نسیم گیلان

آخرين مطالب

مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت:

میزبانی از شهرهای خلاق خوراک شناسی در راستای حفظ برند است اجتماعي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت با اشاره به مزیت‌های رشت برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری خوراک،گفت: رشت شهری خلاق با جایگاه برتر جهانی در شناسایی پرورش ایده ها،خلاقیت‌ها و استعدادهای بومی،محلی است.
به گزارش ایسنا-منطقه گیلان،فاطمه قدیمی،در جلسه کمسیون فرهنگی شورای شهر رشت با اشاره به اقدامات انجام شده پس از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک اظهار کرد:گروهی دو سال و نیم برای این عنوان شبانه روز تلاش کردند.
وی افزود:ایده شهر خلاق مدلی بود که توسعه پایدار شهری را فارغ از جغرافیای سیاسی پیش ببرد و با تاکید بر حفظ فرهنگ و ارتباطات اجتماعی هرکشور اتفاق افتاد.
قدیمی با اشاره به اینکه شهر خلاق در حال حاضر در راستای توسعه پایدار،به کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه می‌پردازد اظهار کرد: 180 شهر از 72 کشور عضو شبکه شهرهای خلاق هستند و نام شهر رشت به عنوان تنها شهر ایران در شبکه شهرهای خلاق خوراک در یونسکو ثبت شده است.
مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت،شاخص های توسعه فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی را مبنای ارزیابی شهرها برای قرار گرفتن در رنکینگ جهانی عنوان کرد و اظهار کرد:با نگاه شهر رشت برای استان گیلان و جمهوری اسلامی ایران،بحث توسعه روابط بین الملل یا پارادیپلماسی را پیگیری می‌کنیم.
قدیمی اهداف شبکه شهرهای خلاق خوراک را ترویج و تقویت خلاقیت، بیان خلاقانه در اقشار آسیب پذیر،دسترسی به حیات فرهنگی، تلفیق صنایع فرهنگی و... عنوان کرد .
وی اضافه کرد:رشت در مسیر استراتژی روابط بین الملل برای توسعه روابط خود در دو دسته ارتباطات فرهنگی و ارزشها و افکار عمومی مبتنی بر دیپلماسی غذایی حرکت کرد.
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به اینکه شبکه شهرهای خلاق گستره ارتباطات کشورها را با تاکید بر هویت فرهنگی و بومی تغییر می دهد گفت:در این مسیر پتانسیل محلی و گسترش روابط بین الملل نقش مهمی ایفا می کند .
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به اهمیت جذب گردشگری حلال و مسلمان گفت: سنگاپور رتبه اول جذب گردشگری حلال را دارد.
قدیمی با بیان اینکه دو شهر از کشورهای مسلمان شامل رشت و زحله لبنان عضو شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو هستند گفت:شهر رشت یکی از این سه شهر مسلمان است .
مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت اظهار داشت:زحله لبنان و رشت از ایران دو شهر اسلامی عضو شهرهای خلاق خوراک شناسی یونسکو هستند و غازیان تپ ترکیه نیز نگاهی بینابین به این موضوع دارد.
فاطمه قدیمی درآمد گردشگری حلال دنیا را بیش از 150 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سهم ایران در این حوزه کمتر از 1 درصد است .
وی با اشاره به اهمیت صنعت توریسم اظهار کرد: یک شغل از 11 شغل دنیا به صنعت گردشگری مربوط می شود.
مدیر برنامه‌های یونسکو در شهرخلاق رشت با اشاره به آمارهای اعلام شده گفت: هر گردشگر بین 150 تا 200 دلار در سفرهای خود برای خوراک هزینه می کند.
قدیمی مطرح کرد:مطابق آمارها،گردشگران در چین،آمریکا،انگلیس و روسیه بیشترین خرج را دارند.
وی یکی از شاخص‌های مهم توسعه فرهنگی در کشورها را تعداد رستوران های آن کشور اعلام کرد و گفت:بر اساس آمار اعلامی صنف چلوکبابی و پزندگان،بعد از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو 200 رستوران به رستوران های رشت اضافه شد .
مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت به ضرورت تدوین برنامه عملیاتی شهر خلاق خوراک بر اساس چشم انداز 5 ساله شهرداری رشت و شهر رشت تاکید کرد.
قدیمی با اشاره به آمارهای اعلام شده افزود:صنعت گردشگری می تواند نقش مهمی در جذب درآمد پایدار در کشور ایفا کند .
وی افزود:گردشگری ماجراجویانه مبتنی بر غذا روز به روز افزایش می یابد و 281 تورگردان داخلی و خارجی اعلام کردند که سالانه به بیش از 3300 مسافر خدمات سفر ماجراجویانه ارائه می کنند و 50 درصد از این مسافران تمایل دارند تجربه غذا را در شهرها داشته باشند .
وی همچنین با اشاره به اینکه پنج شهر ایتالیا به عنوان شهر خلاق در یونسکو ثبت شده است عنوان داشت: دو شهر از این پنج شهر به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت شده اند و شهر پارما در سال 2015 هم زمان با رشت به یونسکو پیوست .
قدیمی با اشاره به برگزاری جشنواره فرهنگی مشترک بین رشت و پارما در سال 2020 عنوان کرد: استراتژی ایتالیا این است هرسال یک شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی معرفی می کند در سال 2020 شهر پارما به عنوان پایتخت فرهنگی ایتالیا معرفی شده است.
وی با تاکید بر ضرورت برگزاری چنین جشنواره های مشترکی با ارائه بسته های فرهنگی، ادامه داد: هفته گذشته نیز شهر اصفهان هفته فرهنگی خود را در پاریس جشن گرفت .
مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با اشاره به مزیت های رشت برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری خوراک،گفت:رشت شهری خلاق با جایگاه برتر جهانی در شناسایی پرورش ایده ها، خلاقیت ها و استعدادهای بومی، محلی است که تنها شهر خلاق خوراک جهان می‌باشد و این نشان را در سال گذشته دریافت کرده است .
وی رشت را الگویی موفق در توسعه پایدار با اتکا بر شکوفایی اقتصاد خلاق و فرهنگ خلاق مبتنی بر توسعه فرهنگ خوراک گیلانی و صنایع دستی عنوان کرد و افزود:سواحل دریای کاسپین و... را از جمله مزیت های رشت برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری خوراک برشمرد .
مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با اعلام اینکه طی دو سال 18 تفاهم نامه در زمینه شهرخلاق به امضا رسیده است افزود:بر این اساس برنامه عملیاتی اجرایی این تفاهم نامه ها انجام شد .
وی اضافه کرد:رشد 36 درصدی اقامت گردشگران در ایام نوروز منجر به این شد گردشگران از خوراک و غذاهای رستوران های رشت استفاده کنند .
مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت میزبانی رشت از شهرهای خلاق خوراک دنیا را مهمترین رویداد بین المللی گردشگری خوراک کشور در 40 سال اخیر عنوان کرد .
فاطمه قدیمی با اشاره به اینکه در سال های اخیر ارزیابی ها برای ثبت 2 سال یکبار صورت می گیرد تصریح کرد: رشت در دوره گذشته داور ارزیابی شهر پاراتی برزیل برای ورود به شبکه بود.
مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت همچنین در این جلسه آمارهایی از درآمد های گردشگری در ایران و جهان ارائه کرد و به مقایسه درآمد گردشگری برخی کشور ها با درآمد حاصل از فروش نفت ایران پرداخت .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سختی های مسیر ثبت رشت در شبکه شهرهای خلاق پرداخت و گفت: با حمایت های برخی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت در دوره چهارم شورای اسلامی شهر رشت و شهرداران وقت در نهایت این برند ثبت شد. در آن زمان شهرداری رشت با سرپرست اداره می شد و بخشی از مکاتبات را با همراهی فرماندار وقت انجام دادیم. پروپوزال در استانداری گیلان ارائه شد و 80 مدیر استانی در این موضوع همراه بودند. تاکنون نیز تمام اقدامات انجام شده در راستای یکی از محورهای 11 گانه برای ارزیابی 4 ساله است.
فاطمه قدیمی در خصوص شاخص های یازده گانه ارزیابی خاطر نشان کرد: میزبانی از شهرهای عضو شبکه، تولید دایره المعارف، تولید فیلم و ... از جمله این موارد است و این میزبانی نیز در راستای همین موضوع به منظور حفظ برند شهر خلاق است .
مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت همچنین در پاسخ به هزینه سفرهای شهر خلاق اظهار کرد:هزینه سفر برای 12 نفر طی 8 سفر حدود 100 میلیون تومان است که حدود یک چهلم بودجه روابط عمومی شهرداری است .
قدیمی همچنین به ارائه آماری از ذکر نام رشت و متون مربوط به شهر خلاق خوراک شناسی رشت در صفحات اینترنتی با زبان های مختلف پرداخت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/28185/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

تجلیل از دانش آموز وظیفه شناس کوچصفهانی

پلمب یک رستوران متخلف در آستانه اشرفیه

بهره‌برداری از بیمارستان 421 تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

داستانک/ آداب و رسوم الکی

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

مادر روحانی شهید «حبیب الله رضایی» آسمانی شد

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

149151 نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند

تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد

پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد

استقلال خوزستان 1-1 ملوان: تیم پورموسوی در گردنه سقوط

دل دوستان شکستی!

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند از سعدی

ایده ای برای تقویت هوش خردسالان

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

اعلام محدودیت ترافیکی در 2 محور گیلان

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

جزئیات جدید از پشت پرده مسمومیت پزشکان در شیراز

اعمال محدودیت ترافیکی در 2 محور گیلان

تجلیل از برگزیدگان جشنواره «طنز پهلو» در زادگاه پدر طنز معاصر ایران

کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود

سخنان دلنشین دکتر مجتبی شکوری

آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد

توزیع 313 بسته معیشتی در طرح «قرار دوازدهم» رودسر

اعلام محدودیت ترافیکی در محورهای قدیم گیلان

درخشش غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

از شبنم عشق خاک آدم گل شد

ادعای بایدن درباره مخالفت حماس با آتش بس

نامه سرپرست دانشگاه گیلان به 38 نفر از روسای دانشگاه های آمریکا

بازگشت 282 دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان

آسمانی شدن مادر روحانی شهید حبیب الله رضایی در رودسر

داستانک/ اهمیت همسر

رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار

وام ازدواج ایثارگران در سال 1403 چقدر است؟

تجلیل از مربیان عقیدتی و سیاسی و معلمان بسیجی شهرستان صومعه سرا

ایجاد اشتغال برای 2560 نفر توسط بسیج سازندگی گیلان

تقدیر از روسای دو کمیته ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی سال 1403

تودیع و معارفه سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش

«آذرخش و رقص فانتوم‌ها» در نمایشگاه کتاب طنین می‌اندازد

فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید

آزار شیطانی پنج زن از سوی یک مرد رمال

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 12 اردیبهشت 1403

اسرائیل، حزب الله را تهدید به اشغال لبنان کرد!