نسیم گیلان

آخرين مطالب

تقویت تولید داخلی در سایه حمایت از کارگران اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت- چرخ تولید کشور با بازوان توانمند و رنج کارگرانی به حرکت در می آید که خود برای گرداندن چرخ زندگی شان دچار مشکل و نیازمند یاری و حمایتند .
از کارکردن در معادنی که گاه ریزش می کند و یا بر اثر انتشار گاز از لایه های زمین مرگ افراد را رقم می زند، کنار آتش داغ کوره ها ایستادن درگرمای تابستان و کارکردن بر بلندای ساختمان تنها بر روی میله هایی به نام داربست در سوز و سرمای زمستان ؛شرایط کاری است که کارگران ساعت های زیادی را باید در چنین جاهایی متحمل شوند تا لقمه نان حلالی برای خود و خانواده شان مهیا کنند.
برخی از این کارگران با وجود کار کردن در چنین شرایط دشواری ؛ گاهی چندین ماه نیز حقوقی دریافت نمی کنند که زندگی را بیش از پیش برای آنها و خانواده های شان با مشکل روبرو می کند اما دلسرد نمی شوند و برای تداوم حرکت چرخ های تولید و جلوگیری از آسیب رسیدن به اقتصاد کشور رنج ها را برخود هموار کرده و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از تولید ملی مزین شده بیش از پیش برای ساخت و تولید محصولاتی با کیفیت تر اهتمام دارند.
دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان بزرگترین مشکل کارگران را امنیت شغلی دانست و بیان کرد:سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران است اما در قانون مجلس شورای اسلامی ایجاد یک حساب جدید برای واریز سهم درمان تامین اجتماعی به خزانه دولت در قالب «نه بیست و هفتم حق بیمه» بدون توجه به وضع جامعه کارگری تصویب شده است.
حسن ایزدی افزود: کارگران 30سال حق بیمه پرداخت می کنند به امید آنکه روزی بتوانند از خدمات مناسب درمان برخوردار باشند اما با تخصیص منابع درمان صندوق تامین اجتماعی به خزانه دولت برای اجرای بیمه سلامت جامعه کارگری کشور دچار یاس و دلسردی شده اند.
وی تصریح کرد: ما نسبت به واریز شدن سهم درمان اجتماعی به خزانه دولت اعتراض داریم و امیدواریم نمایندگان مجلس پیگیر لغو این قانون شوند.
وی همچنین به وضعیت حقوقی بازنشستگان جامعه کارگری اشاره و بیان کرد: این با همسان سازی،حقوق حداقلی که اعلام کردند، همخوانی ندارد.
ایزدی خواستار یکسان سازی حقوق بازنشستگان جامعه کارگری شد و گفت: 40 هزار نفر از بازنشستگان کارگر استان برگه سهام عدالت ندارند.
** نشست های سه جانبه کارگر، کارفرما و مسئولان در رفع مشکلات جامعه کارگری موثر است
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان نیز گفت:تحقق سخنان مقام معظم رهبری بخش اعظمی از اقتصاد و مشکلات جامعه کارگری را حل می کند.
غلامرضا خوالگر با تاکید بر ضرورت امنیت شغلی کارگران اظهار داشت: اگر کارگران امنیت شغلی داشته و به مطالبات شان توجه شود، اهتمام بیشتری خواهند داشت تا با جدیت و تمام توان در امر تولید موثر باشند.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کارگری ما کشوری و بخشی استانی است، تصریح کرد:بخش کشوری آن مربوط به نبود امنیت شغلی و پایین بودن دستمزد می شود که باید در همان سطح تصمیم گیری شود.
وی مشکلات بخش استانی را نیز مربوط به قراردادها عنوان و خاطرنشان کرد: انتظار داریم که قراردادهای موقت پانزده روزه و یکماه بسته نشود؛ تا کارگران امید برای کار کردن را داشته باشند.
خوالگر با بیان اینکه ماهیت کار قرار دادهای 15 روزه و یکماهه دائم است، افزود: برخی کارفرمایان برای جلوگیری از اعتراض کارگران به مشکلات شان و حتی عدم پرداخت دستمزد ، قراردهای موقتی با آنها منعقد می کنند.
وی با بیان اینکه ما تعامل خوبی با بخش کارفرمایان داریم، گفت:کارفرمایان نیز مشکلات و حقی دارند که حمایت مسئولان را می طلبد.
وی با اشاره به اینکه کارگر و کارفرما بدون هم معنا نمی یابند بایستی خواسته کارفرمایان نیز مورد توجه قرار بگیرد.
خوالگر برای حل مشکلات کارگران و کارفرمایان خواستار نشست های سه جانبه کارگران، کارفرمایان و مسئولان شد و گفت: این نشست ها می تواند در رفع مشکلات این دو قشر تاثیر بسزایی بگذارد.
وی با اشاره به تعیین حداقل حقوق یک میلیون تومان برای کارگران بازنشسته و یک میلیون و 200 هزار تومان برای کارگران شاغل بیان کرد: حقوق نگرفتن کارگرها فقط مشکل اقتصادی ایجاد نمی کند، چرا که خانواده های کارگران نیز همچون اقشار دیگر خواسته های به حقی برای داشتن یک زندگی دست کم معمولی دارند که اگر به آنها توجه نشود ،آسیب های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه تعداد شوراهای کار استان را 33 شورا عنوان و بیان کرد: این شوراها مربوط به کارخانجات است که حدود 30 هزار کارگر را تحت پوشش قرار می دهد.
**401 هزار و 990 نفر کارگر بیمه شده تامین اجتماعی گیلان
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان این که اداره کار و امور اجتماعی سال 90 با اداره رفاه و تعاون ادغام شد گفت : این اداره کل در حال حاضر از ادارات بزرگ استان است از اینرو، گستردگی فراوانی در وظایف تکلیفی دارد.
محمود ایزددوست در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تامین رفاه جزو وظایف این اداره کل است، افزود: بخشی از وظایف این اداره کل به کارگران مربوط می شود که بر اساس آن به مسائل کار و رفاهی آنها پرداخته می شود.
وی تعداد کارگران بیمه شده تحت پوشش تامین اجتماعی استان را 401 هزار و 990 نفر عنوان و بیان کرد: کارگرانی که تحت پوشش بیمه نیستند، جزو این آمار قرار نمی گیرند.
وی رسیدگی به اتفاقات و حوادث برای کارگران را یکی از وظایف این اداره کل عنوان و بیان کرد: براساس آمار ؛ طی سال 95، 128 نفر از کارگران در استان دچار حادثه شدند که این آمار در سال گذشته(96) به 195 نفر افزایش یافت.
ایزد دوست ، علت افزایش آمار حوادث برای کارگران را بررسی ها و پیگیری دقیق تر بازرسان ذکر و تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی با توجه به اجرای ماده 66 قانون تامین اجتماعی موظف به بررسی تمامی حوادث جزئی و اتفاق افتاده در کار است .
وی اضافه کرد: بازرسان کار برای پیگیری علت حادثه به محل وقوع مراجعه می کنند و اگر چنانچه دلیل بی توجهی و رعایت نکردن کارفرما به رعایت استانداردهای مربوطه باشد ، تامین اجتماعی با رای صادر شده خسارت آن را از کارفرما طلب می کند.
وی با اشاره به اینکه با بررسی ها و بازرسی های دقیق تر به امار و حوادث واقعی نزدیک تر می شویم، خاطر نشان کرد:کارفرمایان برای جلوگیری از وقوع حوادث برای کارگران ؛ علاوه بر همکاری با بازرسان کار و دقت به تذکرات آنان؛ امکانات اولیه را فراهم کنند تا شاهد حوادث کارگری نباشیم.
ایزد دوست توزیع بسته های حمایتی در دو نوبت به 150 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را از اقدامات حمایتی و رفاهی این اداره کل عنوان و اضافه کرد: تعدادی از مشمولان دریافت سبد حمایتی، کارگر بوده اند.
وی پیگیری مشکلات بیمه کارگری و قطع شدن یارانه های تعدادی از کارگران ،امکان استفاده چهار هزار نفر از کارگران از مجموعه های ورزشی در استان را از جمله اقدامات حمایتی اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان عنوان کرد.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان حمایت از کالای ایرانی گفت: مصرف کالای تولید داخلی، بهترین راه حمایت از کارگر ایرانی و تحقق اشتغال پایدار است.
ایزد دوست همچنین هفته کارگر را فرصت مناسبی دانست تا به مسائل و مشکلات پیرامون جامعه کار و کارگری پرداخته و تدابیر لازم برای رفع آن ها اتخاذ شود.
وی تصریح کرد: امسال نیز همچون سال های گذشته برنامه هایی به مناسبت بزرگداشت هفته کارگر در استان تدارک دیده شد که نشست کارگران شوراها و تشکل های کارگری دیدار با خانواده شهدا، و نشست مشترک سه جانبه نماینده تشکل ها( کارگر، کارفرما و دولت) از جمله این برنامه هاست.
اول ماه می مصادف با یازدهم اردیبهشت روز کار و کارگر نامگذاری شده است.
7296 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/30707/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تشریح آخرین وضعیت تردد کامیون های ترانزیتی از مرز آستارا

افزایش 67 درصدی شناسایی انشعاب غیرمجاز آب در گیلان

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

شاهین خزر رودسر در گیرودار مشکلات مالی

برگزاری 31 عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

گیتی آذرپی درگذشت

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد