نسیم گیلان

آخرين مطالب

مثلث ایران، روسیه و ترکیه؛ ضامن امنیت سوریه مقالات

مثلث ایران، روسیه و ترکیه؛ ضامن امنیت سوریه
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
مثلث ایران، روسیه و ترکیه؛ ضامن امنیت سوریه
٠
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
حسن روحانی، رییس‌جمهوری در این نشست گفت: حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه، احترام به حاکمیت ملی و استقلال و عدم دخالت خارجی در امور داخلی این کشور که همواره مورد تاکید ما بوده است، باید به‌طور جدی رعایت شده و تمامی زمینه‌های لازم برای بازگشت ثبات، امنیت و آرامش به این کشور فراهم شود. او اضافه کرد: مهم‌ترین دستور کار ما ارزیابی تلاش‌های سه کشور جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه برای خاتمه دادن به بحران سوریه از طریق مسالمت‌آمیز، مبارزه با تروریسم، کمک به تشکیل کمیته قانون اساسی، بازگشت آوارگان، تبادل بازداشت‌شدگان و ربوده‌شدگان، بهبود کمک‌رسانی انسان‌دوستانه، بازسازی و همچنین ارزیابی تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه است.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه اکنون با گذشت دو سال و نیم از آغاز این روند، علاوه بر موفقیت‌ها و دستاوردهای جدید آن، شاهد بالندگی و تقویت جایگاه و تاثیرگذاری این روند در کمک به سوریه و جامعه بین‌المللی برای پشت سر گذاشتن مشکلات و تنش‌ها در این کشور هستیم، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته معتقد است بحران سوریه تنها راه‌حل سیاسی دارد و این مهم صرفا از طریق تعامل سازنده و مشارکت کلیه آحاد مردم سوریه به انجام می‌رسد. دولت و مردم سوریه -با همه تنوعی که دارند- خود قادرند این راه سرنوشت‌ساز و البته خطیر را بپیمایند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر ناکارآمدی راه‌حل نظامی برای پایان بخشیدن به این بحران تاکید کرده و این حقیقت هنوز پابرجاست. او گفت: اکنون پس از گذشت قریب 9 سال از بحران سوریه و برمبنای تجربیات حاصله از آن، همچنان بر این باوریم که دیدگاه تغییر نظام که برخی به دنبال آن بودند، ناکام و شکست‌خورده است. روحانی خاطرنشان کرد: سال گذشته در چنین روزهایی، نمایندگان شرکای ما در روند آستانه، توافق ادلب را در شهر سوچی امضا کردند و ما نیز به امید بیرون راندن تروریست‌ها و بازگشت حاکمیت دولت سوریه به بخش‌هایی که در کنترل تروریست‌ها قرار دارد، از این توافق حمایت کردیم. بی‌تردید یکی از اهداف اساسی تلا‌ش‌ کشورهای ضامن روند آستانه در این توافق و حمایت از اجرای آن، پرهیز از وقوع بحران فراگیر انسانی در منطقه ادلب بوده است. اما اجرای این توافق آن‌گونه که طراحی شده بود،
به پیش نرفت. متاسفانه چند صباحی از امضای آن نگذشته بود که مناطق تحت کنترل تروریست‌ها
نه تنها کاهش نیافت، بلکه به صورت غیرقابل باوری افزایش هم یافت. این وضعیت، موید این واقعیت است که هرگز نباید به تروریست‌ها فرصتی برای سوء‌استفاده از شرایط میدانی را داد.روحانی گفت: اصول مشترک مورد تاکید ما ادامه مبارزه با تروریسم تا ریشه‌کنی این بلای خانمان‌سوز، گفت‌وگو و مصالحه، کاهش تنش، اصلاح قانون اساسی، بازگشت آوارگان، تبادل بازداشت‌شدگان و بازسازی سوریه است؛ سوریه‌ای آزاد و مستقل، سوریه‌ای که نه مورد تهدید دیگران باشد و نه پایگاهی علیه دیگران، سوریه‌ای به دور از اشغال و تهدید خارجی و مبرا از تروریسم، سوریه‌ای متحد، منسجم با حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و سوریه‌ای که تک‌تک فرزندان آن از حقوق ذاتی، طبیعی و شهروندی خود برخوردار باشند و در این مسیر، فقط و فقط سوری‌ها برای آینده خود تصمیم می‌گیرند و دیگران نباید اجازه یابند در امور داخلی آنها دخالت کنند. او ادامه داد: افزایش همکاری سه کشور ضامن، می‌تواند ضامنی اساسی در حل و فصل بحران سوریه و سایر بحران‌های منطقه باشد. بیگانگان امروز یا فردا این منطقه را ترک می‌کنند ولی ما همسایگان اینجا بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود.روحانی یادآور شد: فعال کردن مجدد توافقنامه سال 1998 آدانا میان سوریه و ترکیه می‌تواند الگوی مناسبی برای برطرف شدن نگرانی‌های دوطرف و آغازی بر پایان یک دوره تلخ باشد. رییس‌جمهور اضافه کرد: فرآیند آستانه برخلاف سایر روندهای مرتبط با بحران سوریه به دنبال ایجاد اختلاف بین طرف‌های سوری نبوده است. رویکرد اصولی آن همواره بر حل و فصل اختلافات از طریق تعامل سازنده و تلاش برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه تمرکز داشته است. در عین حال روند آستانه در تقابل با روندها و ابتکارات دیگر طراحی نشده است.رییس دولت دوازدهم همچنین گفت: حضور نامشروع نیروهای نظامی امریکا در خاک سوریه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور به عنوان یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را به مخاطره انداخته است. او تاکید کرد: رییس‌جمهور امریکا سال گذشته از تصمیم خود برای بازگرداندن نیروهای نظامی کشورش از سوریه گفت، ولی سرنوشت این سخن، مثل سایر سخن‌های او بود؛ اظهاراتی که نه در تجربه گذشته به حقیقت پیوسته و نه اراده‌ای برای تحقق آن در آینده متصور است. روحانی تاکید کرد: ضروری است هر چه سریع‌تر نیروهای امریکایی از این منطقه خارج شوند و حاکمیت دولت سوریه در شرق و شمال فرات، همچون بقیه سرزمین سوریه گسترش یابد.
رییس‌جمهور اسلامی ایران تصریح کرد: موکول کردن آغاز روند بازسازی و مشروط کردن آن به ملاحظات سیاسی مداخله‌جویانه‌ای که در دوران جنگ محقق نشده، تنها به طولانی‌تر شدن بحران و وارد آمدن صدمات و لطمات بیشتر به ملت سوریه می‌انجامد.او ادامه داد: بر این اساس ضرورت دارد با تسهیل بازگشت هرچه سریع‌تر آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود و کمک به ملت و دولت سوریه برای بازسازی کشور، زمینه را برای رفع دشمنی‌های گذشته و ساختن آینده، برمبنای خواست ملت سوریه فراهم کنیم. روحانی گفت: بازبینی و اصلاح قانون اساسی کنونی سوریه برمبنای خواست مردم این کشور می‌تواند گامی مهم در جهت پایان دادن به بحران جاری باشد. تلاش سه کشور و نماینده دبیرکل سازمان ملل موجب پیشرفت‌های قابل‌توجهی در فرآیند شکل‌گیری کمیته قانون اساسی شده است. لازم است از همکاری و تعامل سازنده دولت سوریه در این زمینه تقدیر شود.رییس دولت دوازدهم همچنین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی طی ماه‌های گذشته بر تعداد حملات تجاوزگرانه خود به سرزمین سوریه افزوده، خاطرنشان کرد: مقامات این رژیم مسوولیت این تجاوزات را برعهده گرفته و این تجاوزات را به عراق و لبنان نیز تسری داده‌اند. او تصریح کرد: این حملات مصداق بارز اقدامات خصمانه تحریک‌آمیز و غیرقانونی است که می‌تواند باعث ایجاد تنش و درگیری گسترده در منطقه شود. بدیهی است دولت‌ها و ملت‌های منطقه براساس منشور ملل متحد حق دفاع از خویش درقبال این قبیل تجاوزات را دارند؛ در حالی که متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی در قبال این تجاوزات واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند.
روحانی در پایان بر برخی نکات حائز اهمیت انگشت گذاشت و این موارد را به این نحو برشمرد: یکم، استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و عدم دخالت در امور داخلی آن کشور باید در هر شرایطی مورد احترام قرار گیرد. دوم، حل و فصل سیاسی بحران سوریه از طریق انجام گفت‌وگوهای سوری- سوری و تشکیل کمیته قانون اساسی با حضور نمایندگان همه اقشار مردم سوریه و بدون هرگونه دخالت خارجی انجام پذیرد. او اضافه کرد: نکته سوم اینکه مناطق خارج از حاکمیت ملی از جمله ادلب، شرق فرات و جولان هر چه سریع‌تر باید از وجود گروه‌های تروریستی و نیروهای اشغالگر امریکایی و اسراییلی آزاد و به دامن ملت و دولت سوریه بازگردند. رییس‌جمهوری با اشاره به چهارمین محور حائز اهمیت در این رابطه گفت: جامعه بین‌المللی باید به مردم سوریه در بازگشت آوارگان به منازل‌ خود و بازسازی کشورشان کمک کند. روحانی در تشریح پنجمین و آخرین نکته مدنظر خود نیز تصریح کرد: ضروری است جامعه بین‌المللی با اقدامات خودسرانه رژیم صهیونیستی در تجاوز به سوریه و سایر کشورهای منطقه که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته، مقابله کند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/120367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان