نسیم گیلان

آخرين مطالب

ارمغان بهار انقلاب برای گیلان اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت - دوازدهمین روز فروردین برای ما ایرانیان مناسبت ملی تاریخی ویژه ای است؛ روزی که مردم با رأی اکثریت قاطع، به جمهوری اسلامی آری گفتند؛ نشانی از تصمیم برای تغییر شیوه حکومت کشور از شاهنشاهی به جمهوری، آن هم با الگوی اسلامی است.
به گزارش ایرنا، سال 1358 در چنین روزی مبارزات ضد سلطنتی به ثمر نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.
کشتی انقلاب و جمهوری اسلامی در قریب به 40 سال گذشته از گرداب ها و موج های عظیم بسیاری عبور کرده اما همچنان با نیروی ایمان و توکل مردم به راه خویش ادامه می دهد.
نظام جمهوری اسلامی در این سال ها با وجود موانع و دسیسه های دشمنان دگرگونی قابل ملاحظه ای در عرصه های مختلف در کشور ایجاد کرد که گیلان این سرزمین دلیران و دیار میرزاکوچک خان نیز از آنها بی بهره نبود.
استان گیلان این سرزمین سبز واقع بین دریای نیلگون کاسپین و کوه های البرز دارای 16 شهرستان و 14 هزار کیلومتر مربع مساحت است؛ جمعیت گیلان سال 1355 یک و نیم میلیون نفر بود که اکنون به حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر رسیده است.
پیش از انقلاب اسلامی فقر و محرومیت پشت چهره سبز طبیعت زیبای گیلان پنهان و به فراموشی سپرده شده بود اما اکنون حدود چهار دهه پس از انقلاب گرچه هنوز این دیار سربلند سبز از مشکلاتی در رنج است اما در بخش هایی به ویژه روستاها شاهد تحولات قابل ملاحظه ای هستیم.
**توسعه زیرساخت های حمل و نقل
شبکه حمل و نقل یکی از مهمترین زمینه های توسعه هر کشور است . احداث آزادراه قزوین - رشت، احداث شبکه راه آهن و افزایش اسکله ها و ظرفیت حمل و نقل بندرگاه انزلی ، راه اندازی بندر آستارا، ایجاد منطقه آزاد انزلی و احداث بندر کاسپین از زیرساخت های مهم توسعه ایجاد شده در گیلان پس از انقلاب اسلامی بشمار می آید .
آزاد راه قزوین - رشت توسط معاونت ساخت و توسعه راه های وزارت راه و ترابری به صورت مرحله ای از اواخر سال 1376 به صورت تک باند و از پائیز 1382 با سرمایه‌گذاری مشترک وزارت راه و ترابری و شرکت آزادراه قزوین - رشت بصورت اجرای کامل آزادراه دنبال شد.
بندرگاه انزلی که بیش از 200 سال قدمت دارد از مهمترین بندرهای شمال ایران و زمینه ساز مراودات تجاری و اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر است.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی کشور در مصاحبه با ایرنا گفت: قبل از انقلاب بندرگاه انزلی دارای پنج پست اسکله با 300 هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه بود .
هادی حق شناس اظهار داشت : امروز بندرگاه انزلی دارای 10 پست اسکله با 10 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری و بندرگاه آستارا دارای 2 پست اسکله با حدود 2 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری است .
همچنین به گفته وی تجهیز بندر به سیلو و انبارهای مسقف نگهداری سیلو و غلات از دیگر اقدامات صورت گرفته برای ارتقای این بندر است.
**منطقه آزاد انزلی دروازه ای رو به اقتصاد جهانی
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است .
پس از فروپاشی شوروی و بعد از پایان جنگ تحمیلی، دولت وقت با ایجاد مناطق آزاد کشور با هدف کمک به سازندگی و ورود به اقتصاد جهانی و اخذ سرمایه و به تبع آن دانش و تکنولوژی جدید اقدام به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سال 75 کرد، سال 82 منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بدل شده و در سال 83 نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال 84 از طرف هیأت وزیران تعیین و ابلاغ شد .
این منطقه که محدوده اش در ابتدا 3200 هکتار بود اکنون به بیش از 9400 هکتار افزایش یافت. کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
** اقبال به روستاها
توجه به روستاها به لحاظ ایجاد راه، روشنایی، آبرسانی و سایر بخش ها اندک اندک موجب ماندگاری و یا بازگشت مجدد روستاییان به زادگاهشان شده است.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت : پس از انقلاب شاهد توجه ویژه به خدمات رسانی به روستاها و روستاییان بوده ایم.
مازیار سیدی نژاد اظهار داشت: در امور زیربنایی ارتقای قابل توجه شاخص ها در حوزه هایی همچون آسفالت راه های روستایی، برق رسانی، گازرسانی، آب رسانی، ساخت خانه های بهداشت و مدارس روستایی صورت گرفته است.
وی افزود: در بحث اقتصاد روستاها و توانمندسازی روستاییان هم اقدامات تاریخی در سال های اخیر برای ارائه تسهیلات کم بهره به کارآفرینان روستایی صورت گرفته و در دست اقدام است.
بهسازی مسکن روستایی، اعطای تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن و همچنین تسهیلات اشتغال اکنون روستاییان را به ماندن و کارهای تولیدی در روستاها راغب کرده است.
**ارتقای زیرساخت های عمرانی
ارتقای وضعیت برق رسانی، گازرسانی، آب رسانی، ارتقای بهداشت و درمان و آموزش عالی از جمله دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در گیلان است.
*برق
سال 57 طبق آمارهای موجود تنها 407 روستای گیلان با جمعیت 60 هزار خانوار برق‌دار بود و اکنون به غیر از 52 شهر، ساکنان بیش از 2 هزار و 500 روستای استان از مزایای برق برخوردارند و زمینه توسعه سیستم‌های مخابراتی، پستی، پست الکترونیک، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، اینترنت و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز واحدهای اقتصادی، کشاورزی و صنعتی مهیا شده است.
مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در این باره گفت : در مدت 38 سال گذشته برای افزایش خطوط انتقال و توزیع برق گام‌های بلندی برداشته شده و طول شبکه‌های انتقال از 10 هزار و 650 کیلومتر در سال 57 به بیش از 27 هزار کیلومتر رسیده است.
**مخابرات، نبض ارتباطات
گیلان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه توسعه ارتباطات و ایجاد فناوری های نوین ارتباطی نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته است.
سال 1355 تعداد دارندگان تلفن ثابت در گیلان نزدیک 19 هزار نفر بود در حالی که سال 94 به افزون بر یک میلیون نفر رسید و هم اکنون 2 هزار و 498 روستای استان دارای ارتباط مخابراتی هستند.
ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان، 117.42 و ضریب نفوذ اینترنت 90.26 است. در مجموع استان گیلان بیشترین تعداد مشترکان موبایل را دارد .
*آب و فاضلاب روستایی
شرکت آب و فاضلاب روستایی سال 1377 تشکیل شد . در حال حاضر از 2 هزار و 60 روستای موجود بالغ‌ بر یک هزار و 41 روستای بالای 20 خانوار با جمعیت 780 هزار و 289 مشترک تحت پوشش این شرکت است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: در روستاهای گیلان 410 حلقه چاه عمیق و 551 دهنه چشمه و 22 هزار کیلومتر شبکه خطوط انتقال و‌ شبکه توزیع و 441 هزار مترمکعب مخزن و 599 دستگاه پمپاژ ایجاد شده است.
محب علی رنج ور با اشاره به اینکه شاخص بهره‌مندی آب شرب در گیلان 76.37 درصد است افزود: این شاخص در کشور 73 درصد بوده که نشان می‌دهد گیلان به‌طور متوسط 3.37 درصد بالاتر از متوسط کشوری قرار دارد.
**توسعه بخش درمان و بهبود وضع بهداشت
بهداشت، درمان و سلامت از شاخصه های توسعه یافتگی هر جامعه ای است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: سال 1357، تعداد 13 بیمارستان‌ دولتی و 2 بیمارستان‌‌ خصوصی در استان وجود داشت که در حال حاضر با افزایش 50 درصدی، به 26 بیمارستان دولتی و 8 بیمارستان خصوصی ارتقاء یافته و تعداد تخت‌های بیمارستانی موجود در گیلان نیز که سال 1357 حدود 1540 تخت بود، به حدود سه هزار تخت رسیده است.
شاهرخ یوسف زاده چابک اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی با پیشرفت‌های علمی در حوزه آموزش پزشکی و افزایش قابل توجه پزشکان عمومی و متخصص در کشور، بسیاری از اعمال جراحی سخت و پیچیده نیز توسط پزشکان بومی استان صورت می پذیرد و در حال حاضر 709 پزشک متخصص، 778 پزشک عمومی فقط در مراکز بهداشت و درمان دولتی گیلان در حال فعالیت هستند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تعداد خانه‌های بهداشت سال 1357، 60 مورد بود که اکنون به 973 خانه بهداشت رسیده و مراکز بهداشتی درمانی نیز با افزایش قابل توجه نسبت به قبل از انقلاب به 194 مراکز بهداشتی درمانی افزایش یافته است.
یوسف زاده با تاکید بر اینکه سال 1357 چیزی تحت عنوان پایگاه بهداشتی درمانی شهری و روستایی وجود نداشت، یادآور شد: به برکت انقلاب اسلامی ایران به این مهم نیز توجهی ویژه شده و هم‌اکنون در استان 42 پایگاه بهداشتی درمانی شهری و روستایی برای سلامت مردم در حال فعالیت هستند .
وی آمار پایگاه‌های اورژانس 115 را در سال 1357 ، چهار پایگاه اعلام و تصریح کرد: اکنون 62 پایگاه اورژانس 115 در گیلان فعال است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با اشاره به 76 داروخانه در سراسر استان طی سال 57 گفت: در حال حاضر 327 داروخانه در گیلان فعالیت می کنند.
*گاز رسانی
با توجه به اقلیم خاص گیلان و رطوبت بالا، گازرسانی در بهبود شرایط زیستی خانواده ها بسیار حائز اهمیت بود.
مدیرعامل شرکت گاز گیلان گفت: ضریب نفوذ گازرسانی در استان گیلان بالاتر از میانگین کشوری است.
حسین اکبر اظهار داشت: هم اکنون همه شهرهای استان به جز شهر ماسوله به جهت دارا بودن بافت تاریخی و بیش از 93 درصد خانوارهای روستایی استان از گاز بهره مند هستند.
وی ادامه داد: این شرکت دارای 20 هزار کیلومتر شبکه و بیش از 560 هزار انشعاب گاز است.
*آموزش عالی
دانشگاه گیلان از سال 1356 فعالیت های آموزشی خود را با پذیرش 155 دانشجو در 9 رشته تحصیلی آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه گیلان بطور مستقل و بدون وابستگی به آلمان، فعالیت های آموزشی خود را در هشت رشته تحصیلی و با حدود 500 دانشجو از سرگرفت و با رشد و گسترش آموزش عالی در کشور، دانشکده های علوم پایه، فنی، علوم کشاورزی، علوم انسانی و پزشکی ساخته شد و پس از آن نیز دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده منابع طبیعی و معماری و هنر تاسیس شدند.
این دانشگاه هم اکنون با 9 دانشکده و یک واحد پردیس و 2 پژوهشکده شامل حوضه آبی دریای خزر و گیلان شناسی، با حدود 600 عضو هیئت علمی، بیش از 18 هزار دانشجو و به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالی در منطقه شمال کشور مشغول فعالیت های آموزشی و پژوهشی است .
در سال 1357 در یک دانشکده پرستاری 556 دانشجو در رشته‌های پرستاری و بهیاری مشغول به تحصیل بودند اما هم‌اکنون پنج هزار و 735 دانشجو در دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی در رشته‌های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی در مقاطع تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال تحصیل هستند.
**کشاورزی قلب گیلان
گیلان افزون بر 438 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که با احتساب جنگل و مرتع 78 درصد اراضی استان را تشکیل می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از یک میلیون و 400 هزار هکتار زمین موجود در استان 430 هزار هکتار آن زمین زراعی و باغی است و 350 هزار نفر در این استان به شغل کشاورزی اشتغال دارند، میزان تولید محصولات کشاورزی استان نیز قریب به سه میلیون تن می باشد.
علیرضا شعبان نژاد اظهار داشت: گیلان به برکت انقلاب و روشنای ثبات اقتصادی کشور اکنون در زمینه بسیاری تولیدات کشاورزی نظیر چای ، فندق ، بادام ، پیله ابریشم ، صید ماهیان استخوانی و کیلکا ، صنوبرکاری و برداشت گل گاو زبان رتبه نخست را در کشور داراست.
وی افزود: همچنین در زمینه تولید شلتوک ، کیوی ، آبزی پروری ، استحصال خاویار ، تولید جوجه یک روزه رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است.
گیلان در تولید زیتون و در زمینه جوجه کشی نیز حائز مقام سوم است؛ همچنین در تولید گوشت مرغ، جوجه ریزی گوشتی و تولید عسل رتبه ششم را دارد.
در زمینه تولید گوشت قرمز و شیر در رتبه دوازدهم کشور قرار داریم . در خصوص موضوع حفظ کاربری اراضی نیز بعنوان یکی از عوامل مهم در تولید محصولات کشاورزی شاهد رشد بودیم به نحوی که پوشش کامل حفاظتی اراضی کشاورزی از 185 هزار و 180 هکتار به 358 هزار هکتار رسید.
تجهیز و نوسازی اراضی گیلان نیز از سالیانه 500 هکتار به 10 هزار هکتار در سال ارتقا یافته؛ همچنین طی 3 سال اخیر 66 کیلومتر شبکه های فرعی ابیاری و زهکشی در استان احداث شد.
چای نیز بعنوان یکی از محصولات مهم و اصلی گیلان در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفت به نحوی که در سال 94 حدود سه هزار هکتار باغ چای با صرف اعتباری افزون بر 102 میلیارد ریال بهزراعی و احیاء شد.
سطح زیرکشت دانه های روغنی به چهار هزار و 356 هکتار و میزان تولید 11 هزار و 314 تن رسید .
در زمینه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی یک هزار و 590 واحد کارخانه شالیکوبی فعال و نیمه فعال با هفت هزار و 500 نفر در گیلان مشغول به کار هستند؛ همچنین 129 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی با ظرفیت 35 هزار و 800 تن و اشتغال یک هزار و 720 نفر در گیلان فعالند.
به گزارش ایرنا گیلان این سرزمین غنی با موقعیتی راهبردی، فرصت های بالقوه بسیاری برای توسعه بیشتر دارد؛ بی شک دلسوزان و حامیان انقلاب و میهن با تلاش، مسئولیت پذیری و استقامت می توانند زمینه ساز اعتلای فزون تر نظام و کشور باشند.
6030/2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/24189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان