نسیم گیلان

آخرين مطالب

در رشت هیچ نشانی از سایه نیست فرهنگي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - امیر هوشنگ ابتهاج،متخلص به ه.ا.سایه شاعر معاصر ایرانی است که در رشت به دنیا آمده، باتوجه به اینکه بسیاری او را جز مفاخر شهر رشت می‌دانند ولی در این شهر هیچ نشانی از این شاعر بزرگ وجود ندارد.
  امیر هوشنگ ابتهاج متولد 6 اسفند 1306 در رشت متخلص به، ه. ا. سایه، او اولین فرزند فاطمه رفعت و میرزا آقا خان ابتهاج و یکی از چهار فرزند و تنها پسر خانواده است.در ابتدای محله استادسرای رشت خانه مادری امیرهوشنگ ابتهاج و همچنین محل تولد پسر خاله او گلچین گیلانی است.
این شاعر ایرانی که بسیاری او را «حافظ زمان» می‌نامند سرودن شعر را در همان سال‌های کودکی آغاز کرد و سرایش‌های بی ماننداش از گیلان، آرام و ملایم ترجمان جهان می‌شود تا امروز که برای فرزندان ادب اندیش این آب و خاک تبدیل به اسطوره ای سترگ در شعر معاصر این سرزمین شده است. سایه هم در سرودن غزل و هم در سرودن شعر نو شاعر شناخته شده‌ای محسوب می‌شود.
شاعر شدن سایه از آنجایی شروع شد که او در جوانی به دختری دلبست و این عشق دست مایه اشعار عاشقانه‌ای شد که در آن ایام سرود و همچنان هم بر ورد زبان عاشقان است. سایه در سال 1325 مجموعهٔ «نخستین نغمه‌ها» را، که شامل اشعاری کلاسیک است را منتشر کرد .
باید برای آیندگان رشت ثمره نیک بر جای بگذاریم
یلدا ابتهاج،فرزند امیرهوشنگ ابتهاج ضمن قدردانی از پیگری اعضای شورای پنجم شهر رشت در خصوص تصویب دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری ایشان در این شهر و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه،گفت:ثمره نیک این اقدام به حتم نصیب آیندگان و مردمان سرزمینمان خواهد شد.
ابتهاج ادامه داد:دو خانه از سایه یکی خانه مادری در رشت که سایه در آن بدنیا آمده و اولین شعرهایش را در آن سروده و دیگری خانه ارغوان در تهران به یادگار مانده است .
وی اظهار کرد:خوشحالم که با حفظ این مکان،خانه‌ای با نام سایه برای شعر،فرهنگ و هنر برپا خواهد شد،امیدوارم همانطور که گیلانی ها پیشقدم شدند،در تهران هم برای نگه‌داری خانه ارغوان اقدامات لازم انجام شود.
راه اندازی بنیاد سایه در رشت اتفاق فرخنده‌ای است
رضا رسولی عضو شورای شهر رشت که مدتهای مدیدی پیگیر خانه ابتهاج بود و برای اولین بار این موضوع را در صحن علنی شورای شهر رشت مطرح کرد گفت:خوشبختانه با پیگری های صورت گرفته با رای قاطع اعضا شورای شهر رشت،طرح خرید خانه زادگاه «استاد ابتهاج» و «استاد گلچین گیلانی» و تبدیل آن به بنیاد شعر و غزل سایه یه قید دو فوریت تصویب شده است .
وی راه اندازی بنیاد سایه در رشت را یک اتفاق بسیار فرخنده و میراثی برای آیندگان عنوان کرد و گفت:این اتفاق بزرگ در آینده موجب ایجاد اتفاقات بزرگتر و فرخنده‌ای در شهر رشت خواهد شد.
رسولی افزود:با توجه به اینکه در سال‌های اخیر برای گردشگر پذیر بودن رشت تلاش شده، بسیاری بر این باورند ثبت این خانه و دیگر خانه‌های قدیمی شهر که نشانه‌ای از معماری قدیمی و یا ارزش معنوی بواسطه ارتباط با هنرمندان قدیمی گیلان را دارد می‌تواند فضای مناسبی برای توسعه گردشگری در شهر رشت شود .
اهمیت به خانه ابتهاج اهمیت به رشت است
اسماعیل حاجی پور رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر رشت در خصوص خانه ابتهاج گفت:همه خانه‌هایی که مواریث تاریخی ما هستند برای ما داری اهمیت هستند و ما به عنوان نمایندگان مردم این شهر وظیفه داریم تا با خرید و حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند در راستای حفظ تاریخ این مرز وبوم برای آیندگان گام برداریم.
وی ادامه داد:زمانی که ما می‌گوییم شهر رشت باید به مقصد گردشگری تبدیل شود باید زمینه های لازم برای حفظ و ماندگاری گردشگر را فراهم کنیم
طرح خرید خانه ابتهاج به امضا رسیده است
فرهام زاهد دیگر عضو شورای شهر رشت نیز درباره طرح دوفوریتی خرید خانه ابتهاج گفت:طرح خرید خانه ابتهاج و گلچین یک روز پس از تولد استاد ابتهاج در صحن شورای شهر با امضای دیگر اعضا به صورت دوفوریتی تصویب شده و بر اساس این طرح، شهرداری رشت ملزم به خرید خانه ابتهاج و تبدیل آن به «بنیاد شعر و غزل سایه» شده است، البته با شرط بررسی این‌که به لحاظ ثبتی خانه متعلق به استاد ابتهاج باشد. ان‌شاءالله این کار در سال 97 به انجام برسد و موجبات خوشحالی شهروندان و اصحاب فرهنگی شهر را فراهم کند.
وی در خصوص شرطی که گذاشته شده است،بیان کرد:ما می‌دانیم که این‌ خانه،خانه پدری استاد ابتهاج است، اما به لحاظ قانونی باید مسیری را طی کنیم و صحت و سقم این بحث تأیید شود تا خرید صورت بگیرد .
عضو شورای شهر رشت خاطرنشان کرد:نگاهی که شورای شهر پنجم به این موضوعات دارد، بحث رویکرد فرهنگی شورا و حفظ بناها و چیزهایی است که شهر رشت به واسطه آن‌ها به اولین‌ها تبدیل شده بود.شورای شهر به هر بنای تاریخی و حمام‌هایی که در سطح شهر وجود دارد و وضعیت مناسبی ندارد و یا این‌که توسط بنگاه‌های دیگر خریداری و تخریب می‌شود با وسواس بیشتری نگاه می‌کند. شورا می‌خواهد در حد توان و متناسب با بودجه خود در بخش‌هایی که جزو آثار میراثی شهر است با هماهنگی میراث فرهنگی و یا جاهایی که ثبت ملی نشده‌اند اما برای مردم به دلیل این که محل زندگی بزرگان این خطه بوده‌اند اهمیت دارند،وارد شود و آن‌ها را به تملک درآورد و بناها را به موضوعاتی که به آن‌ها تعلق دارد اختصاص دهد .
به‌طور جدی پیگیر ثبت خانه سایه هستیم
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این مورد گفت:موضوع ثبت ملی این بنا از سوی مسئولین استان مورد تاکید قرار گرفته است .
رضا علیزاده،از پیگیری جدی برای ثبت خانه امیرهوشنگ ابتهاج خبر داد و گفت:باتوجه به نشانه های اعلام شده از سوی استاد ابتهاج و خانواده ایشان،مقرر شد اطلاعات تکمیلی اعم از نقل و انتقال ملک از طریق سازمان ثبت و املاک و نیز مستندسازی پیمایشی،نسبت به تکمیل اطلاعات برای ثبت ملی اقدام شوn.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، اظهار کرد: اطلاعاتی درباره پیشینه این‌ خانه بر اساس مستنداتی که در سازمان ثبت اسناد استان وجود داشت، پیدا شده که آن‌ها را به سازمان مرکزی ثبت آثار تاریخی در تهران فرستاده‌ایم و اقدمات مربوط به استان انجام شده است .
علیزاده با قدردانی از همکاری خانواده ابتهاج برای طی مسیر ثبت ملی خانه این شاعر معاصر غزل سرا گفت: ثبت خانه استاد ابتهاج و دیگر فرهیختگان و مشاهیر گیلانی و تبدیل آن به موزه و مجموعه های فرهنگی،حداقل کار برای این بزرگان است .
به گزارش ایسنا،منزل شخصی سایه که از منازل سازمانی شرکت سیمان است در سال 1387 با نام خانه ارغوان در تهران به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده‌است.دلیل این نام گذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است که سایه شعر معروف ارغوان خود را برای آن درخت گفته ‌است،هرچند که تاکنون هیچ اقدامی برای معرفی این خانه در تهران نیز صورت نگرفته است و در گیلان نیز کسی این شاعر فرهیخته را نمی‌شناسد و بسیاری از گیلانیها از خود می پرسیدند چرا در زادگاه ابتهاج در رشت نشانی از سایه وجود ندارد و این نگرانی برای هواداران سایه در رشت به وجود آمده که مبادا ابتهاج هم مانند «محمود نامجو»(دارنده اولین مدال طلای جهانی در ورزش ایران)مورد بی‌مهری مسئولان شهری قرار بگیرد و هیچ نشانی از او باقی نماند.
امیر هوشنگ ابتهاج هم اکنون 90 ساله است و در کشور آلمان زندگی می‌کند و لازم است اینبار ما سنت شکنی کنیم و به جای اینکه بعد از مرگ از مفاخر ایرانی اسطوره بسازیم به پاسداشت این شاعر فرهیخته تا زمانی که در بین ما حضور دارد بپردازیم .
غزلیات هوشنگ ابتهاج
بگردید ، بگردید ، درین خانه بگردید
بگردید، بگردید، درین خانه بگردید
درین خانه غریبید، غریبانه بگردید
یکی مرغ چمن بود که جفت دل من بود
جهان لانه‌ی او نیست پی لانه بگردید
یکی ساقی مست است پس پرده نشسته ست
قدح پیش فرستاد که مستانه بگردید
یکی لذت مستی ست، نهان زیر لب کیست ؟
ازین دست بدان دست چو پیمانه بگردید
یکی مرغ غریب است که باغ دل من خورد
به دامش نتوان یافت، پی دانه بگردید
نسیم نفس دوست به من خورد و چه خوشبوست
همین جاست، همین جاست، همه خانه بگردید
نوایی نشنیده ست که از خویش رمیده ست
به غوغاش مخوانید، خموشانه بگردید
سرشکی که بر آن خاک فشاندیم بن تاک
در این جوش شراب است، به خمخانه بگردید
چه شیرین و چه خوشبوست، کجا خوابگه اوست ؟
پی آن گل پر نوش چو پروانه بگردید
بر آن عقل بخندید که عشقش نپسندید
در این حلقه ی زنجیر چو دیوانه بگردید
درین کنج غم آباد نشانش نتوان داد
اگر طالب گنجید به ویرانه بگردید
کلید در امید اگر هست شمایید
درین قفل کهن سنگ چو دندانه بگردید
رخ از سایه نهفته ست، به افسون که خفته ست ؟
به خوابش نتوان دید، به افسانه بگردید
تن او به تنم خورد، مرا برد، مرا برد
گرم باز نیاورد، به شکرانه بگردید

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/22560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی