نسیم گیلان

آخرين مطالب

آیا ماینرها متهم اصلی قطع برق هستند؟ علمي

آیا ماینرها متهم اصلی قطع برق هستند؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آیا ماینرها متهم اصلی قطع برق هستند؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/7253780
٣٠
١
راه پرداخت / تقریبا تمامی پاسخ‌دهندگان به این سوال بر این عقیده بودند که نمی‌توان قطعی برق را به صنعت ماینینگ ربط داد و باید دلیل آن را در جای دیگری جستجو کرد. با این حال مسئول کمیته رمزارزهای اتاق بازرگانی ایران بر این عقیده بود که یکی از دلایل اصلی خاموشی‌های این روزها، می‌تواند فعالیت ماینرها باشد.
تا همین چند وقت پیش یک تصور وجود داشت که می‌توان از طریق بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال تحریم‌ها را دور زد. حالا نیز این تصور ایجاد شده که دلیل قطعی این روزهای برق، ماینینگ است. مگر ماینینگ در کشور چقدر انجام می‌شود که در فصل زمستان که حتی زمان پیک مصرف برق نیست، باعث قطعی برق شود؟
اگر نگاهی به آمار داشته باشیم، ماینینگ حتی با احتساب دستگاه‌های استخراج غیرمجاز نیز زیر 600 مگاوات برق صرف ماینینگ می‌شود؛ این در حالی است که مصرف سراسری در کل کشور روزانه نزدیک به 40 هزار مگاوات است.
این موضوع بهانه‌ای شد تا از فعالان حوزه ماینینگ در کشور دو سوال مطرح کنیم؛ اول اینکه آیا ممکن است دلیل قطعی برق این روزها، ماینینگ باشد و دوم اینکه سهم ایران در ماینینگ دنیا چقدر است؟
تقریبا تمامی این افراد بر این عقیده بودند که نمی‌توان قطعی برق را به صنعت ماینینگ ربط داد و باید دلیل آن را در جای دیگری جستجو کرد. با این حال مسئول کمیته رمزارزهای اتاق بازرگانی ایران بر این عقیده بود که یکی از دلایل اصلی خاموشی‌های این روزها، می‌تواند فعالیت ماینرها باشد. در ادامه نظر برخی از این فعالان را می‌خوانید.
قطعی برق را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان به صنعت ماینینگ ربط داد
محمدرضا شرفی رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران نیز با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ماینینگ به‌صورت قانونی انجام می‌شود و طبق آمار وزارت نیرو 310 مگاوات برق به صنعت ماینینگ اختصاص داده شده است، گفت: «البته باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که تعرفه برق صنعت ماینینگ، بالاترین تعرفه‌ی برق کشور است و عملا فاصله بسیار زیادی با سایر تعرفه‌های کشور دارد. در حال حاضر در صنعت استخراج رمزارز کشور مشکلاتی وجود دارد اعم از اینکه دستورالعمل‌های وزارت صمت محدودیت‌های بسیار زیادی را برای فعالیت در داخل کشور در نظر گرفته است که از تدبیر به دور است و این محدودیت‌ها می‌تواند سبب افزایش بهره‌برداری غیرقانونی از برق یا کسانی که به دنبال فعالیت در این صنعت هستند، به سمت مسیرهای غیرقانونی هدایت شوند که برای ایجاد شفافیت و حفظ منافع کشور درخواست داریم که مسیر را شفاف و تسهیل کنند تا همه کسانی که قصد فعالیت در این صنعت را دارند بتوانند با پرداخت هزینه‌ی تعیین شده نسبت به ورود به این صنعت اقدام کنند.»
طبق گفته‌های شرفی، در حال حاضر برآورد می‌شود چیزی حدود 3 الی 4 درصد استخراج دنیا در ایران انجام می‌شود و چین با حدود 70 درصد در رتبه اول جهانی است.
به عقیده وی، قطعی برق را نیز به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان به صنعت ماینینگ ربط داد چراکه در حال حاضر مصرف برق در پیک مصرف خود نیست و دلایل دیگری را باید برای این قطعی‌ها جستجو کرد.
«فکر می‌کنم بیشتر باید دلایل مدیریتی داشته باشد و روابط بین دو وزارت نیرو و نفت کشور باید در این موضوع تاثیرگذار باشند. درنتیجه با مصرفی که در حال حاضر ماینرها در کشور دارند، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان ارتباطی را بین صنعت استخراج و قطعی برق متصور بود.»
ماینینگ نمی‌تواند عامل اصلی قطع برق باشد
حمیدرضا صالحی عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق نیز در خصوص این موضوع توضیح داد: «ما همیشه در زمستان کمترین میزان مصرف برق را داشته‌ایم؛ یعنی در کشور ما در زمستان مصرف گاز بالا هست و در تابستان نیز پیک برق را داریم. همچنین میزان مصرف ماینینگ در کشور بین 500 تا هزار مگاوات بیشتر نیست؛ درنتیجه ماینینگ نمی‌تواند عامل اصلی قطع برق باشد.»
طبق صحبت‌های صالحی، علت اصلی خاموشی‌های این روزها کمبود گاز است که به دلیل اینکه در زمستان همیشه پیک گاز داشتیم و امسال میزان مصرف گاز به‌شدت بالا رفته‌ است، اتفاق می‌افتد. «وقتی کمبود گاز به وجود می‌آید ابتدا گاز نیروگاه‌ها و صنایع را قطع می‌کنند و به این دلیل نیز ممکن است برق کافی را نتوانند تامین کنند.»
یکی از دلایل اصلی قطعی برق این روزها ماینینگ توسط کشورهای خارجی و بعضی نهادها در ایران است
به عقیده محمود استقلال مشاور کمیسیون صادرات و مسئول کمیته رمزارزهای اتاق بازرگانی ایران یکی از دلایل اصلی قطعی برق این روزها ماینینگ توسط کشورهای خارجی و بعضی نهادها در ایران است.
وی در این باره توضیح داد: «لازم به ذکر است که بنا به شواهد موجود، سهم بخش خصوصی با موارد ذکر شده قابل‌مقایسه نیست. بنا به برخی از گزارش‌ها و شنیده‌ها، یکسری مزارع استخراج رمزارزها متعلق به برخی از کشورهای خارجی ازجمله چین و نیز برخی نهادها در مناطقی همچون استان‌های کرمان و البرز در حال استخراج رمزارز هستند که میزان فعالیت آنها با توجه به افزایش قیمت بیت‌کوین بیشتر نیز شده است. درنتیجه فعالیت ماینرها در کشور یکی از دلایل قابل‌توجه قطعی برق می‌تواند باشد.»
اما به نظر استقلال علاوه بر ماینینگ، دو عامل دیگر نیز در قطعی این روزها تاثیر دارند. او درباره این عوامل گفت: «به نظر من قطعی برق این روزها، علاوه بر فعالیت ماینرها، دو دلیل دیگر نیز دارد؛ یکی از این دلایل، صادرات بی‌رویه برق به برخی کشورها به‌ویژه عراق است. دلیل سوم نیز از کار افتادن موقتی نیروگاه‌ها هست. البته ما معمولا قطعی برق را در تابستان داشتیم و برای ما نیز عجیب است که در زمستان با چنین مشکلی روبه‌رو شده‌ایم.»
طبق صحبت‌های مسئول کمیته رمزارزهای اتاق بازرگانی ایران، بر طبق آمار منتشر شده در تحقیقات دانشگاه کمبریج در کل حدود نیم درصد برقی که در دنیا مصرف می‌شود، به ماینینگ تعلق دارد؛ درواقع 21 هزار تراوات بر ساعت مصرف برقی دنیا است و نیم درصد از آن متعلق به ماینینگ است. «یعنی حدود 112 تراوات بر ساعت مصرف برق ماینینگ در دنیا است که عدد قابل‌توجهی است و تقریبا به اندازه مصرف برق امارت متحده عربی است.»
استقلال با ارجاع به همین آمار توضیح داد: «ایران دارای رتبه هفدهم در مصرف برق در دنیا است… همچنین با استناد به منبع یادشده، جایگاه ایران با انجام حدود 4 درصد ماینینگ دنیا در ایران دارای جایگاه هفتم دنیا بوده است»
وی با اشاره به اینکه آمار دانشگاه کمبریج به‌روز نیست، گفت: «بنا به برخی شنیده‌ها، اخیرا نرخ استخراج بیت‌کوین در ایران افزایش یافته و در نتیجه حدس زده می‌شود که میزان استخراج رمزارزها در ایران نزدیک به دو برابر نسبت به ماه‌های قبل از رشد قیمت بیت‌کوین، افزایش پیدا کرده باشد. با عنایت به موارد گفته‌شده، می‌توان نتیجه گرفت که شاید میزان برق مصرفی برای استخراج رمزارزها در کشور، عدد در حدود 8 تراوات بر ساعت مصرف ماینرها بوده که ممکن است تا حدود 16 تراوات بر ساعت نیز رسیده باشد. در پایان لازم به ذکر است که با توجه به عدم شفافیت آمار و اطلاعات در بخش‌های حاکمیتی، امکان اظهارنظر قطعی در موارد ذکر شده، وجود ندارد.»

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/235584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری