نسیم گیلان

آخرين مطالب

محققان حوزه جنگل دنیا، از وجود جنگل‌های شمال ایران تعجب می‌کنند اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه از همه ایرانیان تقاضا می‌کنیم درخت را به عنوان عضوی از خانواده خود بدانند بر ضرورت حفاظت از جنگل‌های شمال ایران به عنوان یکی از ارزشمندترین و قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا تاکید کرد .
به گزارش ایسنا، عباس علی نوبخت به مناسبت روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی با حضور در یک برنامه رادیویی ضمن تبریک روز درختکاری اظهار کرد: ما مسئولان سازمان جنگل‌ها نقش باغبان را برای جنگل‌های ایران داریم .
وی با اشاره به قدمت جنگل‌های شمال کشور گفت: خوشبختانه جنگل‌های شمال ایران که باقیمانده از دوران سوم زمین‌شناسی است و به لحاظ قدمت پیدایش، تنوع ژنتیک و گونه‌ای، پتانسیل تولید چوب و کارکردهای بالای اکولوژیک، یکی از ارزشمندترین و قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود، به طوری‌که محققان حوزه جنگل که از کشورهای مختلف برای بازدید از جنگل‌های شمال ایران می‌آیند از استقرار چنین جنگل‌هایی در شمال کشور ما تعجب می‌کنند .
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: جنگل‌های شمال ایران از لحاظ قدمت به 60 میلیون سال پیش برمی‌گردد و چهار دوره عصر یخبندان که پوشش گیاهی زمین را تحت تاثیر خود قرار داده نتوانسته این جنگل‌ها را از بین ببرد و در حال حاضر در شمال ایران علاوه بر جنگل شاهد یک پارک موزه طبیعی بزرگ هستیم که دو میلیون و چهار هزار هکتار سطح دارد بنابراین اگر اروپائیان بخواهند گذشته جنگل‌های خود را ببینند باید به ایران بیایند .
نوبخت با اشاره به اینکه بیش از 11 هزار نیرو در سازمان جنگل‌ها فعالیت می‌کند، گفت: وظیفه همه ما این است که طبیعت ایران را به بهترین شکل حفظ و حراست کنیم. خواهش من از مردم ایران این است که به این طبیعت که از آن آن‌هاست احترام بگذارند و از ریختن زباله و آتش سوزی در جنگل‌ها خودداری کنند .
وی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران پنج ناحیه رویشی وجود دارد، تصریح کرد: رویشگاه هیرکانی با دو میلیون و چهار هزار هکتار سطح ، یکی از مهمترین ناحیه‌های رویشی در کشور ما است. دوم ناحیه رویشی زاگرس است که شش میلیون هکتار سطح دارد. جنگل‌های زاگرس برای کشور ما فداکاری می‌کنند. این منطقه حدود 14 هزار و 800 سال پیش از علفزار به سمت جنگلی شدن پیش رفت و حدود 5000 سال پیش با 60 درصد گونه غالب بلوط به رشد نهایی رسید .
به گفته نوبخت در حال حاضر به دلیل نوسانات اقلیمی شاهد خشکیدگی بلوط در جنگل‌های زاگرس هستیم. افزون بر اینها زاگرس 40 درصد از آب کشور را تامین می‌کند و هفت رودخانه بزرگ از 9 رودخانه بزرگ کشور در این منطقه قرار دارد و روشن است که درختان این منطقه نقش بسیاری در تولید آب و جلوگیری از فرسایش خاک دارند بنابراین منطقه زاگرس برای کل ایران و به ویژه مردم این منطقه اهمیت بسیاری دارد .
وی افزود: سومین رویشگاه در ایران رویشگاه ایران - تورانی در فلات مرکزی است و جنگل‌های حرا و رویشگاه ارسباران دیگر ناحیه‌های رویشی ایران را تشکیل می‌دهند که کوچکترین سطح جنگلی ما در رویشگاه ارسباران است و حدود 200 هزار هکتار سطح دارد .
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در کل دنیا 13 اقلیم وجود دارد، اظهار کرد: ایران پل ارتباطی بین اقلیم‌های مختلف دنیا است و 11 اقلیم از 13 اقلیم دنیا را در خود دارد. افزون بر این تنوع گونه‌ای ایران بسیار بالاست، به طوری‌که بیش از 8000 گونه گیاهی بومی در کشور ما وجود دارد .
نوبخت درخت را به مثابه یک مادر دانست و گفت:‌ من درخت می‌کارم چون درخت مثل مادری مهربان است و تنها موجودی است که در هر شرایطی به فرزندان خود فکر می‌کند بنابراین باید قدر این موجود را بدانیم. درختی که برای ما اکسیژن تولید می‌کند، جلوی فرسایش خاک را می‌گیرد، آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد، جاذب گرد و غبار و تشعشعات خورشیدی است، حافظ آب، خاک و حیات وحش محسوب می‌شود و در افزایش محصولات کشاورزی و تعدیل آب و هوا نقش بسیار دارد همچنین درخت در حوزه گردشگری نیز ایفای نقش می‌کند بنابراین از همه ایرانیان تقاضا می‌کنم درخت را به عنوان عضوی از خانواده خود بدانند .
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، گفت: در پنج ناحیه رویشی کشور 40 میلیون و 355 هزار و 747 هکتار جنگل داریم. وظیفه ما این است که آنها را حفظ و احیا کنیم. جنگل‌ها به خوب، مخروبه و نیمه مخروبه تقسیم بندی می‌شوند و حتی ممکن است در برخی نقاط پوشش گیاهی جنگل‌ها کم شده باشد که وظیفه سازمان جنگل‌ها احیای این مناطق است .
نوبخت با اشاره به اینکه باید تا سال 1404 سرانه جنگل‌ را از 17 صدم به 25 صدم در هکتار برسانیم، گفت: لازم است توسعه جنگل را مورد توجه قرار دهیم. به‌طور قطع امکان توسعه جنگل با مطالعه و تحقیق وجود دارد. جنگل از لحاظ سن نیز طبقه‌بندی خاصی دارد و برای جنگل‌های دست کاشت ابتدا باید گونه‌های پیشاهنگ را بکاریم و ممکن است نتیجه کار خودمان را سال‌ها بعد ببینیم و حتی ممکن است عمر ما کفاف دیدن این درختان را ندهد اما وقتی گونه‌های پیشاهنگ را در یک مکان بکاریم. به‌تدریج گونه‌های بومی لابه لای آنها رشد می‌کند. این موضوع امری زمان‌بر است اما باید یک نسل آن را شروع کند تا نسل‌های بعدی نتیجه آن را ببیند .
نوبخت در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان کاشت هر گونه‌ای در هر منطقه‌ای در کشور وجود دارد،اظهارکرد: حتی در شمال کشور که رویشگاهی ایده‌آل و مناسب است و می‌توانیم گونه‌های غیربومی را مستقر کنیم هرگز چنین توصیه‌ای را نمی‌کنیم چون طبیعت باید پذیرش هر گونه‌ای را داشته باشد و روشن است که در هر منطقه گونه‌های کاشته شده باید مطابق با اقلیم آن منطقه باشد .
وی تاکید کرد: گونه‌های کاشته شده در دامنه‌های شمال کشور را نمی‌توانیم به دامنه‌های جنوبی انتقال دهیم چون میزان رطوبت خاک و رطوبت هوا در این دو منطقه متفاوت است. ضمن اینکه درختان نیز مثل سایر موجودات نیازهای متفاوتی به سایه، آب و رطوبت دارند و میزان نیازشان به این مولفه‌ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین برای عرصه‌هایی که قصد جنگل کاری داریم ابتدا باید مطالعات میدانی انجام می‌دهیم تا بر اساس این مطالعات انتخاب گونه صورت گیرد .
معاون امور جنگل سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه برای عرصه‌های جنگلی کشور در قالب طرح‌های جنگلداری کار می‌کنیم، گفت: در این ایام خبر خوب در مورد پایان بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور داریم که خوشبختانه با همدلی همه دستگاه‌های مختلف پایان سال 96 را پایان هر گونه بهره‌برداری چوب از درختان جنگل‌های شمال ایران اعلام می‌کنیم و خوشحالیم که توانستیم تمام طرح‌های جنگلداری که به مفهوم بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال است، خاتمه بدهیم .
وی با تاکید بر اینکه در سال 97 شاهد قطع درختان زنده و حتی خشک در جنگل‌های شمال کشور نخواهیم بود، در مورد قاچاق چوب اظهارکرد: طبیعی است که با پایان بهره‌برداری از جنگل‌ها هر درختی که قطع شود باید مجوز آن مشخص باشد و روشن شود که درختان قطع شده برای کجا بوده است .
نوبخت تاکید کرد: باید طرح‌های جنگلداری برای حفاظت از درختان از سوی سازمان جنگل‌ها ادامه یابد .
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: تصمیم گیران هر منطقه باید نسبت به حفظ درختان توجه کافی داشته باشند و ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی را در مناطقی مستقر کنند که باعث قطع درختان نشود .
نوبخت در ادامه با اشاره به اهمیت درختان در تولید اکسیژن اظهار کرد: هر هکتار جنگل سالانه 2.5 تن اکسیژن تولید می‌کند که با احتساب جنگل‌های موجود کشور که بیش از 14 میلیون هکتار است 35 هزار و 889 میلیارد کیلوگرم اکسیژن در سال تولید می‌شود همچنین اگر قیمت هر کیلوگرم اکسیژن را 2500 تومان حساب کنیم متوجه می‌شویم که جنگل‌های کشور به ارزش 90 هزار میلیارد تومان اکسیژن تولید می‌کنند .
وی ادامه داد: هر هکتار جنگل 68 تن گرد و غبار جذب می‌کند که در سال به بیش از 976 میلیون تن می‌رسد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/22105/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه