نسیم گیلان

آخرين مطالب

منافع هندوایرانی کریدور ریلی شمال - جنوب -عیسی پاشاپور** اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - امضا توافق نامه های همکاری با محوریت حمل و نقل و انرژی بین جمهوری اسلامی ایران و هندوستان در سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به هند، افق روشنی برای مناسبات تهران و دهلی نو به ویژه در حوزه اقتصادی ترسیم کرده و کریدور ریلی شمال - جنوب ایران، مسیر دستیابی به آن را هموار خواهد کرد.
با بهره برداری از راه آهن شمال - جنوب ایران و اتصال بندرهای جنوب به شمال، بار سنگین و پرهزینه کشتی های تجاری هندی مسیر کانال سوئز، بر دوش قطارها حمل خواهد شد و انتقال کالا از این مسیر ریلی کم هزینه و سریع، منافع اقتصادی زیادی برای هندوستان، ایران و کشورهای منطقه خواهد داشت.
اکنون حرکت کشتی های تجاری از هندوستان به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول 16 هزار و 129 کیلومتر، 40 روز طول می کشد اما بعد از تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب، فقط 14 روز زمان نیاز خواهد داشت و هزینه های حمل و نقل نیز به اندازه قابل توجهی، کاهش می یابد.
ایران در مسیر ارتباط هندوستان با کشورهای آسیایی و اروپا قرار دارد و بی شک استفاده از مسیر جمهوری اسلامی ایران برای تجارت خارجی هندوستان، صرفه اقتصادی زیادی دارد و در حال حاضر، حجم مبادلات تجاری این دو کشور 9 میلیارد دلار اعلام شده که بعد از تکمیل و راه اندازی کریدور ریلی شمال - جنوب، به لحاظ نیاز هند به گذرگاه سریع و کم هزینه، میزان مبادلات تجاری هند و ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت و صنعت حمل و نقل در کشورمان رونق زیادی می گیرد.
توافق تهران و دهلی نو بر گسترش مناسبات اقتصادی و حمل و نقل ریلی، بیانگر عزم ایران و هند بر استفاده از موقعیت منطقه ای یکدیگر و بهره مندی از مزایای کریدور ریلی شمال - جنوب ایران است و این تعاملات مبارک، با توجه به پیشینه و نزدیکی فرهنگی - تاریخی دو کشور، در بستری از اعتماد متقابل توسعه خواهد یافت و موهبت های اقتصادی فراوانی برای هند، ایران و کشورهای منطقه در پی خواهد داشت.
ایجاد کریدور ریلی شمال - جنوب از حدود 14 سال قبل مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران، روسیه و هندوستان بود و بعدها کشورهای دیگر منطقه نظیر جمهوری آذربایجان از تکمیل آن استقبال کردند و اکنون حمایت و استقبال دوباره هندوستان از توسعه بندر چابهار در جنوب کریدور ریلی، بیانگر نیاز این کشور به برخورداری از خط ریلی ایران برای گسترش روابط تجاری خارجی خود است و با عملیاتی شدن ارتباطات تجاری، اهمیت کریدور ریلی شمال - جنوب ایران نمایان تر می شود.
کریدور ریلی شمال - جنوب در قطعات مختلفی نظیر قزوین - رشت و رشت - آستارا اجرا می شود و با راه اندازی بخش های دیگر و تکمیل این مسیر ریلی، امکان نقل و انتقال 10 میلیون تن بار و سه میلیون نفر مسافر در سال فراهم خواهد شد و با جریان این شاهراه حیاتی و تحکیم روابط همه جانبه ایران و هندوستان، این دو کشور در ثبات سیاسی منطقه نیز بیش از پیش تاثیرگذار خواهند بود.
نقطه پایانی کریدور ریلی شمال - جنوب موسوم به راه آهن آستارا - آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، اجرا شده و بارانداز راه آهن شهرستان آستارا در غرب استان گیلان با بیش از 40 هکتار وسعت در حال تکمیل است و ورود آزمایشی قطار جمهوری آذربایجان در فصل تابستان امسال و قطار باری روسیه در بهمن ماه جاری به این بارانداز، دورنمای اقتصادی روشن این طرح ملی را برای کشورهای منطقه آشکار کرد.
**مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124 / 2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/21341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد