نسیم گیلان

آخرين مطالب

چالش نه به زباله

دو صد گفته چون نیم کردار نیست*لیلا مسروری علمي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - بزرگان گفته اند : دو صد گفته چون نیم کردار نیست! قطعا هیچ کس منکر آن نیست که بجای متهم کردن یکدیگر به انواع هنجارشکنی های اجتماعی ، باید اصلاح را هر یک از خودمان شروع کنیم آنچه موضوع این بحث است یعنی معضل زباله از اصل یاد شده جدا نیست!
اما بخاطر داشته باشیم هر کاری ابزاری می خواهد متاسفانه تجربه نشان داده ما گاه گرفتار ظاهر می شویم یکی از این تضاهرات بیرونی معرفی انواع کارزارها ، کمپین ها و چالش هاست . از یک سو اگرچه اینها یک ابزار نه چندان جدید برای معرفی ، مقابله و بطور کلی جلب نظر عمومی است اما به تنهایی مطلقا کافی نیست.
از اینکه ساختار و سازوکار هر چالش برای تاثیر گذاری چگونه باید باشد می گذریم که خود مبحث مبسوطی در جامعه شناسی است ولی با توجه به روز طبیعت با توجه موضوع این روزها که دعوت یکدیگر به زباله نریختن است ؛ مایلم بر این نکته تاکید کنم به رغم اعتقاد و باور قلبی ام نسبت به تغییری که از خودمان شروع میشود مایلم تاکید کنم بدون فراهم شدن زیر ساختهای لازم ، اینها در حد شعار و ایجاد توهم محیط زیست دوستی و کنشگری می ماند .
اجازه بدهید چند مثال بزنم همه کسانی که با مسئله پسماند آشنایی دارند می دانند یکی از عواملی که معضل کارخانه های کمپوست است وجود شیشه است! جالب اینکه شیشه به لحاظ اقتصادی با ارزش و کاملا قابل بازیافت است . ولی دریغ از اینکه حتی یک مرکز جمع آوری شیشه در شهرهای ما باشد یا دست کم در هر استان یکی دو شهر را بعنوان شهرهای معین جمع آوری شیشه معرفی کرده باشیم! ایام عید است و بیا و برو و به تبع آن استکان و لیوانی که ممکن است بشکند خوب یک بانوی خانه دار که می خواهد مطابق شعار این روزها تغییر را از خود آغاز کند ، با این شیشه شکسته ها چه باید بکند؟
زباله های الکترونیکی منازل ، باتری ها ، همین لامپ های فلورسنت و کم مصرف که باید بی خطر سازی شوند ؛ کجا قرار است اینها را تحویل بدهیم؟
بماند که ما برای تحویل نخاله و شیشه و زباله های الکترونیکی منازل که کاری نکردیم ؛ آن غرفه های سنتی تحویل کاغذ و پلاستیک را هم تعطیل کردیم!
در بسیاری از کشورهای شرق اسیا که ما آنها را عقب مانده می دانیم سالهاست عرضه پلاستیک ممنوع و محدود شده چون دریافتند یکی از مسایلی که تاثیر تخریبی پدیده سیلاب های موسمی را دوچندان می کند بسته شدن مسیرهای آب اعم از زهکش ها و مجراهای جمع آوری آبهای سطحی توسط پلاستیکهاست! ما یکدیگر را دعوت به استفاده از کیسه پارچه ای می کنیم ولی بین خودمان و خدای طبیعت،چندنفرمان متعهدیم که حتما این کیسه ها را به همراه داشته باشیم ؟! تقریبا اغلب ما هم داستان فروشگاههایی که بابت کیسه پلاستیکی رقم قابل توجهی می گیرند ولی اگر پاکتهای کاغذی یا کیسه پارچه ای همراه داشته باشید به شما تخفیف هم می دهند را شنیده ایم ؛ چند فروشگاه ما با این شیوه آشنا و به آن متعهدند در حالیکه بزرگترین فروشگاههای زنجیره ای ما در ایران ، اتفاقا وابسته به نهادهای دولتی یا نیمه دولتی بوده و اجرای چنین کاری در آنها آسان است.
یادمان باشد ما برای دعوت به استفاده از کیسه پارچه ای نیاز به فرهنگ سازی نداریم آنچه می خواهیم بازیابی فرهنگی است همانطور که فروشگاهها ، زنبیل های دوست داشتنی را از ما گرفتند و ما را با نایلکس آشنا کردند با شیوه های مطمئن می توانیم بار دیگر از همان مبدإ ، به فرهنگ مان باز گردیم.
واقعا چقدر از اقتدار قانون کمک گرفته ایم ! متاسفانه با خودمان رو راست نیستیم و نمی خواهیم بپذیریم یا اعتراف کنیم که الزام قانونی و ضمانت اجرای آن بخصوص جرایم پولی خیلی وقتها برای بسیاری از ما مجاب کننده تر است! ما شاید گهگاه به شهردارانمان به عنوان متولیان مدیریت پسماند شهری سخت بگیریم ولی از طرفی با اغماض و اهمال، مسیر تساهل نادرست با شهرداران و یا تولید کنندگان پسماند کشاورزی و صنعتی و بیمارستانی ، را در پیش میگیریم و این چنین است که ایستگاه و محلهای انباشت موقت تبدیل به مکانهای دفن و انباشت غیر بهداشتی پسماند می شود و بسا که با وزش باد و وجود احشام و حیوانات سرگردان زباله ها پخش شود اینکه در بهار کنار هر جوانه دو کیسه پلاستیکی به شاخه ای گیر کرده از کجاست؟! فقط گردشگران؟! یا نه اینها زباله های مدیریت نشده شهر و روستای ماست که در مکانی دور از چشم وسط جنگل ، کنار رودخانه انباشته و رها می شود! بنابراین هیچ دعوت یک دقیقه ای صوتی و تصویری گره گشا نیست ! همه می دانیم نباید زباله بریزیم ! ولی می ریزیم ! گاه از سر تجاهل گاه از سر فقدان زیر ساختها! کاش چالش ها مبتنی بر ترغیب جدی مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر برای انجام تعهدات قانونی شان باشد ! هیج انسان سالم و اجتماعی، با زیبایی با بهداشت با تمیزی با دوری از آلودگی ها مخالفت ندارد! باید جدیت داشته باشیم نخست در کاهش حجم زباله ، در تفکیک زباله و نیز در ایجاد و ساماندهی مکانهایی برای مدیریت زباله ها . حال اگر بر این مشکل فایق شویم افراسیاب افکنده ایم وگرنه چالش ها در حد سرگرمی می مانند و بس!
**فعال محیط زیست
6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/24264/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجات مرد 38 ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

راه‌اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها در گیلان

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

ایثارگری‌های جبهه مقاومت ‌برای نسل جدید بازگو شود

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم

عبور از اروند اوج شکوه رزمنده‌های گیلان در عملیات والفجر 8

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت

اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان

نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

آدمی حسرت سرگردونه

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

بارش‌های رگباری باران در گیلان

راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

آغاز فرایند انتخاب واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی استانی و ملی

لزوم بهره گیری از ظرفیت هنر دراجرای کنگره 8000 شهید گیلان

داستانک/مادر آلزایمری

لزوم استفاده از ظرفیت هنر در برگزاری کنگره 8000 شهید گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 4 اردیبهشت 1403

5 مصدوم بر اثر برخورد خودرو با گاردریل در آزاد راه قزوین - رشت

استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان

استقبال گردشگران خارجی از 5 شهر گیلان

مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا

روند عادی تردد کامیون ها در آستارا

سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد

شهروند رشتی مأمور قلابی را لو داد

جمع‌آوری و دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

نمازم قضا شد

از گفته خود دلشادم