نسیم گیلان

آخرين مطالب

بوم گردی؛ طرحی بر لبه تیغ مقالات

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - پایگاه خبری گیل نگاه در تازه ترین مطالب انتشار داده، مطلبی در قسمت یادداشت با عنوان بوم گردی؛ طرحی بر لبه تیغ به قلم سید محمد علوی منتشر کرده است
همان‌گونه که به خوبی می‌دانیم در کشورهایی که رتبه بالایی در جایگاه و سهم درآمد گردشگری دارند علاوه بر زیر ساخت قوی، طبیعت گردی و بوم گردی که در راستای توریسم پایدار و حفظ محیط زیست است، در اولویت برنامه‌ها قرار دارد. در سال های اخیر با گسترش اکوتوریسم بخصوص در نواحی کویری و جنگلی ایران و با هدف توسعه گردشگری بومی و با هدف معرفی بهتر ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی کشور در دستور کار فعالین قرار گرفته است. از حدود شش ماه قبل زمزمه‌های توسعه بوم گردی در استان گیلان شنیده شد که با برپایی نشست های مشترک دستگاه‌های متولی امر، منتج به شکل گیری آیین نامه‌ای گردید.
در هفته‌های اخیر با تشکیل ستاد توسعه اشتغال روستایی به ریاست استاندار محترم و با حضور و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مدیران بانک‌های عامل، طرح بوم گردی در اولویت برنامه‌های اشتغالزای روستایی استان قرار گرفت، از آنجایی که نماینده عالی دولت در استان این موضوع را بصورت کامل رصد می‌نمایند، نشان از اهمیت و اثرگذاری این طرح در توسعه استان دارد.
خوب می‌دانیم که گردشگری علاوه بر ایجاد فرصت اشتعال مستقیم از مقرون به صرفه‌ترین صنایع اشتعالزایی از بُعد تناسب میزان سرمایه گذاری و بازدهی سرمایه است. در جلسه استانی این پروژه ضمن ارائه فلوچارت و فرایند صدور مجوز و ضوابط پیشنهادی آن، نمونه‌هایی از موارد موفق در سطح ملی و استانی به حاضرین معرفی شد و یکی از مدیران فعال این طرح به معرفی خود و اقدامات انجام گرفته در این زمینه پرداخت. جالب آنکه در چند نمونه موفق استان گیلان به غیر از یک طرح بوم گردی (خانم بردبار) مابقی پروژه‌ها به مدیریت و مالکیت افراد غیر بومی و مهاجر به گیلان اجرایی شده که رشته‌های تحصیلی و تخصصیشان نیز به غیر مرتبط با گردشگری بود. این افراد تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند و همگی متفق القول بودند که بنا به علاقه و عشق به این کار پا در این عرصه گذاشته‌اند و موفقیت خود را مرهون خاص بودن کارشان و پشتکار و پیگیری و سرمایه گذاری بودند که در برای توسعه و تجهیز و تکمیل پروژه از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شده‌اند.
جناب دکتر سالاری استاندار محترم در جلسه بوم گردی فرمودند که برای افق این طرح در استان حداقل تعداد 5000 پروژه بوم گردی مد نظر است، بی‌شک در صورت تحقق برنامه‌های ارائه شده از جمله بازاریابی شبکه‌ای و فروش و رزرو آنلاین و…. که ظاهراً تمهیدات آن پیش بینی شده و انشالله اجرایی خواهند شد توجیه اقتصادی این موضوع که همراه با اشتغالزایی، حفظ ارزش های بومی سنتی و آداب سنن جامعه میزبان را خواهیم داشت، وجود دارد.
اما باید به این مهم توجه داشت که در اینگونه طرح‌ها نباید تنها به جنبه کمّی کار و تعداد مجور و نحوه تامین مالی آن توجه شود بلکه باید در کنار آن به موضوع ظرفیت سنجی مناطق و شناسایی نقاط و روستاهای مستعد و همچنین به موضوع آموزش جامعه بومی و میزبان توجه لازم صورت نپذیرد، بی‌شک، موفقیت پیش بینی شده محقق نخواهد شد و بسیاری از این تعداد چند هزاری پروژه‌ها در فضای رقابتی که با آن تعداد و کمیّت شکل خواهد گرفت، شکست خورده و در سررسید بازپرداخت تسهیلات بانکی موجی از کاسه چه کنم چه کنم در استان براه خواهد افتاد.
باید در این موضوعات که بازخورد مثبت یا منفی بالایی در جامعه دارد، محتاط‌تر و دقیق‌تر ورود کرد، بهتر است این پروژه در سال اول به صورت پیشنهادی در روستاهای هدف گردشگری یا مناطق نمونه گردشگری با اولویت علاقه مندان و تحصیلکردگان به صورت پایلوت اجرایی شود و در کنارش موضوع آموزش‌های تخصصی و فنی در قالب میزبانی، پذیرایی آشپزی، بَلَدهای محلی، طبیعت گردی و آموزش لیدر توری و همچنین صنایع دستی و بازاریابی در سطح روستا‌ها مورد پیگیری قرار می‌گرفت.
همان‌گونه که مدیران موفق طرح بوم گردی در آن نشست عنوان کردند هر یک از آنان بنا به مقتضیات و شرایط زندگیشان با هدفگذاری خاص و در بازاری که کم کم شکل گرفت، وارد شده‌اند و اینگونه نبوده که به یکباره فقط با هدف دریافت وام بانکی ورود کرده باشند و موفق شده باشند.
حال چقدر بخواهیم نمونه‌های موفق خاص را به یک‌ جامعه چندهزار نفره بسط دهیم خود جای تحقیق و مطالعه خواهد داشت. البته قطعاً باید اثرگذاری این طرح را به ظریب اشغال هتل‌ها و سایر اقامتگاه‌ها که فعالیت سنتی دارند نیز مورد بررسی قرار داد.
همان‌گونه که می‌دانیم نمونه‌های ناموفقی را از دهه و سال های قبل در قالب وام های خود اشتغالی و زود بازده تجربه کردیم که به دلیل نگاه کَمّی آمارساز بدون ارزیابی توانمندی متقاضیان و همچنین عدم شناخت بازار که با حرکت موج گونه همراه بود که ضعف آموزش و مسائل مختلف دیگر همراه داشت شاهد شکست بسیاری از طرح‌ها بودیم که هنوز هم بسیاری از مشکلات و معضلات اقتصادی مالی و بانکی کشور ریشه در اینگونه تصمیمات داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/15357/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه