نسیم گیلان

آخرين مطالب

550 تن پیله تر ابریشم از نوغانداران کشور خریداری شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - لاهیجان- رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: بیش از 550تن پیله تر ابریشم از نوغانداران کشور خریداری شده است .
علی‌اصغر داداش پور  افزود: تاکنون تمامی پیله تر ابریشم تولیدی نوغانداران بصورت توافقی و نقدی توسط بخش غیر دولتی بالاتر از قیمت تضمینی خریداری و به بازار عرضه شده است.
وی با اشاره به این که در22 استان کشور پرورش کرم ابریشم انجام می شود افزود: پیله های موجود در بازار نشان می دهد که نوغانداری وضعیت نسبی خوبی در همه مناطق و در اقلیم های مختلف کشور دارد و می تواند به عنوان یک منبع درآمد و بهبود معیشت مردم روستا و کشاورزان مورد توجه قرار بگیرد .
وی خرید بیشتر از قیمت تضمینی را علت داشتن کیفیت بالای پیله امسال دانست و گفت: ما به عنوان نماینده دولت در قیمت تضمینی مکلفیم که قیمت ها را افزایش دهیم ولی خرید پیله کرم ابریشم نشان می دهد حتما کیفیت خوبی داشته است که با این قیمت توسط بخش غیر دولتی مبادله می شود.
داداش پور اظهارداشت: هم اکنون در سطح کشور نوغانداری در مسیر احیا و توسعه قرار گرفته است و از سال 1392به بعد یک سری اقدامات حاکمیتی توسط دولت با تاکید بر اصلاح قیمت های تضمینی در حمایت از پرورش ابریشم شروع شد که امسال قیمت تضمینی آن در مقایسه با سال 91 حدود 110درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: همین علت سبب شد که کشش واقعی در بازار شکل بگیرد و در طول چهار سال گذشته تمامی پیله های تولیدی کشور توسط بخش خصوصی بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شود که تا به امروز متوسط قیمت خرید پیله تر ابریشم بصورت توافقی در کشور هر کیلوگرم 34هزار تومان است درحالی که بهای سال قبل آن 25هزار تومان بود که خرید توافقی امسال نزدیک به دو برابر نرخ تضمینی آن است .
داداش پور خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال قبل متوسط قیمت توافقی کشور با افزایش خوبی مواجه بوده است که این می تواند عامل ترغیب بیشتر کشاورزان و نوغانداران برای پرداختن به این شغل جانبی در کنار سایر مشاغل کشاورزی باشد .
وی با اشاره به اینکه فرایند عرضه پیله ابریشم دراستان های گرمسیری رو به اتمام است ولی در استان گیلان با توجه به تاخیر یک ماهه توزیع تخم نوغان تازه آغاز شده افزود: پیش بینی می شود با توجه به برداشت گسترده آن در گیلان تا امروز بالغ بر 400تن پیله تر ابریشم هم با توجه به توزیع تخم نوغان درطول یک ماه وارد بازار شود.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور یادآورشد:پیله تری که روزهای اخیر در بازار توافقی استان گیلان بصورت موردی وارد بازار شده است ، هر کیلوگرم بالغ بر 34هزارتومان خریداری می شود .
وی یادآورشد: در سال گذشته از طریق پیگیری های مسئولان استان گیلان و همکاری سازمان توسعه و تجارت افزایش تعرفه واردات نخ ابریشم و رشد دوپله ای آن زمینه مناسبی برای اصلاح قیمت پیله تر ابریشم بصورت توافقی در کشور ایجاد کرد.
وی تاکید کرد: در مرکز توسعه نوغانداری کشور ، همه تلاش ها بر این است که بتوانیم با توسعه زیرساخت هایی که در بخش کشاورزی و بخش نوغانداری در حال انجام است بویژه تولید و توزیع نهال توت به عنوان زیرساخت مورد نیاز و ضرورتی مهم به احیا و توسعه آن کمک کنیم که در گیلان به دلیل اهمیت آن این کار با شدت بیشتری دنبال می شود .
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از 330هزار اصله نهال توت اصلاح شده تولید و بصورت رایگان در 19 استان کشور توزیع شدکه توزیع 123هزار آن درگیلان صورت گرفت.
وی یادآورشد:به دلیل اینکه گیلان نیمی از نوغانداری کشور را به خود اختصاص داده است، توسعه زیرساخت های نوغانداری در کنار سایر مشاغل بویژه چایکاری و برنجکاری، در حاشیه اراضی و زمین های کمتر استفاده شده پیگیری می شود و همه تلاش ما این است که کشت نهال ها در اینگونه اراضی بتوانیم بستر مناسب را برای تولید حداکثری پیله تر ابریشم در گیلان فراهم کند.
وی در باره توزیع تخم نوغان نیز اظهار داشت: با اصلاح نهاده ها بویژه تخم نوغان در سال جاری حدود 99درصد تخم نوغان توزیعی از نوع وارداتی با کیفیت بوده و اقبال خوبی بین مردم داشته که هدف این است که بتوان با افزایش عملکرد و بازده بالا شرایط توسعه و احیای نوغانداری در کشور مهیا شود .
وی تصریح کرد: مکلف به تامین تخم نوغان کیفی و پربازده هستیم و برای اینکه بتوان افزایش عملکرد بین نوغانداران را شاهد باشیم ، باید متناسب با دانش و فناوری جهانی توان تولید تخم نوغان در کشور را هم ارتقا بدهیم که این موضوع هم اکنون در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.
وی یادآورشد: پیش بینی ما این است که با توجه به شرایط آب و هوایی و به دلیل نهال توتی که سال گذشته در کشور پرورش و توزیع شده ، فارغ از هرگونه بیماری بوده ، در سال جاری ، افزایش درآمد و تولید نیز در مقایسه با سال 96 برای نوغانداران حاصل شود .
وی اضافه کرد: با توجه به بیماری که در سال گذشته در برخی از مناطق کشور مانند بیماری فیبرین وجود داشت ولی امسال خوشبختانه شاهد اینگونه بیماری نبودیم که عدم مشاهده بیماری نقطه قوتی برای نوغانداری کشور محسوب می شود .
داداش پور گفت: در تعامل و مشارکت با سازمان دامپزشکی کشور کانون های آلوده در سراسر کشور ضد عفونی شدند که امیدواریم بستر برای توسعه فراگیر در سال های آینده برای نوغانداری کشور مهیا شود.
وی اظهارداشت: تولید پبله به عنوان یک کار مکمل و جانبی توسط عشایر و روستاییان در حال پرورش است و مزیت های زیادی نظیر کوتاه بودن دوره پرورش دارد و اقبالی که هم اکنون درخصوص نهاده های نوغانداری ایجاد شده است و از سویی افزایش قیمت هر جعبه تخم نوغان را در چند سال اخیر هم نداشته ایم تا کشاورزان را راغب به نوغانداری کنیم و امیدواریم که تولید نوغان در کنار سایر مشاغل درآمد خوبی نصیب کشاورزان نماید.
نوغانداری در 13 استان کشور انجام می شود . 11هزارهکتار اراضی کشور زیر پوشش باغ توت قرار دارد که قرار است این میزان به 14هزارتن افزایش یابد و استان گیلان با داشتن حدود نیمی از نوغان کشور نقش مهمی در کشاورزی آن دارد.
60درصد پیله کشور در خراسان و 60درصد نخ ابریشم در خراسان و 60درصد بازرگانی نخ ابریشم در اصفهان و شهر کاشان و بیش از 60درصد تولید فرش در اصفهان و آذربایجان شرقی صورت می گیرد.
شهرستان لاهیجان 300هکتار توتستان و سیاهکل 80 هکتار توتستان فعال دارند.
 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/35584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان

جمع‌آوری و دستگیری 528 معتاد و سوداگر مرگ طی 2 روز در گیلان

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن