نسیم گیلان

آخرين مطالب

آب بندان ها ، سرمایه ای سنتی اقتصادي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت – آب بندها اگرچه یک روش سنتی نیاکان ما برای بهره گیری در امر کشاورزی بود اما امروز با مزیت هایش در کنار شیوه های مدرنی چون احداث سدها همچنان حلال مشکلات است.

با وجود این که گیلان جزو پربارش ترین استان های کشور و دارای رکوردهای بارشی منحصر به فردیست اما همزمان با موسم تابستان و بروز خشکسالی در کشور ، این استان نیز از آن بی بهره نمانده و در تابستان داغ ؛ بسیاری از شالیزارها ی تشنه چشم انتظار آب می سوختند که در این مواقع آب بندان ها با ذخیره آب های فصلی می تواند درمانی برای درد آن ها شود.
آب بندان ها یا استخرهای سنتی ذخیره آب که در گیلان دارای قدمتی افزون بر 500 ساله است ؛ به عنوان مخازن کوچک جهت تنظیم و ذخیره سازی آب نقش مهمی را در جبران کمبود آب بخشی از اراضی مناطق شمالی کشور به ویژه برای استان های گیلان ، مازندران و استان گلستان ایفا می کند.
آب بندان که در این استان به آن سل می گویند. ؛ استخر یا تالاب دست ساز خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید تا روان آب ها در آن برای بهره برداری کشاورزی ذخیره شود .
بر اساس آمار رسمی ، مساحت کل آب بندان های استان های گلستان ، مازندران و گیلان حدود 33 هزار هکتار است که آب آبیاری حدود 150 هزار هکتار اراضی شالیزاری را تأمین می کند و احیای آب بندان ها می تواند حدود 40 هزار هکتار از اراضی گیلان را پوشش دهد.
البته آب بندان ها نقش های دیگری نیز در اقتصاد کشاورزی به خود گرفته اند؛ این سیستم ضمن تامین آب در زراعت برنج می تواند نقش مهمی را در سایر تولیدات نظیر پرورش ماهی ، مرغابی ، غاز و تفرجگاهی گردشگری و محیط زیست مناسب برای پرندگان مهاجر و شکار آنان و کنترل سیلاب داشته باشد.
دی ماه سال گذشته مصطفی سالاری استاندار پیشین گیلان دستورالعملی برای ساماندهی آب بندان ها ابلاغ و تاکید کرد که با اجرای این شیوه نامه 400 میلیون مترمکعب آب تنظیمی در یک هزار و 800 قطعه شامل 870 پهنه آب بندان به وسعت 9 هزار هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان افزوده می‌شود . همچنین اجرای این طرح می‌تواند ذخیره آبی آب بندان های استان را به میزان 3.3 برابر سد شهربیجار، 5.1 برابر سدشفارود، 2.9 برابر سدپلرود و 6 برابر سد لاسک افزایش دهد .
آب‌بندان‌های یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تأمین آب کشاورزی در استان هستند و در حال حاضر آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاه قرار می گیرند . سالانه برای کشت برنج در استان گیلان از دو میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب مصرفی ، 150 میلیون متر مکعب از طریق آب‌بندان‌ها تامین می شود .
اختصاص 88 میلیارد تومان برای لایروبی آب‌بندان‌های کشاورزی گیلان
استاندار گیلان از اختصاص 88 میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی آب‌بندان‌های کشاورزی استان خبر داد.
ارسلان زارع امروز ( شنبه) در جلسه شورای برنامه ریزی استان افزود: استان های شمالی کشور از جمله گیلان، به سبب بهره مندی از نعمت خدادادی آب بندان ها دارای ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی هستند که توسعه محلی و نیز رونق اشتغال را به دنبال دارد و استفاده از دانش روز در آن بسیار اثرگذار است.
وی با اشاره اینکه در طول سال های گذشته احیای آب بندان ها توسط مردم به صورت سنتی انجام می‌ شد، افزود: امروزه به دلیل افزایش هزینه‌های لایروبی، دولت به منظور حمایت از مردم وارد عمل شده از این رو با توجه به ظرفیت آب‌بندان‌ها، اعتبارات ویژه‌ای برای بازسازی بسترهای ذخیره آب کشاورزی اختصاص داده شده است.
استاندار گیلان خاطر نشان کرد: در کنار فرصت های اشتغال زایی آب بندان ها که در جای خود اهمیت زیادی هم دارد، تامین آب زراعی کشاورزی از این مسیر در اولویت قرار دارد و لازم است برای بهره برداری چند منظوره از آنها نیز اندیشه ورزی شود.
وی با اشاره به اینکه براساس آمار اعلامی، گیلان در نخستین روزهای آبی امسال یعنی از مهرماه، پرباران ترین استان کشور بوده ، اظهار داشت: می بایست تمامی راهکارها برای استفاده حداکثری از ظرفیت آب بندان ها در حوزه کشاورزی استان مدنظر قرار گیرد بویژه آنکه برای لایروبی 9 هزار هکتار آب‌بندان استان نیز اعتبارات ویژه ای اختصاص یافته که باید این امر در دستور کار جدی فرمانداران و مدیران متولی این حوزه باشد.
