نسیم گیلان

آخرين مطالب

چای ایران؛ محصولی طبیعی با شهرت جهانی اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - لاهیجان - چای ایرانی که به صورت عمده از باغ های شمال کشور بویژه استان گیلان به دست می آید، محصولی طبیعی با شهرتی جهانی است که طرفداران پرشماری هم دارد و به تازگی و در راستای حمایت از کالای ایرانی، برای نخستین بار در کشور، در بورس کالای منطقه آزاد انزلی عرضه می شود.
با آغاز فصل برداشت برگ سبز چای در اردیبهشت ماه در استان‌های مازندران و گیلان، عطر چای بهاره همه جا را آکنده کرده و با شروع فعالیت کارخانه های چای‌سازی، جنب و جوش و فعالیت در باغ‌های همیشه سبز چای اوج گرفته و با سحرخیزی چایکاران، روزهای کاری پر زحمتی آغاز شده است.
برگ های لطیفی که در فصل بهار از سر شاخه های بوته های چای می رویند، پس از عمل‌آوری به صورت چای خشک، رنگ و طعم ویژه ای دارند و این محصول از قدیم، بین مردم ایران طرفداران زیادی داشته و دارد. چای بهاره که اولین محصول چای در اردیبهشت ماه و سرگل چای ایرانی محسوب می شود؛ محصولی طبیعی است که شهرت زیادی بین مصرف کنندگان دارد.
بخش اندکی از چای بهاره به صورت مالش دستی از سوی برخی افراد فرآوری می شود و هنوز در شهر لاهیجان رواج دارد و به قیمتی افزون تر از چای تولیدی کارخانه های چای‌سازی، به مشتریان خاص فروخته می شود.
محصول چای تولیدی کارخانه های چای‌سازی در رقم‌های ممتاز بهاره، زرین، شکسته ممتاز، قلم بهاره، قلم دو و سه و یا با عنوان چای باروتی به تناسب درجه بندی در بازارهای گیلان به‌ویژه لاهیجان با قیمت های هر کیلوگرم بین 160 تا 360 هزار ریال عرضه می شود.
از مجموع بهره برداری یک ساله چای استان های گیلان و مازندران، 45 درصد آن را چای بهاره تشکیل می دهد؛ محصولی که مرغوبیت آن مدیون اولین رویش برگ های بهاری بوته های چای و غذای تجمیع شده در ریشه آن است و یا از بهترین شاخساره بدست می آید و قابلیت چای‌سازی بهتری نسبت به برگ های سایر فصل ها داشته و به دلیل عطر و طعم بالای آن، طرفداران زیادی هم دارد.
برگ سبز چای در سه فصل بهار، تابستان و پاییز برداشت می شود؛ برخی کارشناسان معتقدند اولین برداشت در هر سه فصل از بهترین چای محسوب می شود و عده ای دیگر نیز بر این باورند که چای بهاره جایگاه ویژه ای در صنعت چای ایران دارد و اکثریت مردم کشور با این چای مرغوب آشنا هستند و طعم و عطر آن را می شناسند.
معاون بازرگانی سازمان چای کشور روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: گرچه عطر بالا و منحصربودن طعم چای بهاره، آن را از دیگر چای های فرآوری شده متمایز می کند ولی چای تابستانه نیز رنگ خوبی دارد و در عین حال، چای پاییزه نیز ممکن است همه این خواص را با هم داشته باشد.
گودرز خردادپور افزود: تولیدکنندگان چای خشک می کوشند تلفیقی از این سه نوع چای را عرضه کنند تا برای چای هر سه فصل، مشتری داشته باشند و در هر مقطعی از دوره بهره برداری، اختلاطی از این سه نوع محصول را ارائه می کنند.
وی اظهار داشت: چای بهاره ایرانی اگر به خوبی برداشت و در واحدهای چای‌سازی به درستی عمل آوری شود، یکی از کیفی ترین چای های جهان است.
یک کارشناس حوزه چای نیز معتقد است که اولین برداشت چای بهاره ، تابستانه و پاییزه از ارقام ممتاز و کیفی هستند و چای فصل بهار، از نظر طعم و چای تابستان نیز از نظر رنگ مرغوبیت دارند و ممتاز بودن چای در هر سه فصل، بستگی به نوع عمل آوری محصول دارد و بر این اساس لازم است این مهم، از سوی واحدهای چای‌سازی جدی گرفته شود.
به گفته محمدولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور ، با پایان چین بهاره، 39 هزار و 446 تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی 96 میلیارد و 400 میلیون تومان از باغ های شمال کشور برداشت شده که 30 هزار و 140 تن شامل 76 درصد درجه یک و 9 هزار و 306 تن شامل 24 درصد، برگ سبز درجه 2 است.
وی اضافه کرد که از مجموع برگ سبز برداشت شده، هشت هزار و 875 تن چای خشک بهاره با کیفیت بالا در کارخانه های چای‌سازی استحصال و فرآوری شده است.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و درجه 2 در سال زراعی جاری از سوی شورای عالی اقتصاد با چهار درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ترتیب 27 هزار و 292 ریال و همچنین 15 هزار و 283 ریال تعیین شده است.
سال گذشته از 108 هزار تن برگ سبز چای تحویلی چایکاران به کارخانه های چای سازی، حدود 24 هزار تن چای خشک تولید شد.
استان های گیلان و مازندران 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است؛ شهرستان های رودسر ، لنگرود ، املش ، لاهیجان ، سیاهکل ، رشت و فومن در استان گیلان و برخی شهرهای غرب استان مازندران، از عمده ترین تولید کنندگان چای ایران هستند.
6029/2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/33949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار