پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

سحرگاهاني روشن در رمضان گيلان مقالات

سحرگاهاني روشن در رمضان گيلان

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
هلال ماه مبارک رمضان چشم انتظاران بسيار دارد و به استقبال رفتن آييني است که در گيلان به "پيش آ شو "معروف است و آواي خروس سفيد خبر از سحرگاهانش مي دهد و به همين سبب در باورهاي مردم گيلان، خروس سفيد روزگاري فرشته اي بوده و از اين رو نگهداشتن آن را و صدايش را خوش مي دارند و تا حد ممکن از ذبح آن مي پرهيزند.

گيلان با پيشينه اي کهن سرشار از آيين ها و مراسمي است که هريک در فصل، زمان و مکان خود اجرا مي شود و نشانگر فرهنگي کهن است، اگرچه نيک نيست که بگوييم فرهنگ ها و آيين ها مي روند تا يکدست شوند.

گويي در شهرها آيين و فرهنگ رمضان يکي شده و همه بر يک قاعده، پيشواز ماه نيايش را آغاز مي کنند هرچند، گاهي تفاوت هايي اندک در کوي و راه هويدا مي شود.

امروز اگرچه در گيلان همچون همه جاي کشور ارتباطات ديجيتال دعاي سحر و نواي اذان را به خانه ها مي برد و ديگر سحرگاهان گوش به بانگ خروس سفيد نمي سپارند، اما هنوز بعضي از کوه نشينانش اين ديار سبز چشم بر ستاره ميزان يا ششه دارند و درگاهي از آن غذا بر آتش مي برند و درگاهي ديگر از آن دست از طعام مي کشند و نماز مي گذارند.

محمد بشرا پژوهشگر فرهنگ مردم گيلان بيان کرد: آيين ها، نمادي از اعتقادات ريشه داري است که يادگارهاي پيشين است و علاوه بر اينکه بيانگر قدمت و پيشينه تاريخي جامعه مان است، گوياي هويت فرهنگي نيز هست.

وي درباره آداب و رسوم ويژه ماه مبارک رمضان در استان مي گويد: تحقيقات ميداني و گفتگو با مو سپيد کردگان حکايت از آن دارد که مردم گيلان در قرني که گذشت، دست کم هشت آيين ويژه براي استقبال و گراميداشت ماه مبارک رمضان داشته اند که امروزه به جز دو سه رسم که دربرخي مناطق گيلان برجاي مانده، بقيه به دست فراموشي سپرده شده اند.

وي افزود: نظافت و خانه تکاني ، خريد لوازم چايخوري و سفيد کردن ظروف مسي، تهيه مايحتاج ماه مبارک رمضان ، مراسم آشتي کنان ، تشخيص و اعلام وقت سحر با بانگ خروس و ستارگان، افطاردهي و فرستادن سحري و افطاري، دوختن کيسه برکت ، پيراهن سلامت و روسري بخت گشايي و مراسم ويژه عيد فطر آيين هايي بودند که اجراي آنها در جاي جاي استان مرسوم بود.

بشرا بيان کرد: آيين ها و آداب و رسوم ديني، همواره مستلزم نکات اخلاقي است و مشارکت کنندگان خود را به ارزش هاي استعلايي فرامي خوانند و البته بايد دقت کرد آداب و رسوم ديني با خرافات ساختگي ممزوج نشود.

گياه، بانويي روستايي در اطراف سنگر از توابع شهرستان رشت است که مجمعه افطار را حاوي سبزي خوردن، شامي ( حتما بايد بر سر سفره افطار گيلاني ها باشد) ، چاي و شکر و پنير و نان تازه و رشته خشکار ( شيريني ويژه ماه مبارک رمضان گيلانيان که ورقه اي است از آرد برنج ، پر شده با گردو و هل و شکر ) مهيا کرده است.

وي مي گويد: خورد و خوراک بهانه بود و اگرچه زحمت فراوان، دلها خوش بود چراکه همه کارها بي ريا انجام مي شد و شادي و غم براي همه بود.

وي ادامه داد: پيشترها رمضان هم نوروز بود؛ خانه تکاني مي کرديم و ديوارها را با گل رنگي سفيد مي کرديم، برنج خيس مي کرديم و در نمکيار (ظرف سفالي ويژه گيلان که براي ساييدن مورد استفاده قرار مي گرفت) آرد فرني مي ساختيم و رشته براي خشکار مي ريختيم و در زير نور چراغ هاي فانوس، حبوبات پاک مي کرديم و هرکس به فراخوري، نذري آماده مي کرد و همه به مسجد مي رفتند.

گياه، از مراسم آشتي کنان بعنوان يکي ديگر از آداب استقبال ماه مبارک رمضان در گيلان ياد مي کند و مي گويد: اين آيين، به تقريب در همه شهرها و روستاها وجود دارد و تشريفات آن بسيار ساده است.

او مي گويد: اگر دو نفر از يکديگر ناراحتي و کدورتي داشتند، يک ريش سفيد و بزرگتر با پا درمياني در مراسم ساده اي که در خانه خود بر پا مي داشت؛ آن دو را بدون اطلاع يکديگر دعوت مي کرد و پس از نصيحت کردن آنها را با هم آشتي مي داد.

ساده هستند و بساط آيين رمضان، به سادگي مناجات شبانگاهان، همچنان داغ و پر نشاط است.

گمان نمي کنم در تصور هيچ فيلسوف ، جامعه شناس يا سياستمداري؛ جهاني شدن به معني يکسان شدن باشد و همچنان، اين تفاوت هاي فرهنگي است که هويت آدم ها را بر مي سازد.

آيين ها و مراسمي که از زمان هاي گذشته به ما ارث رسيده، علاوه بر اينکه بيانگر قدمت و پيشينه تاريخي جامعه مان است، گوياي هويت فرهنگي ما نيز هست و به سخن ديگر، اين آيين ها همانند شناسنامه اي هستند که مشخصات ايراني بودن و اسلامي بودن بر صفحات آن حک شده و نه تنها بهترينهايش مي بايست حفظ بلکه مي بايست نيک انديشي ديگر از نسل نو بر آن پايدار شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رونق تولید گیلان در گرو رفع موانع/ تحقق رویای شیرین تنها با تلاش

سپاه سردمدار مبارزه با گروه های تروریستی

سیل اخیر و چند نکته ضروری

وقتی چراغ آگاهی‌بخشی اختلال اوتیسم فروزان نیست

این پهنه اعجاب !

مرثیه ای برای نوروز ناشاد نود و هشت

به یاری سیل زدگان بشتابیم

لاهیجان عروس شهرهای گیلان/بازدید از تنها موزه چای کشور

امام زادگان گیلان؛ حریم امن مسافران نوروزی

ورق‌هایی برای عیدی

چهارشنبه سوری بله؛ چهارشنبه سوزی نه

10 نقطه مهم حادثه خیز راه های گیلان را بشناسیم

دو روی سکه انتقال آب کاسپین

سفری خاطره انگیز در اقامتگاه‌های بوم گردی گیلان

نوروز در آبادی‌های گیلان

چارچوب چهارشنبه سوری - عیسی پاشاپور*

انتقال آب خزر به سمنان حتی به زیان مردم استان سمنان است

عروس گولی تا رابچره/ گیلان با آیین های سنتی به پیشواز بهار می رود

"نوشد" آیینی فراموش شده در حیران

آقای رئیس جمهور حال و روز مطبوعات و اصحاب رسانه را هم دریابید!

شهرداران درمانده از زباله، دهیاران بیگانه با زباله

دوگانگی اجتماعی و اضطراب های زنانه

همایش ملی بازاریابی گردشگری پایدار در گیلان فراخوان داد

انتخاب امروز ، کیفیت فردا

تغییر هویت و انزوای اجتماعی آسیب جدی استفاده از فضای مجازی است

پرهیز بر مدار دستان آلوده!

فائق؛ طبیب فرهنگ گیلان

خودمان وا دس بکار بیبیم

حل و نقل سبز نسخه ای مناسب برای رشت

سیاهکل، واقعه ای تاریخی نه حماسه

وجه تمایز دکتر سالاری نسبت به سایر استانداران غیربومی

​جای خالی جامعه شناسان در جامعه ما

سپیدرود محکوم است به «سقوط»؟!

این سال‌های 40 سالگی!

آبروی ما رفت

عطش سینماهای گیلان فرونشست

دموکراسی با طعم امپریالیسم !

با اشتباهات خودمان به ژاپن درجه یک باختیم!

اهمیت الگوهای سالم رفتاری در تقویت سرمایه‌های اجتماعی

موسیقی خیابانی؛ اشاعه فرهنگ بومی در پیاده راه رشت

جامعه خشمگین خشمگین!

​یا راه نمی دانید یا نامه نمی خوانید

اطلاع رسانی در گیلان ناتوان، سنتی و دست به عصاست!

زخم برداشت‌ شن و ماسه بر بستر رودخانه‌ها/ نظارت‌ها کافی نیست

استراتژی فریب مربیان ایران و عراق

حاشیه نشینی در رشت از الگوی کشوری تبعیت نمی کند

جایگاه قانون، نمایندگی مردم و رشت زخمی

صنعت گل و گیاه گیلان در حسرت صادرات

آشپزخانه ی معجونی ، روایت نویی ازعصر جدید

جبرِ فیلترینگ