نسیم گیلان

آخرين مطالب

گیلان جزء 5استان متصل به شبکه ریلی کشور اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: 5 استان کشور شامل کرمانشاه،همدان،گیلان و آذربایجان های غربی و شرقی به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود که اتصال 2 استان از این تعداد برقرار شده و 3 استان دیگر نیز در 6 ماهه اول امسال متصل میشود.
به گزارش ایسنا،خیرالله خادمی گفت:در کشور حدود 13 هزار و 500 کیلومتر راه آهن از ابتدا تاکنون احداث شده و در حال حاضر نیز 9000 کیلومتر توسعه نیز در دست اقدام است .
وی ادامه داد:در سال 1396 براساس برنامه‌ریزی‌ها اقداماتی شد تا 5 استان کشور شامل کرمانشاه، همدان،گیلان و آذربایجان‌های غربی و شرقی به شبکه ریلی کشور متصل شود که اتصال 2 استان از این تعداد برقرار شده و 3 استان دیگر نیز در 6 ماهه اول امسال متصل می‌شود. این اقدام مستلزم 516 کیلومتر ریل گذاری در یک سال بوده است.در حالی که مقدار متوسط ما در کشور هیچگاه بالای 238 کیلومتر نبوده است .
یکی از معضلات کشور کمبود ریل است
خادمی با بیان اینکه پیش از انقلاب کلیه این بخش‌ها توسط متخصصان خارجی انجام می شد،گفت:در حال حاضر تمام جزئیات ریل‌گذاری‌های کشور توسط متخصصان کشور صورت می‌گیرد و صددرصد داخلی است.تنها ریل از خارج وارد کشور میشود. در حال حاضر یکی از معضلات کشور کمبود ریل است .
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:کشور 220 هزار کیلومتر جاده در اختیار دارد که حدود 120 هزار کیلومتر آن راه های فرعی و روستایی است که با وجود طول زیاد آن،بهره وری پایینی دارد. همچنین کشور 17 هزار کیلومتر بزرگراه و 2400 کیلومتر آزادراه در اختیار دارد در بین 94 کشوری که آمار جاده‌های آن وجود دارد ما در رتبه 70 هستیم که از جهت برخورداری ایران از این زیرساخت‌ها،ما کشور فقیری هستیم.
75 درصد کل ترافیک کشور بر 35 هزار کیلومتر از جاده های کشور بار دارد
خادمی اضافه کرد:کشور ما اگر بخواهد در این زمینه به متوسط جهانی دست یابد، باید 20 هزار کیلومتر دیگر بزرگراه و آزادراه بسازیم یعنی آزادراه ها و بزرگراه ها در کشور دو برابر شود.در حال حاضر 75 درصد کل ترافیک کشور بر 35 هزار کیلومتر از جاده های کشور بار دارد. به جهت پرداخت یارانه دولتی به بخش سوخت،قیمت انواع سفرها با سفر جاده ای برابر می شود و کشور ضرر ملی میکند .
مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به بخش حمل و نقل کشور گفت: 91 درصد حمل و نقل باری کشور در جاده ها صورت می گیرد و 87 درصد از 190 میلیون مسافرتی که سالانه در کشور انجام می شود، در این جاده هاست.این در حالی است که کل مسافرت های ریلی،هوایی و دریایی تنها 10 درصد مسافرت های کشور را شامل می شود که این خسران بزرگی برای کشور است چون در عمل قیمت مسافرت های جاده ای بیشتر از سایر انواع سفر مانند سفرهای ریلی است اما به جهت پرداخت یارانه دولتی به بخش سوخت، این قیمت ها برابر می شود و از این جهت کشور به ضرر ملی دچار می شود .
خادمی با اشاره به تصادفات جاده‌ای در کشور تصریح کرد: کشور ایران جزو 25 کشور تصادف خیز دنیاست و در این منطقه ما بعد از عراق جایگاه دوم را از این منظر به خود اختصاص داده‌ایم. این تصادفات که حدود 16 هزار فوتی در سال در بر دارد،تعداد مجروحان آن 4 برابر است.بر اساس برآوردها این تصادفات سالانه 17 هزار میلیارد تومان خسارت برای کشور به دنبال دارد. به طور کلی 70 درصد این تصادفات در جاده ها و 30 درصد مابقی آن در شهرها به وقوع می پیوندد .
این یک ننگ ملی برای ماست که تا این میزان تصادفات داریم
وی تاکید کرد:جان مردم در این تصادقات از دست می رود؛این یک ننگ ملی برای ماست که تا این میزان تصادفات داریم که قسمت اعظم آن به دلیل بروز خطای انسانی به وقوع می پیوندد.براساس آمارها حداکثر 30 درصد علت تصادفات عوامل جاده ای است اما به نظر من این میزان بیشتر است .
مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به مشکل کمبود جاده در کشور خاطرنشان کرد: همین مساله موجب بروز تصادفات جاده ای در کشور میشود.برای حل این معضل 9000 کیلومتر برنامه توسعه حمل و نقل جاده‌ای در دست داریم. همچنین موافقت نامه راه اندازی 25 هزار کیلومتر امضا شده و 1074 کیلومتر نیز قرارداد اجرایی منعقد شده است. با همه این ها معضل کشور این است که متوسط زمان افتتاح پروژه ها 10 ساله است.
خادمی با اشاره به هزینه های ساخت و ساز جاده به عنوان یکی از مشکلات کشور عنوان کرد: پیش از انقلاب استفاده از معادن برای ساخت جاده ها رایگان بود، اما پس از انقلاب و با تغییراتی که در قانون رخ داد، ما هزینه بالایی برای خرید محصولات معدنی برای ساخت جاده پرداخت می کنیم .
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:معضل دیگر در این بخش تملک اراضی است. پیش از انقلاب هر جایی که ریل احداث میشد،به دلیل وجود حق انتفاع،هزینه خرید زمین پرداخت نمی شد اما در حال حاضر و به دلیل مسیل شرعی باید حتما تمام زمین ها از مالکین خریداری شود .
وی با بیان اینکه دولت بیشترین قیمت را برای خرید زمین پرداخت میکند،گفت:خریداری زمین از افراد ظالمانه است چراکه هنگامی که پروژه ای روی زمین شخصی قرار دارد، ارزش آن زمین چندین برابر می گردد اما متاسفانه کارشناسان دادگستری به دلیل اینکه دولت می خواهد پول این زمین را پرداخت کند و همچنین با احتساب افزایش قیمت زمین پس از احداث پروژه آن را قیمت گذاری می کنند در حالی که اگر پروژه انجام نشود، قیمت همان زمین افزایش نخواهد داشت .
مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد:بسیاری از منابع مملکت در همین بخش تلف می شود. سالانه 70 تا 80 میلیارد تومان از بودجه این شرکت صرف پرداخت جریمه به شکایات مردمی به جهت فروش زمین هایشان برای اجرای پروژه ها می شود. این مساله را نمی توان فساد تلقی کرد.خواهش ما این است که افراد متخصص این موضوعات را مورد بررسی قرار دهند .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/32170/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد