نسیم گیلان

آخرين مطالب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

بیژن نجدی نویسنده ای متفکر بود فرهنگي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - لاهیجان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد بیژن نجدی نویسنده بزرگ گیلانی گفت: نجدی نویسنده ای متفکر و الگویی برای همه بود .
به گزارش ایرنا ، فیروز فاضلی دوشنبه شب در آیین اختتامیه جشنواره ادبی نجدی اظهار داشت : نجدی با کتاب یوزپلنگان خود ماندگار شد و این تاکیدی بر این است که باید بیاندیشیم و آنگاه قلم بزنیم نترسیم که اثارمان کم است ببینیم تاثیرش چقدر است .
وی با اشاره به این که در دوره هایی برخی دوست داشتند اثری مطرح نشود یاداور شد : کتاب یوزپلنگانی که با من دویده اند از سال 73 تاکنون به چاپ سی و دوم رسیده و این نشان می دهد که خرد جمعی اشتباه نمی کند.
وی خاطرنشان کرد : شاهنامه را می گفتند در برخی عرصه ها مطرح نشود اما شاهنامه بوده ،هست و بعد از این نیز خواهد بود.
وی تصریح کرد: قرار نیست ادم هر ماه یک کتاب چاپ کند تا سر زبانها بیافتد نمونه اش کتاب یوزپلنگانی که با من دویده اند بیژن نجدی که با 10 داستان شهره شده است .
این استاد دانشگاه در ادامه به مقایسه نجدی و سهراب سپهری پرداخت و گفت :همانطور که سپهری را برخی نقاش و بعضی شاعر می دانند نجدی را داستان نویسان می گویند داستان نویس است و برخی با اشاره به شاعرانگی اثارش شاعر می دانند .
وی با اشاره به این که نجدی هم داستان نویس و شاعر بود و هم سه تار می نواخت گفت: گاهی اوقات گستردگی چند هنر در یک نفر شکوفایی و بالندگی برای او می اورد و از این رو نجدی می تواند الگویی برای همه ما باشد.
وی با تاکید بر این که کسی نمی تواند خرد جمعی را زیر سئوال ببرد تصریح کرد: از دید من نجدی نویسنده ای متفکر بود که شاید امروز را می دید ، آسیب های امروز را دیده بود می دانست یوزپلنگان دارند منقرض می شوند و این جامعه با حرکت خرگوشی به جامعه درستی تبدیل نخواهد شد.
به اعتقاد وی تقابل ساختاری که در آثار نجدی بین روستا و شهر دیده می شود ساختاری و به واقع تقابیلی بین سادگی و پیجیدگی ،طبیعت و تکنولوژی ، در من بودن و از من فراتر رفتن و بین پذیرش و فرافکنی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان گفت : نجدی به واسطه طبع لطیفی که داشت عملا به طرف روستا می لغزید اما این لغزیدن به معنای سادگی و زلالیت است .
این استاد دانشگاه اظهار داشت : نجدی هم در فرم داستانهایش و هم در دردها و دغدغه های پیچیده در سطرها و کلماتش غریب بود. درد انسان امروزی تنهایی و غربت است .
فاضلی با اشاره به این که تلگرام ،اینترنت و اینستا توهم دانایی ایجاد کرده و این خطرناکتر از نادانی است خاطرنشان کرد: در حالی که وقتی کتابی به دست می گیریم گویی می خواهیم مساله ای را حل کنیم و یا معمایی را در زندگی بگشاییم .
وی با بیان این که دید هنرمند با دید معمولی فرق می کند و هنرمندانه می بیند و نقادانه می اندیشد اظهار داشت : آشنایی زدایی برای نجدی شگرد و صنعت نبود ، بلکه او نو می دید و نو روایت می کرد .
فاضلی در نقد آثار نجدی افزود: اندوه از دست رفته ها با لحنی سوگوار در اثار او دیده می شود که این اندوه و رنج را در شعرهایش نیز می توان دید.
