نسیم گیلان

آخرين مطالب

عنوان شهر خلاق خوراکی ها شکم رشت را سیر نمی کند اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت- ضرب المثلی قدیمی می گوید" شکم مرد، دروازه قلب اوست" کنایه به این که اگر می خواهی خودت را در دل کسی جا کنی با او از غذای خوب پذیرایی کن.
گرچه صحت این امر جای بحث دارد اما شاید ویژگی بهره مند بودن از انواع خوراکها و چاشنی های خوش طعم موجب راه یافتن رشت به قلب بسیاری از افراد و انتخاب این کلانشهر بعنوان شهر خلاق خوراکی ها شد.
به گزارش ایرنا، 20 آذر سال 94 شهر رشت، بطور رسمی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ثبت شد.
یونسکو بهره برداری از منابع محلی، به ویژه گونه های مختلف ماهی و محصولات فصل ، غذا بعنوان عاملی برای حفاظت و ترویج میراث فرهنگی ، دنبال کردن روشهای پخت قدیمی و استفاده از ظروف و روش های پخت و پز منحصر به فرد را از جمله عوامل انتخاب شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها عنوان کرد.
*خوراکهای گیلان و ظرفیت بالا برای معرفی
غذا می تواند موجب ایجاد احساس دوستی و تقویت ارتباط بین فرهنگی و بین نسل ها و عامل کلیدی برای توسعه پایدار شهری و روستایی و رفاه اقتصادی باشد، به علاوه شهر خلاق خوراکی ها ضامنی برای حمایت از کشاورزی منطقه است .
سید مرتضی رحیمی مقدم سرآشپز نمونه گیلانی در مصاحبه با ایرنا ، شرایط جغرافیایی استان و بهره مندی از انواع سبزیجات ، ماهی ، طیور و دام در کنار ذوق و هنر بانوان کدبانوی گیلانی و ارتباطات تاریخی گیلان با خارج از کشور را در انتخاب این شهر بعنوان شهر خلاق خوراکی ها موثر می داند .
وی که حدود 25 سال است به صورت حرفه ای به کار آشپزی مشغول است می گوید : تنوع غذایی گیلان بر اساس برخی نوشته ها بر اساس کتاب سفره گیلانی بین 210 تا 250 خوراک است .
رحیمی از ماهی ملاته ، کولی غورابیج،چغرتمه ، کاله کباب ، کپور آبه ، باقلا قاتق ، میرزا قاسمی ، ترش تره ، سیرقلیه ، کباب ترش، اناربیج ، واویشکا ، شش انداز، ترش آش ، گمج کباب، موتنجن، دبیجا و ماهی فیبیج بعنوان برخی غذاهای بومی گیلان یاد و خاطرنشان کرد ما در گیلان فقط 12 نوع فسنجان داریم .
به اعتقاد این سرآشپز ماهر و نمونه یکی از رستورانهای پرآوازه رشت ، کمتر جایی در ایران تنوع چاشنی های گیلان را دارد.
رحیمی خاطرنشان می کند علاوه بر تازگی تنوع طعم خوش خوراکها حضور نام غذاها در کتابهای جهانگردان و شاعران و نویسندگان بومی مثل اسماعیل فخرایی ، شیون فومنی عقبه فرهنگی برای کسب لقب شهر خلاق خوراکی ها شد.
وی که در جشنواره راه ابریشم آستارا-روسیه بعنوان سرآشپز ایرانی حضور داشته معتقد است غذاهای گیلان ظرفیت فراوانی برای معرفی دارند.
رحیمی می گوید هشت نفر از سرآشپزهای نمونه گیلان برای سفر به هند و شرکت در جشواره غذا انتخاب شدند اما خبری از اعزام نشد همچنین برای شرکت در جشنواره خوراک برزیل تنها چهار روز مانده به برگزاری جشنواره از طرف شهرداری نامه ای دریافت کردیم که در آن فرصت محدود به هیچوجه امکان دریافت روادید و مقدمات سفر نبود.
*متولی مشخص و مسئول
مهرداد میررازقی مدیر یکی از رستورانهای به نام شهر رشت در این باره گفت : شهرخلاق خوراکی ها متولی مشخصی ندارد و فرد مشخصی مسئولیت پشتیبانی از این مساله را به عهده نمی گیرد.
وی معتقد است متولی حفظ برند شهر خلاق خوراکی ها باید معاونت گردشگری میراث باشد و نباید به افتخارش فکر کند بلکه باید به کسب منفعت شهر و استان از این امر بیاندیشد.
وی با بیان این که تعامل دو طرفه بین شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نیست متذکر شد: برای حفظ برند رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها باید این دو سازمان به صورت مشترک روی این قضیه کار کنند.
میررازقی اظهار داشت : با توجه به انتخاب رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها و گردشگرپذیر بودن شهر باید رشته آشپزی در دانشگاهی در گیلان ایجاد شود و با همکاری رستوران داران خوش ایده و مطرح روی برند سازی کار شود.
*نتایج کسب عنوان شهر خلاق خوراکی ها
اما آیا برند شدن رشت به عنوان شهر خلاق خوراکی ها برای این شهر سودی در بر داشته و علاوه بر شکم گردشگران ، ارزشی برای شهر و اقتصاد شهر آفریده است
دکتر روشن بابایی استاد دانشگاه و رییس کمیته علمی ثبت شهر خلاق خوراک شناسی رشت بر این باور است که با وجود گذشت بیش از 2 سال از فرصت چهار ساله، رشت نتوانسته است شاخص مناسبی از شهر خلاق خوراک شناسی را در حوزه های مختلف کسب کند.
به گفته وی شهرهای خلاق خوراک شناسی هر چهار سال یک بار از سوی سازمان جهانی یونسکو ارزیابی می شوند . در ارزیابی ِاول، موقعیت فعلی هر شهر خلاق، نسبت به چهار سال قبل ، سنجیده می شود و اگر شهری نتواند در این بازه زمانی، پیشرفت موثری در زمینه اجرای راهبردهای یونسکو داشته باشد، از فهرست این مجموعه حذف خواهد شد.
اما چگونه می شود شهر خلاق خوراکی ها را بعنوان یک برند برای شهر خلاق خوراکی ها حفظ کرد.
*زیرساخت نیاز اصلی
وحید زارعی مدرس و مشاور مدیریت کسب و کار معتقد است اگر هدف ما جذب گردشگر از طریق غذا است ابتدا باید زیرساختهای لازم برای گردشگری نظیر جاده ، راه اهن، پروازهای مستمر به مراکز استانها، اقامتگاه های مناسب و سرانجام رستورانهای خوب داشته باشیم .
وی در مصاحبه با ایرنا با بیان این که هدف از برندسازی مشهور شدن خشک و خالی و بدون فایده نیست خطرنشان کرد : بعد از معرفی خوراک باید بدنبال ارزش آفرینی و کسب ارزش افزوده باشیم .
به اعتقاد وی قبل از اینکه در مورد برندسازی صحبت کنیم باید مشخص کنیم که هدف ما از برندسازی چیست و در مرحله دیگر این برندسازی قرار است چه ارزشی برای ما ایجاد کند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری افزایش ورودی گردشگران در مرحله نخست، افزایش مدت اقامت در گام بعد و افزایش درآمد حاصل از اقامت در وهله بعد می تواند هدف برندسازی باشد.
*لزوم ایجاد تحول در صنعت گردشگری
دکتر شیدا مهنام نماینده ایران در کمیسیون علوم اجتماعی یونسکو هنگام معرفی شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها گفته بود : نکته‌ای که از این پس مهم است و همه شهروندان باید واقعا به آن توجه داشته باشند، فرصتی است که در اختیار این شهر قرار گرفته است. چون نام رشت از این پس در سایت یونسکو قرار می‌گیرد و افزایش اطلاعات پیرامون رشت، قطعاً می‌تواند در صنعت توریسم شهر یک تحول به حساب بیاید و ما می‌توانیم ظرفیت ‌هایمان در بخش‌های دیگر را هم در کنار این بخش قرار دهیم.
اما آیا ما بعد از گذشت چند سال از انتخاب رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها به این اهداف دست پیدا کرده ایم؟ یا آیا به اندازه ظرفیت های بالقوه این عنوان توانسته ایم از آن بهره مند شویم؟
به اعتقاد زارعی پاسخ را می توانیم در وضعیت گردشگری در عید امسال جستجو کنیم.
گیلان پس از استان مازندران دومین استان در جذب گردشگر بوده اما آنچه در نتایج می بینیم فواید این ورود گردشگر به شکل معنی داری بیش از هزینه های تحمیلی به استان نبوده و عملا منافع و ارزش آفرینی این ورود گردشگر به استان باز نگشته است.
*چگونگی برندسازی شهر خلاق
طبیعت فوق العاده گیلان و موقعیت استان باعث شده از نظر مواد اولیه ، منابع آبی و محصولات کشاورزی و دامی و حتی دریایی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشیم.
زارعی معتقد است : توسعه رستورانهای با کیفیت مبتنی بر فرهنگ بومی، نظارت بر مواد غذایی ارایه شده در این رستوران ها مبتنی بر اصالت و هویت آن خوراک و نگاه دقیق به ارتقای کیفی به جای توسعه کمی شروط اولیه برندسازی خواهند بود.
هدف گذاری ، ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز، ارزش آفرینی قبل از شروع مرحله معرفی و تبلیغات و افزایش گردشگر، مشخص کردن سازمانهای متولی حوزه برندسازی و تفکیک و تقسیم وظایف در راستای اهداف ، نظارت مستمر بر فرآیند اجرایی برندسازی از جمله نظارت بر شاخصه های کیفی خدمات ارایه شده در حوزه گردشگری استان از دیگر عوامل لازم برای حفظ برند شهر خلاق خوراکی ها برای رشت است.
به اعتقاد این کارشناس اگر این موارد به عنوان سرفصل های کاری بحث برندسازی نهادینه شود سپس می توان به توسعه برند شهری و مقصد گرشکری به عنوان یک محصول ارزش آفرین امیدوار بود.
به اعتقاد وی اگر بتوانیم از این مرحله عبور کنیم در این صورت برنامه ریزی برای جشنواره های استانی و خارج استانی و احیای یک دبیرخانه دایمی و برنامه ریزی برای برندسازی نمادها و خوراک ها می تواند در این مسیر راهگشا باشد.
این کارشناس ابراز امیدواری کرد: مسئولان ذیربط با نگاه علمی به این حوزه و هم افزایی بین سازمانهای مرتبط بتوانند در آینده بهتر از آنچه تاکنون اتفاق افتاده استان را از مزایای این حوزه بهره مند سازند.
*انتظارات از رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها
یونسکو ، ایجاد موزه غذاهای محلی برای حفظ و ارتقاء محصولات محلی و دستور العمل های محلی پخت، از جمله فرهنگ مواد غذایی بومی گیلان ، حمایت از تحقیق و توسعه در مورد غذا و تغذیه از طریق شبکه دانشگاهی و مراکز پژوهشی؛ توانمند سازی زنان و گروه های آسیب پذیر و افراد در حوزه فرهنگ، امور اجتماعی و اقتصادی با افزایش فرصتهای آموزشی و شغلی در این زمینه و همکاری با دیگر شهرهای خلاقانه غذا با تبادل دانش و تجربیات و انجام اقدامات مشترک را از جمله انتظارات از شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها می داند .
مواردی که در حدود دو سال و نیم از انتخاب این شهر هنوز به بار ننشسته است .
حال باید دید حدود یک میلیارد تومان اعتباری که برای اجرای برنامه ها و فعالیت های مرتبط با حوزه شهر خلاق خوراک شناسی در بودجه امسال شهرداری رشت اختصاص یافته است متولیان چه اقدام مثبتی در این زمینه انجام خواهند داد.
هنر گیلانیان در طبخ و فرآوری خوراک های خوش رنگ و خوش طعم موقعیت بی نظیری را نصیب این استان نموده است. اما اگر توجه نکنیم که هدف برندسازی شهر خوراک صرفا ارایه یک وعده غذا به گردشگر نیست عملا در مرحله ارزش آفرینی دچار شکست خواهیم شد.
رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد.
بنابر این اگر برندسازی نتواند ارزش آفرینی کند ، عنوان زیبا و پر افتخار شهر خلاق خوراکی ها نه تنها سودی برای شهر رشت به همراه نخواهد داشت بلکه عملا انجام روند برندسازی هزینه ای را به شهر تحمیل خواهد کرد.
گزارش از : گیتی بابایی

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/27960/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 29 فروردین 1403

برق کدام مناطق شهرستان‌های گیلان فردا قطع می‌شود؟

توقیف شوتی‌ها در رودبار

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

ویدیویی با ادعای درگیری گشت ارشاد با مردم در رشت!

گیلان خاستگاه متفکران و چهره‌های مهم هنر انقلاب اسلامی است

نظارت بر نانوایی‌های شفت تشدید شود

قطع گاز در رشت

قطعی برق در 5 شهرستان گیلان

مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند

تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی صومعه سرا مستلزم 300 میلیارد تومان اعتبار

بساط کشف حجاب کم کم جمع می‌شود

تاکید بر مردمی‌تر کردن مشارکت‌ها در اجرای طرح عفاف و حجاب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

توقیف 600 سی‌سی قاچاق در لاهیجان

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

21 سارق منزل طی دو روز در گیلان دستگیر شدند

آزاد راه قزوین به رشت گذرگاهی پرتردد، اما بدون امکانات + فیلم

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار