نسیم گیلان

آخرين مطالب

دستور هپکویی به نفع کارگران مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
دستور هپکویی به نفع کارگران
١٢
٠
روزنامه جوان / متن پیش رو در روزنامه جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
در پی اعتراضات کارکنان هپکو، استاندار مرکزی از دستور فوری رئیس‌جمهوری در خصوص حل مشکل تعیین‌تکلیف سهامداری شرکت هپکوی اراک خبر داد.
به این ترتیب انتظار می‌رود این دستور به نفع کارگران هپکو و در احقاق حقوق سریع کارگران مؤثر واقع شود و دستوری که حدود 10 ماه پیش مبنی بر واگذاری تعیین تکلیف فوری و پس گرفتن و تسویه با کارگران بود، احتمالاً به زودی عملیاتی می‌شود.
آقازاده، استاندار مرکزی از ابلاغ دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اقدام فوری در خصوص فسخ قرارداد با شرکت هیدرواطلس (سهامدار عمده هپکو) توسط سازمان خصوصی‌سازی به منظور رفع مشکلات شرکت هپکو خبر داد. واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در نامه‌ای که خطاب به وزرای امور اقتصادی و دارایی، صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر کرده آورده‌است: رئیس‌جمهور در پی نوشت نامه درخواست استاندار مرکزی مبنی بر «فسخ قرارداد با شرکت هیدرواطلس توسط سازمان خصوصی‌سازی به منظور رفع مشکلات شرکت هپکو» نوشته است: «اقدام فوری را برابر بحث‌های مطرح شده در جلسه مورخ 26 /06 /98 دولت به عمل آورید.»
شرکت هیدرواطلس (سهامی خاص) با سابقه‌ای 38 ساله در زمینه تولید انواع ماشین‌آلات راه‌سازی تحت لیسانس کمپانی اطلس آلمان از سال 95 با خرید 09/61 درصد سهام هپکو، بلوک کنترلی سهام این شرکت را در اختیار دارد.
داستان از چه قرار بود؟
صاحبان این شرکت بر این باورند که عدم خرید محصولات و واردات دستگاه‌های چینی در آن دوره از سوی دستگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی و بروز مشکلاتی مانند تحریم در این‌باره دخیل بوده‌است، بنابراین خواستار باز پس دادن آن به سازمان خصوصی‌سازی بودند، اما این یک روی سکه است و ظاهراً باز هم روی دیگر این سکه درباره سوء‌استفاده افراد از نحوه خصوصی‌سازی، دریافت تسهیلات و تشکیل شرکت‌های تو در تو برای کسب درآمد‌های شخصی و نادیده‌گرفتن کارگران است.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: ارزیابی‌های اولیه، قیمت هپکو و شرایط هپکو از سال 84 شروع شد و در سال 85 عملاً به فردی به نام آقای عطاریان واگذار شده‌است. دوره 11 ساله‌ای که آقای عطاریان در شرکت هپکو حضور داشته و دوره سه ساله‌ای که آقای احمد‌پور سهام هپکو را در اختیار داشته است، مجموع این دوره زمانی 13، 14 ساله را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: عطاریان شرکت هپکو را به قیمت 75 میلیارد تومان تحت عنوان شرکت واگن‌سازی کوثر که در اصفهان مستقر است، از دولت خرید. از این 75 میلیارد تومان 25 میلیارد تومان را باید نقد پرداخت می‌کردند. ایشان عین این مبلغ را از بانک پارسیان وام گرفتند و اقساط باقی را هم باید می‌پرداختند که متأسفانه یکی دو قسط نصفه نیمه داده شده و دیگر هیچ قسطی در طول این 11 سال پرداخت نکرده‌است. وی تصریح کرد: موضوع دوم اخذ وام‌های بسیار کلان است. در حال حاضر رقم این وام‌ها نزدیک به 800 میلیارد تومان رسیده و بدهی بانکی بسیار سنگینی ایجاد شده‌است. در حالی که در سال 86 فروش شرکت حدود 260 میلیارد تومان و سود شرکت 24 میلیارد تومان بوده و این شرکت شرایط بسیار ایده‌آلی داشته‌است و در این شرایط ایده‌آل شرکت را به آقای عطاریان داده‌اند.
این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی از مسائلی که ما در خصوصی‌سازی به شدت به آن انتقاد داریم، بحث رانت‌خواری و حمایت‌های ویژه‌ای است که از درون دولت و بین شخصیت‌های با نفوذ و خریداران اتفاق می‌افتد و زد و بند‌هایی صورت می‌گیرد. این شرکت‌ها این‌گونه به این‌ها منتقل می‌شود و بعد در عمل نه مطالبات بیت‌المال پرداخت می‌شود و نه‌سرنوشتی که باید این شرکت داشته باشد، رعایت می‌شود.
وی افزود: حامی اصلی آقای عطاریان در خرید هپکو آقای زنگنه بوده‌است. آقای زنگنه بعد از وزارت و بعد از فروش این شرکت به آقای عطاریان رئیس هیئت مدیره هپکوی اراک می‌شود و ایشان بر اساس مستندات، در راستای قرارداد مشاوره و خدمتی که به آقای عطاریان کرده‌است 5/1 میلیارد تومان از هپکو پول می‌گیرد. نهایتاً بعد از داد و بیداد‌های بسیار، مجبور شدند آقای عطاریان را با فشار‌هایی که بود، کنار بگذارند وتمام تعهدات ایشان از دوشش برداشته شد و این تعهدات را به خریدار جدید منتقل کردند و احمد‌پور را شخص آقای پوری‌حسینی و شخص آقای زمانی قمی استاندار وقت شناسایی و با ایشان مذاکره و تأییدش کردند و با او قرارداد بستند. بعد هم مصاحبه کردن که صنعتگر است، کارخانه‌دار است و نماینده برند اطلس آلمان است.
وی در رابطه با عملکرد احمد‌پور سهامدار سه ساله اخیر هپکو گفت: ایشان باید برای شرکت پول و فناوری می‌آورد، ولی هیچ تلاش و سرمایه‌گذاری‌ای انجام نداده و شرکت هم در جا زده‌است. آقایان ابتدای ورود حاضر به حضور در مهمان سرای هپکو نشدند و در هتل پنج ستاره شب‌ها را می‌گذراندند. بعد هم آمدند و هر کدام حقوق نجومی‌ای دریافت کردند که مجموع حقوق ماهانه چهار، پنج نفری که آمده بودند، قریب به 200 میلیون تومان بود و بعد از آن هم ماشین لکسوز میلیاردی گرفتند و زیر پا انداختند. هپکویی که کارگرش گرسنه است به شدت مورد حمایت دولتی‌ها بودند. از مقامات وزارتخانه بگیرید تا سازمان خصوصی‌سازی و مقامات استان.
کریمی افزود: این آقایان شو تبلیغاتی برگزار کردند که هپکو مشکلش حل و رونق تولید ایجاد شد. ولی آقایان یک بیل که برای شرکت هیدرو اطلس بود را آوردند و پرده‌ای روی آن انداختند و رنگ زدند و آرم هپکو به آن کوبیدند و گفتند این نمونه ساخت هپکو است. همه کارگران گفتند که این شو است.
کریمی در خصوص یکی از وام‌های شرکت هپکو گفت:90 میلیارد تومان وام در بانک ملی برای هپکو در سال 96 تصویب شد که تا به حال حدود 46 میلیارد آن را گرفتند که یا حقوق دادند یا هزینه‌های دیگر شده و بقیه آن هم مانده است که در حال حاضر دنبال آن هستند. گفتنی است درروند این واگذاری؛ مساعدت با خریدار، امهال سه ساله اقساط معوقه شرکت، دوبار انصراف از خریدار دوم، ورود کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید در تاریخ 31 /2 /1397 و مبنی بر تعیین تکلیف مالکیت، مسئولیت مدیریت شرکت هپکو وعهده‌دار شدن دولت در تصدی آن و انتصاب مدیر اجرایی با قید فوریت، انتصاب مدیر عامل دولتی همگی از جمله مواردی است که کارگران این کارخانه در این سال‌ها پشت سر گذاشته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/121082/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود

قطعی برق برخی مناطق شهری و روستایی در 7 شهرستان گیلان

با برنامه ریزی دنبال کار جدیدی در دانشگاه خواهم بود

امام جمعه رشت: به زودی شاهد ‌اضمحلال اسرائیل خواهیم بود