پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

سفال از شاهکارهاي هنري سياهکل مقالات

سفال از شاهکارهاي هنري سياهکل

  بزرگنمايي:

سياهکل از شهرستان‌هاي داراي سابقه تاريخي درخشان گيلان است. اين شهرستان از شمال به شهرستان‌هاي لاهيجان و آستانه اشرفيه و از شرق به شهرستان‌هاي لنگرود و رودسر و املش و از جنوب به شهرستان رودبار و از غرب به شهرستان رشت محدود است. يکي از شاهکارهاي هنري سياهکل سفال است.

سفال، بدنه‌هايي است كه با خاكهاي ثانويه، كه در اثر جابه‌جايي خلوص كمتري دارند و درجه پخت آنها نيز كمتر است، مثل خاك رس ساخته مي‌شوند.

يكي از قديمي‌ترين صنايع بشري، سفالگري است كه به اعتقاد بيشتر محققان و نيز به پشتوانه اشياء به دست آمده از كاوش‌هاي باستان‌شناسي، زادگاه آن ايران بوده و از كشورمان به ديگر نقاط جهان راه يافته است.

سفالگري يکي از قديمي‌ترين صنايعي است که زادگاه آن ميهن کهنسال ما ايران است. شايد اولين صنعت ساخته دست بشر از خاک بوده است. قرائن موجود از آثار کشف شده گوياي اين حقيقت است که تاريخ سفالگري در ايران از هزاره هشتم پيش از ميلاد آغاز شده است. مردمان آن دوران علاوه بر کشاورزي براي کارهاي روزانه و مراسم مذهبي اشياي گوناگوني را مي‌ساختند که پس از قرن‌ها تکامل و کشف آتش به شکل سفال درآمد.

چرخ سفالگري تحول بزرگي را در صنعت سفال به وجود آورد

در 6 هزار سال پيش از ميلاد اولين نشانه پيدايش کوره پخت در صنعت سفال ديده مي‌شود. در 3 هزار و 500 سال پيش از ميلاد چرخ سفالگري ساده‌اي که آن را با دست مي‌گرداندند، ساخته شد. پيدايش چرخ سفالگري تحول بزرگي را در اين صنعت به وجود آورد.

با آغاز دوران اسلامي به علت روح سادگي و به دور از تجمل‌پرستي فرهنگ اسلامي و همچنين به دلايل اقتصادي به صنعت سفال سازي توجه بيشتري معطوف شد.

بزرگترين و مهمترين موفقيتي که صنعتگران در اين دوره کسب کرده‌اند، ظروف ساده همه داراي خواص تزئيني ويژه‌اي است که از خصائص هنر و صنايع اسلامي به شمار مي‌آمد.

نقوش ظروف سفال بسيار بيش از تزيين اهميت داشته است

گرچه نقوشي که روي اين ظروف به کار برده مي‌شود جنبه تزئيني آن‌ها اساسي است ولي براي سازندگان و کساني که آنها را به کار مي‌برند، بسيار بيش از تزيين اهميت داشته است.

هنرمندان با حفظ اصالت‌هاي بومي به حفظ و اشاعه اين صنعت اصيل پرداخته و سعي بر اين بوده است که با بالا بردن کيفيت جنس و طرح‌ها و مصرفي کردن محصولات سفالين در سطح شهرها علاوه بر مصرف روستايي و بومي آن، گام هاي مفيدي برداشته شود.

سفالگري از معروف‌ترين توليدات دست‌ساز سياهکل

هم اينک سفالگري يکي از برجسته‌ترين و معروف‌ترين توليدات دست‌ساز ايران را تشکيل مي‌دهد و علاوه بر ساخت کوزه‌هاي آبخوري، گلدان‌هاي سفالي و انواع ديگر وسايل مصرفي که صرفاً فاقد ارزش‌هاي هنري است و تهيه و توليد آنها تقريباً در اکثر مناطق روستايي و حتي بسياري از مناطق شهري کشورمان رواج دارد، ساخت انواع محصولات مصرفي با ويژگي‌هاي هنري نيز در بسياري از مناطق کشور رايج است و مناطقي نظير سياهکل (در استان گيلان)، لالجين (در استان همدان)، روستاي مندگناباد (در استان خراسان)، بخش ميبد (در استان يزد)، بخش زنوز (در استان آذربايجان شرقي)، جويبار (در استان مازندران) و نيز شهرهاي قم، تهران، تبريز، شهرضا، ساوه، کرج، استهبان، نطنز، اصفهان و … جزء مراکز اصلي سفالگري ايران به شمار مي‌آيد و محصولات توليدي سفالگران اين مناطق، ضمن داشتن جنبه‌هاي قوي مصرفي در محل توليد و رفع قسمت اعظم احتياجات محلي به تهران و ديگر شهرهاي کشور فرستاده مي‌شود و حتي سراميک و سفال پاره‌اي از مناطق داراي جنبه صادراتي بوده و در بازارهاي جهاني نيز از استقبال خوبي برخوردار است.

سفال در سياهکل با طرح‌هاي جديد توليد مي‌شود

رضا عليزاده مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان نيز با بيان اينکه سفالگري يکي از صنايع دستي بومي و قدمت‌دار گيلان است  گفت:آثار سفالين پيش از تاريخ گيلان در منطقه مارليک، سياهکل و املش از جمله شاهکارهاي هنري به شمار مي‌روند.

وي با اشاره به اينکه سفالگري در بيشتر نقاط گيلان به‌ويژه در رودسر، تالش، سياهکل، شفت و صومعه‌سرا رواج دارد، اضافه کرد: سفالينه‌ها جنبه کاربردي و تزييني دارند و امروزه انواع ظروف سفالي لعاب‌دار و بدون لعاب سنتي مانند گمج، خمره، کوزه، تنور و… در روستاهاي گيلان مانند جيرده در شفت، لارسر در صومعه‌سرا و همچنين انواع ظروف با طرح‌هاي جديد به‌ويژه در سياهکل توليد مي‌شود





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اطلاع رسانی در گیلان ناتوان، سنتی و دست به عصاست!

زخم برداشت‌ شن و ماسه بر بستر رودخانه‌ها/ نظارت‌ها کافی نیست

استراتژی فریب مربیان ایران و عراق

حاشیه نشینی در رشت از الگوی کشوری تبعیت نمی کند

جایگاه قانون، نمایندگی مردم و رشت زخمی

صنعت گل و گیاه گیلان در حسرت صادرات

آشپزخانه ی معجونی ، روایت نویی ازعصر جدید

جبرِ فیلترینگ

مقاله شاعر آستارایی در کنفرانس جهانی اسپانیا پذیرفته شد

کیهان خانجانی جایزه احمد محمود را به گیلان آورد

حذف صفر از پول ملی خوب است یا بد ؟

به کجا چنین شتابان! به ایستگاه آخر نزدیک می‌شویم

ستاد استقبال یا ستاد مقابله با برف

گردهمایی برجسته‌ترین طنزپردازان کشور در فومن برگزار می‌شود

از طلا بودن پشیمان گشته ایم

اراده های به گل نشسته در کشتی حادثه دیده - عیسی پاشاپور **

مدعیان انقلابی گری و استانداری که حافظ وحدت ملی است

در سوگ گیسوان سوخته دخترکان میهن، گورم را گم می کنم!

چله شبان پرستاران گیلانی

یلدای بی آجیل

اخلاق ورزشی؛ از حرف تا عمل

ضرورت حمایت از مطبوعات استان به عنوان کالای تولید داخلی

معلول گریزی؛ رنجی فراتر از معلولیت - عیسی پاشاپور**

چوب حراج بر نخستین دانشسرای رشت/مرگ تدریجی در انتظار میراث قدیمی

چرا علی کریمی منتقد سپیدرود نیست؟

به جای عنوان «آمادگی پذیرش» عمل را داشته باشید

آقای رییس جمهور؛ خزر دریاچه است نه دریا

میرزا کوچک ، مردی از تبار جنگل

بازخوانی نهضت جنگل فرصتی برای تقویت گردشگری تاریخی در گیلان است

بازی هایی که پای بچه ها را می گیرند - عیسی پاشاپور*

آموزش و پرورشی که کارآفرین نیست؟!

30 آذر آخرین فرصت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای ابوذر در گیلان

` تو هم بخوان ` ، تحقق یک رویا

انتخاب شهردار رشت و چند پرسش برای آینده جریان اصلاح طلبی استان

حیران گیلان همچنان زخم بر می دارد

چالشی به نام شورای شهر

یک جهان و این جهانخوار!

حسین (ع) رسانه‌ای که ماندگار می‌ماند!

چراغ برداریم!

مدیران شهر همدلی کنند، رشت در هزار توی مشکلات؟

رنج ماسوله ای ها برای جهانی شدن

دست هایی که فراتر از مرزها همدیگر را می فشارند

ورزش دوست باشیم یا ورزشکار؟

فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی در آستارا - عیسی پاشاپور*

طغیان دوباره «مگس زیتون» در رودبار/خستگی یکسال زحمت در تن‌ها ماند

یک جنگ و یک تفنگ!

یادگاری از سلاطین کیایی در شرق گیلان/ مرمت پل خشتی تمیجان

تماشای باغ و باران از فراز قلعه های تاریخی گیلان

دفاع مقدس سند پرافتخار تأسی از آموزه‌های عاشوراست

سرمایه هایی که آتش می زنیم