زارع با اشاره به لزوم بسترسازی‌های مناسب برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در آب‌بندان‌ها اظهار داشت: انجام فعالیت‌های اقتصادی در آب‌بندان‌ها از جمله پرورش ماهی، گردشگری یا ورزش‌های آبی و استفاده از ظرفیت‌های آن به نحو مطلوب باید همواره مدنظر باشد و شرایط لازم برای ورود سرمایه‌گذاران نیز مهیا شود.
وی به انعقاد تفاهم‌نامه‌ بین سه استان‌های شمالی و وزارت جهاد کشاورزی در راستای احیای آب‌بندان‌ها اشاره و بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه، 88 میلیارد تومان از محل تملک دارایی سرمایه ای سهم استان گیلان است.
وی با اشاره به اینکه به سبب محدودیت‌های مالی امکان بهره‌برداری همه پروژه‌های جدید و نیمه‌تمام استان گیلان با منابع دولتی وجود ندارد، گفت: باید با واگذاری پروژه‌ها و مشارکت بخش خصوصی بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام و جدید را در سریع‌ترین زمان به بهره‌برداری برسانیم.
آب بندان ها در جلوگیری از بروز سیلاب و بارندگی های شدید می تواند موثر باشد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز در جلسه شورای برنامه ریزی استان گفت: آب بندان ها می تواند در مواقع بارندگی و سیلاب ها به استان کمک کند.
کیوان محمدی با بیان اینکه‌ در همین حوزه توافقنامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه کشور و استانداران سه استان شمالی منعقد شده است، افزود: نیمی از بودجه این طرح جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری و نیمی دیگر از اعتبارات استان می‌باشد که بر اساس آن به‌ آب بندان‌هایی که بویژه از مزیت آنچنانی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند، تسهیلات اختصاص داده می شود.
محمدی خاطرنشان کرد:تلاش شده است، تمامی شهرستان‌ها از این 880 میلیارد ریال بهره مند شوند و به این نکته توجه شده که توزیع اعتبار بر اساس پتانسیل‌های موجود در شهرستان انجام شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به آب بندان ‌ های خودکفا از لحاظ اقتصادی گفت: این طرح نیز مورد بررسی قرار گرفته که آب بندان‌ها بتوانند خودشان را تأمین کنند و نیازی به اعتبارات دولتی نداشته باشند،که بخش خصوصی در این زمینه ورود کرده است.
افزون بر 9 هزار هکتار آب بندان در گیلان
همچنین مدیرعامل شرکت اب منطقه ای گیلان به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 880 پهنه با افزون بر 9 هزار هکتار آب بندان در استان می تواند نقش خوبی در تامین آب زراعی شالیزارها ایفا کند.
وحید خرمی با اشاره به اینکه آب بندان های استان نیازمند لایروبی هستند، افزود: در گذشته از آب بندان ها برای تامین آب کشاورزی استفاده می شد که با احداث سد سفید رود این امر کمرنگ تر شده و بخش هایی از آب بندان ها خشک شدند.
وی تصریح کرد: در سال های اخیر به آب بندان ها توجه ویژه شده و برای احیای آنها برنامه ریزی کرده ایم که در همین زمینه سال گذشته دستورالعمل ساماندهی آب بندان ها توسط استاندار گیلان ابلاغ شد.
وی اضافه کرد: از منابع استانی و ملی نیز برای تحقق احیای آب بندان ها و استفاه بهینه از آن ها در حوزه آب کشاورزی و اقتصادی بودجه ای به جهاد کشاورزی اختصاص یافته است.
خرمی بیان کرد : مطابق موارد مطرح شده در جلسه شورای برنامه ریزی استان در یازدهم آبان ماه ( امروز) مبلغ 11میلیارد تومان نیز برای لایروبی و سر دهنه سازی رودخانه های استان توسط آب منطقه ای گیلان از سوی سازمان و مدیریت و برنامه ریزی استان در نظر گرفته شده که بزودی ابلاغ می گردد.
خرمی به ذخیره سازی بارش ها در آب بندان ها اشاره و تصریح کرد: با وجود آب بندان ها پهنه ابی آسان تر در دسترس کشاورزان قرار می گیرد و در مواقعی که از سد سفید رود آب دیرتر به کشاورزان برسد ، می توانند به سهولت برای آبیاری شالیزارهای شان از آن استفاده کنند.
علاوه بر تامین بخشی از آب مورد نیاز در کشاورزی ،امکان آبزی پروری ، مهار آبهای سطحی در مواقع سیلاب و گردشگری از جمله مزایای دیگر آب بندان ها است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/128595/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان