نسیم گیلان

آخرين مطالب

منطقه آزاد انزلی به کانون تولید، مبادلات تجاری و مالی در ارتباط با اوراسیا تبدیل می شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - انزلی- رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت : این منطقه به کانون تجهیزات، تولید، مبادلات تجرای و مالی در ارتباط با اوارسیا تبدیل می شود.

به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، محمد ولی روزبهان در همایش دو روزه "مناطق آزاد و ویژه و توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه، بامحوریت صادرات، ترانزیت و اوراسیا"، در پنل معرفی امکانات و فرصت‌ها در مناطق آزاد این همایش با بیان تحلیلی از ساز وکارهای بهره گیری حداکثری عضویت کشورمان در پیمان‌ های بین المللی، به ویژه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تصریح کرد اجرایی کردن و استفاده از این اتحادیه اقتصادی باید اولویت کاری کشور باشد.
وی راهکار عملیاتی کردن توافقنامه فوق را دارای دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری عنوان‌ و تصریح کرد : در حوزه سخت افزاری اقدامات این منطقه را می توان مشتمل بر تکمیل زیرساخت هایی همچون مجتمع بندری کاسپین، اتصال این منطقه به شبکه ریل سراسری، ایجاد انبارهای مختلف نگهداری کالا، بهره‌برداری از مرکز نمایشگاهی و بورس کالا، افزایش ظرفیت و تنوع بخشی به سبد کالایی تولیدی بخش خصوصی منطقه، توسعه فعالیت‌ شرکت های حوزه حمل و نقل بین‌ المللی و مدیریت صادرات اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی،بخش نرم‌افزاری را مهمترین عامل در اجرایی کردن و بهره برداری حداکثری از توافقنامه با اوراسیا ارزیابی و تصریح کرد : تصویب قوانین مناسب و منطبق با توافقنامه های بین المللی کشورمان و ثبات قوانین مهمترین موضوع در این فرآیند است، بحدیکه اگر در این مسیر اقدام بایسته ای انجام ندهیم در آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده در خصوص مزایا و معافیت های قانونی مناطق آزاد، تاکید کرد، درصورت تداوم چنین موضوعاتی، زمینه بی ثباتی در مسیر جذب سرمایه گذاران پدید می آید، در نتیجه از کسب دستاوردهای حداکثری از چنین پیمان هایی محروم می شویم.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان با ارائه تحلیلی از ظرفیت های صادراتی جدیدی که از قبل اجرایی شدن توافقنامه اوراسیا نصیب تولید و صادرکنندگان کشورمان می شود، به بیان شاخص های تجاری و مبادلات اقتصادی اعضای اتحادیه مزبور پرداخت و افزود: منطقه آزاد انزلی به عنوانِ تنها منطقه آزاد شمال کشور قابلیت تبدیل شدن به کانون لجستیک، تولید، مبادلات تجاری و مالی در ارتباط با اوراسیا را دارا می باشد، ظرفیت هایی که در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
وی با اشاره به ایجاد کریدور چین، قزاقستان، ایران که با محوریت این منطقه ایجاد و تاکنون بالغ بر 50 فروند کشتی در این مسیر تردد داشته، تمایل کشور چین برای افزایش مبادلات ریلی خود با اروپا و کشورهای منطقه را فرصت خوبی برای بهره‌برداری از این ظرفیت جدید عنوان کرد.
وی افزود: از سوی دیگر براساس شاخص های پدافند غیر عامل، اضافه کردن مسیر ترانزیتی جدید برای مبادلات کالایی کشور، مسیرهای مبادله کالایی کشور را تنوع بخشیده و ضریب امنیت اقتصادی را تضمین می کند.
روزبهان با تشریح جایگاه این منطقه در کریدور شمال-جنوب و بابیان اینکه با تلاش‌های این سازمان نخستین محموله در این کریدور تا بندر آستراخان ترانزیت شده که با استقبال روس ها مواجه شد، گفت: رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی بهره گیری صرف از منافع ناشی از اخذ عوارض نیست بلکه هدف ما جذب سرمایه گذاران تولیدی است که محصولات خود را در مسیر حمل می کنند.
وی با اشاره به نقش واصل منطقه آزاد انزلی در چارچوب دو کریدور فوق و قرار گرفتن کشورهای قزاقستان و روسیه در این کریدورها و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اضافه کرد: علاوه بر ظرفیت های زیرساختی موجود و در حال احداث، آمادگی خود را جهت جذب سرمایه‌گذار در زمینه های مختلف تولیدی، صنعتی و اقتصادی اعلام می کنیم که راه اندازی خطوط کشتیرانی لاینر، اسکله های سرپوشیده جهت خدمات دهی در هر شرایط آب و هوایی به کالاهایی چون غلات ساخت اسکله های جنرال کارگو، شیپ یارد، انبارهای مسقف و فله مایع، سیلوی غلات جدید، به منظور افزایش ظرفیت های بهره گیری کشورمان از منافع عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از برنامه های سازمان برای جذب سرمایه گذار در بندر کاسپین است.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/154171/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!