به گفته وی خود نجدی یوزپلنگان را استعاره ای از نسل ، آرمان و کسانی می دانند که همانند نعی یوزپلنگ مورد هجوم و در آستانه انقراض هستند .
وی در ادامه اظهار داشت :نجدی خو را یوزپلنگ تنها و غریبی می دید که همچنان بی همراه می دود.
این استاد ادبیات یاداور شد: نجدی در عرصه فرم ،زبان و روایت فضاهای جدیدی را گشود این گشایش ها گرچه در بدو امر از سنخ و جنس شگردها و تمهمیدات فرمی و روایی جلوه می کند اما مهم جوهره ای است که همه اینها به ان باز می گردد .
به اعتقاد وی این جوهره را می توان در داستانهای نجدی در تقابلهای ساختگرایانه بین تکنولوژی و طبیعت ، شهر و روستا ،سنت و مدرنیته ،اسطوره و علم مشاهده کرد.
در این جشنواره از بین 127 اثر، ایمان عباسپور نادری از لاهیجان
با داستان " روز قضاوت " نفر اول ، لاله فقیهی از رشت با داستان " در حدیث دیگران" دوم و مریم جوادی از ماسال با داستان
"ریمونتادا " سوم شد .
*هنر تفسیر جدید ما از زندگی است
پروانه محسنی آزاد همسر زنده یاد بیژن نجدی در این مراسم گفت : مجموعه یوزپلنگانی که با من دویده اند پس از کسب جایزه ادبی گردون در سال 1374 بر سر زبانها افتاد و بیژن نجدی داستان نویس به جامعه ادبی و اهالی ادبیات معرفی شد.
وی اظهار داشت : هنر با همه به ذات بودنش و با همه پاکی اش رقابت در خلاقیت است ، رقابت در کشف نادیده ها و ناشنیده ها ، بازکردن درهایی است که مهم نیست پشت این درها چیست مهم کشف و شهود این درها است .
وی افزود: هنر بی مرز است مرز نمی شناسد ، پیکاسو می گوید هدف هنر شکستن است و سپس زیباتر و جاودانه تر باز آفریدن.
محسنی آزاد خاطرنشان کرد: هنر تفسیر جدید ما از زندگی است تفسیر جدیدی که دنیا را تحمل پذیرتر می کند در غیر این صورت چه زود پیر می شویم و چه زود خسته .
وی ابراز امیدواری کرد این جایزه با پشتکار تحسین برانگیز برگزار کنندگانش پایدار و فرصتی باشد برای خلاقیتهای بیشتر از هر آن چه که جهان دور و نزدیک ما را می سازد.
همسر نجدی همچنین افزود: امیدوارم به نویسندگان نوقلم و نوجوان نه تنها در استان گیلان بلکه در سراسر کشور فرصت بیشتری داده شود تا دیده شوند ،خوانده شوند و جوانان از درون به کمال برسند و سرانجام همه ما به نگاه و روایت بهتری از زندگی برسیم .
*انتخاب 20 اثر از بین 127 اثر
شهلا شهابیان دبیر جشنواره ادبی نجدی گفت : در مهلت مقرر، 127 داستان کوتاه به دبیرخانه رسید که توسط سه داور مرحلۀ مقدماتی خانم شیوا پورنگ داستان نویس، آقای محمد رمضانی سردبیر فصلنامه ادبی ویرگول و منتقد ادبی، خانم دکتر منیره حجتی سعیدی عضو هیات علمی گروه هنر دانشگاه مورد ارزیابی و قضاوت قرار گرفته ودر نتیجه بیست اثر به مرحلۀ نیمه نهایی راه یافت.
به گفته وی در مرحلۀ دوم این 20 داستان مورد داوری آقای رضا عابد، نویسنده و منتقد ادبی، آقای ناصر غیاثی نویسنده و مترجم و اینجانب قرار گرفت و نهایتا بر اساس آرای هیات داوران سه اثر از سه نویسندۀ گیلانی حائز رتبۀ اول تا سوم شناخته شدند .
وی خاطرنشان کرد: قرار است داستانهای این 20 نویسنده به همت نشر ایلیا در قالب یک کتاب منتشر شود.
اسامی 20 نویسنده و اثر منتخب در مرحله نخست جشنواره عبارت بود از : شیوا اخوان راد(نام داستان: الف) از رشت ؛نادیا خوش لقا( آقای موتور) از رشت ؛ راضیه مهدی‌زاده (پروانه‌های رعنا) ازصومعه‌سرا؛ سعید جوزانی(سوززمستان تالش )ازانزلی؛مریم ساحلی(ناکجا )ازانزلی؛سجاد سیارفر(چنارستان )ازلاهیجان ؛الهام نظری(سایه خرس ) از رشت؛ایمان نادری(روز قضاوت )ازلاهیجان ؛پرنیان خجسته حال (مارگات میچل وسط آت و آشغال های تر و خشک)از رشت ؛سهیلا فرزاد(بمانی)ازرشت ؛شهاب‌الدین رحیمی (خواب‌های شب جمعه آقای ملوان‌لویی)ازلاهیجان ؛سوگند هجرتی لاهیجانی(این بنفش تیره،که منم)از لاهیجان ؛مژگان زمان(خانه‌ام گم شده )ازانزلی؛عادله زاهدی (آفتاب ترسک )از رشت ؛شعله آریانپور(شازده باید برود )از انزلی؛لاله فقیهی (داستان در حدیث دیگران)از رشت ؛وحید شعبانی(پرادو )از لشت نشا؛مریم جوادی (ریمونتادا )ازماسال؛امین علیزاده جورکویه ( گیشه دمرده )از رشت ؛روزبه غیاثی(تنها کسی که نخوابیده بود)از رشت.
این مراسم با شاهنامه خوانی و حافظ خوانی شماری از دختران اینده ساز فرهنگ و ادب گیلان همراه بود.
*نجدی یوزپلنگ ادبیات ایران
بیژن نجدی 24 آبان 1320 از پدر و مادری گیلانی در خاش زاهدان متولد شد . پس از اخذ دیپلم در سال 1339 وارد دانشسرای عالی تهران شد و در سال1343 از همان دانشکده در رشته ریاضی فارغ‌التحصیل و به عنوان دبیر در لاهیجان مشغول به تدریس شد. پدرش از افسران مبارزی بود که در قیام افسران خراسان نقش داشت و در مسیر رفتن به گنبد کاووس به دست تعدادی ژاندارم کشته شد. از سال 1345 فعالیت ادبی خود را آغازکرد.
بیژن نجدی در چهارم شهریور 1376 در اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت.
نجدی در زمان زندگی خود تنها مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» را در سال 73منتشر ساخت که در سال 74 جایزه قلم زرین جایزه گردون را به خود اختصاص داد. بقیه آثارش پس از درگذشتش توسط همسرش به چاپ رسید. مجموعه داستان «دوباره از همان خیابانها» در سال 79 نیز برگزیده نویسندگان و منتقدان مطبوعات شد. نجدی همچنین در کارنامه ادبی خود، تندیس یادمان بنیاد شعر فراپویان به خاطر برگزیده اشعار دهه 70 و لوح افتخار به پاس جانسروده‌ها در پاس داشت آیین‌های ملی و میهنی را دارد. از وی اشعار گیلکی کمی نیز باقی‌مانده‌است.
همچنین پس از مرگ وی داستانهای «تاریکی در پوتین»، «سپرده در زمین»، «گیاهی در قرنطینه» و «استخری پر از کابوس» از مجموعه داستانهای «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» و نیز داستانهای «مرثیه‌ای برای چمن» و «بیمارستان، نه قطار» از مجموعه «دوباره از همان خیابان‌ها» به فیلم درآمده است.
6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/22551/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد