نسیم گیلان

آخرين مطالب

فرار از پاسخگویی با اسم رمز انسداد سیاسی مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
فرار از پاسخگویی با اسم رمز انسداد سیاسی
١١٧
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مدتی است نظریه‌پردازان و کنشگران اصلاح‌طلب با دمیدن در دوگانه «امتناع یا امکان سیاست‌ورزی»، مشغول القای شرایط بغرنج سیاسی در ایران هستند؛ موضوعی که باتوجه‌به رسوخ همه‌جانبه افراد جریان اصلاحات در نهادهای حاکمیتی در سال‌های اخیر، بعید به‌نظر می‌رسد.
القای امتناع سیاست در ایران
آقای سعید حجاریان، نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب، چندی پیش در یادداشتی با عنوان «امکان و امتناع سیاست‌ورزی در ایران» به‌طورتلویحی سیاست در کشورمان را امری منسدد تصویر کرد. او در بخشی از یادداشتش صریح‌تر به این امر پرداخت و تأکید کرد: «سیاست‌ورزیدن درمعرض پرسش جدی قرار گرفته؛ تا جایی که باید از نیروهای سیاسی خواست مقدمتا بگویند براساس کدام دلایل سیاست‌ورزی را در ایران ممکن می‌دانند». حجاریان با مقایسه غیرمستقیم وضعیت امروز با دوران پس از قیام 15خرداد1342 که رژیم شاه با توسل به قوه قهریه، نیروهای اجتماعی و سیاسی را ناگزیر به‌سمت اقدامات میلیتاری و چریکی کشاند، تصریح کرد: «این یادداشت را با تکرار عبارت مشهور مهندس بازرگان در دادگاه نظامی به‌پایان می‌برم. وی گفت ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما صحبت می‌کنیم. این عبارت او درواقع، ناظر به پیدایش شرایط امتناع سیاست در ایران بود. چنان‌که شاهد بودیم از آن مقطع به‌بعد، زبان گلوله و انقلاب جایگزین زبان سیاست شد». این ایدئولوگ جریان اصلاحات در پایان وجیزه خود، سه پرسش اساسی را پیش پای نیروهای اصلاح‌طلب قرار داد و نوشت: «باتوجه‌به تجربه تاریخی و شرایط اکنون لازم است هر کنشگر سیاسی سه پرسش اساسی را پاسخ گوید: 1. آیا انتخابات در ایران ممکن است؟؛ 2. آیا اصلاح‌طلبی در ایران ممکن است؟؛ 3. آیا سیاست‌ورزی در ایران ممکن است؟ که فی‌الواقع باید پرسش‌ها را از انتها به ابتدا پاسخ گفت».
شبه‌اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبان برانداز
پس از این یادداشت بود که صاحب‌نظران اصلاح‌طلب در مقام پاسخگویی به پرسش‌های حجاریان درآمدند. خانم آذر منصوری، از فعالان جریان اصلاحات، در نوشته‌ای مدعی شد تهدیدات خارجی و منطقه‌ای و نیز مقاومت برخی نیروهای حاکمیتی دربرابر امر اصلاحات، دو عامل مهم در بی‌اعتمادی افکاری عمومی به جریان‌سازی اصلاحات است. منصوری در بخش دیگری از نوشته خود، دو تهدید نام‌برده را باعث به‌وجودآمدن «شبه‌اصلاح‌طلبان» و تبدیل بخشی از اصلاح‌طلبان به نیروهای برانداز دانست و درباره منش شبه‌اصلاح‌طلبان نوشت: «شبه‌اصلاح‌طلبان حضور در قدرت هم برایشان اصل است و هم هدف. طبیعی است وجود چنین افرادی به‌طورمستقیم چهره‌ای فاقد اثرگذاری، رانت‌جو و ناکارآمد از اصلاح‌طلبان خواهد ساخت. این یعنی ازدست‌رفتن همه سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان و همه آنچه مخالفان اصلاحات در ایران امروز دنبال می‌کنند». این عضو حزب اتحاد ملت درباره اضافه‌شدن اصلاح‌طلبان به صف براندازان ضدانقلاب، ضمن رد ضمنی انگاره حجاریان مبنی‌بر امتناع سیاست‌ورزی در ایران گفت: «اصلاحات در تلازم جدی با سیاست‌ورزی است؛ اما سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه در ایران امروز در صورتی ممکن است که اصلاح‌طلبان (نه شبه‌اصلاح‌طلبان و نه براندازان) بیش از هر زمان از یک سو مراقب تهدیدهای بیرونی باشند و از سوی دیگر توجه کنند که حضور در نهادهای انتخابی و قدرت، نه اصل است و نه هدف؛ بلکه وسیله‌ای است برای تحقق خواست و مطالبات مردم».
تلاش برای فرار از پاسخگویی
همه این زبان‌بازی‌ها و پیچش قلم‌های اصلاح‌طلبان نوعا یک هدف ویژه را دنبال می‌کنند و آن بر زمین‌نهادن مسوولیت ایجاد وضع موجود از گرده خویشتن است؛ وضعیتی که دولت و مجلس موردحمایت جریان اصلاحات بخش مهمی از آن به‌نظر می‌رسد. برخلاف ادعای واهی افرادی نظیر حجاریان مبنی‌بر امتناع سیاست‌ورزی در ایران، اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته، به‌ویژه پس از سال 1392، ازطریق نهاد انتخابات، جایگاه‌های ویژه‌ای در ساختار قدرت به‌چنگ آورده‌اند. ائتلاف با دولت دکتر حسن روحانی در انتخابات 1392، پیروزی هرچند نسبی در انتخابات مجلس دهم و فتح شورای شهر تهران، همگی دال بر قدرت‌یابی جریان اصلاحات در سال‌های اخیر از مسیر سازوکارهای انتخاباتی بوده است. اکنون که همان اصلاح‌طلبان واجد قدرت یا سهیم در قدرت، بر طبل انسداد سیاسی در ایران می‌کوبند، پژواکی جز فرار از مقام پاسخگویی به عملکرد قوای تحت‌حمایت خود در پهنه سیاست‌ورزی کشورمان نخواهد داشت. بحث بر سر امکان تحریم انتخابات یا حضور مشروط در انتخابات، همگی ناظر بر همین روند و رویه منفعت‌طلبانه و البته طلب‌کارانه است. اخیرا آقای عبدالله ناصری، از فعالان اصلاح‌طلب، در راستای ایده «انتخابات مشروط» که از قضا حجاریان بانی اصلی آن بوده، پا را فراتر گذاشت و حضور بلاشرط اصلاح‌طلبان در انتخابات را «پفیوزی سیاسی» عنوان کرد.
طرح چنین موضوعات نازل تئوریک ناظر بر دورماندگی اصلاح‌طلبان از مشکلات اصلی جامعه است. مشکلاتی که یکی از عاملان هدف آن، دولت و مجلس موردحمایت جریان اصلاح‌طلب بوده است. نظریه‌ورزی مفرط و دورماندن از واقعیت ازجمله انتقاداتی است که اخیرا آقای محسن حکیمی‌پور، فعال اصلاح‌طلب، آن را مطرح کرده است. عضو پیشین شورای شهر تهران و دبیرکل کنونی حزب اراده ملت در اظهاراتی با اشاره به مباحث سطحی رایج در جریان اصلاحات گفت: «به‌اعتقاد ما، جریان اصلاحات درگیر کشمکش‌ها و مباحث سطحی شده و به‌ندرت دغدغه‌های اصلی مردم را حل‌و‌فصل می‌کند و به‌لحاظ گفتمانی از ریشه خود دور شده و به‌سمت روشن‌فکری فانتزی سوق پیدا کرده است. در‌حالی‌که جریان اصلاحات یا همان جریان چپ در عدالت اجتماعی و گفتمان امام خمینی؟ره؟ ریشه دارد. هدف جریان اصلاحات این نبود که از توده‌ها فاصله بگیرد و مشی روشن‌فکری نخبه‌گرایانه را دنبال کند».

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/120974/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری