نسیم گیلان

آخرين مطالب

گیلان؛ مقصدی نو برای نوروز

نوروزخوانی، دیرینه ای از اجداد گیلانی فرهنگي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت - بر بلندای ارتفاعات شمال و در گذر از ییلاق دوران شهرستان رضوانشهر در غرب استان گیلان، سرزمینی است به نام ارده که مردمانش با فهم نغمه پرندگان، به استقبال نوروز می روند و همچنان میراث دار دیرینه ای کهن به نام نوروزخوانی هستند.
روستای ارده، همان جایی است که طبیعتش "به رنگ خدا " مجید مجیدی را رقم زد و محمد پسر روشندل این فیلم نغمه پرندگان و آواز دارکوب را می فهمید اما گروه ایرنا در پی تهیه مجموعه گزارش های "گیلان؛ مقصدی نو برای نوروز" با حضور در جمع مردمان این سرزمین، دانست که این خصیصه تنها ویژگی محمد نیست بلکه همه مردمان این سرزمین آوای پرندگان را می فهمند و با فهم نغمه اینان، به استقبال نوروز می روند.
ییلاق دوران را همراه با خروش طبیعت پشت سر گذاردیم و تا ارتفاع جنگل های شمال در پی شنیدن آوایی کهن ، شیب تند روستای ارده را رو به بالا طی کردیم و در نشیب راه مردمان روستا با لباس های محلی برآمده از شکنج و رنج طبیعت به استقبال آمدند و نوایی از دور به گوش می رسید که زنان روستا سرخوشانه و کیفناک گفتند: نوروزنامه خوانان، نوایی (منظور، فرزندان خاندان نوایی است که نوروزخوانی می کنند)هستند.
هو هوی باد در لابلای شاخسار درختان انبوه ارده می پیچید و صدای پسران نوایی هر لحظه نزدیک تر می شد و چنین می خواندند: بهار آمد، بهار آمد همه گل ها شکفته / سر هر شاخه گل، بلبل نشسته / مبارک بادتون، نو سالتون باشد مبارک / به حق حرمت سوره تبارک ...
خودرو را مقابل شورای اسلامی روستای ارده متوقف می کنیم و همراه زنان روستا وارد کوچه باغی می شویم که پر است از سایه سار درختان جنگلی، عطر نان تازه جسته از تنورهای داغ و هر لحظه بوی دود بیشتر و صدای بره های در انتظار شیر مادر و گوسفندان در انتظار علف های تازه، نزدیک تر می شود.
در شیب تند خانه نوایی، زنان محلی در حالی که دامن هایشان را قدری بالاتر گرفته اند تا چین رنگین آن بر زمین خاکی کشیده نشود؛ پر خروش، از حضور گردشگران بسیار داخلی و خارجی در این روستا برایمان می گویند و همزمان ما را به گوش سپردن آواز پرندگان فرا می خوانند و می گویند: خوب گوش کنید، کوکو می خواند؛ پرنده ای که فقط سه ماه در سال می خواند و مابقی فصل ها زبان به کام می گیرد و سکوت می کند، شروع خواندن این پرنده از اوایل اسفند است و آوایش آغازی برای نوروز خوانی.
صدای نوروزخوانی برادران نوایی نزدیک و نزدیک تر شده که در چوبی بر پاشنه اش می چرخد و بانوی میانسالی با لباس محلی بلند و روسری سفیدی که تا بینی اش را پوشانده و به پشت سر گره خورده، در چارچوب در با مجمعه ای رویین نمایان می شود، از مجمعه مشتی برنج به سمت نوروزخوانان می پاشد، مرغ ها هجوم می آورند، بشقابی ذرت بو داده در کیسه تحفه آنان می ریزد که ناگهان باد امان نمی دهد و اسکناس های ده هزار تومانی را از مجمعه می پراکند، بانوی روستایی عذرخواهی می کند و نوروزخوانان اسکناس ها را از چنگال باد نجات می دهند و در جیب جلیقه پشمی که به رنگ قهوه ای تیره است، می گذارند و عصا زنان (چوب دستی چوبین از درخت های جنگلی) به در خانه دیگری می روند و می خوانند: مبارک بادتون، نو سالتون باشد مبارک / به حق حرمت سوره تبارک ...
خانواده نوایی، مهربان و میهمان نواز پذیرای گروه ایرنا می شوند و آتشین و مشتاق از آئین نوروزیشان می گویند و در حین گفت و گو، دقیقه ای از کارهای روزانه وانمی مانند؛ آمنه نوایی دختر خانواده است، دهه هفتادی است و پا به پای مادر در نهانخانه کار می کند، سماور آتش می کند، بساط خمیر را گرد می کند، بر پشت دستگاه شال بافی می نشیند، تار و پود پشمین را به زندگی گره می زند و ساعتی دیگر رو به روی پنجره زیر اشعه آفتاب جسته از شیشه های پنجره می نشیند و دامن پر چین قرمز رنگش را دور تا دورش گسترده با پنج میلش شروع به بافتن جوراب های پشمی می کند.
آمنه می گوید: جزو هنرمندان شناسایی شده صنایع دستی هستم و از این طریق بیمه شده ام. در این حین لیلا چوپانی مادر آمنه همزمان چای می ریزد، به خمیر نان مشت می کوبد و هنرهای دستی و رنگین آمنه را توضیح می دهد.
مهربانی لیلا چوپانی چنان در ذهن گروه ایرنا به جلوه آمده و مدام از آن می گویند که ناخودآگاه سخن عباس کیارستمی در ذهنم تداعی می شود؛ جاده نماد جست و جوی انسان برای کسب عادات زندگی است ...
لیلا ما را به اتاقکی گلی با سقفی چوبین دعوت می کند که به زبان محلی آن را تندور می خواند، کلبه ای کوچک است که درونش داغ آتش زبانه می کشد و اشعه خورشید از لابلای درزهای در چوبین والس زیبایی از خورشید و آتش روی تنور ساخته است.
لیلا برای نوروز زرینه (نان محلی غرب گیلان که بسیار مورد پسند گردشگران است) می پزد و می گوید برای ژاپنی هایی که به اینجا آمده بودند هم زرینه نان پخته است.
دود اذیتش می کند اما تسلیم نمی شود، چشمهایش را بهم می فشرد و این بار پای تنور از پسران نوروزخوانش می گوید و توضیح می دهد: مردمان ارده با صدای کوکو، آماده نوروز می شوند و فرشید و مجید و جمشید پیام نوروز را به مردم آبادی می رسانند.
لیلا به تالشی سخن می گوید و بیان می کند فرزندانش همچون پدرشان دامدار هستند و البته فرشید در کار نجاری و سربندی خانه نیز استاد است.
لیلا از گروه ایرنا می خواهد تا بار دیگر به خانه رفته و کار با چره را ببینیم - خانه دو طبقه چوبین و گلین که قدمتش شاید به دهه ها برسد و راه پله چوبینش بوی جنگل و گذر سالیان می دهد - سرمان را پایین می آوریم که به طاق نخورد و وارد اتاقی می شویم که سقفش به رنگ چوب تیره است و عمه خانم پشت چره (ماشین نخ ریسی) نشسته و پشم های واچیده و شانه خورده را می ریسد، دوک می سازد و به برادرزاده اش برای شال بافی می بخشد.
زرافشان نوایی، عمه خانواده است و به مادربزرگان مهربان قصه ها می ماند؛ پیشتر حلوای عید را لوزی لوزی برش زده بود و اینک بر پشت چره، نخ می ریسید و نیاز به گفتن قدمتش نبود که خود چرخ نخ ریسی، با چوب و چرم کهنه و سنگی که از فرط گذر سالیان به چوب تیره مانند شده بود، گویای همه چیز است.
نان ها برآوردند، حلواها را به مجمعه زدند، توسره ( تابه سره: شیرینی از آرد برنج، سرشیر محلی و روغن حیوانی که در کره سرخ می شود) را به بشقاب ها شماره کردند، نخ ریسیدند، دوک برآوردند و بر دستگاه شال بافی شانه زدند، رمه ها آزاد کردند و علوفه و آب خوراندند و بره ها به دامان مادر گستردند و سپس سفره ای به رسم میهمان نوازی گستردند که همه مهر بود و قدمت و آئین ...
باد بود و آفتاب که باید باز می گشتیم و فرشید در حالی که خود را از باد در امان می داشت، می گفت: از پس این باد آسمان درخش است و تندری هراس آور ...
زبانمان در قدردانی از مردمان میهمان نواز ارده و همچنین راه بلدمان لکنت داشت؛ شیب تند راه را به آرامی پائین آمدیم و باز خلق دیگری از طبیعت ارتفاعات شمال آغاز شد ...
گیلان هماره مقصدی نو، برای نوروز است ...
گزارش از: مرضیه ضامن
1881/2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/22155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

گیلان، میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان

تعیین تکلیف اعزام به خدمت 2 برادر مشمول

سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد

پیام قدردانی مجمع نمایندگان گیلان از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری

کشف بیش از 30 شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

کشاورزان گیلانی برای دریافت سهمیه کود شیمایی خود اقدام کنند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

طبیعت زیبای ییلاقی ماسال در گیلان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انجام شخم اولیه 80 درصد از اراضی کشاورزی فومن

پرداخت بیش از 40 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در گیلان

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

فیلم/ بارش سیل‌آسا در رودبار جنوب

تصاویری از بارندگی سیل آسا در رودبار جنوب | ببینید

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان

(ویدئو) مه‌گرفتگی غلیظ کلانشهر رشت

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

افزایش تولید مسکن روستایی گیلان در اولویت قرار دارد

توقیف نیسان حامل چوب قاچاق در محور تالش

پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی گیلان

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

معلمان باید دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی آموزش دهند

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 28 فروردین 1403

ضرورت بهره گیری شیوه های نوین در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

با اقتدار از فرهنگ غنی اسلامی محافظت می‌کنیم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

لیگ یک/ بدشانسی داماش برای فرار از منطقه سقوط

ایستادگی ایران با قدرت ایمان در برابر استکبار جهانی

کشف 23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان

قطعی گاز مناطقی از خمام، رودبار و رودسر

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست