی‌جان، همچون خاک، سنگ، چوب، درخت، گیاهان، حشرات و جانوران دیگر، کثیف، غیربهداشتی، چندش‌آور و خطرناک هستند. الگوهای مراقبت والدینی خوب آن است که فرزندتان حتا در مسیر مدرسه و خانه هم در سرویس همراه کودکان دیگر فشرده شود. مهم نیست که فرصت دیدن، جست‌وجو، و کندوکاو خودانگیخته از او گرفته می‌شود، مهم این است که «سالم» باشد.
چقدر این برداشت از سلامت با برداشت پژوهشگران از سلامت فاصله دارد! در خیابان معلم رشت به تازگی «پارکی» برای کودکان ساخته شده که حتا یک درخت ندارد. کف آن کف‌پوش است وسایل بازی آن امنیت کودک شما را تضمین می‌کنند. ورود سگ و گربه و حیوانات خانگی به آن ممنوع است.
چه بر سر ما آمده که پارک بی‌درخت و بی‌گیاه و بی‌جانور در مرکز جنگلی‌ترین استان کشور به نظرمان عادی می‌آید؟ شهرداری رشت با چه تعریفی این به‌اصطلاح پارک را «فضای سبز» به شمار می‌آورد؟ چگونه ظرف تنها دو نسل کارمان از آب‌بازی در رودخانه‌های طبیعی به سرسره‌بازی روی کف‌پوش کشید؟
پژوهشگران توصیه می‌کنند کودکان با خاک تماس داشته باشند. عدم تماس با خاک مانع شکل‌گیری دفاع طبیعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا می‌شود و آینده کودک را به خطر می‌اندازد. پژوهشگران توصیه می‌کنند کودکان روی زمین‌های ناهموار و غیرمهندسی با الگوی غیرمنظم حرکت کنند زیرا همانطور که مغز به عضلات فرمان می‌دهد، حرکات عضلات نیز مغز را تنظیم می‌کنند. و هرچه تنوع این حرکات بیشتر و پیش‌بینی‌پذیری‌شان کمتر باشد تاثیرشان بیشتر است.
پژوهشگران توصیه می‌کنند کودکان در شرایط متغیر از نظر دما و میزان نور حضور داشته باشند تا مغز آنها با مفاهیم سرما، گرما، تاریکی و روشنایی آشنا شود، تجربه‌ای که در اتاقی با دما و نور ثابت غیرممکن است. چطور انتظار داریم کودک ما این ساده‌ترین مفاهیم را فراگیرد و به آنها واکنش دهد، درحالی که او را از تجربه آنها محروم کرده‌ایم؟ چه شد که فراموش کردیم مغز سالم در بدن سالم است؟
کودکانی که همیشه داخل خانه سرگرم می‌شوند و همیشه در اینترنت با دیگران در تماس هستند، سرانجام از طبیعت بریده می‌شوند. در این مرحله است که فرایند گسست از طبیعت تکمیل می‌شود و «اختلال کمبود طبیعت» برای همیشه با فرد می‌ماند. کودکی که در طبیعت بازی نکرده باشد در بزرگسالی نگران نابودی آن نخواهد بود. و بدون طبیعت چه آینده‌ای است برای بشر؟
آیا سرنوشت فردای خود را به کودکانی می‌سپاریم که امروز پایشان را بسته‌ایم؟ آیا از موجودی طبیعی که غیرطبیعی بار آمده انتظار همدلی با طبیعت خواهیم داشت؟ آیا از کسی خود شرایط گوناگون را تجربه نکرده انتظار داریم شرایط دیگرگون دیگران را درک کند؟
پاهای کودک‌تان را نبندید.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/120222/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار